26

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Det verkar hel snurrigt att routern skulle byta från cell 441 med RSRP -80 till cell 407 med RSRP -108, i synnerhet som RSRQ är -7 för båda. Enda skälet jag kan se är att cellen med -100 är en 2600 cell (Tre 2600 FD). Routern föredrar 2600 framför 800. Frågan är vad SINR är för respektive. Det kan du inte se i den routern.

Ge mig en närbelägen gatukorsning så kan jag stanna till och kolla när jag kör in i Lund onsdag morgon, fr a om det finns någon stark cell från annan operatör som skulle kunna störa. Jag kan också se vilket band respektive cell ligger på. Använder AVM6840 och MF93D och nokia 920.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

27 Senaste redigerad av simtrax (2014-05-05 15:09:16)

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

jonasolof skrev:

Det verkar hel snurrigt att routern skulle byta från cell 441 med RSRP -80 till cell 407 med RSRP -108, i synnerhet som RSRQ är -7 för båda. Enda skälet jag kan se är att cellen med -100 är en 2600 cell (Tre 2600 FD). Routern föredrar 2600 framför 800. Frågan är vad SINR är för respektive. Det kan du inte se i den routern.

Ge mig en närbelägen gatukorsning så kan jag stanna till och kolla när jag kör in i Lund onsdag morgon, fr a om det finns någon stark cell från annan operatör som skulle kunna störa. Jag kan också se vilket band respektive cell ligger på. Använder AVM6840 och MF93D och nokia 920.

Det hade jag varit oerhört tacksam för om du kunde göra!
Bedömd plats för masten är:
http://goo.gl/maps/PSBGE
Jag bor ca 900 meter öster om det.
Lämplig plats att stanna och mäta vid bör vara här:
http://goo.gl/maps/UAx5K
(Enkelt att bara svänga av motorvägen och ta sig dit)

Är så klart intressant att se vilka hastigheter du når med din utrustning.
Mitt bästa resultat är 43Mbit nedströms, men ligger oftast runt 20-30Mbit.
Men just nu är alltså det stora problemet att den byter till en dålig cell flera gånger om dagen.
Återigen, tack!

Får låna en D-Link DWR-921 av en kompis någon dag i veckan. Får se om den kanske kan göra mig klokare, har dålig koll på dess funktioner.
Vad vet ni om den?

28 Senaste redigerad av simtrax (2014-05-08 20:08:45)

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

jonasolof skrev:

Det verkar hel snurrigt att routern skulle byta från cell 441 med RSRP -80 till cell 407 med RSRP -108, i synnerhet som RSRQ är -7 för båda. Enda skälet jag kan se är att cellen med -100 är en 2600 cell (Tre 2600 FD). Routern föredrar 2600 framför 800. Frågan är vad SINR är för respektive. Det kan du inte se i den routern.

Ge mig en närbelägen gatukorsning så kan jag stanna till och kolla när jag kör in i Lund onsdag morgon, fr a om det finns någon stark cell från annan operatör som skulle kunna störa. Jag kan också se vilket band respektive cell ligger på. Använder AVM6840 och MF93D och nokia 920.


Fick du möjlighet att möta i närheten av min mast?
Är väldigt nyfiken på vad AVM 6840 har att säga om läget.. Funderar en del på om det kan vara så att här är flera master som stör..
Har förstått att forumet haft problem senaste dagarna.

Jag experimenterade lite idag.. Köpte kontaktdon så att jag kunde använda min E3272-dongel tillsammans med min externa antenn.
Kopplade det till datorn och undersökte hur saker och ting verkade. Tyvärr var det inget vidare.
Riktigt uruselt till och med.
Utan extern antenn får jag 4 staplar av 5, hastigheter på strax under 10 Mbit nedströms, som bäst. 16 Mbit uppströms (!), tyvärr bara under två mätningar. Resten låg runt 4 Mbit.(torsdag kväll kl 19:00-20:00)
Med extern antenn får jag ungefär liknande hastigheter fast med 5 av 5 staplar.

Jag börjar undra vad det är som försiggår egentligen.
Har ingen aning vad jag ska ta mig till nu. Tänker tillbaka på den gången då jag körde in i Lund på Klostergården med E3272 kopplad i datorn, klockan var 22:00 en fredagkväll, öppnar datorn, 4 staplar, mäter 55 mbit nedströms på första försöket.
Hur kan det vara så mycket sämre här hos mig, där det är mycket färre användare?

