1

Tråd: kalla mig amatör...

Kommer följande att fungera bra ?

2 st sådan här antenner: http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr … ing-p94787

2 st 5 m antennsladdar:

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr … 5-m-p34075

2 st adapters för övergång till ZTE MF93D.

Eller blir sladdarna för långa ?


Tanken är att kunna tejpa fast antennerna på ett metspö av kolfibrer och på så sätt få bättre mottagning / hastighet när man är ute i naturen / långt från masten.

Skulle ju vara fint om det fungerade, är inte så sugen på att skicka upp mifin med tanke på regn.

Och det handlar inte om någon fast installation.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

2 Senaste redigerad av E Kafeman (2013-12-31 16:29:00)

Sv: kalla mig amatör...

Med 5 meter sladd så har du säket tappat det antennen ger och lite till.
Skuva fast antennen direkt på modemet. Plastpåse och gummiband skyddar mot mot direkt blöta. För långvarigt bruk bör man fixa ventilation för att bli av med kondens. Det är en bredbandig antenn som inte ger något riktningsgain så den är faktiskt inte så mycket bättre än den antennen som redan finns i modemet.

Hissa upp modemet ock kolla?

Ett effektivare sätt, om man nu inte vill joxa med riktningen, är att göra en kolinjär antenn själv, gör den i ett plaströr, typ elektikerrör.
Om det är långt ut i naturen så borde frekvensen vara 8-900 MHz.
Byggbeskrivning: http://www.para.org.ph/membersarticles/ … tennas.htm
Resultatet borde bli betydligt bättre än bredbandsantennen även om man inte är så noga med måtten.

3 Senaste redigerad av Discover (2013-12-31 16:42:33)

Sv: kalla mig amatör...

Okej, tanken är att använda 800 - 900 MHz banden.

Denna antenn som är lite billigare har 3 dBi förstärkning, så den lite dyrare bör ju ha lite mer förstärkning.
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr … ing-p94786

I detta fallet skulle det kunna fungera med riktantenner, då jag vet åt vilket håll antennerna ska riktas,
men såå mycket smidigare med rundstrålande ju ;-)

Att sätta dessa antenner (som jag länkat till) direkt på mifin och sedan skicka upp allt på spöt skulle det ge bättre resultat än med de inbyggda antennerna ?


Får väl placera antenner & mifi i en 2 L glassförpackning av plast...

Såg nu att den lite dyrare antennen har 4 dBi förstärkning.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

4

Sv: kalla mig amatör...

enbit skalad coaxsladd brukar funka som enkel antenn, om den har rätt längd - bara att lindaihop under transport.
är det trädigt, så är det bara att kasta över en kvist.
behövs varken vp rör el annat.

5

Sv: kalla mig amatör...

G-Man skrev:

enbit skalad coaxsladd brukar funka som enkel antenn, om den har rätt längd - bara att lindaihop under transport.
är det trädigt, så är det bara att kasta över en kvist.
behövs varken vp rör el annat.


Får ta det med en vän som är radioamatör... tack för tipset.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

6

Sv: kalla mig amatör...

Se mina inlägg fjärde september i den här tråden

http://www.mobilabredband.se/forum/topi … 3d-p2.html

Glasspinneantenner gav tio dB bättre resultat än routerns egna. Der är i och för sig AVMs routerantenner som förmodligen är optimerade för 800 (tysk 44G). Jag prövade senare att direktkoppla glasspinneantenner med monoblock SMA-TS9 adaptrar (i ett stycke) men resultatet var sämre än med pigtails.

Så mitt råd är att använda yttre antenner med pigtails, allt nära toppen av ett teleskopiskt metspö om du får med dig något så långt. Fixera antennerna i v-formation 90 grader och mifin på plast eller papp. Börja med glasspinneantenner. Du skulle kunna bygga en lätt biquadantenn också och få ännu bättre resultat.

Eftersom mF93D mäter visar både RSRP och SINR kontinuerligt är det lätt att välja antenn och rikta. Välj det band som ger bäst SINR -  detta oberoende av RSRP.

