1

Tråd: Dovado 4GR Huawei E398 upplåst Telenor med Tre sim

Hej & god fortsättning på er !

Jag har nu i 2 dar försökt att få till mitt mobila bredband efter byte Telenor till Tre.
Köpte en så kallad webbplug från Tre för att komma över ett billigt bredband.
Har sen låst upp mitt Telenor brandade Huawei E398 med hjälp av dc unlocker, fick inte till det med gratisalternativen...
Har efter det flashat modemet med en länk här på forumet, hittar inte den nu.

Nu till problemet....
4G går inte alls varken i dovado 4gr eller direkt i lappen, win7.
3G rullar hyfsat i pc'n dl 10-15 ul 2-4
3G i dovadon dl 3-8 ul 1-2
Svarstiderna ligger generelt runt 30-60 ms.
Tänkte lägga till lite bilder då dessa kanske förklarar sakerna lite bättre....  men hur gör man det?

Tack på förhand // Kenta

2

Sv: Dovado 4GR Huawei E398 upplåst Telenor med Tre sim

Med ett Huawei E398 och 3 måste du befinna dig i ett område där 3 har byggt ut med 4G på FDD 2600, vilket främst är i Stockholm, Göteborg och Malmö samt på vissa andra ställen där kapaciteten behövs. Annars bygger de ut 4G på 800MHz samt TDD 2600MHz.

Om du PMar vilken stad du bor i kan jag se hur det ser ut med 4G på FDD 2600.

Ditt 4G-modem har stöd för 4G på 900MHz och FDD 2600MHz, så troligtvis är det anledningen till att du inte får 4G.

För 3G, testa att flytta routern. Testa även med en USB-kabel mellan modemet och routern för att se om det fungerar bättre.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

3

Sv: Dovado 4GR Huawei E398 upplåst Telenor med Tre sim

Tack careface för ditt svar

Bor på Värmdö utanför Stockholm & enligt Tre så ska jag ha 1 4G mast c:a 1 km bort , dock en hel del skog imellan.
Routern har fått en åktur i hela huset, testvärdena ovan är alla dock från samma ställe, vardagsrummet.

Har även lånat en wifi pocket & gått ett varv runt huset & en bit bort.
Uppkopplad mot min Note 2 så får jag dessa värden, dl 6 - 10 ul 2 - 5.

Ang. usb kabel så har jag i daxläget en 1 dm snutt imellan idag, ska kolla om jag har en längre...

4

Sv: Dovado 4GR Huawei E398 upplåst Telenor med Tre sim

byt modem

5

Sv: Dovado 4GR Huawei E398 upplåst Telenor med Tre sim

@ G-Man kan du utveckla det där lite?
Te.x varför & till vad?

6

Sv: Dovado 4GR Huawei E398 upplåst Telenor med Tre sim

Kenta,

Om Dovado 4GR uppför sig som Tiny och Pro som jag testat på 4G 800 så stör routern modemet. Halvering av farten är typisk (gäller inte 2600, bara lägre band, mest 800, kanske 900 (ej testat) Det räcker inte med en USB kabel. Pröva med en stömförsörjd USB hub mellan. Det hälpte för E392. Jag testade med MF93D där man kan se skillnaden i SINR över wifi med eller utan ansluten router. Halverad SINR = halverad fart.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Dovado 4GR Huawei E398 upplåst Telenor med Tre sim

Vilken Pocket-WiFi var det du fick låna och testa? Får du 4G med den på någon plats?

Nya 4G-master finns planerade i området inom de kommande veckorna. Men med ett avstånd på 1km borde du få 4G från den masten.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

8

Sv: Dovado 4GR Huawei E398 upplåst Telenor med Tre sim

Tack för svaren !

@ jonasolof

prövade med en 3m usb kabel, vart nog lite bättre iaf.
Har skickat frugan att tjacka en hubb på Jula, test senare ikväll.

Hur tolkar man % och dbm ?
Vad är bra värden för 3G respektive 4G?

@ careface

Tre's 3G variant bara tyvärr...
Enligt Tre så skulle den 3G mast som jag har c:a 1 km bort åt motsatt håll byggas ut till 4G inom 6 månader ??
Har du inside information ang. de kommande veckorna?

