26

Sv: Dovado 4GR Huawei E398 upplåst Telenor med Tre sim

e398u-1
=
http://www.mobilabredband.se/forum/post … tml#p56640

som jag ser det iaf fortfarande och 'generellt' med tre.
därav min korta kommentar.

rent allmännt så krävs tre's egna modem för full funktion(dvs ej operatörsupplåsta modem).
är som med net1's egna modemsystem, värdelöst till annat.

du kan givetvis använda modemet med 3G 2100mhz, om detta är ok för dig.

annars har du valt en bra router :-)
men mindre bra modem för tre.

27

Sv: Dovado 4GR Huawei E398 upplåst Telenor med Tre sim

@junior

Noterat och tack för infon. Men menar du låsning i modemets webgränssnitt eller med modemet i Dovadorouter? Bevaras bandlåsningen med modemet i router eller bara i dator?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

28

Sv: Dovado 4GR Huawei E398 upplåst Telenor med Tre sim

jonasolof skrev:

Noterat och tack för infon. Men menar du låsning i modemets webgränssnitt eller med modemet i Dovadorouter? Bevaras bandlåsningen med modemet i router eller bara i dator?

Jag låser modemet i Dovadons GUI och det ligger kvar i modemet oavsett var jag sätter den.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Telenor MBB 32 / E3276 i en Dovado Pro / E398 i en TP-Link 3420 V.2/ Dovado Tiny som bara ligger och dammar

29

Sv: Dovado 4GR Huawei E398 upplåst Telenor med Tre sim

@jonasolof,
syftar på bandlåsning som fungerar i Dovadon. Bra fråga, men jag tror inte att bandlåsningen finns kvar om man låser i HiLink-gränssnittet och sedan sätter modemet i en router. Har inte testat, så jag vågar inte svara på hur det skulle funka.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

30

Sv: Dovado 4GR Huawei E398 upplåst Telenor med Tre sim

Siganturen Junior har klarat ut det. Det funkar med bandlåsning i modemets GUI vilket är en glad överraskning - kanske även för Sam :-) Häftigt att bandlåsningen består efter flytt, liksom för icke Hilinkmodem som E392 vilka låsts i dovadorouter. Här uppstår en intressant fråga. Jsg undrar om bandlåsning till t ex 900 Mhz består även om man kopplar upp på 3G. I så fall skulle man kunna låsa på band 8 LTE 900 alternativt 2100, LTE band 1, som även brukar finnas i modemen. Så funkar det i alla fall i samsung service mode när man låst på band och väljer WCDMA. Är man på 3G 900 så står det band 8 och på 2100 står det band 1.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

31

Sv: Dovado 4GR Huawei E398 upplåst Telenor med Tre sim

Ringde upp Tre idag...

Fick tyvärr inga vettiga svar alls av kundtjänst.
Ingen tillgänglig på tekniken sa dom?

Prövotiden på 14 dar är slut om 2-3 dar, står i valet & kvalet.
Lämna tillbaka & avbryta abbet eller försöka få tag i en sticka & pröva helst imorgon.

Tips & tankar mottages tacksamt // Kenta

32

Sv: Dovado 4GR Huawei E398 upplåst Telenor med Tre sim

som jag förväntade, enl tidigare kommentar :-(

stick snabbt som attans och skaffa kontantstart,
och prova med det modemet EL avsluta det.

el ring och ge dig inte...

tyvärr, gäller det samtliga operatörer, lätt att köpa/beställa men väldigt svårt att få specifika tekniska svar sedan.

33

Sv: Dovado 4GR Huawei E398 upplåst Telenor med Tre sim

En liten uppdatering...

Åkte till mina 2 närmsta 3 butiker.
Ingen kunde tala om vilka master, frekvenser som dom använder!
Ingen hade nått modem hemma heller, hur stor plats tar dom egentligen?
Fick dock ett sim kort för felsökning, hjälpte föga....

