1

Tråd: Bildtelefoni (Google Hangout)

Vi hade ett möte på nätet med hjälp av Google Hangout i går. Jag blev förvånad över hur bra det fungerade. Förstås såg man stor skillnad mellan dem som hade fiber och dem som hade dåligt mobilt bredband. Men det fungerade.

Jag har sysslat med videokonferenser i ganska många år och dyra utrustningar ger inte hälften så bra konferens som Hangout (som är gratis). Det är ju ett nytt system och det märks att en hel del borde förbättras men i det stora hela verkar det OK.

Jag har också Hangout på min Androidtelefon men den är så dålig att jag först borde skaffa en ny för att få det att fungera.

En intressant sak var hur Hangout hanterade kameror och mikrofoner. Tydligen har den en ganska bra adapterfunktion för ljudet var först uruselt men förbättrade och blev till sist riktigt bra - utan att jag ändrade inställningar.

Tillsvidare har jag ingen erfarenhet av att köra Hangout över mobilen men gårdagens lyckade möte gav hopp om att videokonferenser blir användbara. Förut har jag ansett dem var helt omöjliga i praktiken.