1

Tråd: Umr problem med brandväggen

Hejsan köpt en umr men får inget genom er brandvägg i den försöker öppna port 21 23 80 och 8888 men inga av dem går att nå efter brandväggen i umr, konstigt, slår jag på fjärrmanövrering port 80, så kommer jag till modemet, men annars inget alls, någon som har en lösning, har 192.168.0.1 på umr riktar portarna till 192.168.0.2 och har det ipnummret på enheten jag ska ansluta till gateway på enheten 192.168.0.1 och dns 192.168.0.1 som den får från umr i dhcp.
sen kör jag dyndns och den får rätt ip ut mot nätet samma som i usb modemet.

2

Sv: Umr problem med brandväggen

Hur gör du för att kolla om portarna är forwardade?
Testar du "Utefrån" eller från insidan.

Portforwarden funerar bara från traffik som kommer utefrån internet.

/Mathias

3

Sv: Umr problem med brandväggen

ja jag testar utifrån givetvis, från min fasta bbb lina där kan jag ej ansluta ftp eller telnet, men ligger jag under umr routern trådlöst så kan jag ju ftpa och elneta clienten, då jag ligger innanför brandväggen ju.

4

Sv: Umr problem med brandväggen

vilken operatör och APN använder du?
Dessutom kör du 1.2 FW. Gjordes en fix för portforwarding.

//mathias

5

Sv: Umr problem med brandväggen

kör 1.2  telenor internet.telenor  men testat public.telenor med la du till min msn

6

Sv: Umr problem med brandväggen

Behöver testa mot ett telenor SIM.
Återkommer imorgon.
Ska inte vara några problem med att göra portforwards.

Vill testa mot mitt Telenor abb för att kolla att inte telenor gör något fuffens.

/mathias

7

Sv: Umr problem med brandväggen

Som sagt, kontrollera att du har publik ip till att börja med.

Gjorde en liten simpel guide, dock går den inte att följa när man sitter bakom en router.
http://www.mobilabredband.se/ip

Det du kan göra är att gå in i routerns interface och så ser du ipn där.
Och så kollar du med whatsmyip.com eller liknande eller länken ovan vilken ip du har ut på himlavalvet.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

8 Senaste redigerad av Mathias (2008-10-01 08:46:38)

Sv: Umr problem med brandväggen

Hej,

Nu har jag testat med telenor kort.

Du måste använda APN public.telenor.se, med internet.telenor.se så verkar det vara så att telenor inte tillåter sessioner som startas utefrån eller något. med internet.telenor.se så gick det inte ens att pinga umr´s IP.

Ang FTP-server
För att ftp-servern ska fungera måste du Portforwarda port 20 OCH 21, annars fungerar inte FTP.
Utdrag ur /etc/services

ftp-data         20/udp     # File Transfer [Default Data]
ftp-data         20/tcp     # File Transfer [Default Data]
ftp              21/udp     # File Transfer [Control]
ftp              21/tcp     # File Transfer [Control]

Ang Telenet
Är din demon uppsatt att den tillåter connection från anyhosts. Ganska vanligt att telnet daemon:erna bara tillåter localhost / localnet att connecta som default. (Säkerhet)

Kan du testa och kolla upp det, och se om du får det att fungera.

Mvh
Mathias

9

Sv: Umr problem med brandväggen

okej, har nog inte fått kontakt med public.telenor.se alls innan, hmmm ser mörkt ut då för kan ej ansluta till den apn alls verkar det som, väntar på bbb support och ska se va de kan göra, tydligen ska man ha en extra tjänst för 50 spänn i månaden hos telenor, och mitt kort är ju ett kontant kort från bbb med fastpris på, så de kan kanske inte fixa publikt alls då till mig, men det konstiga är ju att jag får ett publikt ip  på internet.telenor.se men de kör kanske någon brandvägg där då?????   Ska man verkligen kalla det bredband om man bara får accessa det från ett håll, hahahaha. hur kör 3 har de publikt på alla kort??????  man ska kanske kasta tillbaka alla modemen till telenor o byta till 3 då......

10 Senaste redigerad av Mathias (2008-10-01 18:07:48)

Sv: Umr problem med brandväggen

snutteb skrev:

men det konstiga är ju att jag får ett publikt ip  på internet.telenor.se men de kör kanske någon brandvägg där då?????

Det är samma sak med telias bredband(Månads abb, inte kontat kort). De ger ut publika IP. Men har en firewall som inte tillåter connection utifrån att komma in.

Talade med deras support om det idag. Kommer att ändras i deras nät inom en snart framtid. Fast som deras tekniker sa "Det är snartid inom Telia, och det är en lång tid"

Om jag kommer ihåg rätt så kör Tre´s kontant kort oxå bara med privata addresser .


/Mvh
Mathias

11

Sv: Umr problem med brandväggen

Okej då finns det bara de (Riktiga abonemangen kvar med tillägg som klarar av det då???)  trist men sant, tycker de borde skriva ut det i sina fina erbjudanden att det inte går att köra dubbelriktat hehe förutom de förutbestämdda portarna Så TELENOR åker i sophinken...VARFÖR INTE EN LITEN BLÄNKARE I AFTONBLADET HEHE

Det är månadsbetalda korten hos telenor, liksom kontantkort då, och tydligen går det inte att betala till heller på dem för en public öppen adress heller.


Mest skit , men får testa med ett annat kort o modem o se om det funkar tackar för all hjälp här i forumet och till supporten på både Dovado och Infoferenda

12

Sv: Umr problem med brandväggen

Jag funderar på vad operatören i sig tjänar på det.
Om det är för att skydda användaren från att få floodad lina, så ingen kan pumpa in trafik mot en som gör att anslutningen kvävs.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

13

Sv: Umr problem med brandväggen

Andreas skrev:

Jag funderar på vad operatören i sig tjänar på det.
Om det är för att skydda användaren från att få floodad lina, så ingen kan pumpa in trafik mot en som gör att anslutningen kvävs.

Tror mer på att de vill skydda sitt eget nät för överbelastning :-), Det är ju effektivt mot t.ex torrenting :--).

Finns ju endel "vanliga" bredbands operatörer som spärrat tex port 80 20 21 för inkommande trafik. Annars så brukar det stå i avtalet att du inte får ha "servrar" hemma.
Servrar är ju ett jätte bra ord. Vad menas egentligen :-) Räknas en webkamera som har en webserver på sig som server :-)

//M

14

Sv: Umr problem med brandväggen

Allt som gör att någon kan komma utifrån och hämta någon form av data räknas säkert som server.
Spelar då ingen roll om det är en webbserver, en router med web config interface eller liknande om man skall vara riktigt hård.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

15

Sv: Umr problem med brandväggen

Precis de skriver så för att de ska kunna säga att allt är servers och säga upp abb om de verkligen vill..

/m

16

Sv: Umr problem med brandväggen

Ja visst är det ju en typ av server men inte en publik, men bbb ska försöka fixa det inom samma snara framtid som telia, ler vi får se när det dyker upp, så det får bli public.telenor.se för en 50 lapp extra och ett abonnemang från dem , så bbb s  abonnemang från telenor fungerar inte om man vill ha trafik i båda riktningarna, men nu har vi löst det problemet, ska få mitt nya simkort i veckan så då hoppas jag allt fungerar.

17

Sv: Umr problem med brandväggen

Hejsan igen , nu går allt om det ska nytt simkort från telenor och extra tjänsten public.telenor.se för 50 spänn extra i månaden så fungerar allt som det ska, Tackar er alla för all hjälp.