1

Tråd: Homeplugs och dess hastigheter

Hur bra är dessa home plugg vad det gäller hastigheten igentligen?

kör via wifi nu till min interna ftp och överföringshastighetern ligge på 8.5 mb/s  vilket kan tyckas vara bättre (tycker jag på ett N 300 mb nät) men,men

kör jag trådat hela vägen med homepluggs så låg hastigheten på 2-4 mb/s
visserligen dom billigast 200mb/s som fanns på netonnet Dlink 307 tror jag dom hette.


med den medföljande programvara så var link hastigheten p dom 2 pluggarna som jag hade.... den närmast datorn link=200mb och nästa vid ftp sade link 108mb/ men överföringshastigheten på filena var 2-4 mb/s

läser på olika forum och hittar ingen som är nöjd vad gäller hastigheter...

vad finns för erfarenhet här på forumet angående detta?

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

2

Sv: Homeplugs och dess hastigheter

kör du dom på samma fas?

3

Sv: Homeplugs och dess hastigheter

Har själv lite fundering kring att skaffa för att mata ip-tvn men är osäker på om de duger bra för HD sändningar samt multicast.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

4

Sv: Homeplugs och dess hastigheter

Devolo har övervakningsprogravara som heter Cockpit och den visar hastigheten mellan varje enhet i respektive riktning. Tror Netgear har övervakningsprogramvar också.

AVMs routrar som är lika tyska som devolo visar pluggarnas hastighet i LAN översikt.

Jag kör HDTV från VDSL modem till set top box över devolo. Lätt komma upp i 150 mbps med 500 pluggar.

Så fort man sätter homeplugs i förlängningsdosa istället för i vägguttag sjunker farten drastiskt. Bäst är devolos homeplugs med lankontakter och 240 volts uttag ovanpå pluggen. Den anslutningen är filtrerad för stt inte switchade nätaggregat mm ska störa homepluggöverföringen.

Fasöverkoppling kan göras med dyr insats från Clas O eller 22 nf kondingar mellan faserna. De ska tåla mer än 600 volt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Homeplugs och dess hastigheter

G-Man skrev:

kör du dom på samma fas?

ja samma fas i lägenhet

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

6

Sv: Homeplugs och dess hastigheter

ö

Jonny skrev:
G-Man skrev:

kör du dom på samma fas?

ja samma fas i lägenhet

då är det något som stör, tex dator el dyl som går på samma fas, eller du köra via skarvkablar/filtrerade skarvar/skarvar med glimlysen osv.
dom kräver ren ström för full hastighet.
är 'ganska' känsliga.

7

Sv: Homeplugs och dess hastigheter

läst om dessa home pluggs på olika forum... då flesta verkar besvikna på dess hastigheter som dom verkar dra ner... allt från 1 mb till 187mb.. på 500mb:s plugg

själv har jag 200mbs plugg får ut max 4 mb och då pratar vi om 1 i vardagsrum till kök ca 10 meter..
kompis har (500mbs plugg vet ej märke) han har 40 mb vid hastighets vid kontroll i telefonen...kollat vid router på övervåning kollade sen vid andra noden med telefonen uppkopplad hade då bara 20mb kvar i hastighet.... från övervåning till markplan. vet ej mera info än så och det var då jag kollade mina egna.

även min Dlink har programvara pluggsen som sagt....säger 3(av 5) i signalstyrka & 200mb i närmaste pluggen medans den andra har 2 eller 3 i signalstyrka och säger 118mb = detta ger max 4 mb/s i överföringshastighet vid flyttning till nasen=dåligt enligt mitt tycke

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

8

Sv: Homeplugs och dess hastigheter

vad får du för ping igenom dom? 0ms el dyl?
sedan är det full duplex i dina?

är det megabit i erhållen hastighet du skriver, eller byte.

9

Sv: Homeplugs och dess hastigheter

Är inte så insatt i hur de funkar när de pratar med varandra, men kan man ha 1st plugg vid routern/switchen och sedan bara trycka in fler där man behagar eller är det 1 pluggpar per ip/port? Som jag nämnde tidigare så var jag ute efter att köra ip-tv boxarna via power pluggen istället men måste jag då ha 4st pluggar om jag har 2 boxar eller räcker det med 3 pluggar. Dvs 1 vid patch panelen och sedan 1 vid vardera iptv box.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

10 Senaste redigerad av Jonny (2014-01-05 19:22:38)

Sv: Homeplugs och dess hastigheter

G-Man skrev:

vad får du för ping igenom dom? 0ms el dyl?
sedan är det full duplex i dina?

