1 Senaste redigerad av Jonny (2013-12-31 14:49:07)

Tråd: Repeater/AP

Nä nu har jag lessnat på TP-links WA830re V2 Repeaters som bara står i startar om. Har lämnat tillbaka ett par som gjort det ganska omgående men behållit dom som funkat direkt så att säga.
Dom har varit billiga och funkat okey så länge det inte börjat... nu började en av dom att helt plötsliga bara stå o starta om ca var 1-2 minuter efter att ha fungerat klockrent i 1 år ca.

många verkar ha problem enligt internet och det finns ingen ny fw att tillgå.

så vad ska man ha då...ja Asus verkar ha kommit med en variant o inte så dyr som kanske kan vara något.
tror den är en ny serie då den ser ut som Asus nya Rt 68 Router.

någon som har erfarenhet av Asus repeaters så vädra det gärna här smile

visserligen en Router med Repeater funktion men ändå.....för det priset
Nu vet jag att det finns forummedlemmar som propagerar för router som AP men måste ha Repeaters då jag inte kan få fram kabel dit den ska smile

http://forumbilder.se/CGFHB/repeater.jpg

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

2 Senaste redigerad av plun (2013-12-31 15:01:36)

Sv: Repeater/AP

Jo jag mekade med grannens nätverk som var något miserabelt confat  smile  inkl gamla sunkiga firmware.

Hursomhelst så använde jag en ASUS-router (av enklare modell som repeater i hans källare, kan återkomma med modell i morgon), och det är mycket enkelt, bara välja repeater-mode och sedan skanna efter master-routern, logga in,  klart!  Grannen mycket nöjd! smile

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

3 Senaste redigerad av Jonny (2013-12-31 15:13:05)

Sv: Repeater/AP

lutar åt en eller ett par sådana  N12      .... 50:- dyrare än kinesjunket



fast denna hade varit bättre fast blir lite dyrt då jag behöver 3-4 st

http://forumbilder.se/CGFHC/brygga.jpg

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

4

Sv: Repeater/AP

Dessa repeters, skickar de ut samma SSID som huvudroutern, eller lägger repeatern till något i SSID:t som den skickar ut ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

5 Senaste redigerad av Jonny (2013-12-31 15:18:45)

Sv: Repeater/AP

i repeater mode ska dom nog ge samma som routern?

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

6 Senaste redigerad av plun (2013-12-31 15:22:33)

Sv: Repeater/AP

Discover skrev:

Dessa repeters, skickar de ut samma SSID som huvudroutern, eller lägger repeatern till något i SSID:t som den skickar ut ?

Nej du väljer bara att routern ska vara en repeater, när man valt det så skannas det sedan efter SSIDs, och sedan är det bara att logga in på "master-routern", kan inte bli enklare!  de flesta av ASUS routrar har repeater funktionen med i mjukvaran.   EDIT och sen är det då samma SSID och inloggning efter att man "parat" routrarna.


Ev är det för enkelt för en nörd som vill roa sig med större utmaningar.... smile

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

7 Senaste redigerad av plun (2013-12-31 15:28:56)

Sv: Repeater/AP

Jonny skrev:

lutar åt en eller ett par sådana  N12      .... 50:- dyrare än kinesjunket



fast denna hade varit bättre fast blir lite dyrt då jag behöver 3-4 st

Jo den där är dyr, betydligt enklare router jag mekade med hos grannen, det viktiga är att den har repeater-mode, sen är det då det här med om man vill njuta av 5Ghz och då drar priset iväg!

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

8

Sv: Repeater/AP

plun skrev:
Discover skrev:

Dessa repeters, skickar de ut samma SSID som huvudroutern, eller lägger repeatern till något i SSID:t som den skickar ut ?

Nej du väljer bara att routern ska vara en repeater, när man valt det så skannas det sedan efter SSIDs, och sedan är det bara att logga in på "master-routern", kan inte bli enklare!  de flesta av ASUS routrar har repeater funktionen med i mjukvaran.   EDIT och sen är det då samma SSID och inloggning efter att man "parat" routrarna.


