1

Tråd: WCDMA val 4S

Undrar vart man kan välja så man kan onbart använda WCDMA läge ?
Vill inte attden skall ansluta mot GSM.
Inga problem i Android telefon men hittar inte det valet på en iphone

2

Sv: WCDMA val 4S

Går inte tyvärr som standard.
Om du jailbreakar och får in bosspref så kan du göra det.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3 Senaste redigerad av Sam (2014-02-16 09:14:32)

Sv: WCDMA val 4S

Jag har skrivit Apples VD (veckan Steve Jobs dog) om det, och blev kontaktat per telefon endast 23 timmar senare. Det var en svensk dam som jobbade på deras Executive Support i Irland.

Deras förslag var för mig att skaffa ett 4G-ready SIM kort (från Tele2) eftersom failover på såna SIM gick från 4G till 3G läge. Måste säga att det hjälpte faktist. Jag hade ständiga problem innan när jag pendlade, sedan dess var jag mestadels på 3G innan jag skaffade iPhone 5S, där jag nu har tillgång till alla 4G FDD (och TDD, ifall jag byter till TRE) band.

4 Senaste redigerad av Discover (2014-02-16 16:34:01)

Sv: WCDMA val 4S

Iphone är en fantastisk telefon va tongue

Inte ens kunna välja om telefonen enbart ska prata med 3G nätet... suck.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

5 Senaste redigerad av Jonny (2014-02-16 17:20:10)

Sv: WCDMA val 4S

över reklamerat Amerikanskt järnskrot wink
fast kredit till deras marknadsföringsavdelning då dom lyckat sälja på skiten till folk

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

6

Sv: WCDMA val 4S

På vilka andra telefoner kan man välja enbart 3g för telefoni (och välja bort 2G)?

Data är en annan sak.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: WCDMA val 4S

jonasolof skrev:

På vilka andra telefoner kan man välja enbart 3g för telefoni (och välja bort 2G)?

Data är en annan sak.

By default är det nog inte många.
Det är samma som med iphone att det går att göra med tilläggsmjukvaror.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

8

Sv: WCDMA val 4S

På en samsung s4 kan man göra det upp till fw 4.2.2 genom att låsa till teknik men det kräver åtkomst till service menu vilken blockerats på sistone. Samma med nokia 920. Standard går det inte.

Att bara låsa på band är inte bra eftersom WCDMA använder både 900 och 2100.

En 4G telefon hoppar väl över till GSM i första hand om det kommer samtal. Men nokia 920 klarar data samtidigt med samtal. Såg en igår som använde luren som modem för att titta på OS hockey i ipad samtidigt som han ringde,

Den hjälp Sam fick från Apple med tips om tele2 kort förstod jag inte. Funkar det bra att ha telefonen inställd på föredra 4G och vid samtal så går den ned på 3G ist för 4G. Då borde samma hjälpa trådförfattaren.

Av andra har jag hört att de ställer telefonen på enbart 2G för att slippa handover problem till 3G på vissa platser.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: WCDMA val 4S

Jobbar nämligen på en båt och ibland kommer den in på båtens egna MCP nät som kostar massa pengar att använda.
Använder Tre nät.
ar spärrat mitt abbonemang så den enbart använder Tre nät i danmark.
Problemet är att så fort telefonen kommit in på MCP nätet så hävvs utlands spärren automatiskt och mobilen kan logga in på alla danska nät.
Tre är medvetna om problemet och säger att det är bugg i deras programvara.
Så 2 gånger i månaden måste jag ringa Tre och be dem annulera kostnader som den fått genom att logga in på andra operatörer
På en Android telefon kan man välja enbart WCDMA läge och då går den inte in på MCP nätet.
Tyvär så iphone saknar detta valet

10

Sv: WCDMA val 4S

Det hjälper inte om du söker nät manuellt och väljer 3?

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

11

Sv: WCDMA val 4S

careface skrev:

Det hjälper inte om du söker nät manuellt och väljer 3?

Jo det gör det men heltidsjobb att sitta och söka manuellt sad