1

Tråd: Huawei E3272 HiLink från Tre - lite nybörjarproblem

Hej ni som kan!


Har bytt från Mobile Partner (hos 3) till HiLink med E3272 hos 3.

Första starten gick bra. 10 Mb/s ner enligt Bredbandskollen med liten sprötantenn i fönstret, halvcentralt i Norrköping.  Men sen jag stängde av datorn (OSX 10.6.8 Snow Leopard) och startade igen så strulade det. Frågor: 

Måste man ta ut modemet innan omstart av datorn?

Finns ordentlig brukanvisning på nätet nånstans?

Jag har hittat lite statistik på länken http://192.168.1.1 men saknar "plupparna" och hastighetsstatistiken hos Mobile Partner. Där syntes det ju också om modemet tappat kontakten så man kunde starta om. Går det att hitta nånstans?

2

Sv: Huawei E3272 HiLink från Tre - lite nybörjarproblem

har du dragit ut modemet och satt i det igen i datorn?

provat utan yttre antenner, funkade detta förut?

3

Sv: Huawei E3272 HiLink från Tre - lite nybörjarproblem

Ja, för att få igång det hela igen drog jag ut och satte in modemet. Till slut tog jag ut SIM-kortet också och lät allting vila i 10 minuter. Så nu går systemet men jag vill ju inte behöva göra allt detta ofta - helst inte alls.

Utan extern antenn 3 Mb/s ner.

4

Sv: Huawei E3272 HiLink från Tre - lite nybörjarproblem

säljaren av modemet, om 3, har manual på sin sida om dom har någon....
kolla på tele2 annars, liknande modem.

prova att skaffa en router istället ?

5

Sv: Huawei E3272 HiLink från Tre - lite nybörjarproblem

Varken 3, Tele 2 eller Huawei Kina har manual vad jag kan se. Dom har till äldre produkter.

Modemet funkar på sätt och vis, jag kan ju skriva detta, men krånglar och tappar förbindelsen till nätet. Sidan med inställningar ligger i molnet och är ju oåtkomlig då modemet inte kopplat upp.

Router? Jag har tecknat 24 månader och vill bara ha en dongel, har bara en dator i taget.

6

Sv: Huawei E3272 HiLink från Tre - lite nybörjarproblem

Sidan ligger inte i molnet, den ligger lokalt på modemet. Du kan komma åt den även om du inte har täckning eller modemet inte har kopplat upp. Om du inte kommer åt den, så handlar det inte om att det är något som krånglar modem <-> nät utan dator <-> modem.

Kommer du åt inställningssidan på http://192.168.1.1? Har du testat att låsa modemet på endast 3G respektive 4G?

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

7

Sv: Huawei E3272 HiLink från Tre - lite nybörjarproblem

Hej Careface! Tack för svar!

OK, inte molnet = annat problem. Har f n tillgång till sidan du noterade.

Det fortsätter krångla. Betalade en räkning och stängde sen ner Firefox som banken vill. Modemet tappade kontakten med nätet och jag fick dra ut och sätta in det igen och så blev det kontakt. Sen saggade farten. Hel omstart (dator, modem, SIM-kort) och nu är det 14 Mbit ned ett tag.

Kollade nyss att bara ha 3G.  Men då kom det upp en varningsskylt att "åtgärden kommer att koppla bort mig från nätverket och påverka mina datatjänster". Så jag lät bli.

8

Sv: Huawei E3272 HiLink från Tre - lite nybörjarproblem

Tryck på fortsätt när du får det meddelande istället. smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

9

Sv: Huawei E3272 HiLink från Tre - lite nybörjarproblem

Hej igen!

Jag provade!

Nätverket kopplades ner. Sen hittade modemet nätet igen. På 4G registrerades en plupp (det var 3 pluppar häromdan, minskat till 2, nu alltså 1. Antennen sitter på samma plats.) På 3G fem pluppar. Jag återställde Auto som valde 3G. Bredbandskollen visar 9 Mb ner "godkänt".

10 Senaste redigerad av Magnus0038 (2013-12-09 18:12:48)

Sv: Huawei E3272 HiLink från Tre - lite nybörjarproblem

Var inne på 3 butik i Norrköping idag.

Fick reda på att det inte finns nån manual alls, varken på papper eller på nätet vilket ju stämmer med vad jag försökt ta reda på.