Strömförsörjningen är inget problem eftersom batteriet räcker nio timmar.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: kalla mig amatör...

Lägger detta på hyllan tills vidare, enklare (& billigare) att använda Net 1 på aktuell plats & liknande ställen.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

8

Sv: kalla mig amatör...

MF9D och glasspinnar i v-formation: Det är inte ens ett experiment för jag vet att det funkar

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9 Senaste redigerad av Discover (2014-01-03 21:59:07)

Sv: kalla mig amatör...

jonasolof skrev:

MF9D och glasspinnar i v-formation: Det är inte ens ett experiment för jag vet att det funkar

Jo, men då tänkte jag använda antennerna från MBR1310 istället för att lägga 400 kr på 2 nya.

Funderar på 2 st sådana här antenner istället

http://www.lohelectronics.se/magnetfots … p-605.html

Och om jag vill sätta dem på ett maströr / metspö så får jag köpa 2 vinkeljärn och slangklammer,
vinkeljärn blir då jordplan åt antennerna.

http://www.clasohlson.com/se/Vinkelj%C3 … r211797001

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

10

Sv: kalla mig amatör...

Tron kan försätta berg men den kan inte få sprötantenner att bli bredbandiga. Jag vill veta vad SWR är på 800-bandet och att maxloben är vinkelrät mot sprötet vid 800.

En vassare konstruktion vore två kolinjära antenner i v-formation. En sådan blir inte rundstrålande i horisontalplanet utan den får två maxima mitt emotvarandra.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11 Senaste redigerad av Discover (2014-01-03 23:15:39)

Sv: kalla mig amatör...

jonasolof skrev:

Tron kan försätta berg men den kan inte få sprötantenner att bli bredbandiga. Jag vill veta vad SWR är på 800-bandet och att maxloben är vinkelrät mot sprötet vid 800.

En vassare konstruktion vore två kolinjära antenner i v-formation. En sådan blir inte rundstrålande i horisontalplanet utan den får två maxima mitt emotvarandra.


Jag är nöjd om antennen fungerar på 800 & 900 MHz.

Denna antenn har fått goda betyg, dock har du annan erfarenhet av den jonasolof ?

http://www.lohelectronics.se/panorama-p … p-764.html

panorama kryssantenn med 2 meter sladd eller 2 st glasspinneantenner med 2 meter sladd,

vad skulle du välja ?

Denna antenn har jag redan en av och den har fungerat bra med 4G 900 MHz under bilfärd.

http://www.lohelectronics.se/magnetfots … p-605.html

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

12

Sv: kalla mig amatör...

Panorama kryssantennen var väsentligt sämre än glasspinneantennerna enligt mitt test, se länken i mitt inlägg #6 i den här tråden.

Två vinkelställda magnetfotsantenner funkar också. De på "5 dBi" från Loh har jag inte testat. Tro inte ett ögonblick på de omdömen han återger, säljsnack. Och bara för att en antenn funkar på 900 behöver den inte vara bra på 800, det har jag också testat med två MF93D i somras när jag var passagerare i bil 45 mil och fyra antenner på taket. Resultatet var entydigt. Den ena antenntypen var bättre än den andra på 800 (det var Loh) och den andra på 900. Men den andra var mindre dålig på 800 (-3 dBi) än vad Loh var på 900 (-6dBi). Därför hade jag valt 900-antennen som 800-900 antenn. Men 900 antennen är en 900/1800 antenn... Den har också en bättre koaxialkabel än Lohs tunna.

Det enda man kan göra utan antennlab är att prova sig fram och mäta olika typer samtidigt Det är därför jag har två MF93D. SINR är bästa kriteriet.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

13 Senaste redigerad av Discover (2014-01-05 05:46:32)

Sv: kalla mig amatör...

Har nu nog bestämt mig för 2 st glasspinneantenner..

Så det blir en totalt kostnad på ca 800 kr.