är det megabit i erhållen hastighet du skriver, eller byte.


har tagit bort dom men kan prova i morgon ang ping.

antar full duplex- går ej att ställa vad jag sett

mb/s enligt programvara

min hastighet var max 4 mb/s enligt windows 8 överföringsstapel då man forslade data. nu visar windows 8.5 ca i överföringshastighet mot samma enhet i wifi

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

11 Senaste redigerad av Jonny (2014-01-05 19:30:24)

Sv: Homeplugs och dess hastigheter

Andreas skrev:

Är inte så insatt i hur de funkar när de pratar med varandra, men kan man ha 1st plugg vid routern/switchen och sedan bara trycka in fler där man behagar eller är det 1 pluggpar per ip/port? Som jag nämnde tidigare så var jag ute efter att köra ip-tv boxarna via power pluggen istället men måste jag då ha 4st pluggar om jag har 2 boxar eller räcker det med 3 pluggar. Dvs 1 vid patch panelen och sedan 1 vid vardera iptv box.

nja finns kanske olika sorter men dom jag har så har dom endast 1 rj45 utag. man sätter bara in dom i vägg och medföljande programvara hittar dom efter en stund. det går sedan att sätta lösenord på förbindelsen med om man nu önskar

dom måste fungera som en vanlig datautag förmodar jag..dvs koppla in en lite switsh om du vill ha flera enheter vid en av pluggarna....finns med wifi inbyggt vet jag.

ska du ha 1 vid router och sedan 2 till så köp paket om 3 eller 4... finns bla på netonnet i paket har jag sett. det borde vara så att om man ska köpa flera så går det nog bara om det är av samma sort och modell.

har hört något om att om man ska ha fler än 4 så gäller något speciellt...vet dock inte vad eller om det stämmer då jag bara hört om det.

en nätkabel verkar vara det bästa om man vill ha full fart ända fram..... som det verkar

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

12

Sv: Homeplugs och dess hastigheter

Jonny skrev:
G-Man skrev:

vad får du för ping igenom dom? 0ms el dyl?
sedan är det full duplex i dina?

är det megabit i erhållen hastighet du skriver, eller byte.


har tagit bort dom men kan prova i morgon ang ping.

antar full duplex- går ej att ställa vad jag sett

mb/s enligt programvara

min hastighet var max 4 mb/s enligt windows 8 överföringsstapel då man forslade data. nu visar windows 8.5 ca i överföringshastighet mot samma enhet i wifi

jag körde med liknande mååång år sedan och dessa levererade enligt papper 1/10mbit, och körde jag tex i 1mbit riktningen med svarande protokoll blev hastigheten löjligt låg. 100kbit ish.
ibland specar de tp-portens hastighet, inte den verkliga länkens.

är det tex smb el dyl du kör så är det mycket overhead som sänker hastigheten, prova ftp åt båda hållen samtidigt och en riktning i taget, där länken visa vad den klarar.

men rufft räknat 8,5MByte blir över 68mbit/s med lite overhead på detta så...

13

Sv: Homeplugs och dess hastigheter

Jag har 23 mbit Vdsl in i routern och det klarar devolos 200 mbit pluggar utan problem.

Hos en bekant installerade jag en vid routern och tre till för att täcka en stor lägenhet (enfass). Funkar utmärkt med strömmande TV från adsl triple play.

Kvalitet lönar sig för homeplugs.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

14 Senaste redigerad av Jonny (2014-01-05 20:34:41)

Sv: Homeplugs och dess hastigheter

dum frååga då.... med smb menar du i windows med filhanteraren? för det var så jag körde till nasens katalog (drag and drop)
snabbare att överföra via ftp client då?

fick i alla fall 100% snabbare med wifi på samma sätt

lost mej här wink
" men rufft räknat 8,5MByte blir över 68mbit/s med lite overhead på detta så.."
(fast är kanske inte tillräkligt nördig på området för att fatta wink )

