1 Senaste redigerad av tokig (2014-01-11 18:08:24)

Tråd: Öppna port med Telenor

Jag har snart tappat hoppet, jag klarar inte öppna portarna. Jag har telenor som leverantör och har där ett Publikt ip(public.telenor.se). Men jag kan fortfarande inte öppna portar.... Är det något mer man behöver ställa in ?
Kan någon vara så snäll och hjälpa mig? Är det några andra inställningar ni undrar över så fråga.

Vad behöver "destination adress" stå på ? Jag har tagit något nummer, de går inte att ha samma som routern,

Davado Doma

2 Senaste redigerad av plun (2014-01-11 18:12:03)

Sv: Öppna port med Telenor

tokig skrev:

Jag har snart tappat hoppet, jag klarar inte öppna portarna. Jag har telenor som leverantör och har där ett Publikt ip(public.telenor.se). Men jag kan fortfarande inte öppna portar.... Är det något mer man behöver ställa in ?
Kan någon vara så snäll och hjälpa mig? Är det några andra inställningar ni undrar över så fråga.

Vad behöver "destination adress" stå på ? Jag har tagit något nummer, de går inte att ha samma som routern,

Davado Doma

Jo nu skriver du inte vilken port som avses? vissa portar ska inte vara öppna!

Sen ändra APN till internet.telenor.se så kanske saker och ting funkar bättre?

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

3

Sv: Öppna port med Telenor

plun skrev:
tokig skrev:

Jag har snart tappat hoppet, jag klarar inte öppna portarna. Jag har telenor som leverantör och har där ett Publikt ip(public.telenor.se). Men jag kan fortfarande inte öppna portar.... Är det något mer man behöver ställa in ?
Kan någon vara så snäll och hjälpa mig? Är det några andra inställningar ni undrar över så fråga.

Vad behöver "destination adress" stå på ? Jag har tagit något nummer, de går inte att ha samma som routern,

Davado Doma

Jo nu skriver du inte vilken port som avses? vissa portar ska inte vara öppna!

Sen ändra APN till internet.telenor.se så kanske saker och ting funkar bättre?

27015-27030

Nej jag har haft den på internet.telenor.se men nu köpt till public.telenor.se
Jag använder mig av xubuntu, finns de några inställningar man bör göra där? Jag har gjort en anslutning med manuell IPv4 men den vill ej funka.

4

Sv: Öppna port med Telenor

destination är ip nummret till den dator som trafiken skall till hos dig.

5 Senaste redigerad av plun (2014-01-11 18:59:22)

Sv: Öppna port med Telenor

tokig skrev:

Nej jag har haft den på internet.telenor.se men nu köpt till public.telenor.se
Jag använder mig av xubuntu, finns de några inställningar man bör göra där? Jag har gjort en anslutning med manuell IPv4 men den vill ej funka.

Ok... båda APN adresserna funkar och med mobilt bredband så är internet.telenor.se att föredra.

Angående Xubuntu så vet jag inte just nu och det är samma sak vilken version av Xubuntu du testar?  Eftersom det då handlar om Linux så är det då också viktigt vilket modem som avses?

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

6

Sv: Öppna port med Telenor

Jag försöker ju öppna en port som skall till en cs server. När jag öppnar servern så har den det interna IP av 127.0.1.1 , När jag skriver detta i destenation så får jag ju tillbaka att detta är ett felaktigt IP nummer. Så jag får skriva 127.0.1.. Men det krånglar ju även med att ställa in IPv4 då jag angett rätt information men den vägrar starta med detta.

7

Sv: Öppna port med Telenor

tokig skrev:

Jag försöker ju öppna en port som skall till en cs server. När jag öppnar servern så har den det interna IP av 127.0.1.1 , När jag skriver detta i destenation så får jag ju tillbaka att detta är ett felaktigt IP nummer. Så jag får skriva 127.0.1.. Men det krånglar ju även med att ställa in IPv4 då jag angett rätt information men den vägrar starta med detta.

Jo allting som börjar med 127. innebär att du pratar med dig själv... verkar förvirrat och att du bör söka bättre guider.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

8

Sv: Öppna port med Telenor

Dvs ge servern en annan adress helt utanför 127 serien.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: Öppna port med Telenor

Men även om jag använder mig av tex Check ports sida så visar den att de är avstängda, och serverns ip går inte att ändra... den startar alltid med denna.

10

Sv: Öppna port med Telenor

Jag tror att folk är rätt överens om att en serveradress i ett nätverk normalt inte ligger i 127 serien. Den kan möjligen dyka upp där också men det är i så fall inte den adressen man ska använda. Om portarna förblir stängda är det ett annat problem.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11

Sv: Öppna port med Telenor

127.0.0.1 är ju localhost dvs ip-adressen till din egen dator om du sitter vid din egen dator.

12

Sv: Öppna port med Telenor

kan ev systematiskt hjälpa dig, men inte via denna tråd, blir för rörigt.
du behöver hjälp med grundläggande saker innan det du frågar efter.

om inte alla inställningar i 'datorn' och routern är korrekt kommer det ej funka.
och det kommer att se stängtut utifrån.

behövs en lista på hårdvara, mjukvara, avsikt med utrustningen osv.

finns via google, hjälp för routerinställning och tex dator för att göra det jag tror du försöker göra.

