126

Sv: Konstigt fenomen med 3 bredband

Epostprogrammet är väldigt enkelt  och kan bara skicka till en adress. Det skickar en bild (ca. 120k) två gånger om dagen och har fungerat utmärkt. Däremot är det problem med ftp som bara fungerar ibland. Enligt systemloggen på kameran har det bara skickats två bilder per dygn och de har gått fram till smtp.tre.se men inte vidare.

Inget är ändrat i kameranmen Tre kan förstås ha ändrat sina system. Det är helt möjligt att något antivirusprogram löpt amok ...

127

Sv: Konstigt fenomen med 3 bredband

Kanske något som ändras till och från vilket  gör att ibland är det ok med port 25 eller inte.

128

Sv: Konstigt fenomen med 3 bredband

Det känns ju lite instabilt att hålla på så här, detta är en av anledningarna till att jag inte är så jättesugen på att byta till tre eller någon av deras partners från telenor.
Det viktigaste för mig är dock att det går att ringa hela tiden och det är frustrerande att inte kunna ta emot samtal eller ringa ut för att telefonen inte visar nät på vissa platser.

129

Sv: Konstigt fenomen med 3 bredband

Jo, det är besvärligt med instabiliteten. Men tidigare har Tre varit någorlunda stabilt även om det ibland förekommit perioder av instabilitet. Jag börjar allt mer tro på att den senaste perioden av instabilitet beror på överbelastning av nätet eftersom det fungerar hyfsat tidigt på morgonen. Epost och ftp kan ha blivit avstangda av något program som retat upp sej över att kameran försökt skicka på nytt då det inte gått fram (pga. överbelastning).

Tyvärr tror jag att vi allt mer får se sådana problem då nätet fylls av trafik. Operatörerna bygger inte ut för det är dyrt. Och så är de bara lyckliga över att få sälja bristvara för då kan de höja priserna ...

130

Sv: Konstigt fenomen med 3 bredband

Lösningen är,
Använd vpn brygga och annan smtp låda, tex goge

Eller kör med ssl/tls mot mailservern hos tre,
Dvs skicka eposten inloggad(om det inte redan görs)

131

Sv: Konstigt fenomen med 3 bredband

G-man, förklara för mig och andra fåkunniga bland oss varför de tipsen skulle funka med e-posten.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

132

Sv: Konstigt fenomen med 3 bredband

Men om detta var ett mailserverproblem så att mail som skickas rejectas av mailsevern,
så borde detta inte påverka internetanslutningen alls avseende ipadresser , hastighet m.m
Det ska då gå att surfa, tracea och pinga precis som vanligt.

133

Sv: Konstigt fenomen med 3 bredband

Kör man en icke outlook mail klient, och har åtkomst till egen mailserver så kan man tex mailen 'lokalt' utan isp inblandning, då kan man tex mailbomba sig själv om så önskas då det inte passerar internets nät.
Vpn bryggan behövs då merparten av alla isp blockerar sendmail/smtp som skickas via andra isp, går enkelt att kolla - mail porten är blockerad för att skicka epost (en port för att skicka och en för att taemot det)
Normalt och okrypterat 25 + 110. Sedan finns tls/ssl portar också.

Kör man vpn, som jag gör för att tex komma runt tele2 usla epost box, så slipper man isp's epost strul helt. Det är praktiskt för kameror som kan skicka många bilder/mail om det uppstår något tex och då isf skulle bli blockerade när det väl behövs tex, att då skicka epost var timme tex kan trigga spärren hos bla tele2, jag provade/labbade med detta genomgående var gränsen låg tills tele2 både blockerade, kontaktade och gnällde. Epostkontot är fortfarande spärrat efter flera år, trots att dom påstår att det är öppnat....
Körde med tre på liknande sätt, tills även dom tröttnade.
Tele2 var tex (påhittad gräns som exempel bara) 50 brev /vecka. Så mail var timme = spärrad efter två dagar... :-) i det fallet, mailen tas mot, med skickas i dev/null direkt och kommer ej fram.

134

Sv: Konstigt fenomen med 3 bredband

Det är bara en workaround, det ska inte behövas kan man tycka.
Hålla på med VPN är ju inget som vanliga dödliga har kunskap om eller ens intresse av att sätta sig in i.

135

Sv: Konstigt fenomen med 3 bredband

Jag kör med port 587 och har haft "egen" mailserver i över 10 år och har aldrig haft problem med att jag blivit blockerad av någon operatör.

136

Sv: Konstigt fenomen med 3 bredband

patb skrev:

Jag kör med port 587 och har haft "egen" mailserver i över 10 år och har aldrig haft problem med att jag blivit blockerad av någon operatör.


Vilken operatör för mobilt bredband kör du den på?

137

Sv: Konstigt fenomen med 3 bredband

Jag har kört på Telia och Tele2 och nu kör jag på Telenor 4G hemma samt 3 i en laptop som jag har med mig, och även en del på WiFi från en Telenormobil ibland när inte täckning på 3 finns.

För övrigt så har jag haft, BBB ADSL, Comhem, Ownit och Bahnhof som fasta anslutningar och det har fungerat på alla.

138

Sv: Konstigt fenomen med 3 bredband

Även port 465 fungerar bra.
587 är för starttls, 465 för ssl/tls.