9

Sv: Dovado 4GR Huawei E398 upplåst Telenor med Tre sim

e398 är ett mindre bra modem, vissa modeller är dåliga, nyare är bättre.

sedan behövs full koll på vilka band som finns i ditt område. och ev urbyggnad.
ev kan riktantenn hjälpa.

DU måste kolla operatörens mast vad den klarar, och om modemet är optimalt för ditt område.
Använd 2-3 meters usb skarv av bättre sort för att inte modemet och routern skall störa varandra om det är 2600mhz du har i ditt område, prova med wifi avstängt annars.
(ta datorn, och modemet, åk till mastens närhet och kolla där vad som finns med modemet.
är det 800mhz rek någon filtrering, tex usb hub. är det 2600mhz räcker en usb förlängning troligen.
när du vet villket band som gäller, om modemet hittar alla (modell på modemet? e398#-### något)

har du tur, så funkar modemet optimalt även med tre.

10

Sv: Dovado 4GR Huawei E398 upplåst Telenor med Tre sim

@ G-Man

Tack för svaret!

Har ingen bil just nu men får ta o leta upp masten nån dag.
Hur vet man vilken version man har på modemet?
Mitt är c:a 2 år gammalt.

Ang. usb kabeln så har jag ingen aning om kvaliten på den, har legat i lådan några år iaf.

11

Sv: Dovado 4GR Huawei E398 upplåst Telenor med Tre sim

ok vart ingen usb hubb idag men jag har fortsatt o kolla med usb kabeln.

La iväg den till det andra fönstret och har då enligt Dovadon 70 % -70 dbm 4G....men ingen uppkoppling.
Ibland så tappar dovadon kontakten med modemet, & sats u dylikt försvinner.
Hur ska en bra signal se ut egentligen?
Har väll ungefär lika bra med 3G & där får jag ip direkt.

Såg en riktantenn på kjelle för 700 sek, skulle den kunna va nått?

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr … -4g-p30061

Eller är det så att det är nått vaj på modem eller routern ?

Testar vidare.....

12

Sv: Dovado 4GR Huawei E398 upplåst Telenor med Tre sim

vissa tunna usb skarvar, har för mig funkat ytterst dåligt - märket var deltace på dessa, fanns bla på kjell mfl.
classe hadde en tjockare modell, som var billig och har funkat ypperligt i flera år.
den billiga tunna var signalledarna koppar folie tvinnat runt 'rep' och lite böjande skapade 'brus' i kabeln - inte optimal :-)
tror dessa kostade typ 10/29:- el dyl.

står under sim-locket.
imei och ser ointresant, är typ pnr på modemet.

står tex model e398u-??
det anger modell/band m.m.

jag har tex ett från tele2, som är ett e398u-1
4G LTE FDD  900/2600 Mhz
3G UMTS  900/2100  Mhz
och är ett dåligt val för tre normalt tex.
då det saknar TDD.
google modemet som du har så hittar du specen/banden m.m.

är det ett antennuttag på sidan, eller två.

tre använder egen modemtyp, då dom använder en 'egen' teknik. så alla modem är inte tre kompatibla för 4G men funkar med 3G.

13

Sv: Dovado 4GR Huawei E398 upplåst Telenor med Tre sim

Hittar inget p.nr däremot CE0682.
Modemet har även 2 st antenningångar...

Tack igen G-Man

14

Sv: Dovado 4GR Huawei E398 upplåst Telenor med Tre sim

under simkortsluckan, utanför simkortet.
är det skrivet med liten svart text på den svarta plasten, vissa har texten i brunt osv beror på åldern på modemet m.m.

nästan omöjligt att se om man inte kollar noga :-)

kolla tex http://www.mobilabredband.se/forum/post … tml#p56413

15

Sv: Dovado 4GR Huawei E398 upplåst Telenor med Tre sim

För Tre bör modem klara 4G FDD 800, 200 och TDD 2600. Tre FDD 800 är ett mycket bra nät.

Careface, kan du förklara utbyggnaden av FDD 2600 kontra TDD 2600? Till en brjan fanns bara TDD i Sthlm, Malmö, Gbg men bygger de ut det i fler städer nu??

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

16 Senaste redigerad av careface (2013-12-29 16:57:31)

Sv: Dovado 4GR Huawei E398 upplåst Telenor med Tre sim

@pl1sk3n
Utbyggnad sker hela tiden och jag vet inte var du bor exakt, men det finns nya siter planerade runt Värmdö inom de kommande veckorna - vilket innebär upp till två månader ungefär men generellt sett snabbare än så.