29

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Jag mätte i går med AVM6840 men har inte haft tid att lägga upp resultatet. Bör hinna i morgon. Det är en extrem massa tre - celler som hörs samtidigt kring Tetra Pak mm. Interferenssituationen är mycket svår. Har aldrig sett något liknande.

Tele2 har en kanonstark signal på den punkt du visasade. Men masten du trodde är inte den jag får tresignal på, de står längre bort.

I morgon sitter jag sex timmar på en buss och hinner lägga upp bilder och skriva.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

30

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Den plats där du rekommenderade mätning på Sydöstra vägen är bara en vägstump så jag körde vidare till Hangarvägen innan Propellervägen. 24007 är tele2 som har en mycket stark signal. Tre har 24002. När AVM6840 startar upp mäter den alla celler oavsett operatör men det är bara den uppkopplade operatörens värden som upodateras kontinuerligt.




http://i.imgur.com/YAsxe4t.png

Två är vid den rekommenderade platsen för mätning.

http://i.imgur.com/5t0D5Ey.png

Tre är på Biltemas parkering längre ut på Sydöstra vägen med utsikt mot masten vid motorvägen.

http://i.imgur.com/oViFcYn.png

Fyra är i hörnet avMalmövägen och Ruben Rausings väg. Österut på R Rausings väg finns en låg mast vid rondell, men den verkar inte heller vara en Tremast. Jag tvivlar på att den höga madten du nämnde har Tre-antenner för signalstyrkan blev inte bättre där.

Det är flera olika tre-celler som routern ansluter till och eftersom man inte kan låsa på cell är det svårt och tidsödande att lista ut var masterna står. Om RSRP är kring -100 brukar det vara ett par km till masten och jag tvivlar på att det står någon tre-mast i närheten av Sydöstra vägen. Det stora problemet är den höga interferensnivån med ett stort antal c24002 celler. Det öppna landskapet bidrar.

http://i.imgur.com/peBwBx7.png

När routern varit igång ett tag registrerar den övervägande den anslutna operatörens celler vilket den sista bilde, tagen norr om Lund vid avfarten mot Eslöv. Så många celler från en operatör har jag aldrig sett.

http://i.imgur.com/2qlZWvO.png

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

31 Senaste redigerad av simtrax (2014-05-09 07:23:27)

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

jonasolof skrev:

Bilder

Intressant, förstår att det är mycket som kan störa
Har du något förslag på vad jag kan ta mig till i denna djungel?
Hade en AVM6840 kunnat lösa problematiken? Hade jag med hjälp av den kunnat välja en av dessa masterna?
Hur urskiljer jag 3's master från övriga i listorna?

Är väldigt tacksam för att du tar dig tid att hjälpa mig!


I D-Link DWR-921 finns det en meny för val av nätverk.
Man kan kryssa i auto eller manuell. Och där finns en knapp som heter Scan, men knappen är grå.
Oavsett hur jag gör så lyckas jag inte göra så att jag kan trycka på knappen. Lite märkligt tycker jag. Funktionen finns, men går inte att använda..

32

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

AVM6840 är mycket mindre benägen att byta cell som du ser i sista fotot. Routern håller kvar vid ansluten cell trots att nya celler under färden fått betydligt bättre RSRP.

Situationen vid Sydöstra vägen är dock så extrem att jag kan inte garantera att det skulle fungera. Jag skulle kunna stanna till när jag åker förbi Lund igen ca 21 maj på kvällen och om du vill kan vi testa på plats. Skicka PM i så fall.

Det uppenbara alternativet är att byta operatör eftersom situationen med tre är så extremt grötig på plats. Det är inte ett dugg förvånande att Huawei-routern hoppar. Man bör också använda en riktantenn för att framhäva önskad cell.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

33 Senaste redigerad av simtrax (2014-05-09 08:04:56)

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

jonasolof skrev:

AVM6840 är mycket mindre benägen att byta cell som du ser i sista fotot. Routern håller kvar vid ansluten cell trots att nya celler under färden fått betydligt bättre RSRP.

Situationen vid Sydöstra vägen är dock så extrem att jag kan inte garantera att det skulle fungera. Jag skulle kunna stanna till när jag åker förbi Lund igen ca 21 maj på kvällen och om du vill kan vi testa på plats. Skicka PM i så fall.

Det uppenbara alternativet är att byta operatör eftersom situationen med tre är så extremt grötig på plats. Det är inte ett dugg förvånande att Huawei-routern hoppar. Man bör också använda en riktantenn för att framhäva önskad cell.