En snabbfråga,

Fick tidigare i tråden ett tips om att köpa Telias modem, dom har enligt uppgift Huawei E3276.
Kostnad 599 sek så billigare än 3.

Går det att låsa upp det här modemet med dc unlocker te.x trots att jag precis hämtat ut det?

Vill passa på att önska alla ett riktigt gått nytt 2014 // Kenta

34

Sv: Dovado 4GR Huawei E398 upplåst Telenor med Tre sim

Ja lätt på dc-unlocker kostar några tior.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

35

Sv: Dovado 4GR Huawei E398 upplåst Telenor med Tre sim

Kanske därför jag får så risig hastighet med mitt Huawei e398 upplåst från tele2 med Foggmobile.

36

Sv: Dovado 4GR Huawei E398 upplåst Telenor med Tre sim

telia har slutat med 3276 via webb iaf, finns ev i butik.

37 Senaste redigerad av Jonny (2013-12-31 17:14:09)

Sv: Dovado 4GR Huawei E398 upplåst Telenor med Tre sim

G-Man skrev:

telia har slutat med 3276 via webb iaf, finns ev i butik.

hänger klasar av e3276 i Telia butikerna här i uppsala då jag var in i gränby.

dom nya har inte börjat säljas enlig säljaren ännu

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

38

Sv: Dovado 4GR Huawei E398 upplåst Telenor med Tre sim

God fortsättning allihopa, hoppas ni haft ett trevligt nyår!!

Köpte ett telia e3276 i Nacka forum 595 sek fanns ett gäng kvar på nyårsafton.
Låste upp med dc unlocker 4 €.

Direkt i datan så blir jag uppkopplad till 4G när jag låst till 4G, farten & signalen är dock bedrövlig.
När stickan själv får välja så får jag alltid 3G, dl 3 -10 som bäst.

Åkte med modemet & pc till min 4G mast där jag fick lite andra värden.
Modemet fick själv välja nät, valde 4G dl 25 ul 15, en viss skillnad,
Testade även ytterligare 1 4G mast där jag fick lite sämre värden.

Detta är nu rapporterat tillsammans med olika mätpunkter i mitt område där jag aldrig får 4G låsning.
Tre har nu lagt det som en felanmälan, vi får väll se när teknikerna gjort sina tester / reparationer?

Med stickan i min 4gr får jag dock ingen låsning på 4G nätet, 4G & automatiskt valt.
Om jag själv vill välja nät så saknas 800 bandet?
Dom jag kan välja i routern är;
2100 B1, 1800 B3, 2600 B7, 900 B8.

Har uppgraderat routern till 6.2.7 då det krävdes för att E3276 skulle vakna till liv.

Tips mottages tacksamt, mvh // Kenta

39

Sv: Dovado 4GR Huawei E398 upplåst Telenor med Tre sim

Modemets egna antenner är för små för att ge bra signalstyrka annat än under mycket gynnsamma omständigheter.

Pröva t ex Poynting Xpolantenn så slipper du sätta dig in i en massa antennteknik för olika band.

TElia E3276 har säket 800 bandet också. Du ska kunna  låsa på band med dovadorouter med senaste fw.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

40

Sv: Dovado 4GR Huawei E398 upplåst Telenor med Tre sim

@ jonasolof

Tack för svar & tips på antenn.
Tänkte avvakta med antenn till Tre gjort sin koll då 4G är omöjligt i hela området 1 km från mast....
Ang. låsa band på 4gr, i min dropdown lista så finns inte 800 bandet att välja.

41

Sv: Dovado 4GR Huawei E398 upplåst Telenor med Tre sim

I så fall ett problem med 4GR. Hela telias landsbyggstäckning bygger på 800. Och tres 800 fungerar likadant.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

42

Sv: Dovado 4GR Huawei E398 upplåst Telenor med Tre sim

Får väll prova att reseta routern då.