2 st:

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr … s-9-p30853

2 st:

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr … ing-p94787

Och sedan kanske även denna fot:

http://www.kjell.com/sortiment/telefoni … fot-p94785

Nuvarande magnetfotsantenn på 5 dBi från Loh fortsätter jag att använda ihop med E589 och i den har jag Telenor vilket fungerar bra på 4G 900 MHz. (abonnemanget från Telenor ska iaf sägas upp)

Antennlösningen med glasspinneantenner från kjell blir bra ihop med 3, då det gäller 3GIS & 2100 MHz.
(Antennvinsten ökar med frekvensen = mer förstärkning på 2100 MHz än på 900 MHz.)


Eller är jag ute och cyklar ?

Uppdate...

Fast nu när jag kollat på andra alternativ så tycker jag att man får mer för pengarna om jag köper 2 st sådana här paket (priset blir 303 kr dyrare)

http://www.kjell.com/sortiment/telefoni … dbi-p30149

Då får jag ju 2 st antenner som jag kan sätta på biltak & fönster + att jag får adapter med i paketet,
jag har ju trots allt redan 2 st glasspinneantenner (MBR1310).

OBS, detta är inte tänkt för någon fast installation,
utan mer tänkt som smidig lösning att kunna ta med sig i datorväskan.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

14

Sv: kalla mig amatör...

400:- för pigtales är lite host host tycker jag iaf
finns från 7:- postat på eböj som är rättkönade.

sedan tycker jag det serut som det blir samma kön med kontakter som ska sammankopplas, om jag antar rätt hur du avser koppla det...

15

Sv: kalla mig amatör...

Antennadaptern har SMA-hona & antennen har SMA-hane, vad är fel i det ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

16

Sv: kalla mig amatör...

jag antog du skulöe använda bordshållaren

17

Sv: kalla mig amatör...

G-Man skrev:

jag antog du skulöe använda bordshållaren


Ja, men det kommer fortfarande att fungera... ;-)

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

18

Sv: kalla mig amatör...

Det finns två olika glasspinneantenner hos Kjell, 163 eller 135 mm långa. Inga mätdata. Jag har ingen erfarenhet av dessa.

Här har du billigare glasspinneantenner, jag köpte fyra i somras. De funkar någorlunda på 800. Men jag har ingen jämförelse med AVMs. 

http://www.tradera.com/item/1214/190037 … ande-svart

Håller med om att Kjells pigtails är dyra. Men är det någorlunda kvalitet på de billigaste som G-man nämner? Länk?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

19

Sv: kalla mig amatör...

Discover skrev:
G-Man skrev:

jag antog du skulöe använda bordshållaren


Ja, men det kommer fortfarande att fungera... ;-)

jag tycker av bilderna på kjejje av dömma ser ut som det är gängade hylsor på sladdarna till bordshållaren, samma på adapterkablarna och antennerna.

jo,
bara att söka på eböj, meningslöst med high-jackad länk dit.
de billigaste är två ihopsatta kontakter, och torde funka ok då det redan finns kabel på bordshållaren.
jag har köpt massvis med adaptrar, samtliga har funkat ok.
däremot pigtails med sladdar är mer komplexa, då måste sladdtypen kollas.

20

Sv: kalla mig amatör...

Jag har knallat omkring mycket omgiven av skog med MF93D för att se hur signalen påverkas. Nu vet jag inte om Discover vill se strömmande TV på sina skogsutflykter. Annars är det inte så himla viktigt med maxad signal om man bara ska titta på mail eller kolla senaste huaweitrasslet på det här forumet eller köra skype. Därför behövs oftast inga arrangemang med teleskoprör och sådant. Ibland räcker det att man hänger mifin så högt man når, t ex i en plastpåse. Bra läge har man koll på med SINR i webgränssnittet, man behöver inte se på mifins oledskärm.