Anledningen att jag valt just den masten jag nämnt är på grund av Tre's support som sa att på adressen bragevägen / tornsvägen finns en mast.
De sa även att på adressen  porfyrvägen ska det finnas en.
Det är de enda uppgifterna jag fått om deras master.
Men då jag provat rikta min externa antenn med 5-10 graders steg runt hela varvet så är den enda riktningen med vettig mottagning mot bragevägen-torsvägen. Men det kan så klart bero på interferensnivån på plats.
Att byta operatör är inte så lätt, har bindningstid, och detta är enda operatören som ger mig obegränsad data. (Företagsabonnemang)
alltså det som stör mig är att det funkade jättebra i ca 2 månader, sen har det blivit avsevärt sämre. Sen vad det kan bero på, om det är nya master som stör eller något sådant, det vet jag inte.

Men på dina mätningar ser mottagning på tre taskig ut, frågan är då var en vettig mast finns?

34

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Ett vanligt skäl att det blir sämre är att fler master tillkommit.

Jag körde runt om masten på Brageväge, motorvägen ned, Malmövägen upp Ruben Rausings väg tillbaka mot Sydöstravägen och fick aldrig någon riktigt stark signal på Tre som det brukar bli nära en mast. Jag hade ett tre kort i routern så en stark signal bordeblivit ansluten.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

35

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

jonasolof skrev:

Ett vanligt skäl att det blir sämre är att fler master tillkommit.

Jag körde runt om masten på Brageväge, motorvägen ned, Malmövägen upp Ruben Rausings väg tillbaka mot Sydöstravägen och fick aldrig någon riktigt stark signal på Tre som det brukar bli nära en mast. Jag hade ett tre kort i routern så en stark signal bordeblivit ansluten.

Det är mycket märkligt. Varför får jag då relativt bra mittagning när jag riktar dit?
Jag känner mig helt lost.
Ett alternativ är så klart att testa med din router på plats.
Men hade gärna haft några saker att pilla med fram tills dess. Det är trots allt lite skoj att försöka hitta en lösning.
Hade viljat veta var tusan resten av masterna är..

36

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

För att leta master med hjälp av signalstyrka måste man ha snabb uppdatering av RSRP. Ett bra sätt med Tre är att använda Lociloci för att hitta GSM masterna. Ofta finns 4G masterna i samma.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

37 Senaste redigerad av danne (2014-05-09 16:56:42)

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Inget bra svar på TS fråga.... Men TRE bygger grötnät, även om jag bor en bra bit bort från större samhälle så hade jag problem att få ordning på det. Frågan är vad som händer när de driftsätter nästa utbyggnad här, har en mast ca:400m bort som drar igång med LTE då.....Ligger en mast i nästan exakt samma riktning från mig sett ett par km bort, som det inte är några problem att ansluta mot med bra signal utan antenner.

N4M tycker de har tillräckligt bra täckning här och det stämmer nog, MEN de har obefintlig kapacitet till basstationerna.

Tycker att jag ser interferensproblem i TRE's nät på de flesta ställen jag kollat.

EDIT: Här kan du hitta masternas fysiska placering med lite pyssel, sen att reda ut vilka celler som tillhör kräver fältarbete http://bredbandskartan.pts.se/
/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

38

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Vad är grötnät?

Interferensproblem är ofrånkomliga i LTE teknik på nuvarande stadium. Jag har svårt att tro att någon operatör avsiktligt gör nätplanering så att kraftig interferns ska uppstå. På Öland vid Kalmarsund har Telia och Tele2 liknande bild.

En dellösning är att använda flera frekvensband. I mina mätningar från Lund syntes att tele2, 24007, fanns på 800, 1800 och 2600. De finns förmodligen på 900 också även om routern inte täcker det bandet

Inte heller kan jag se om det finns Tre TDD på 2600.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

39 Senaste redigerad av simtrax (2014-05-09 20:01:34)

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Alltså någonting är mycket märkligt iaf.
Routern (B593 just nu) hoppade nyss över till den sämre cellen, 1 stapel i mottagning. Jag kör speedtest, får ca 8 Mbit nedströms. 44 i ping.
Jag slår över så att routern hoppar till mast med full mottagning, kör speedtest igen och får riktigt dåliga värden..
http://www.speedtest.net/result/3491119893.png

EDIT:
Ca 20 minuter senare får jag aningen bättre värden iaf.
http://www.speedtest.net/result/3491142846.png

Frågan är var tusan är den masten med 1 stapel, med full mottagning borde den vara vettig kan jag tycka..

40 Senaste redigerad av simtrax (2014-05-09 22:15:33)

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Gjorde lite tester med min Huawei E3272-dongel under kvällen.