Ev är det för enkelt för en nörd som vill roa sig med större utmaningar.... smile


Okej, köpte en router med repeaterstöd och den sände ut huvudrouterns SSID följt av "_arc" tror jag det var,
ganska störande.

Har för mig att det var denna:

http://www.siba.se/product/11129847/asu … ef=section

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

9

Sv: Repeater/AP

OK... kom på att jag kör ju min AC68 som repeater, lite dyr kanske smile

Med ASUS mjukvara så väljer man bara vad man vill ha som SSIDs, spelar ju sedan ingen roll eftersom det är en "repeater". Bara tuta och köra!

http://i.imgur.com/ri3DtIL.png

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

10 Senaste redigerad av Jonny (2013-12-31 15:40:35)

Sv: Repeater/AP

Hittade denna Disvover från samma företag jag köpte min router.... + 129 i frakt oavset antal....blir billigare om som jag ska byta ut 3 st



http://forumbilder.se/CGFHC/repeeter2.jpg

gick det verkligen inte att sätta eget namn på den Discover?


även denna har nya wrt om jag fattat det rätt Plun

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

11

Sv: Repeater/AP

Jonny skrev:

Hittade denna Disvover från samma företag jag köpte min router.... + 129 i frakt oavset antal....blir billigare om som jag ska byta ut 3 st



http://forumbilder.se/CGFHC/repeeter2.jpg

gick det verkligen inte att sätta eget namn på den Discover?


även denna har nya wrt om jag fattat det rätt Plun

Har för mig att det inte gick iaf, testade med 2 st.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

12

Sv: Repeater/AP

Jonny skrev:

Hittade denna Disvover från samma företag jag köpte min router.... + 129 i frakt oavset antal....blir billigare om som jag ska byta ut 3 st

gick det verkligen inte att sätta eget namn på den Discover?


även denna har nya wrt om jag fattat det rätt Plun

Ska kolla men det spelar ju ingen roll i slutändan det viktiga är att den har repeater-mode och kan då ansluta till en annan router.  "Default" sätter den en ändelse (vad det nu var) och det är ju för att kunna skilja routrarna.

Om jag sedan återkommer till historien om min granne så hade han då satt samma SSID samt lösen för både 2.4 samt 5Ghz och då funkar det inte så bra.  Hursomhelst så fick han då fart på sin Apple Air när det blev olika SSIDs, sen behövde han då även en repeater i ett TV-rum i källaren som då var enkelt fixat  ( men då via 2.4 Ghz)

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

13

Sv: Repeater/AP

aha .... @plun ja 2 ssid av samma namn e inte så bra...så det förstår jag.... om han nu har samma lösen på dom olika noderna borde väl inte spela roll då det är olika enheter med olika adresser

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

14

Sv: Repeater/AP

Jonny skrev:

aha .... @plun ja 2 ssid av samma namn e inte så bra...så det förstår jag.... om han nu har samma lösen på dom olika noderna borde väl inte spela roll då det är olika enheter med olika adresser

Nope det viktiga är ju att du parar routrarna och det sker då automagiskt när du loggar in på "masterrouterns" SSID.

Sen bör man då hålla isär SSIDn för att veta vilken router man ansluter till.

Sen är inSSIDer ett perfekt verktyg för att kolla hur det ser ut. Eftersom deras verktyg är så bra så har det blivit kommersiellt men den tidigare versionen funkar helt Ok.

Nedladdning:
http://files.metageek.net/downloads/arc … 0.7.48.msi

Om:
http://www.metageek.net/support/metagee … -archives/

Ver 4 har då blivit betalprogram!

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

15

Sv: Repeater/AP

tackar

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

16 Senaste redigerad av Jonny (2014-01-06 21:19:21)

Sv: Repeater/AP

Asus N66 450mb/s AP/repeaters  2.4 & 5 GHz bandet

Någon som vet om den har bra räckvidd  generellt menat.... då det naturligtvis varierar beroende på...xxxxx

http://forumbilder.se/DBI7U/asusn66-ap.jpg

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )