1

Tråd: Att roota en android "gör inte EUs regler om två års garanti ogiltiga"

http://matija.suklje.name/rooting-and-f … anty-in-eu

Detta trots triggad e-fuse och 0x1 i Knox.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2 Senaste redigerad av plun (2013-12-29 09:14:42)

Sv: Att roota en android "gör inte EUs regler om två års garanti ogiltiga"

Jo det här är minst sagt omdiskuterat bland de som ser det som självklart att köra en rootat lur plus oftast en custom rom.

Länken är då en partsinlaga från FSFE.

Nu vet jag inte hur Samsung löst det eftersom jag aldrig rootat en Samsung-lur men HTC kör då med en funktion där luren/användaren registreras samt att man då godkänner att garantiregler ändras om bootloadern blir upplåst.

http://www.htcdev.com/bootloader/

Kies har väl något liknande ?

Sen pågår det då en katt o råtta jakt mellan användare och industrin där man letar upp säkerhetshål i kärnan och kan by-passa officiella upplåsningar.

I sak sedan så följer man en välskriven, väl utprovad guide så är risken minimal att en lur brickas.

Skulle man sedan få en skada så är det ju upp till en kund att argumentera kring sin skada, vi har flera fall med HTC-lurar (Swedroid) där allt gått bra eftersom skadan bevisligen inte kan uppkomma via mjukvara.
Hursomhelst så har brickade eller ofta soft-brickade lurar kostat industrin för mycket och därför låser man nu bootloadern.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

3

Sv: Att roota en android "gör inte EUs regler om två års garanti ogiltiga"

Jag rootade min HTC wildfire, och det var inga problem körde även in Cyanogenmod så jag kunde få in android 2.3 och det fungerade bra förutom en bugg att mobilen startade om sig ibland när man använde kameran.

Och det var inga problem alls till en dag när jag tänkte backa till origanlfirmwaren som jag tagit backup på, efter det fungerar inte touchdisplayen.
Så det kan vara bra attsöka lite på hur man återgår till originalfirmware för att upptäcka eventuella problem.
Nu kanske det inte är problem med samsung alls men ändå värt att nämna.

4

Sv: Att roota en android "gör inte EUs regler om två års garanti ogiltiga"

Kansle advokaten tillika hackaren som skrivit den länkade "legal opinion" kanske åtar sig mitt ärende om det uppstår problem som inte är relaterade till rotning. Har dock sett inlägg där det anges att Samsung i Belgien vägrat åta sig garantiåtgärd vid antennproblem på en samsung-lur därför att custom fw installerats och Knox triggats.

Det dyker upp en varningstriangel vid installation. Men för det finns motåtgärden i form av en app som då heter Triangle Away. samsung har också infört en s.k. e-fuse vilket innebär att en spänningstopp bränner en förbindelse i en transistor på ett irreversibelt sätt:

Knox, you might recall, is Samsung’s security software. If the Note 3′s bootloader detects that it’s loading unsigned code – and hence, the integrity of Knox can’t necessarily be trusted – the bootloader makes an indelible mark on a hardware eFuse to log this event.

Unlike the flash counter that Triangle Away resets, this eFuse – assuming that’s what the Knox indicator is actually marking – is a once-and-done deal and should be impossible to revert.

Mer info i den här droidtråden:

http://www.swedroid.se/forum/showthread … amp;page=5

Även om man juridiskt sett har rätt till åtgärd enligt EU-regler så lär det kosta mer än det smakar att få rätt om garantiåtgärd vägras.

Om Know och e-fuse triggats så går det inte att lägga in officiell firmware längre. Vägen runt är att roota med Root de la Vega som inte ska trigga Knox. Men man bör helst ha rootat innan uppgradering till samsung fw 4.3.

Allt fler rootingentusiaster överger nu samsung då det blivit för vanskligt att roota, dels pga i praktiken rökt garanti, dels för att man inte längre kan lägga in officiell ny firmware. Det är helt enkelt för tidsödande att sätta sig in i alla fallgropar och de krångliga åtgärderna för att lösa de problem som kan uppstå. Och det var väl Samsungs avsikt bl a- förutom företags krav på säkerhet som Knox ska tillfredställa.  Själv har jag väl lagt ned minst trettio timmar för att nå min nuvarande och ännu otillräckliga kunskapsnivå. Allt för att kunna låsa på band på 4G.

Jag har en svenskköpt S4 med fw 4.2.2 där jag får se till att blockera uppdatering av fw till 4.3 vid varje start av telefonen. Sedan kunde jag köpa en till för 100 euro eftersom jag hade så många poäng från operatören för ringda samtal. Denna andra S4 har fortfarande inte levererats. Hoppas den kommer med 4.2.2. I så fall kan jag ha en där jag blockerar upgrade och en som jag kan försöka roota och plocka fram filen servicemodeapp.apk och så småningom lägga in i 4.3. Misslyckas jag med den luren klarar sig förhoppningvis den första från uppgradering en tid tills jag hittat ett märke med android som låter mig låsa på band och det helst utan att roota. Ska ränna runt på MWC i Barcelona och kolla.

Fördelen med Samsung S4 (och S4) är att det går att ansluta externa antenner via kontakter. Det går på Xperia också men med en annan lösning men det är inte säkert att man får köpa den. Fördelen med xperialösningen är att man inte riskerar att förstöra antennkontakterna vilket i hög grad är fallet med Samsung lösningen. Fast  på S4 kan man få antennanslutning inlödd för 2 tkr om man ber snällt enligt utsaga från en testfirma som gör det på de S4 de använder för nät-test.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Att roota en android "gör inte EUs regler om två års garanti ogiltiga"

Knuten är om du som i exemplet jag visade från HTC godkänner att garantireglerna ändras, om du godkänner något så har du ju själv gått med på att garantireglerna ändras.

Som HTC skriver "It is our responsibility to caution you that not all claims resulting or caused by or from the unlocking of the bootloader may be covered under warranty. "  Sen godkänner man då även det här då upplåsningen av bootloadern sker.

Så det gäller ju att lusläsa även vad som man godkänner när man kör Samsungs dito, Kies?

Sen finns det då "by-passar" som kunniga hackers hittar via säkerhetshål i kärnan och de finns då från och till beroende på vilken bootloader-version som är installerad, tillverkarna försöker då hela tiden att täppa till de här säkerhetsluckorna som utnyttjas. HTC One har haft två olika metoder som exempel, Samsung S4 vet jag inte.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

6

Sv: Att roota en android "gör inte EUs regler om två års garanti ogiltiga"

Jag har inte kollat om det finns någon varning i samsung. De varskodde i alla fall inte användarna om vad den irreversibla uppgraderingen till 4.3 innehållande Knox innebar vilket väckt ont blod.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.