1

Tråd: Ip Telefoni och traditionell fax.

Är i behov av fax.
Att använda en faxtjänst som skickar fax som pdf är ett andra alternativ.
Det första är att använda någon operatörs telefonitjänst.
Men fungerar det verkligen över ip telefoni?


Om så är fallet så kan kanske jag kan använda ett gammalt faxmodem anslutet till en server och hämta faxen därifrån.

Det viktigaste är att kunna ta emot fax.

2

Sv: Ip Telefoni och traditionell fax.

du måste använda rätt codec i ata modulen du valt, ska finnas i listan med ordet fax.
hög bandbredd krävs pga mycket bandbredds spill isf, hastigheten på faxen kan hamna på 80tals nivå.

men det funkar :-)

jag har en gammal grå eriksson fax från 80talet som gillar voip faxning :-)
kör även med usr faxmodem med bra resultat.
sedan krävs en voip operatör som stöder fax/codec.

enklaste är fax-pdf-epost annars.

3 Senaste redigerad av nhu (2013-11-23 05:53:08)

Sv: Ip Telefoni och traditionell fax.

Jag har installerat en del Linksys ATA med två portar (numera Cisco SPA112) som skall fungerar med fax. Men har aldrig använta fax själv. Om man läser litet (sök på fax problem Cisco) så ser man att alla faxar inte fungerar. En del är för snabba och då rekommenderar Cisco att man ställer in dem på 9600 baud. På nätet finns det i alla fall många som fått faxen att fungera utmärkt. Kostnaden är 400-500 kr.

4

Sv: Ip Telefoni och traditionell fax.

AVMs bättre routrar har inbyggd faxhantering jämte voip. Se AVM7390 för ADSL och AVM6840 för 4G. 7390 kan kompletteras med modem för 3G och 4G. Enklast är att ansluta MF93D. AVM-routerns usb-port är inte så snabb men 12 mbit/s bör räcka för fax.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Ip Telefoni och traditionell fax.

Personligen använder jag Phonzo Basic tillsammans med deras telefonadapter (Linksys SPA 2102).
Jag har valt ett nytt 010-nummer och använder både fax (Telia Libra I) och DECT-telefon via en T-koppling.

I månadskostnaden på 29:- ingår 400 minuter till svenska, fasta, nummer.

Phonzo har även ett Cash-abonnemang där du tankar ditt abonnemang via kontokort.
Då kostar samtalen 14 öre/min samt 39 öre i uppkopplingsavgift - ett bättre alt. om du bara skall faxa?

Kör just nu Phonzo Basic via ADSL men har också kopplat upp via mobilt bredband och även detta fungerar.
Har även testat med ett billigt faxmodem från Kina ($9) och det fungerar med Windows Faxa och Skanna.


http://www.phonzo.se/privat/abonnemang/

Fiber, Bordsrouter ZTE MF28G/D, 2x Huawei B525s-23a, 3Maxfart Fri Surf (100GB/mån), Wifog
Tech Blog of Sweden

6

Sv: Ip Telefoni och traditionell fax.

jerjo2 skrev:

Personligen använder jag Phonzo Basic tillsammans med deras telefonadapter (Linksys SPA 2102).
Jag har valt ett nytt 010-nummer och använder både fax (Telia Libra I) och DECT-telefon via en T-koppling.

I månadskostnaden på 29:- ingår 400 minuter till svenska, fasta, nummer.

Phonzo har även ett Cash-abonnemang där du tankar ditt abonnemang via kontokort.
Då kostar samtalen 14 öre/min samt 39 öre i uppkopplingsavgift - ett bättre alt. om du bara skall faxa?

