1

Tråd: Editera Mobile partner för mer signaldata

Det finns en tidigare tråd om detta men den behöver kompletteras.

Programvaran kan heta Mobile Partner (generell), tele2 mobile partner, telenor mobile partner eller (telia) mobile broadband

På min win 7/64 dator och för den generella huawei Mobile Partner (språk engelska och kinesiska finns filen i

C> ProgramFiles(x86) >Mobile Partner > plugins > DiagnosisPlugin >

den fil man vill editera är DiagnosisConfig som står angiven som XML document.

Högerklickar man på den filen kan man välja med vad man ska öppna eller editera den. Välj notepad.
Öppna filen i Notepad och ändra false tllt true för de värden som önskas. Börja med RSRP, RSRQ och PCI vilket vare sig Hua, tele2 eller telia visar i sina programvaror. Vissa värden kan inte visas även om man ändrar false till true, de kommer bara upp som unknown. Däribland Ipv4 adress och DNS.  E3276 visar PCI som unknown. åtminstone i telenors programvara från i fjol.

Sedan deletar man originalfilen och sparar in den editerade notepadfilen som DiagnosisConig.xml och anger under all files istället för txt.

Starta gärna om datorn.

Den försiktige kan spara originalet i en reservfolder men kom ihåg att spara den som angivits ovan och inte som .txt

det verkar väsentligt att man vid högerklicket väljer  Notepad bland de övriga programalternativen som visas för första gången hade jag edit som alternativ vid högerklicket och det öppnade i notepad men funkade inte sedan. diagnosrutan blev tom.

Språkfilerna LANG files behöver inte editeras. 

Har man sabbat sin DiagnosConfig från en Mobile parter kan man nog låna in en från en annan och slippa installera om modemet.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: Editera Mobile partner för mer signaldata

nej,
kopiera filen innan den öppnas ! som säkerhetskopia.
enklast är att stänga mp och sedan kopiera hela mappen...

ev även kopiera/exportera mp saker i regedit osv.

3

Sv: Editera Mobile partner för mer signaldata

Ja det sade jag att den försiktige skulle göra.

det funkade att copy paste DiagnosisConfig från Huawei mobile partner till telias Mobile Broadband men cell ID visas fel, där står bara 2 fast telenor Mobile partner visar hela cell id som börjar på 2.  PCI, RSRP och RSRQ visas rätt. För övrigt visas Cell id som 2 även i huaweis mobile partner nu efter editering, varför har jag ingen aning om och bryr mig föga.

Editerade nu telenors diagnosfil för att få mer signaldata på 3G också.

BER (bit error rate) visas som 99 vilket förmodligen inte betyder något, ip adress visas efter Connect. Cell ID rörde jag inte och det visas rätt. Således inget förlorat. Bäst vore egentligen att bara kopiera telenors fil till telias Mobile partner. Det går inte att få fram mer 4G info med Huaweipogramvara än vad som visas hos Telenor eftersom man inte kan köra AT-kommandon i Mobile Partner.

http://i.imgur.com/E6P9ASH.png

Sedan återstår att kolla om 3G värdena visas rätt. Another day.

Nu kan jag rycka på axlarna åt telias underlåtenhet att visa RSRP, RSRQ och PCI.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Editera Mobile partner för mer signaldata

Senaste generiska är väl den här:

http://www.huaweidevice.com/worldwide/d … d=NDcxMjQ=

Någonstans i bakhuvudet så har jag också läst att vissa ändringar kan leda till att man förvandlar modemet till en liten tegelsten, dvs brick, kommer inte ihåg vart jag läst det och hur man strulade till det??


(Nu är det lite fel årstid för mig att labba för det är under sommaren jag är mer flyttbar med min laptop och modem.)

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

5

Sv: Editera Mobile partner för mer signaldata

Tack för länken till Hua connection manager.

Ändrar man bara några false till true och håller sig till signaldatatror jag risken är liten.

En notabel grej är att modemet får ip-adress först vid uppkoppling på 4G. Det innebär att det inte ens ligger i idle mode men som attached innan connect. Det innebär i sin tur att ip-adressen förmodligen byts vid varje uppkoppling.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.