1

Tråd: Påverkas ping av hastighet?

Jag undrar om svarstiden påverkas av hastigheten man får?
Det mobila vi använder nu är låst på 6Mbit/s, där får jag ca 60-70 ping i spel. Kopplar jag däremot i mobilen i datorn får jag ca 35-45 ping. Får ca 10Mbit/s på den.

Beror detta på hastigheten eller är det mer att modemet till det mobila bredbandet är gammalt? Det klarar max 7Mbit/s ner. Medan mobilen har stöd för 4G, sen får jag inte in det här utan det står H+ uppe i notifieringsfältet (En galaxy Note 3).

Har nyligen bytt abonnemang på mobilen men får det nya om 3 månader pga uppsägningstid, där kommer jag att ha 1Mbit/s ner men obegränsad data.
Blir svarstiden mycket sämre på samma ställe som jag nu får 35-45 ping när det är låst på 1Mbit/s?

Är osäker på hur det fungerar när jag vet att man på ADSL t.ex. får samma svarstid vare sig man betalar för 2 eller 24Mbit/s (tror jag).

Tack på förhand.

2

Sv: Påverkas ping av hastighet?

Ja om du ökar belastningen på anslutningen så ökar väntetiden.

Tänk buss resa,
Det blir kö på hållplatsen = pingen ökar pga väntetiden till nästa buss
(Enkelt uttryckt)

3

Sv: Påverkas ping av hastighet?

Pingtid bör vara mycket snabbare på 4G än på 3G och blir dessutom bättre ju mer ostörd radioförbindelse du har.

Operatörens hastigheter för olika abonnemang bör inte påverka pingtiden.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4 Senaste redigerad av danne (2014-02-15 18:18:15)

Sv: Påverkas ping av hastighet?

Hos TRE skiljer det inte så mycket i ping 3G vs 4G. Vet inte varför deras 4G har så kass ping, det är ingen generell punkt som bromsar, utan det är små segt i varje hopp när man kollar.

De kanske har något pingfilter/felkorrigering likt xDSL.

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

5

Sv: Påverkas ping av hastighet?

Okej, det mobila bredbandet vi har nu är från Telenor och mobilabonnemanget jag kommer att få är från Universal Telecom som använder Telenors nät så kommer jag troligtvis att få ca 60-70 ping med det också? Ändå att det är begränsat till 1Mbit/s istället för 6Mbit/s?

6

Sv: Påverkas ping av hastighet?

När du skriver att du får 60-70 ms i ping i spel. och när du sen får 34-45 i mobilen, testas det då på samma sätt?
Det enda du kan göra är att se till att du har bra hastighet i din leverantörs nät då det är egentligen det enda som går att påverka.

Sedan säger pingen inte så mycket om kvaliten.
Vill man testa för att se vad man får så ska man öka paketstorleken och sedan titta på tappade packet och även crc fel om man kan se det på sin anslutning.

Att ha höga pingtider mot spelservrar är inte ovanligt.

7

Sv: Påverkas ping av hastighet?

Andy skrev:

När du skriver att du får 60-70 ms i ping i spel. och när du sen får 34-45 i mobilen, testas det då på samma sätt?
Det enda du kan göra är att se till att du har bra hastighet i din leverantörs nät då det är egentligen det enda som går att påverka.

Sedan säger pingen inte så mycket om kvaliten.
Vill man testa för att se vad man får så ska man öka paketstorleken och sedan titta på tappade packet och även crc fel om man kan se det på sin anslutning.

Att ha höga pingtider mot spelservrar är inte ovanligt.

Jo det är testat på samma sett, spelar t.ex. Counter Strike Global Offensive och har 60-70 på svenska servrar. Och när jag kopplar mobilen till datorn via usb och kör samma spel så ligger den mellan 35-45 på svenska servrar. Får ungefär samma när man mäter på bredbandskollen.
Och som sagt, det mobila bredbandet är från Telenor med maxgräns på 6Mbit/s. Mobilabonnemanget är från Tre och får ca 10Mbit/s.

8

Sv: Påverkas ping av hastighet?

ralofs skrev:
Andy skrev:

När du skriver att du får 60-70 ms i ping i spel. och när du sen får 34-45 i mobilen, testas det då på samma sätt?
Det enda du kan göra är att se till att du har bra hastighet i din leverantörs nät då det är egentligen det enda som går att påverka.

Sedan säger pingen inte så mycket om kvaliten.
Vill man testa för att se vad man får så ska man öka paketstorleken och sedan titta på tappade packet och även crc fel om man kan se det på sin anslutning.

Att ha höga pingtider mot spelservrar är inte ovanligt.

Jo det är testat på samma sett, spelar t.ex. Counter Strike Global Offensive och har 60-70 på svenska servrar. Och när jag kopplar mobilen till datorn via usb och kör samma spel så ligger den mellan 35-45 på svenska servrar. Får ungefär samma när man mäter på bredbandskollen.
Och som sagt, det mobila bredbandet är från Telenor med maxgräns på 6Mbit/s. Mobilabonnemanget är från Tre och får ca 10Mbit/s.

Det är egentligen inte ett bra sätt att test på leverantören kan bara garantera hastigheten i det egna nätet och det är det man ska basera pingtester på om det ska vara någorlunda tillförlitligt.

9

Sv: Påverkas ping av hastighet?

Med fiberanslutna 4G master fås ned till 10 ms pingtid mot väl belägna servrar med modem direkt i snabb dator och externa antenner. Wifi lägger till.

4G telefoner brukar visa höga hastigheter och längre pingtid.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.