Det är ganska svårt att prata utbyggnad osv i storstäder och städer generellt eftersom nätet ständigt uppgraderas, byggs ut osv. Mycket handlar om var det behövs högre kapacitet osv.

@jonasolof
Jag antar att du menar utbyggnaden av FDD 2600? Generellt sett så används det på de ställen där extra kapacitet behövs, Stockholm, Göteborg och Malmö vet jag att det finns i nu. Eventuellt att det kan finnas i Visby, där de har satsat väldigt mycket på nätet för att inte behöva förstärka det inför Almedalsveckan. Tyvärr finns det ingen speciell utbyggnadsplan för FDD 2600 utan det kommer att användas där det behövs.

Framförallt satsar man på att bygga FDD 800 med hög kapacitet för att det ska klara av mobiler och för deras mobila bredband så bygger man TDD 2600. Detta gör ju att mobilerna i princip får ett eget 4G-nät och de mobila bredbanden får ett annat i städer osv. TDD används också på ställen där mer kapacitet behövs.

Framförallt satsar man på FDD 800 och TDD 2600 just nu. Man genomför också tester för att kunna få igång högre hastigheter i sitt TDD-nät på upp till 112Mbps, om allt går som det ska - kommer man börja med utrullningen under första halvåret 2014.

Som följer ser 3s frekvensanvändning ut:

UMTS 900:Används för att förstärka täckningen och kapaciteten i nätet, byggs ut tillsammans med LTE 800 för att ge samtalstäckning där 4G finns.
UMTS 2100: Används för att ge hög kapacitet i nätet och för att kunna erbjuda de högsta hastigheterna. Avlastar också UMTS 900-nätet.
LTE FDD 800: Grunden i 4G-nätet, finns överallt där 3s 4G finns.
LTE TDD 2600: Används i områden där många bor och rör sig, för att få över mobila bredbandskunderna till "ett eget nät".
LTE FDD 2600: Används i områden där det ställs höga krav på att kapacitet ska finnas, t.ex vid arenor, i storstäder osv.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

17

Sv: Dovado 4GR Huawei E398 upplåst Telenor med Tre sim

ok har kollat under luckan igen....

Såg inte ett smack med brillor & förstoringsglas, hmmm
Tog därför ett foto som jag drog in i pc'n.
Förstora sen utav bara he-vete & det ser tyvärr ut som att det står E398U-1.

Om jag har tolkat dig rätt G-Man så är modemet värdelöst för 4G surf med TRE ?!
Så ska man boka upp sig på en ny 4G sticka från Tre 895 sek med kontantkort?
https://www.tre.se/privat/bredband/modem/huawei-e3272/

18

Sv: Dovado 4GR Huawei E398 upplåst Telenor med Tre sim

Hej!

Jag tycker det mest nödvändigaste just nu är att först ringa TRE, ge dom ditt address och fråga vad det är för 4G frekvensband ditt närmsta mast strålar. Gör det först innan du börjar titta på olika modem, antenn och kablar.

Är det 800MHz FDD, 2600MHz TDD eller 2600MHz FDD?

Om du kan inte koppla upp med Huawei E398, då är det 2600MHz FDD som kan uteslutas. Personligen, så tror jag att du har 800MHz FDD, men du bör fråga TRE hursomhelst.

Tack och Gott Nytt År!

Sam / Team DOVADO

19

Sv: Dovado 4GR Huawei E398 upplåst Telenor med Tre sim

@ Sam tack för ditt svar

Kloka ord & det är väll även min tanke att försöka få reda på exakt vad som finns
och vad som ska byggas ut i den närmaste framtiden.
Kanske kan jag lugnt sitta kvar några veckor & plötligt händer det....
Samtidigt vill man förbereda sig & kolla alternativen så man minimerar tiden med ett segt bredband.

Sen så har jag ju sett på svaren att det finns enorm kompetens här inne, även i andra trådar.
Har ändå hängt här lite då & då ett gäng år & hittat mängder med info.

