1 Senaste redigerad av trompa (2013-12-17 12:34:47)

Tråd: Utveckling priser - vart är vi på väg?

Ser att mobila bredband blivit bra mycket dyrare sista åren.
Är detta en utveckling som väntas fortsätta?

Svårt att hitta någon operatör idag som erbjuder något riktigt förmånligt.

Har ett gammalt Telenor 4G Maxi, 199kr/mån 20GB. För det priset får man hos Telenor idag bara 4GB, deras värsting på 399kr ger bara 12GB. Varje extra GB kostar 69kr så hade jag behövt 20GB idag hos Telenor hade det kostat mig 951kr/mån (rent löjeväckande pris). Har kikat runt hos flera andra operatörer och det ser lika illa ut hos nästan alla.

Funderar på att byta till Tre som har kampanj på deras 100GB-abb för 199.50kr/mån i två år. Även deras 50GB abb är billigare än Telenor på 299kr/mån.
Surt bara om man efter två år upptäcker att alla alternativ har blivit mycket dyrare. Då
kanske man saknar sitt gamla 199/20-abb..

Har idag till att börja med hämtat ett Tre 4G-abb testkort och ska se om det fungerar hemmavid. Har en Huawei B593 + en dipol från Loh på taket så täckningen har hittils inte varit ett problem.

2

Sv: Utveckling priser - vart är vi på väg?

går inte att locka fler kunder för att öka vinsten, då kvarstår bara prisökningar.

att sälja extra trafik är bra inkomst.

kolla kontantkorts priserna i den tråden.
om du vill få mer trafik/hastighet tanka när det behövs och kör bruset på gammla abg.
men kontant kommer att stiga i pris också, att kontant är billigare mot abg lär knappast kvarstå.

http://www.mobilabredband.se/forum/topi … tkort.html

3

Sv: Utveckling priser - vart är vi på väg?

Jag har tänkt precis samma sak.
Men jag börja undra om det inte kommer vara så här ett år och sedan är vi tillbaka med volymerna igen.
Det räcker att en eller 2 operatörer erbjuder dubellt så mycket eller mer surf och då byter kunderna.
För de flesta kunderna bryr sig bara om en sak och det är att få så mycket som möjligt för pengarna.
Tror att Universal telecom har de mest förmånliga abonnemangen just nu.
Jag har 1 år kvar på min mobil "obegränsad" surf (50gig) och jag kommer aldrig upp i det när jag använder det som permanent uppkoppling.

Får se vad som händer om 1 år kanske potterna är tillbaka.

4

Sv: Utveckling priser - vart är vi på väg?

trompa skrev:

Har idag till att börja med hämtat ett Tre 4G-abb testkort och ska se om det fungerar hemmavid. Har en Huawei B593 + en dipol från Loh på taket så täckningen har hittils inte varit ett problem.

Går det att testa gratis i några dagar?
Hur gjorde du?

Vill inte teckna eländet och sedan hålla på och skicka tillbaka och strula vilket jag misstänker Tre kan vara bra på.

Dovado Pro
Huawei E3372s-153
Tre

5

Sv: Utveckling priser - vart är vi på väg?

Om du har hårdvaran kan du alltid skaffa ett 3Bredband kontant och fylla på det.

Om du beställer ett bredband med router och det inte funkar bra, hör av dig under den första veckan så ska det gå att returnera helt utan några problem. Du har ju 14 dagar på dig att returnera om du beställer online.

Tänk på att se till så att router osv är i oförändrat skick. Låt plast osv sitta kvar tills du vet att det funkar bra. smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

6

Sv: Utveckling priser - vart är vi på väg?

suhagg skrev:

Går det att testa gratis i några dagar?
Hur gjorde du?

Gick in i en Tre-butik och bad om att få testa ett 4G-abb. De gav mig ett kort och lovade full returrätt inom 2 veckor. Står på kontraktet med.

7

Sv: Utveckling priser - vart är vi på väg?

Men man är alltså tvungen att teckna abonnemang för att sedan returnera det. Var lite det jag ville slippa men
jag får väl ge det en chans när något bra erbjudande kommer.

199kr/mån med USB modem då slår jag till, just nu verkar det bara vara någon skum home-plug som ingår.

Dovado Pro
Huawei E3372s-153
Tre

8

Sv: Utveckling priser - vart är vi på väg?

om du har extremt bra förhållanden så funkar hp

9

Sv: Utveckling priser - vart är vi på väg?

suhagg skrev:

Men man är alltså tvungen att teckna abonnemang för att sedan returnera det. Var lite det jag ville slippa men
jag får väl ge det en chans när något bra erbjudande kommer.

199kr/mån med USB modem då slår jag till, just nu verkar det bara vara någon skum home-plug som ingår.

modemet som kommer med 3bredband kontant är huawei e3131

Sony Xperia Z1 - Iphone 4S - Netgear MBR 1310 - Huawei E3131
==============>Samtliga med 3<===============
---------------------------Obegränsad surf----------------------------

10

Sv: Utveckling priser - vart är vi på väg?

Personligen ser jag gärna att det är fri surf med en lägre hastighet, 10 eller 20mbit. om priset är rätt.

11

Sv: Utveckling priser - vart är vi på väg?

trompa skrev:
suhagg skrev:

Går det att testa gratis i några dagar?
Hur gjorde du?

Gick in i en Tre-butik och bad om att få testa ett 4G-abb. De gav mig ett kort och lovade full returrätt inom 2 veckor. Står på kontraktet med.

Kan man lämna tillbaka något man köpt via deras hemsida i en butik?
Såg att deras villkor säger att du får betala frakten själv om du returnerar
och jag köpte via hemsidan.

Dovado Pro
Huawei E3372s-153
Tre

12

Sv: Utveckling priser - vart är vi på väg?

suhagg skrev:
trompa skrev:
suhagg skrev:

Går det att testa gratis i några dagar?
Hur gjorde du?

Gick in i en Tre-butik och bad om att få testa ett 4G-abb. De gav mig ett kort och lovade full returrätt inom 2 veckor. Står på kontraktet med.

Kan man lämna tillbaka något man köpt via deras hemsida i en butik?
Såg att deras villkor säger att du får betala frakten själv om du returnerar
och jag köpte via hemsidan.

Vet faktiskt inte.. har du nära till en Tre-butik kan du ju prova.

13

Sv: Utveckling priser - vart är vi på väg?

Vid retur brukar de skicka ut en returavi, så man inte behöver stå för portot själv.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776