1 Senaste redigerad av Jonny (2014-01-01 07:56:39)

Tråd: Sändningseffekt på wifi nätverk

Sitter o spånar och en fråga dyker upp då jag kollar runt i Asus RT AC68u routern
står följande under TX Power/sändareffekt

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
5Mhz bandet

Ställ in kapacitet för överföringseffekt. Det högsta värdet är 200mW och den verkliga överföringseffekten justeras dynamiskt för att passa regional lagstiftning

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2.4 MHz bandet

Ställ in kapacitet för överföringseffekt. Det högsta värdet är 100mW och den verkliga överföringseffekten justeras dynamiskt för att passa regional lagstiftning


Följande konstaterande infinner sig:

Man anger region i router då man installerar den så att säga... och väljer då Sweden/Sverige
original i andra routrar har det stått England bla.

Följande följdfråga poppar upp:

olika länder har alltså olika sändnings effekter då som jag tolkar det och därför justerar routern det beroende på vilket land/region man väljer.

vilken region har högsta tak på sändnings effekten ? då det tydligen justeras dynamiskt. för någon skillnad lär det vara. man borde alltså få en möjlig högre effekt beroende på vilken region man väljer ?

hittar ingen info om det men tror säker att det finns någon här som vet.

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

2

Sv: Sändningseffekt på wifi nätverk

Den viktigaste regionala skillnaden är vilka kanaler som är tillåtna. Var försiktig i Frankrike. Vissa länder tillåter inte att du använder en del kanaler utomhus.

http://www.x-micro.com/manual/QSG%20-%2 … %20Eng.pdf

Det är ju bara att kolla signalstyrkan med inSSIDer. Det finns appar för androider som mäter i dBm också.

Det viktiga är att sändningseffekten bestäms som utstrålad effekt i maxriktning från antennen, EIRP. Har du en 24 dBi parabol med kort kabel  så får det vara väldigt lite mW ut från accesspunkten.

Det finns inget skäl att sända med hög effekt. Det sliter på elektroniken pga värmeutveckling. Kollamee inSSIDer hur interferenssituationen ser ut. Finns det mycket WLAN och annat 2,4 GHz skräp så väljer du 5 GHz.

Men tänk till

http://freenet-antennas.com/PHP-Nuke/mo … amp;sid=33

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Sändningseffekt på wifi nätverk

Tack för infon smile

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

4 Senaste redigerad av plun (2014-01-01 08:50:29)

Sv: Sändningseffekt på wifi nätverk

En liten utvikning om just det här är att i USA så har Netgear stämt ASUS och anklagar ASUS för förfalskade intyg för deras FCC godkännande av AC66-routern!

http://www.pcworld.com/article/2080381/ … -asus.html

Med AC68an har jag sedan inte gjort någonting mer an att 5Ghz är att föredra om man vill ha fart.

Med N66an så har jag valt EUs regelverk för signalstyrka.

Allmänt sedan är nog att bor man i lägenhet så kan man nog enkelt börja störa grannar men bor man i hus så spelar det nog liten roll om man skulle dra på max signalstyrka. inSSIDer är husromhelst perfekt för att se hur det ser ut man grannars kanalval.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

5

Sv: Sändningseffekt på wifi nätverk

jo sett att det går att se dom olika näten i  programvaran

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

6

Sv: Sändningseffekt på wifi nätverk

olika antal kanaler på tex 2,4ghz
är en bunt till.

me like japan :-)

7

Sv: Sändningseffekt på wifi nätverk

aha

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

8

Sv: Sändningseffekt på wifi nätverk

i wrt kan man sedan justera erp,
så japp + hög erp = :-)
tyvärr är kylningen i billiga routrar undermålig, wifi delarna pajar med högeffekt(erp)

jag monterade southbridge kylare osv, har gått i flera år på hög effekt samt kallt.
funkat bra som trådlös brygga.

9 Senaste redigerad av plun (2014-01-01 17:08:00)

Sv: Sändningseffekt på wifi nätverk

Angående temperaturer så har då en AC68 mätning

http://i.imgur.com/RPHhWNdl.png

Sen börjar man ju med att gå igenom drivrutiner för varje pryttel som ska anslutas, vilket kan vara nog så "jobbigt" med vissa PCn. Men via enhetshanteraren och att söka drivare brukar man ibland få napp. Sen får man ofta besöka tillverkarens hemsida för nuya drivare.