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

15

Sv: Homeplugs och dess hastigheter

ja, smb, windows katalogdelning är extrems segt pga hur knepigt det skickar datan.
smb är avsett för rena tp-lan för mindre filer, så funkar dåligt, är ett påhitt från 80talet om jag ska vara lite taskig :-)
för att skicka data finns bättre redan då, och defenetivt nu.
smb är bättre nu mot då, men fortfarande en ko.


en byte är åtta bit.
så 8mbit/sek blir 1mbyte/sek
mbb anges hastigheten i bit, så det verkar mer :-)  så 80mbit/sek blir 10mbyte/sek
program brukar ange hastigheten i användbar form, byte = en bokstav i 8bitars systemet som datorerna startade med.
i lan anges hastigheten i bit, dvs 100mbit/sek blir då 12,5mbyte/sek på ett lan vid full duplex. om det är halv duplex stängs förbindelsen åt andra hållet när trafik skickas.
enkelt förklarat :-)

16

Sv: Homeplugs och dess hastigheter

glasklart* wink

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

17

Sv: Homeplugs och dess hastigheter

Jag kör med gamla Devolo 85Mbit/s pluggar, både Wifi & vanliga. Dessa ska bytas ut snart.

Jag får drygt 5Mbit/s via Wifi pluggarna när jag kör FTP mot min B593 (kan ju finnas många flaskhalsar där).
Jag har även en Phonzo ATA-box för telefoni, inga problem med den och inte heller när jag glor på SVT Play eller liknade.

Det finns en test här http://www.bit-tech.net/hardware/networ … -adaptor/1.

Jag har sett nån annan stans att prestanda sjunker med ~30% om pluggarna inte sitter på samma fas.
Devolo har en "brygga" för deras 200 produkter för att åtgärda detta (Devolo är nog state of the art inom detta), verkar som de anser att denna inte behövs på 500/650 produkterna.

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

18

Sv: Homeplugs och dess hastigheter

ja testen visar samma som jag noterade, hastigheten angiven har lite med hur dom presterar i normala fall, typ samma som med wifi :-)

19

Sv: Homeplugs och dess hastigheter

Devolos och Clas Ohlsons bryggor för homeplugs bygger på samma princip. Kondensatorer som släpper igenom högfrekvent info men inte 50 Hz växelström. En konding mellan varje fas men inte till nollan. 22 nF rekommenderas enligt en artikel nedan, dessvärre på franska. Jag skulle nog sätta rörsäkringar i serie med kondensatorerna. Kortslutning mellan faser verkar vara något att undvika.

Devolos pluggar kan inte heller kompensera för bristande överhörning mellan faser. Finns t ex trefaselement kan signalen kila mellan faser där. Förbrukningsmätarna lär ha kretsar för att släcka ut högfrekventa signaler så det tappas kanske en del om bryggan sitter alldeles intill mätaren. Men man kan hindra den högfrekventa signalen att försvinna i mätaren med några spolar på ferritkärnor.

Så kondingar mellan faserna och vid behov spärrande induktanser mot mätaren eller mot andra sektioner av elnätet om man vill dela upp det.

Homeplugs använder elnätet i huset som antenner. Det stör upp till en km på kortvåg. Liknande princip som adsl för övrigt, med radiosignal överlagrad på befintligt nät.

http://ddream.rtfm.be/faq.php?op=detail&pid=73

En överkopplarenhet installerad i central bör sitta mellan säkringarna och jordfelsbrytare enligt artikeln.  Men den bör lika gärna kunna sitta i en undercentral på avstånd från mätaren men så nära de olika homeplugs som möjligt.

Switchande nätadaptrar bör nog inte sitta i samma uttag eftersom de kan störa.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

20

Sv: Homeplugs och dess hastigheter

sedan påverkar olika typer av elmätare signalen :-)

21

Sv: Homeplugs och dess hastigheter

G-Man skrev:

sedan påverkar olika typer av elmätare signalen :-)


på olika vis antar jag. Enligt artikeln på franska filtreras radiosignaler i mätarna för att signalen för omkopplin mellan dag respektive natt-taxa inte ska komma in i abonnentens nät innanför mätaren. Hur påverkar de nya svenska digitala mätarna signalen?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

22 Senaste redigerad av LasseT (2014-01-07 17:33:57)

Sv: Homeplugs och dess hastigheter

Den som är bevandrad i dessa tekniker kan kanske läsa ut nåt av detta?
http://www.homeplug.org/tech/whitepaper … tation.pdf

Ytterligare info om hur det funkar & varför man ska använda AV-2 kompatibla pluggar.
http://www.homeplug.org/tech/whitepaper … 130909.pdf

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

23

Sv: Homeplugs och dess hastigheter

Tack för länkarna!