13

Sv: Öppna port med Telenor

G-Man skrev:

kan ev systematiskt hjälpa dig, men inte via denna tråd, blir för rörigt.
du behöver hjälp med grundläggande saker innan det du frågar efter.

om inte alla inställningar i 'datorn' och routern är korrekt kommer det ej funka.
och det kommer att se stängtut utifrån.

behövs en lista på hårdvara, mjukvara, avsikt med utrustningen osv.

finns via google, hjälp för routerinställning och tex dator för att göra det jag tror du försöker göra.


Jo men nu finns ju CS som "native" från steam så det är nog någon mycket skum guide som finns därute....

http://www.webupd8.org/2013/01/half-lif … s-now.html

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

14

Sv: Öppna port med Telenor

Gman det vore toppen, tro mig jag har försökt leta... Men det är väldigt rörigt....

Servern är uppe och kör det jag måste göra är att få upp port 27015 men den vägrar. Jag klarar inte öppna någon port trots att jag följt flera guider.

15

Sv: Öppna port med Telenor

plun skrev:
G-Man skrev:

kan ev systematiskt hjälpa dig, men inte via denna tråd, blir för rörigt.
du behöver hjälp med grundläggande saker innan det du frågar efter.

om inte alla inställningar i 'datorn' och routern är korrekt kommer det ej funka.
och det kommer att se stängtut utifrån.

behövs en lista på hårdvara, mjukvara, avsikt med utrustningen osv.

finns via google, hjälp för routerinställning och tex dator för att göra det jag tror du försöker göra.


Jo men nu finns ju CS som "native" från steam så det är nog någon mycket skum guide som finns därute....

http://www.webupd8.org/2013/01/half-lif … s-now.html

jag behöver ej hjälp med tex cs.

16

Sv: Öppna port med Telenor

Japp rådfråga oraklet

När oraklet skulle rådfrågas, fördes Pythia, efter förberedande offer och reningsceremonier, in i tempelcellan, där hon tog plats på en trefot över jordrämnan. Under inflytande av de uppstigande giftiga ångorna råkade hon i ett krampaktigt extatiskt tillstånd och utstötte osammanhängande ord. Dessa sattes därefter av prästerna samman, i episkt versmått, till svar, som oftast var dunkla och mångtydiga

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

17

Sv: Öppna port med Telenor

Din maskin har troligen en 192.168.1.x adresss, localhost/127.0.0.1 kan mjukvaror ibland säga om "lokala" maskinen. Men länka CS portarna i routerns interface till rätt destinationsip som troligen är i 192.168.1,x spannet. Om du kollar datorns ip så leta inte efter loopback adressen då det troligen är 127.0.0.1 eller nått liknande. Lita inte på online port checkar om du vet att du har gjort allt rätt sen.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

18

Sv: Öppna port med Telenor

Du har köpt en tjänst från telenor för en publik address och då är dina portar öppna, vad som begränsar det hela är din router eftersom du använder NAT.

loopback ip 127.0.0.1 är är allting uppe och den finns på alla hostar.
Det är du ska göra är port forwarding på din privata adress som routern tilldelar din server vilket bör var 192.168.x.x adress.

Du ser vilka adresser som routern har tilldelar dina hostar.
Vill du se vilken adress du har i ubuntu så skriver du i terminalen.

ifconfig    då får du adressen på alla nätverkskort inklusive loopback 127.0.01
ditt nätverkskort heter eth0 eller wlan0.

ifconfig eth0 ger dig endast ip för det interfacet
ifconfig eth1 är nästa, som sagt du ser det i listan.

rätt vanligt är att om man både har ett trådat nätverkskort och trådlöst så kan det stå eh0 och eth1 för respektive kort.
eth1 är då ditt trådlösan.

Som sagt av alla interface i listan när du kör kommando ifconfig borde ha en 192.168.x.x adress.
dör bör även sätta denna adress att alltid tilldelas din mac adress för att förhindra att adressen du portforwardat till tilldelas en annan dator .

Du kan också sätta din dators ip i DMZ då är ALLT öppet så länger du inte blockerar det på servern om en tjänst körs mot en viss port.

19

Sv: Öppna port med Telenor

Hur kollar du ip-adressen grafiskt eller i terminalen?
Kör du kabel eller trådlöst?

20

Sv: Öppna port med Telenor

kör med Telenor...inga som helst problem med öppna portar från dom... (du måste portforward i din router till fast intern ip)

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

21

Sv: Öppna port med Telenor

Jonny skrev:

kör med Telenor...inga som helst problem med öppna portar från dom... (du måste portforward i din router till fast intern ip)


Hur menar du nu, går det inte att definiera att tilldelade adresser alltid erhålls av av samma macadress?

22

Sv: Öppna port med Telenor

Det bör också gå om du nu vill ha dhcp.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

23

Sv: Öppna port med Telenor

jonasolof skrev:

Det bör också gå om du nu vill ha dhcp.

Det bör inte vara ett problem alls brukar finnas ett alternativ att tilldelas dhcpaddress till redan tilldelade klienter.

Bara klicka i en ruta och de kommer alltid tilldelas varje gång man slår på datorn och excluderas från scopet till övriga.

Man kan ju förståss tilldela en fast och välja en utanför rangen.

24

Sv: Öppna port med Telenor

tror 'tokig' har löst det, har ej återkommit.
'hen' som startade tråden :-)