Karta över de två mätplatserna, samt ungefärlig plats där jag bor.
http://www.bsfoto.se/1/Karta.jpg

Körde först in till Klostergården, där jag med hjälp av Bredbandskartan bedömde att masten fanns.
Resultat följer nedan:

Klostergården:
http://www.bsfoto.se/1/klostergarden.png

Körde därefter vidare till Södra vägen och testade där:

Södra vägen
http://www.bsfoto.se/1/sodravagen.png

Efter det gjorde jag ett test hemma, som för en gångs skull ger bra hastigheter klockan är iofs ganska sent:
http://www.bsfoto.se/1/hemma.png

Detta är väl ett helt ovetenskapligt test. Men det berättar ända att saker och ting verkar fungera som det ska, speciellt på klostergården. Är det rimligt att det är den på klostergården jag är uppkopplad mot?
Jag menar jag har full mottagning, men ändå inte ens halva hastigheten nedströms som vid mätningen på plats.
Jag förstår att interferens kan vara ett stort problem, och kanske det som gör att jag inte får så bra hastigheter.

Det jag inte förstår, innan jag åkte, fick jag risiga hastigheter hemma. Under 10 Mbit nedströms.
Jag åker då in till den masten som jag antar att jag är kopplad till (klostergården) och mäter upp 60 Mbit där. Vilket jag anser är riktigt bra.
Sen kommer jag hem igen, det går en timme eller två och jag mäter då 25 Mbit nedströms.
Hur kan det vara så stor skillnad på mina mätvärden hemma, från mätning 1 till mätning 2, när masten på klostergården inte verkar särskilt belastad?
Mina mätvärden tyder ju på att belastningen har gått från hög till låg mellan mätningarna. Det är den enda parametern jag kan tänka mig som påverkar. Eller finns det något annat?

Det jag funderar på att göra nu är att ta mig in i morgon igen, och med hjälp av 12v i bilen driva B593 routern.
Då kanske jag kan få lite klarhet i vilken mast det är jag är ansluten till, genom att läsa av Cell ID i routerns mjukvara.
Vad jag vinner på det vet jag inte riktigt. Mer än att det är intressant att se vilken det är jag faktiskt använder.

41

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Det är förmodligen inte belastningen på nätet som avgör utan rätt slumpmässigt vilken cell routern ansluter till. Det kan hoppa bara du flyttar dig någon meter eller utan att du flyttar dig alls med tanke på det stora antalet celler på liknande nivå.

Åk runt varje närbeläggen mast och kolla PCI för var och en och var sektorgränserna ligger. För det senare måste man testa från ömse sidor.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

42 Senaste redigerad av simtrax (2014-05-11 07:54:06)

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

jonasolof skrev:

Det är förmodligen inte belastningen på nätet som avgör utan rätt slumpmässigt vilken cell routern ansluter till. Det kan hoppa bara du flyttar dig någon meter eller utan att du flyttar dig alls med tanke på det stora antalet celler på liknande nivå.

Åk runt varje närbeläggen mast och kolla PCI för var och en och var sektorgränserna ligger. För det senare måste man testa från ömse sidor.

Igår spenderade jag lite tid på taket och riktade min antenn relativt noggrant. Där är en Cell som är överlägsen de andra.
Och det är den jag varit/velat vara ansluten till hela tiden. Jag tror jag lyckades rättså bra med att rikta in antennen.
Jag misstänker, men är inte säker, att det är den som finns på Klostergården.

Just nu har jag ett maströr som är 1,5 meter. Hade det hjälpt mycket att ha ett maströr på säg, 3-4 meter? (bortse från att det lär se rätt märkligt ut.) Det kanske bara är marginell skillnad. Där är några träd i vägen. Förutom all bebyggelse i Lund.

Enligt Huawei hade jag dessa värden igår när jag var klar med riktandet.
RSRP -84
RSRQ -6

Hade tidigare idag 35Mbit nedströms. Men mäter jag nu har jag bara 3Mbit nedströms. Märkligt att det kan variera så mycket när det är samma mast i princip samma mottagningsförhållande.

Edit: Har just nu RSRQ-värde på -12, kan det ha något att göra med lägre hastigheter?

43

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

RSRQ -6 är bra medan -12 är dåligt och oförenligt med hög farr. RSRP är gott nig. RSRP kan bli dåligt både pga interferens och pga hög belastning i cellen. För att se graden av interferens måste man kunna läsa SINR vilkst inte huawei-routern visar.