Tekniken liknar LTE i så måtto att ett stort antal bärvågor används över ett mycket brett frekvensband. Det verkar dessutom som om modulationen med avseende på QAM level styrs med avseende på var bärvåg. 1024 QAM är vad som används i snabba mikrovågslänkar. I homeplug AV2 standarden kan ännu informationstätare modulation användas. Det uppnås genom fasskift i första hand och ett stort antal amplitudmodulationssteg i andra hand.

Med så komplex modulation är det uppenbart att tekniken är störningskänslig och beroende av signal/brusnivå på samma sätt som LTE. Senare devoloppluggar innehåller ett jordat 240-volt uttag på baksidan av pluggen. Starkströmmen genom pluggen filtreras så att störningar från t ex nätadaptrar eller energilampor på förbrukningsidan filtreras bort med lågpassfilter. det är därför bättre att använda homeplugs med inbyggda uttag än sådana utan uttag eftersom i det senare fallet störningsalstrande förbrukningsenheter inte kommer att filtreras om de ansluts vid sidan om pluggen. Allra värst är det om både plug och t ex nätadaptrar sätts bredvid varandra i grendosor. Frågan är om man kan köpa lösa filter. Devolo har pluggar som både innehåller wifi accespunkt och flera lanportar plus filtrerat 240 voltsuttag. Netgear har plugsystem som på ena sidan har en switch med fyra lanportar. Finns på Clas O ibland. Tyvärr ingen wifi i den enheten. På Cebit 2013 visade TP-link en router som bl a skickar ut signal i elnätet. De perifera pluggarna utgör wifiaccesspunkter och nätet konfigureras automatiskt så att alla wifienheter kör samma SSID vilket ska medge smidig övergång mellan acesspunkterna.

Intressant utveckling med AV2 där olika kombinationer av fas/nolla/jord kan användas för multiple in multiple out kommunikation (MIMO).

De lanportanslutna pluggarna är mycket lätta att installera medan devolos wifipluggar upplevs som svårprogrammerade, åtminstone av mig. Man måste lusläsa en massa manualsidor för att klara av det.  Men wifipluggarna fungerar mycket bra när de väl är igång och de har god räckvidd.

Eftersom Homeplug numera är en standard ska pluggar av olika fabrikat kunna funka tillsammans. Hur det är med den saken i praktiken är jag inte säker på.

För kommunikationen används UDP. Frågan är vad som händer då en dataström dels passerar genom homeplugs, dels ska skickas vidare genom buffrade enheter som t ex LTE modem. Kommer homeplugs att påverka hur data sänds och tas emot via LTE?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

24

Sv: Homeplugs och dess hastigheter

sitter lite olika filter i mätarna, men det är olika då det finns flertal modeller.
sedan sänder gammla mätarna 'radio' för mätningen.
snart kanske 100mbit kommer via elnätet som utlovades på 80-90talet, då måste mätaravrapporteringen bort med tillhörande filter, så det går att sända hf till/från lokala elnätet. samt elkablarna sma vara skärmade(som alla nya elkablar är.)
home plugs, kommer då att skicka skräpet på stamnätet om filter saknas och störa andra kunder, är enda alternativet när telia läggerner sitt kopparnät och hänvisar till mbb med en trafik quota på 1gb för 10000:-/månad typ.

är som telias gammla com.hem, data via tv-coax fast elnätet istället, då skulle fiber bli ganska överflödigt på många ställen, och inget grävand behövs bara elmätare med tp kontakt osv.

25

Sv: Homeplugs och dess hastigheter

OK jag har full koll på landet för vi är bara fem kunder på vår 10 kV trafo. Jag fick mig tillverkat ett trefasfilter med lindningar på ferritringar när jag ville segmentera nätet på gården för flera olika homeplugs men det visade sig att det inte behövdes för de olika devolo plugs (gammal modell plus ny) stör inte varandra då det är mer än femtio meter mellan dem. Det filtret kan jag sätta in vid behov men det vore bra med filtrerade grenuttag eller någon form av filteradapter för störkällor.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.