139

Sv: Konstigt fenomen med 3 bredband

OK, då har jag ett problemexempel som ni kanske kan lösa. En god vän bor i Stockholm och i Spanien. Han kör comhem fast lina i Sverige (Stockholm) och vodafon i Spanien. Vodafone har ingen mailserver för utgående mail för främmande adresser som funkar med @comhem.se som avsändaradress. Vodafone i Spanien ställde sig helt främmande då jag frågade om en adress till en smtp.relay server. De sade att sådant inte används längre. Vi löste problemet genom att skicka inkommande mail till comhemadressen till gmail.com och sedan fick han använda gmail för utgående mail och ange comhemadressen som svarsadress. Det kan dock ge upphov till missförstånd.

Hur skulle han kunna skicka utgående mail via comhems mailserver i Sverige när han är i Spanien?

Noterade för övrigt själv att gmail inte gillade skurar av mail med jpg från axiskamera. däremot har hotmail funkat för mina kamerabehov som dock är rätt måttliga.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

140

Sv: Konstigt fenomen med 3 bredband

Kan han inte skicka och ta emot från webmailen?
https://webmail.comhem.se

141

Sv: Konstigt fenomen med 3 bredband

Ja det går väl men avsikten med frågan var att se om de nyss givna tipsen kunde appliceras på problemet.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

142

Sv: Konstigt fenomen med 3 bredband

Och det fungerar inte med smtp.vodafone.es att skicka comhem-mail via den?
Finns även smtp.vodafonemail.vodafone.es men den adressen verkar gå till samma server som ovan.

Men jag ser ingen anledning att det inte ska fungera att gå över VPN om man känner för det.

143

Sv: Konstigt fenomen med 3 bredband

Det funkade inte att använda comhems server för utgående mail och inte vodafones spanska utgående mailserver heller för den srnare accepterade inte @comhem.se.

För tjugo å sedan fanns fristående mailservrar för utgående mail som tog emot vad som helst. Jag använde en bekants mailadress för att skicka mail från honom själv till honom med texten " Ibland vet man inte vad man själv skrivit". Såda servrar borde inte finnas kvar eller finns de så är de nog svartlistade.

Men om man använder VPN så var är andra änden av tunneln? Jag kan ju inte göra en tunnel in till operatörens server för utgående mail. OK, om det funnes en tunnel in till routern med comhemuppkopplingen i Sverige.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

144

Sv: Konstigt fenomen med 3 bredband

Jag använder tex vpn som jag skrev, för att skicka utgående epost med tex bbb(telenor.bredbandsbolaget.no) med epostadress@tele.se via tele's epost box.
Går tex ej att ansluta mot annans epost(skicka) server och skicka, går bra att läsa eposten men sådeles ej att svara...

Numer använder jag oftast ett webbhotels ssl epost för att skicka och mottaga breven, då vänder det lokalt där istället. Gränsen där är satt till 200000 brev / dag. Med ett spam-rensar program kan epost kontot rensas på några minuter om det s#¡tersig med kina prylarna.

Vissa kameror kan ansluta med/via ssl/tls då kan man komma runt det.

145

Sv: Konstigt fenomen med 3 bredband

Jag försöker få igång en autossh men det fungerar inte heller. Grisarna på Tre vägrar dessutom ta emot felanmälan om bredband via epost. Nu blir det väl att använda en extremt långsam  2G-förbindelse ...

146 Senaste redigerad av nhu (2014-03-14 06:16:44)

Sv: Konstigt fenomen med 3 bredband

Jag vet inte om min epost trots allt hade inverkan på Tre men efter en massa krångel med förbindelsen (de senaste dagarna har inte ens DDNS fungerat) så började allt fungera bra igen i natt - också eposten. Men instabiliteten är ytterst irriterande för en övervakningskamera. Signalstyrkan är nu 22 % (MR3420).

Men jag utesluter inte att det trots allt kan vara ett hårdvarufel. Elektronik som håller på att gå sönder kan vara besvärlig. I april skall jag ställa upp ett extra modem för 2G så man kan komma in bakvägen och kolla. Fördelen med kontantkort är att man bara behöver betala då man använder förbindelsen så det blir bara 30 kronor nån gång under året.

147

Sv: Konstigt fenomen med 3 bredband

Nu har jag testat med att hålla kontakt till MR3420 (genom att i Firefox öppna statussidan som uppdateras automatiskt) och det verkar fungera. Fast det är litet fånigt att vara tvungen att ladda ned en massa onödig information för att kunna hålla igång förbindelsen. Tre borde skärpa sej och kolla in sina system ...

148

Sv: Konstigt fenomen med 3 bredband

Nix det fungerar inte med öppen statussida på routern heller. Senast på eftermiddagen avbryts förbindelsen och återkommer först nästa natt då hela systemet startar om. Jag satte kameran att sända en bild varje halvtimme och det fungerar ungefär till mitt på dagen. Omstarten sker klockan tre på morgonen och därefter fungerar förbindelsen (epost) som minst i fyra timmar och som mest i tio timmar. Under den tiden kan jag också öppna routerns http-sida.

I mitten på april skall jag försöka byta hårdvara men underligt är det ...

149 Senaste redigerad av idgforum (2014-04-12 18:15:46)

Sv: Konstigt fenomen med 3 bredband

Konstigt idag igen med flertalet avbrott. Fick ip: 37.250.111.XXX och just nu kom jag ut på nätet igen. Har kundstocken hos TRE ökat dramatiskt?

Fartn är heller inte på topp och motagningen droppar

http://www.speedtest.net/result/3435084490.png

150

Sv: Konstigt fenomen med 3 bredband

3 har idag haft problem med sitt datanät, problemet ska vara löst - men vissa kunder upplever har fortfarande vissa småproblem vilka man jobbar på att lösa.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776