Antennhållaren skulle jag inte använda. Om man tar en gammal tumstock i plast eller trä och behåller fyra lemmar kan man vika till ett Y och fästa antennerna med gummisnoddar. Korta pigtails till mifin. Rubbet i en plastpåse som fästs på teleskopröret som plockas fram vid behov. TumstocksYet ska fixeras mot stången så att man kan vrida för bästa SINR. Alla inställningar sköts via webgränssnittet på smartphone eller platta.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

21 Senaste redigerad av Discover (2014-01-05 13:41:32)

Sv: kalla mig amatör...

jonasolof skrev:

Jag har knallat omkring mycket omgiven av skog med MF93D för att se hur signalen påverkas. Nu vet jag inte om Discover vill se strömmande TV på sina skogsutflykter. Annars är det inte så himla viktigt med maxad signal om man bara ska titta på mail eller kolla senaste huaweitrasslet på det här forumet eller köra skype. Därför behövs oftast inga arrangemang med teleskoprör och sådant. Ibland räcker det att man hänger mifin så högt man når, t ex i en plastpåse. Bra läge har man koll på med SINR i webgränssnittet, man behöver inte se på mifins oledskärm.

Antennhållaren skulle jag inte använda. Om man tar en gammal tumstock i plast eller trä och behåller fyra lemmar kan man vika till ett Y och fästa antennerna med gummisnoddar. Korta pigtails till mifin. Rubbet i en plastpåse som fästs på teleskopröret som plockas fram vid behov. TumstocksYet ska fixeras mot stången så att man kan vrida för bästa SINR. Alla inställningar sköts via webgränssnittet på smartphone eller platta.


Oftast är det slösurf (läsa aftonbladet, forum osv) & webbradio jag är ute efter.
Fast ibland är det fler som ska vara med och dela på kapaciteten & vad dem gör med uppkopplingen vet jag inte.

Tycker någon att 2 st magnetantenner från smarteq är lite väl saftigt pris ? (2 x 699 kr)

fast som sagt så får jag ju 2 st pigtails som jag i vilket fall måste köpa (2 x 199 kr bara där), 2 st magnetfotsantenner (uppskattat pris ca 300 kr / st) & 2 st jordplan med sugkopp.

Antennerna från Smarteq kanske är bättre än magnetfotsantennen från Loh... ?

Glasspinneantenner har jag redan.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

22

Sv: kalla mig amatör...

Smarteqantennerna är löjligt dyra. Det är bara att ta till sig det dystra budskapet att det inte går att göra bredbandiga sprötantenner med förstärkning i horisontalplanet på flera dB. Däremot går det att göra antenner för multiplar av frekvenser som 900 och 1800. Kafeman har redan beskrivit svårigheten med att göra antenner för 850 MHz och 900 Mhz HSM.

Du vet väl vilket band du ska köra på. Bygg en egen mimobiquad istället eller designa en dubbelsidig antenn för 800 och 900. Man kanske kan byta biquadkvadrater... Fast avståndet till reflektorn bör vara en åttondels våglängd. Kanske inte är så himla känsligt...

Kan FPV flygarna så kan du och vi också. Posta i biquadtråd för mått.

Till slut: panoramas kryssantenn är lite bättre än mifins inbyggda så i väntan på den ultimata lösningen kan du ju gardera med kryss.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

23 Senaste redigerad av Discover (2014-01-05 19:42:14)

Sv: kalla mig amatör...

Jag kan inte bygga antenner... så då får man bita i det sura äpplet och köpa.

Tror det blir bäst med följande lösning:

2 st antenner gjorda av koax (alt mina 2 glasspinneantenner) för 900 MHz som
skickas upp med metspö på 10 meter för att komma upp högt, men provisoriskt.
(Med denna lösning är det bäst att använda Comviq med tanke på den bättre täckningen).


2 st smarteqantenner (2 x 699 kr) för användning under bil / bussfärd, kryssning och liknande användningsområden. Går även att skicka upp i metspö om vinkeljärn används som jordplan.
Smarteqantennerna fungerar på 800, 900 & 2100 MHz.
(hade tänkt mig att använda SIM från 3).

Skulle inte uppsättningen med metspö fungera så finns ju alltid Net1 - dock alltid sista utvägen.

kryssantennen kostar totalt med pigtails 797 kr.


Hur som helst så måste jag ju ha 2 st pigtails till översta alternativet,
och till 2 st magnetfotsantenner för alternativ 2.

Huvudsak är det 900 & 2100 MHz det gäller,
900 MHz för översta alternativet, 900 & 2100 MHz för det andra alternativet.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.