Så att skruva upp effekten och ha gamla sunkiga drivare är ingen god ide!  smile

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

10

Sv: Sändningseffekt på wifi nätverk

är fullt påskruvad med denna temp
http://forumbilder.se/DBHO7/routertemp2.jpg

fast nu är inställningarna tillbaka till  original sändnings effekten på både 2.4 o 5 mhz

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

11

Sv: Sändningseffekt på wifi nätverk

OK... om du kollat lite i Merlin-tråden så verkar det inte problemfritt med nya 501-koden.  Det stora trubblet är ju sedan alla dessa olika WiFi-chips från olika tillverkare samt tillhörande drivare som sedan då ska funka problemfritt med ASUS Broadcomdrivare för både 2.4 samt 5 Ghz.  En utmaning! smile

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

12 Senaste redigerad av Jonny (2014-01-01 18:50:52)

Sv: Sändningseffekt på wifi nätverk

inte kolla den men kan med vara att  jag har 7 kameror som hela tiden nästan skickar film o bilder till min nas som är kopplad till router via kabel... kanske därför jag ligger högre än dig kanske och att jag har 21 aktiva kopplingar mot routern:)
http://forumbilder.se/DBHO7/router2.jpg

hur som helst ska ut o jaga dom där Asus RT12N!"D routers o byta mina repeaters i morn


kör med hans nya fw (37) o tycker nog att webbinterfejset svarar snabbare än tidigare

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

13 Senaste redigerad av plun (2014-01-01 19:14:55)

Sv: Sändningseffekt på wifi nätverk

Jonny skrev:

inte kolla den men kan med vara att  jag har 7 kameror som hela tiden nästan skickar film o bilder till min nas som är kopplad till router via kabel... kanske därför jag ligger högre än dig kanske och att jag har 21 aktiva kopplingar mot routern:)


hur som helst ska ut o jaga dom där Asus RT12N!"D routers o byta mina repeaters i morn


kör med hans nya fw (37) o tycker nog att webbinterfejset svarar snabbare än tidigare

OK smile

Våra temperaturer är inga problem och routern ska rampa ner om det börjar osa katt på riktigt!  Jag har 9 pryttlar just nu anslutna.  Kommer inte ihåg hur många ett wrt-firmware klarar att ansluta?

Det jag ville komma till är att bara skruva upp WiFi-effekten utan att ha kollat drivare (om det går) till anslutna WiFi-pryttlar är lite bakvänt.

Sen är den här routern då ny så det brukar ta några firmwareversioner innan man får till det.  Merlin skrev just i sin tråd att 501-koden har ju testats i ca tre veckor och huvudparten är nöjda, sen kan det då vara vissa tillverkares WiFi-kretsar som då funkar sämre.

Hursomhelst så ska en repeater få ner lasten sannolikt om den placeras bra i förhållande till master-routern.

VIKTIG EDIT

http://forums.smallnetbuilder.com/showp … stcount=51

ASUS la in fel drivare i GPL-koden för ver 501! Påverkar då 2.4 Ghz anslutningar!! 

Kan ev vara ide att backa firmware?!

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

14

Sv: Sändningseffekt på wifi nätverk

aha....kollade temp  & 2.4 ligger konstant 3 grader högre än 5mhz

avvaktar lite tror jag.... o kör vidare tycker inte den här ver funkar sämre än original eller merlins tidigare fw......snarare lite rappare som jag upplever det...
hade med tidigare fw en del hängningar i IE11 ... dvs webbinterfejset slutade fungera  men windows frös inte  och var några p 2.4 men äver på 5.0 mhz....detta har ej inträffat med ver37 ännu

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

15

Sv: Sändningseffekt på wifi nätverk

Jo han ska försöka fixa det smile

Håll koll på Merlin-tråden!

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

16

Sv: Sändningseffekt på wifi nätverk

Han bangade med det här....

http://forums.smallnetbuilder.com/showp … stcount=61

Jag backar till ASUS orginal .501, dels för att se om det skiljer nåt samt att jag inte vill riskera något med en sprillans ny router.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

17

Sv: Sändningseffekt på wifi nätverk

aj fn då...

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

18

Sv: Sändningseffekt på wifi nätverk

Jonny skrev:

aj fn då...

Jo Merlin är nog för ensam just nu och hans firmware är ju egentligen bara en massa finputsningar av ASUS dito.

Det blir nog fart på utvecklingen när wrt-folket får fram sitt första stabila firmware, det kommer nog ganska snart. smile
(och det drar då även ASUS nytta av)

Sen är det då olyckligt att ASUS med flit eller inte la in en gammal drivare i GPL-versionen av .501 och Merlin har då frågat ASUS om han kan få tillgång till rätt drivare, nu är det här med drivare en riktig krutdurk med just Linuxkärnan och Broadcom.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile