1

Tråd: Lita aldrig på...

täckningskartorna.


Även om nu Telias täckningskartor är de som ljuger minst:

http://gd.se/nyheter/gavle/1.6786322-mo … t-av-tiden

Jag var själv idag i centrala Storvik och Telias 4G täckning var riktigt dålig.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

2

Sv: Lita aldrig på...

Vet. Det är väl med någon myndighet eller vad det nu var som gett operatörerna på skallen för att dom förskönar sina täckningskartor. Kommer inte ihåg vem som kritiserade dom dock.

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

3

Sv: Lita aldrig på...

http://www.telia.se/tackning hittar du täckningskartor. De ger en uppskattning på mobiltäckningen vid olika platser i Sverige. Täckningskartan visar dock en uppskattning på hur god mobiltäckningen är, men ibland så tar den inte tillräckligt stor hänsyn till terräng och miljö.

På samma sida kan du se våra pågående och planerade utbyggnader och du kan även ge din synpunkt på nätet. Synpunkterna går direkt till våra nätplanerare som ansvarar för nätutbygganden.

Wiveka Henriksson
Telia Kundservice

Hej! Vi som svarar här jobbar på Telias kundservice.

4

Sv: Lita aldrig på...

Täckningskartan får man verkligen ta med en stor, stor nypa salt.
Dit jag flyttade i höstas så finns det inte en lucka i 3G-nätet, kollade även med Kundtjänst om det kunde stämma, inga problem var svaret.
Ändå måste jag välja plats i trädgården för att kunna prata obehindrat telefon.
Skall jag använda telefonen inomhus så måste jag och telefonen stå vid ett visst fönster, helst med handsfree.
Mobilsurfen fungerar naturligtvis lika uselt.

Måste tillägga att huset ligger ganska fritt på en höjd.

Tur att man bara har 6 mån kvar av bindningstiden.