Underligt tycker jag att ingen manual finns.

Säljaren var OK men naturligtvis inte utbildad på felsökning.

11

Sv: Huawei E3272 HiLink från Tre - lite nybörjarproblem

slit och släng...
Telia skickarmed manual i sitt kontantpaket för 600:- med 6månaders surf annars.

12

Sv: Huawei E3272 HiLink från Tre - lite nybörjarproblem

FUNKAR HJÄLPLIGT NU

Har fått modemet E3272 att funka hjälpligt med följande åtgärder:
(Hade extern antenn sedan tidigare. Litet spröt på en metallplatta på fönsterbrädan. Har tagit bort tidigare program Mobile Partner.) 
1. Använder nu en USB-sladd så att modemet blir lätt åtkomligt och lilla signalen läsbar. Man måste sätta i och ta ut modemet ofta! Och vill ju inte heller slita ut datorns pläterade kontakter.
2. Startar Firefox först, sätter i modemet sen. (Annars startar modemet Safari fast jag har Firefox som standardwebbläsare.)
3. Det brukar starta. Ibland kommer en sida HiLink upp, ibland inte. Om inte så skriver jag 192.168.1.1 i adressfältet. Då når datorn modemet (enligt uppgift utan att gå via nätet) och sidan HiLink visas.
4. HiLink-sidan saknar tyvärr löpande anslutningsdata. Det står "Ansluten" vilket ibland stämmer, ibland inte. Tidigare Mobile Partner visade statistik med en vandrande display där man såg då kontakten brutits.
5. Då det krånglar drar jag ut modemet och sätter dit det igen. Funkar oftast.
6. Ibland hakar det upp sig ändå. En lösning är att gå till Anslutningsinställningar/Nätverksinställningar och ändra från "Auto" till "Endast 3G".

Just nu så funkar det alltså acceptabelt om man har begränsade krav på stabilitet och sånt. 
Bredbandskollen varierar mellan 12 Mbit ner till 2 Mbit. Ibland är det ingen kontakt.

Tack för all hjälp och alla tips både här och via privata meddelanden!

13

Sv: Huawei E3272 HiLink från Tre - lite nybörjarproblem

Innehåller E3272 en routerfunktion också med inbyggt wifi som den delar ut via eget inbyggt wifi??
Tänkte på att stickan går att nå via 192.168.1.1 som är privat.
Är det också den andressen man erhåller på sin "uppringda" anslutning eller nätverkskort?

14

Sv: Huawei E3272 HiLink från Tre - lite nybörjarproblem

Andy skrev:

Innehåller E3272 en routerfunktion också med inbyggt wifi som den delar ut via eget inbyggt wifi??
Tänkte på att stickan går att nå via 192.168.1.1 som är privat.
Är det också den andressen man erhåller på sin "uppringda" anslutning eller nätverkskort?

E3272 innehåller ingen wifi men den har hilink funktion som är som router funktion. Trycker in den i usb porten och modemet skapar själv anslutning och delar ut ip till datorn.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

15

Sv: Huawei E3272 HiLink från Tre - lite nybörjarproblem

Och då erhåller man då en privat address 192.168.1.x?
Vet du om detta går att stänga av om man vill ha den publika addressen.

16

Sv: Huawei E3272 HiLink från Tre - lite nybörjarproblem

Då får man avinstallera hilinkfunktionen enligt instruktion på ofmodemsandmen.com.

Vill man bara ha reda på den publika adressen är det bara att gå till whatsmyip eller köra kommandoprompt ipconfig /all.

Faktum är att det kan bero på programvaran i utrustningen bakom hilink modemet om WAN adresssen visas i éfterkommande routers användarinterface. Även ZTE MF93D är ett usb anslutet modem med routerfunktion. Sätter jag en router bakom kan den visa eller inte visa WAn adressen, beror på vilken.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

17

Sv: Huawei E3272 HiLink från Tre - lite nybörjarproblem

Ok, så man får publika addressen på sin dator, dvs anslutningen är helt transparent
Och den interna addressen är bara för att kunna administrera modemet?

18

Sv: Huawei E3272 HiLink från Tre - lite nybörjarproblem

Datorn har inte tilldelats den publika adressen. Men du kan se den. Hilinkmodemet kan inte ställas i bryggat läge, afaik.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.