1 Senaste redigerad av Bennybåge (2014-01-02 21:14:53)

Tråd: Låst upp ett E398, men får det inte att funka??

Hej!

Köpte ett begagnat E398 modem, som var låst till Tele2.(kör ZTE MF880 eller nått sånt nu, men läst att
Huaweis E398 är bättre)
Försökte länge att låsa upp det gratis, men lyckades inte, så till slut använde jag
DC Unlocker, och då låstes det upp direkt. Kanon...

MEN... nu när jag stoppar in mitt TRE simkort, så får jag ingen kontakt med någon mast...??
Varför?
Provade först i min Dovado router, men då jag märkte att den inte ville, så förskte jag direkt med datorn.
Då det är Tele2s Mobile partner som startar, så la jag bara till samma inställningar som jag har till
TRE, men ändå så vill det inte. Vad är det som jag kan ha missat? Funkar varken med mitt 4G simkort,
eller mitt 3G simkort som jag också har liggandes.

Tips tages tacksamt emot smile

Med vänlig hälsning
Benny

2

Sv: Låst upp ett E398, men får det inte att funka??

Om du inte bor i centrala Stockholm, Göteborg, Malmö eller annan plats där många samlas under vissa perioder så kommer E398 inte att fungera bra med 3. Jag vet inte var du har hört att Huawei E398 skulle vara bättre än ZTE MF880?

3 använder främst 4G på 800MHz och TDD på 2600MHz. Modemet du har köpt har stöd för 4G på 900MHz och FDD på 2600MHz  - där 3 använder den förstnämnda frekvensen för 3G och inte 4G. Den andra frekvensen använder 3 endast på ställen som behöver extra hög kapacitet.

Men eftersom du inte får något nät alls, så är det något annat konstigt. Har du testat att ominstallera mjukvaran på datorn? Testat annan USB-port? Testat att låsa modemet på endast 3G - det finns nämligen inga simkort hos 3 som är endast 3G, alla är 4G.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

3

Sv: Låst upp ett E398, men får det inte att funka??

Och du har ställt in rätt apn?
Kör 3 2600mhz i Sundbyberg?

4

Sv: Låst upp ett E398, men får det inte att funka??

TDD 2600 och FDD 800 ska finnas i Sundbyberg, hittar inget om FDD 2600 där.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

5

Sv: Låst upp ett E398, men får det inte att funka??

Har turen att bo i Skåne smile, och inte Malmö.

Har provat att avinstallera, och sen när jag anslöt modemet på nytt, så installeraded
mjukvaran igen, dock har jag inte provat med annan USB port, (konstigt, med
tanke på att jag ofta gör det i jobbet med de tekniska prylarna jsg håller på med där,
dock slog det mig inte här, men tycker det verkar lira så långt.).

Rätt apn ja.

Det med frekvens tänkte jag inte på... Möjligt det är 800 jag kör här kanske
Ska testa och köra 3G imorgon, för va nog låst till Lte i inställningarna nu när
jag tänker efter.

Tack för tipsen så långt. Återkommer imorgon.
Mvh

6

Sv: Låst upp ett E398, men får det inte att funka??

Jag provade fogg dock, funkade otroligt dåligt.

7

Sv: Låst upp ett E398, men får det inte att funka??

@Bennybåge: om du inte bor i en stad, så är det LTE 800 som gäller och då har inte modemet stöd för det. Om du låter det välja nät själv, borde det fungera bättre.

@Andy: I Sundbyberg? De har ju inte 4G.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

8

Sv: Låst upp ett E398, men får det inte att funka??

Nä men det  fungerade inte specellt bra på 3g får alltid dålig hastighet för det mesta likadant med telenor.

9 Senaste redigerad av Bennybåge (2014-01-03 07:07:54)

Sv: Låst upp ett E398, men får det inte att funka??

Testade imorse innan jag körde till jobbet, och direkt jag slog över till 3G så hittade den mast, och jag kunde
koppla upp... så det verkar vara lite som ni nämner.

MEN, nu sitter jag på kontoret i Malmö, och tog med mig dongeln, men samma sak ändå??


Det är ju lite synd om jag inte kan använda detta modemet.. här har jag ju även möjlighet till extern antenn,
vilket inte går på ZTE MF880.

(och det var förresten på detta forum som jag läste någon som skrev att de hade bättre signal med E398 än MF880)

10

Sv: Låst upp ett E398, men får det inte att funka??

@Andy, okej, tråkigt!

@Bennybåge, är det i centrala Malmö - alltså typ Lilla Torg och Stationsområdet?

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

11

Sv: Låst upp ett E398, men får det inte att funka??

Nä, Jägerhillgatan, i vid Jägersro/Fosie

12

Sv: Låst upp ett E398, men får det inte att funka??

Där finns inte FDD 2600 utan där är det främst FDD 800 som gäller - men även TDD 2600 finns.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

13

Sv: Låst upp ett E398, men får det inte att funka??

Ok.
Tackar för svar.

(Då har jag med andra ord ett olåst E398 modem till salu nu då....)
smile