76

Sv: Konstigt fenomen med 3 bredband

Har Tre outsourcat sin kundtjänst, sitter det kvar någon på Lindhagensgatan?

77

Sv: Konstigt fenomen med 3 bredband

careface skrev:

På 3s och Telias kundtjänst handlar det inte om att man får betalt per mottaget samtal. Hos 3s avdelning på Teleperformance i Göteborg vet jag faktiskt inte hur det ser ut - men det är inte alls en speciellt stor del som sitter där.

Hos t.ex Transcom som Telenor och tele2 använder sig utav betalar operatörerna per mottaget samtal, Tele2 betalar 50kr/samtal. Detta gör att man vill hålla nere samtalstiderna.

Vad du surrar!  smile

Givetvist behöver en skojaroperatör som Tre en oändlig support där ingen vet "nada" och den hjälpsökande oftast "noob"  stångar pannan blodig isf resultat ...  smile

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

78

Sv: Konstigt fenomen med 3 bredband

@Andy, majoriteten sitter kvar på Lindhagensgatan - men på t.ex helgkvällar och framförallt när fakturorna kommer använder de sig utav Teleperformance också. Teleperformance hanterar många typer av abonnemangsfrågor också.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

79

Sv: Konstigt fenomen med 3 bredband

Har testat lite nu;

IP 2.x är bäst och snabbast enl BBK dl45Mbit/s, ul15Mbit/s, ping 26ms

IP 37.x är alltid lite sämre enl BBK dl39Mbit/s, ul10Mbit/s, ping 35ms

IP 95.x är oanvändbart, uppkopplad enl router men inget internet

Kommer att prata med Tre på tisdag om detta, och samtidigt göra en felanmälan

Är det någon mer som testat och sett om det är olika hastighet på olika IP-nummer, jag har nämligen bara upplevt att vissa IP är långsammare än andra, och nu när jag har testat, både dag och natt så har jag fått dessa medelvärden...

80

Sv: Konstigt fenomen med 3 bredband

Kvaliten man upplever på nätet är ju inte direkt linjär.

En sak som skiljer de två 95. nätet vi tittade på är description.

Alla adresser jag tittade på tidigare har denna description.
95.209.101.114
netname:        HI3G-CUSTOMER-NET
descr:          3 Customer dynamic address pool

Medans 95.209.108.233
Där ser netname och description annorlunda ut, addresserna kankse inte är tänkt att använda till kundaccesser, men det borde tre kunna svara på.


inetnum:        95.209.108.0 - 95.209.111.255
netname:        HI3GACCESS
descr:          3 Sigtran Network
country:        SE


Nu är det ju bara en "label" och lika gärna kunna stå "används ej" och fungera ändå men det känns ändå som att det är något med 95.X addresserna just för att de inte fungerar när de används.

81

Sv: Konstigt fenomen med 3 bredband

Fick precis nedanstående besked från 3 (Erik Hörnfeldt) efter att ha skrivit om bekymren på bloggen

"Tack. Vi har löst det här och nu ska bredbandet fungera med alla våra IP-serier.
Erik/3"

Nu får vi hoppas att allt är löst!

Fiber, Bordsrouter ZTE MF28G/D, 2x Huawei B525s-23a, 3Maxfart Fri Surf (100GB/mån), Wifog
Tech Blog of Sweden

82

Sv: Konstigt fenomen med 3 bredband

Kul, Tres: s försumlighet kostade mig 225 kr smile

83

Sv: Konstigt fenomen med 3 bredband

Maila till Erik Hörnfeldt på 3 och hänvisa till  blogginlägget och dess kommentarer- de borde ju kreditera med hänvisning till detta?!

Adressen till Erik framgår av bloggkommentarerna.

Fiber, Bordsrouter ZTE MF28G/D, 2x Huawei B525s-23a, 3Maxfart Fri Surf (100GB/mån), Wifog
Tech Blog of Sweden

84

Sv: Konstigt fenomen med 3 bredband

Va skönt det är löst.

85

Sv: Konstigt fenomen med 3 bredband

Bra jobbat att utreda detta!

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

86

Sv: Konstigt fenomen med 3 bredband

Ja något har de gjort sad , nu har hastigheten på alla IP sjunkit från ca dl 45 till 35, ul från 15 till 10 och ping har ökat från ca 25ms till 35ms...

Ska ta kontakt med Tre igen !

87

Sv: Konstigt fenomen med 3 bredband

Clerck skrev:

Ja något har de gjort sad , nu har hastigheten på alla IP sjunkit från ca dl 45 till 35, ul från 15 till 10 och ping har ökat från ca 25ms till 35ms...

Ska ta kontakt med Tre igen !

Detta har nog inget alls med adresserna att göra, hastigheten och pingtider varierar ju lite beroende på omständigheterna.