Det skumma är att det är exakt likadant med morsans?

43

Sv: Dovado 4GR Huawei E398 upplåst Telenor med Tre sim

Då måste det vara något fel med routermjukvaran eller modemet. Telia använder som sagt uteslutande 800MHz för landsbygden och mindre städer. Överallt där Telia har 4G upp till 50Mbit/s är det 800MHz som används.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

44

Sv: Dovado 4GR Huawei E398 upplåst Telenor med Tre sim

fdd / tdd
*
800 / 900 / 1800 / 2100 / 2600

45

Sv: Dovado 4GR Huawei E398 upplåst Telenor med Tre sim

Alla trasslar till det så in i helsicke för sig genom att köpa grejor som inte låter dem  få överblick över nätet. Och sedan måste de fråga om råd och hjälp, köpa nya grejor och förlora en massa tid.

Om man inte rakt av får önskat rsultat med en uppkoppling behövs grundläggande uppgifter som frekvensband, RSRP och SINR. Vidare är det önskvärt med en nätöversikt som talar om interferenssituationen.

I det aktuella fallet kan det möjligen vara så att Tres åttahundranät inte fungerar i området. Men det är rätt osannolikt att Tre skulle blivit varse detta just på grund av denna nya kunds felanmälan. Det är mer troligt att interferenssituationen är sådan att modemet inte ansluter på 800-bandet. I så fall kan en riktantenn göra skillnad.

Felsökningsgång: kolla signalstyrka RSRP ooch signal/interferensnivå SINR samt cell ID och PCI  nära mast och på användningsstället. Om SINR är dåligt trots bra RSRP så föreligger interferens. Det kan vara från grannsektor på masten eller från annan mast i närheten. I värsta fall ligger man i sektorgräns från en mast och i utkant av en cell från en annan mast. Det kan döda förbindelsen helt - tills man använder en riktantenn bort från sektorgränsen.

För den  första kollen använder jag MF93D och för kontroll av grannceller och deras styrka, dvs källor till interferens, använder jag AVM6840 (tyvärr inget 900 band). Med huawei blir det bara ett famlande med förbundna ögon. Båda de nämnda är mycket lätta att använda. Det går att få fram SINR med annan utrustning men det är inte tillräckligt okomplicerat. Översikt över 4G celler fås inte fram med någon annan konsumentutrustning som jag känner till(jo en nokia lte telefon som blockerats från uppgradering sommaren 2013 men det är svårt att hitta).

MF93D är universalinstrumentet som folk borde ha (för närvarande) oavsett vilken router eller lösning de sedan behöver för voip, vpn och andra finesser som vi kan tala om sedan man väl fått en fungerande 4G uppkoppling. Mifin, två pigtails TS9-SMA och t ex en Xpol-antenn. Pang på, resultat. Och några tusen färre frusterade 4G kunder.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

46

Sv: Dovado 4GR Huawei E398 upplåst Telenor med Tre sim

Tack för svar....

@ careface
En reset + ominstallation gjorde ingen skillnad, saknar ff 800 bandet i dropdown listan.
Tror nog att modemet funkar som det ska, vart ju automatiskt uppkopplad till 4G när jag kom närmare masten.

@ G-man
Enligt flera kunniga härinne & utelutning med hjälp av 2 modem så bör det vara 800 bandet som ju saknas i 4gr.