För protokoll över cell id och de värden på RSRP och RSRQ du får.

Tror inte att högre maströr spelar roll.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

44 Senaste redigerad av simtrax (2014-05-11 15:14:55)

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

jonasolof skrev:

RSRQ -6 är bra medan -12 är dåligt och oförenligt med hög farr. RSRP är gott nig. RSRP kan bli dåligt både pga interferens och pga hög belastning i cellen. För att se graden av interferens måste man kunna läsa SINR vilkst inte huawei-routern visar.

För protokoll över cell id och de värden på RSRP och RSRQ du får.

Tror inte att högre maströr spelar roll.

Jag testade att ändra från extern till intern antenn.

Med den externa har jag ungefär:
RSRP -84
RSRQ -11 (ibland sjunker den något) 

Med den interna:
RSRP -88
RSRQ -12

Är detta normala värden då man skiftar mellan de olika antennerna?
Hastigheten nedströms påverkas nämligen inte nämnvärt mellan de olika. (ca 7Mbit i skrivande stund)

Värt att nämn är kanske att jag inte kopplar ur den externa då jag gör dessa tester. (vilket kanske spelar roll)

45

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Normal reaktion på signalstyrka RSRP då du kopplar om. Men det finns för mycket i interferens från en eller flera celler

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

46 Senaste redigerad av danne (2014-05-11 17:51:35)

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Jag har bra fart (50Mbit) även om RSRQ ligger på -8-14 och SINR 8-10 med TRE. Har aldrig lyckats få bättre värde i TRE's nät.
N4M visar RSRQ -3 och SINR över 20 riktade mot samma master även utan yttre antenner, men hastigheten är sämre än användbar.

RSRP -92-95 TRE, RSRP N4M -70-75 (900).

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

47

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

jonasolof skrev:

Normal reaktion på signalstyrka RSRP då du kopplar om. Men det finns för mycket i interferens från en eller flera celler

Hur tusan kommer man ifrån interferensen? Yagi-riktantenner? Eller vad det nu heter..
Eller en annan router?

Idag är min uppkoppling helt obrukbar. Får surfa via min mobil som delar internet via Telias 3g-nät..

48

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Jag noterar vad Danne skriver men det är inte så att olika operatörer ger olika värden. N4M kan ha dålig kapacitet i cellen som trots SINR 20 inte ger bra fart.

Trafik i den egna cellen kan ge dåligt RSRQ men bra SINR för trafik i den egna cellen ger av tekniska skäl inte interferns.

Simtrax, du kan ev låna en AVM6840 av mig och se om det funkar bättre. Det vore intressant att verkligen jämföra AVM routern och B593 i det här läget, fr a vad gäller tendensen att hoppa. Men jag skulle kolla med ett kontantkort vad tele2 (eller telenor som sänder på samma) ger med tanke på den mycket starka signalen.

Det är möjligt att det tekniskt går att komma till rätta med interferensen med annan router, smalare riktantenn. Dock bör sådana extrema förhållanden som råder på stället med hög interferens vara ett skäl att få säga upp abonnemanget.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

49

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

jonasolof skrev:

Jag noterar vad Danne skriver men det är inte så att olika operatörer ger olika värden. N4M kan ha dålig kapacitet i cellen som trots SINR 20 inte ger bra fart.

Trafik i den egna cellen kan ge dåligt RSRQ men bra SINR för trafik i den egna cellen ger av tekniska skäl inte interferns.

Simtrax, du kan ev låna en AVM6840 av mig och se om det funkar bättre. Det vore intressant att verkligen jämföra AVM routern och B593 i det här läget, fr a vad gäller tendensen att hoppa. Men jag skulle kolla med ett kontantkort vad tele2 (eller telenor som sänder på samma) ger med tanke på den mycket starka signalen.

Det är möjligt att det tekniskt går att komma till rätta med interferensen med annan router, smalare riktantenn. Dock bör sådana extrema förhållanden som råder på stället med hög interferens vara ett skäl att få säga upp abonnemanget.

Jag hade gärna provat använda din router. Hade du vägarna förbi någon gång framöver?
Det hade varit väldigt intressant.
Alltså under januari-mars så fungerade det jättebra, mycket bättre än mitt gamla ADSL. Dvs snabbare än det. Hade det bara fungerat så som då, så hade jag varit nöjd.

50

Sv: Interferensproblem, varierande SINR och dåligt SINR vid belastning

Jag kör förbi Lund söderut i nästa vecka och kommer tillbaka i juni. Kan ta med en 15 dBi panel mimo antenn för test.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.