88

Sv: Konstigt fenomen med 3 bredband

Jo iofs, men sedan jag kom igång med 4G har jag alltid haft ping på 24-26ms (nästan 6 mån), även om farten på dl och ul varierat lite, men nu ligger ping stadigt på ca 35ms sedan igår kväll och inte en enda gång sedan ett dygn tillbaka har jag kommit upp i dl över 40...

89

Sv: Konstigt fenomen med 3 bredband

Förmodligen har de gjort nått för min ping har ökat från att legat ganska konstant på 23. O nu över 30 hela tiden. DL har sänkts med

90

Sv: Konstigt fenomen med 3 bredband

MasterJE skrev:

Förmodligen har de gjort nått för min ping har ökat från att legat ganska konstant på 23. O nu över 30 hela tiden. DL har sänkts med

Ping mot vad?

91

Sv: Konstigt fenomen med 3 bredband

När jag kör bbk o speedtest

92 Senaste redigerad av idgforum (2014-02-05 05:19:36)

Sv: Konstigt fenomen med 3 bredband

Nu fick jag ip:
95.209.41.142
och självklart inget Internet.
Blir att Tetra geom mobilen och Telenor istället.

Heja. Tre.

93

Sv: Konstigt fenomen med 3 bredband

Konstigt, här har det fungerat sedan Erik Hörnfeldt klarrapporterade.

Fiber, Bordsrouter ZTE MF28G/D, 2x Huawei B525s-23a, 3Maxfart Fri Surf (100GB/mån), Wifog
Tech Blog of Sweden

94

Sv: Konstigt fenomen med 3 bredband

Efterlyses: Bra motsvarighet på svenska till ordet tethering i den specifika innebördem som tethering har i engelsk mobilterminologi oavsett på vilket sätt kopplingen mellan telefonen och annan enhet sker. Tetra betyder för de flesta enbart fyra och det är knappast gångbart som verb om man nu ska löpa linan (the tether) ut i språkpetighet.

Den etymologiska motsvarigheten till tether är helt enkelt tjudra. Kanske koppla är smidigare.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

95

Sv: Konstigt fenomen med 3 bredband

Sammanlänkning är mitt förslag, kanske inte tillräckligt tekniskt iofs?!

Fiber, Bordsrouter ZTE MF28G/D, 2x Huawei B525s-23a, 3Maxfart Fri Surf (100GB/mån), Wifog
Tech Blog of Sweden

96

Sv: Konstigt fenomen med 3 bredband

mobil hotspot - enklare kan det inte bli smile

97

Sv: Konstigt fenomen med 3 bredband

En usb ansluten smartphone som inte skickar wifi ryms knappast inom begreppet mobil hotspot.

Man ansluter en smartphone till en dator, router eller vad det må vara. Ordet tethering är krystat redan på engelska för tetherns funktion är att förhindra det tjudrade föremålets rörelse. Om anslutning sker över radio kan man flytta isär enheterna tills signalen blir för svag. Egentligen kan man säga att ett modem är tethered till en basstation så länge som förbindelsen kan upprätthållas. 

Om man säger att telefonen is at the end of its tether så kan det betyda att den gett upp, ballat ur. 

http://en.wikipedia.org/wiki/Tether

Nationalencyklopedin om tjuder vilket är samma ord:

tjuder, redskap som användes för att hålla kvar betesdjur (mest arbetsdjur, nötkreatur, häst, mer sällan får) inom ett begränsat, oinhägnat, område.

hej supporten hur kan jag tjudra min smartphone till datorn? Menar du göra fast den vid datorn? Nä, koppla den

PS Tekniska nomenkklaturcentralen, eller numera Terminologicentralen ger inget svar på hur tethering kan översättas vid sökning.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

98

Sv: Konstigt fenomen med 3 bredband

Jag hade också ett konstigt fenomen med Tre. Då tiden gick ut så bröts förstås förbindelsen men den fick inte kontakt efter det att jag betalat heller.

(Men då jag betalade för rätt kort så började det fungera :-)

99

Sv: Konstigt fenomen med 3 bredband

Det är något konstigt med Tre. I förrgår bröts förbindelsen helt plötsligt. Modemet hade ganska god signal (29 % på MR-3420) och förbindelsen hade varit hyfsat stabil. Även om modemet fick dynamisk IP-adress så var det omöjligt att få kontakt nånstans. Inga svar på pingar ens med direkt IP-nummer. Till sist fick modemet inte ens någon IP-adress. Jag betalade in extra för säkerhets skull men ingen förändring. I dag går det att pinga men varenda port är stängd.

Tre verkar att ha problem med sina DHCP-servrar.

100

Sv: Konstigt fenomen med 3 bredband

Brist på ip ? :-)