@ jonasolof
Det skulle säkert vara lättare att utesluta &  elller ansluta om jag köper all utrustning som du föreslår.
Vad det gäller olika störningar celler osv. så är jag helt noob på dessa saker.
Om du då blir irriterad för att "samma" fråga dyker upp igen så är ju inte det så konstigt då man
behöver lägga ut flera tusen sek till för att konstatera ev fel / problem.
Därför vill jag ändå avvakta Tres svar.
& varför skulle det vara så konstigt att jag är den som "upptäcker" ett ev. fel.
Mina & min familjs vanor skiljer sig ganska mycket från våra grannar, utan att tanka torrents
så gör vi normalt av med c:a 100 gb / mån via streamade tjänster.
4 grannar i området tyckte att dom hade ett bra nät med Tre i området då jag frågade innan köp.
Efter att jag vart i kontakt med dom efter mina problem så har även dom testat med bbk.
Ingen blir uppkopplad på 4G nätet, via 3G nätet så är snittet rätt stort dock.
Det kan ju förstås bero på att vi blir uppkopplade på olika master.
Grannarna har för övrigt Tres ny router eller stickor så bör ju inte vara några problem med utrustningen....

Hur som helst, jag har ju inte suttit här för att bli matad med svar enbart från detta eminenta forum.
Har även letat info på nätet om olika problem / lösningar & produkter som ev. kan lösa min situation.
Börjar dock tro att det kan vara taskig fw i dovadon eftersom jag inte kan välja 800 nätet                                                      & stickan bevisligen fungerar direkt i datorn närmare masten.

Eventuella störningar som jag inte just nu har tillräcklig kunskap av eller utrustning för får vänta.

Mvh // Kenta

47

Sv: Dovado 4GR Huawei E398 upplåst Telenor med Tre sim

Ja, operatörernas ovilja att visa förutsättningarna på sina sidor.
köper man 4G abg med max 80mbit som har tre årsbindningstid och får sedan 3G med 2-3mbit i praktiken och detta anses ok, både operatörerna och pts anser det ok tydligen till tråtts all hypade 4G reklam som operatörerna pungarut i media...
sedan visar utrustningen medvetet (troligen) inte nödvändig information, tex antennsignal m.m.
annars skulle kunderna se att det faktiskt inte är täckning, eller optimera sin utrustning för bättre hastighet - villket är negativt för operatörerna då deras nät får högre belastning som följd.

är bara några enstaka kundutrustningar som visar nödvändig information, och uppdateras programvaran i vissa försvinner funktionen...

Här borde eu-politikerna skapa några förslag liknande laddkontakten, men i bryssel är det troligen full signal och fulltutbyggt fiber så dom har nog alldrig märkt problemet.

48

Sv: Dovado 4GR Huawei E398 upplåst Telenor med Tre sim

Är ett sådant här fel känt i dovado4GR med ny fw? Dvs att 800 bandet inte visas med E3276? Borde ju vara fler som har den kombon. Men det här är inte rätt forumavdelning för den frågan. Bättre ställa den direkt på 4GR delen. För övrigt har Sam nämnt tidigare att de inte har 800 tillgängligt i Kista där de håller till. Åker man ut mot Vaxholm från Täby hörs tio stycken 800 celler på Telia.

Det kontantkort som kom med modemet kan användas för test under en vecka efter registrering.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

49

Sv: Dovado 4GR Huawei E398 upplåst Telenor med Tre sim

800 bandet visas med E3276 i fw 7.1.4 men inte i äldre fw.

50

Sv: Dovado 4GR Huawei E398 upplåst Telenor med Tre sim

Berra5 skrev:

800 bandet visas med E3276 i fw 7.1.4 men inte i äldre fw.

VERSION: 7.1.4

Release Date: 2013-12-18
Release notes 7.1.4

Fixes & Enhancements:
- Enabled SMS on TP-link MA180 & MA260 modems.
- Manual 4G/LTE Frequency Selection now working on all Telia Huawei E3276 modem firmware versions.
- Improved Connection Tracker fail-over when using Huawei modems.
New USB Modems:
Mobile Hotspot devices (via USB connector):
- Huawei E5372T

4G USB Modems:
- ZTE MF823 (Telstra and Telia)
- Huawei E3276 (Swisscom)

3G USB Modems:
- Alcatel X500D
- Huawei E3131 (8ta/Telkom Mobile)