Så hatten av till er alla

Imorgon blir det ett samtal till Tre igen

20

Sv: Dovado 4GR Huawei E398 upplåst Telenor med Tre sim

byter du till ett 'tre' modem så funkar det med deras nät, det som finns. kolla bara att det har alla banden... :-)

därför åk till masten och kolla, el ring operatören.
vissa operatörer visar infon på sina täckningskartor 'någorlunda'.
tre är nog den struligaste operatören med sina specialare :-)

ibland svarar inte operatörernas kundtjänst på teknikrelaterade frågor.
tex masters placering och frekvenser/band.
B-)

21

Sv: Dovado 4GR Huawei E398 upplåst Telenor med Tre sim

@Sam, kan man låsa E3276 och E3272 med HiLink mot olika frekvensband i en Dovado router?

@pl1sk3n, om du vill ha maximal funktionalitet skulle jag rekommendera dig att köpa ett modem från 3 - men om det viktigaste är att det fungerar på din hemadress, så är det kanske inte den bästa lösningen som finns.

I ditt område finns 4G på 800MHz som ditt modem inte har stöd för. TDD 2600 finns också på Värmdö, men kanske inte exakt där du bor.

Gällande utbyggnad, så kommer du inte få ett bra svar på vad som kommer att byggas ut. Vad jag kan se så är det inte FDD 2600 som kommer att byggas ut inom de kommande månaderna utan framförallt TDD 2600.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

22

Sv: Dovado 4GR Huawei E398 upplåst Telenor med Tre sim

careface skrev:

@Sam, kan man låsa E3276 och E3272 med HiLink mot olika frekvensband i en Dovado router?

Njet. http://www.dovado.com/en/modems

23

Sv: Dovado 4GR Huawei E398 upplåst Telenor med Tre sim

Vi kan väl ta listan trots dålig formattering efter copy paste:

MODEL MIN. FW SMS BRIDGE BANDLOCK
E3272 HILINK (3 SE) 7.1.1 YES YES NO
E3276(S) (GENERIC) 6.1.3 NO YES NO
E3276 (M1) 7.0.0 NO YES NO
E3276 (OPTUS V2) 7.0.0 YES YES NO
E3276 (SINGTEL) 7.0.0 NO YES NO
E3276 (3 SE) * 6.2.7 NO NO NO
E3276 (TELE2 SE) * 6.2.7 NO NO NO
E3276 (TELENOR SE) * 6.2.7 NO NO NO
E3276 (TELIA SE) 6.2.7 YES YES NO
E3276(S) HILINK * 6.2.7 NO NO NO
E392 5.0.16 YES YES 4G
E392 (EE/UK) 6.1.4 YES YES 4G
E392 (ORANGE) 6.1.4 YES YES 4G
E397 (TELUS) 6.1.4 YES YES 4G
E398 5.0.16 YES YES 4G
E8278S (TELSTRA AU) * 7.0.1 NO NO

Bl a framgår det att varken hilink eller no  hilink (telia) e3276 kan låsas till 4G band med nuvarande fw i dovado. Men att bl a E392 och E398 kan låsas till 4G är mycket tacknämligt. Jag känner inte till några usbmodem-routrar som klarar det såvida man inte först använder AT kommandon i PC eller i OpenWRT router som medger terminalfunktion. Vissa routrar torde nollställa bandlåsning då de startar upp.

Den som även vill kunna låsa till 2100 eller 900 på 3G är hänvisad till ZTE MF93D mifi (bl a telenor säljer)

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

24

Sv: Dovado 4GR Huawei E398 upplåst Telenor med Tre sim

@pl1sk3n, har svarat på ditt PM nu.

Gällande modem, skulle jag nog egentligen rekommendera att du köper ett Huawei E3276 från Telia och låser upp det. Då kan du i din Dovado 4GR låsa på olika 4G-frekvenser.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

25 Senaste redigerad av Junior (2013-12-29 19:18:44)

Sv: Dovado 4GR Huawei E398 upplåst Telenor med Tre sim

Hur korrekt är den listan egentligen.
Har ett E3276 HiLink för Telenor med Firmware 22.262.03.01.422 och där funkar både bandlock och SMS.
Så där behövs det uppdateras lite.
Körde med bandlock på mitt gamla E398 innan med. Allt från Dovado Pro:n.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Telenor MBB 32 / E3276 i en Dovado Pro / E398 i en TP-Link 3420 V.2/ Dovado Tiny som bara ligger och dammar