Kör just nu Phonzo Basic via ADSL men har också kopplat upp via mobilt bredband och även detta fungerar.
Har även testat med ett billigt faxmodem från Kina ($9) och det fungerar med Windows Faxa och Skanna.


http://www.phonzo.se/privat/abonnemang/



har gjort ett cashkonto då jag inte behöver mer , men har inte tagit deras adapter utan ska prova och se om Cisco Small Business SPA112 går använda. Annars har jag juh ett nummer dit försäljare kan ringa sej less eftersom jag inte tog numret hemligt, då kanske dom slutar ringa till min mobil vilket jag lessnat på rejält.  Ska  uppdatera då jag fått adaptern hur det funkar och om jag får nå fax

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

7

Sv: Ip Telefoni och traditionell fax.

Lycka till!
Ser fram emot att läsa om resultatet!

Fiber, Bordsrouter ZTE MF28G/D, 2x Huawei B525s-23a, 3Maxfart Fri Surf (100GB/mån), Wifog
Tech Blog of Sweden

8

Sv: Ip Telefoni och traditionell fax.

haha visade sej när jag kollar på deras sida om utrustning så använder de en sån adapter jag beställt så det kommer bli enklare än jag tror hoppas jag , men dustin hade den restnoterad skulle skickas inom 48 timmar så hoppas jag ska få den i veckan, då ska jag fixa en lur till faxen så jag kan svara i faxen om nån ringer, samt prov faxa från transportstyrelsen brukar vara en bra start.

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

9

Sv: Ip Telefoni och traditionell fax.

Fax bps blir låg, blr fax hastighet ala 80' tal...

10

Sv: Ip Telefoni och traditionell fax.

det gör inget . ska bara ha faxen för transport styrelsen . sedan om nån skickar ett fax blir bonus , samt jag ska ha försäljarna på det numret istället så jag slipper ha dom på mobilen

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

11

Sv: Ip Telefoni och traditionell fax.

har provat ex antal gånger nu att använda faxen med mobila bredbandet och det går inte skicka eller ta emot då jag stoppar in den bakom modemet som då sitter på en dlink DWR-116.
provat dela ut internet via windows och sedan skicka internet via ethernet  på bärbara och stationära samt  öppna portarna på windows brandväggen stänga av den etc  , nada kontakt får jag , antingen hatar telia och comviq mej eller så var jag rejält dålig på att koppla detta.

helst skulle jag vilja ha en  AVM6840 för 4G som jonas har, men har som inget användningsområde förutom att testa och leka , då jag i vanliga fall sitter på fiber internet som jag via kabel tar från min brors lägenhet.

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

12

Sv: Ip Telefoni och traditionell fax.

Du måste använda en kompitent ata box, med stöd för FAX codec, samt ett sip abg som stöder fax+codec.

Sedan fanns gsm fax från 90 talet, tex gamla nokia stöder det.

Enklast är att använda deras webbsida.

13

Sv: Ip Telefoni och traditionell fax.

den funkar juh på vanliga wifi , samt jag har kört på parabol internet i stugan men på mina kontant kort från telia och comviq s¨å är det stopp , och jag har läst nånstans om dom kör nat på deras nät och att det ställer till med portarna

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

14 Senaste redigerad av pedrosso (2015-07-27 22:17:38)

Sv: Ip Telefoni och traditionell fax.

har suttit och provat på min ata box spa112 och skicka fax samt ta emot i windows 7 faxa och scanna,  ( gratis bärbar jag fick, en HP compaq 6730s ) jag provar nu i 9600 baud och det verkar funka klockrent då. Läste nånstans på nätet att fax gillar inte snabbare än 14.4k när man ska ta emot.

har provat att köra med comviq kontantkort och prova ta emot fax och den tog som mest 10kByte/s då den tog emot, så den kräver inte hög trafik.

Jag kör mitt modem på  115200 kbaud och ibland missar den faxet om man har många på G , men den kräver då inte mycket trafik att köra fax ( hade gått typ 4 MB då jag refreshat transportstyrelsens hemsida för att slå in ett nytt reg nummer varje gång) ,

har försökt optimera min ena linje 010 numret jag har bara för fax så den ska emot dom utan problem, men det verkar då funka i alla fall om man nu skulle ha behov att ta emot fax eller skicka när man är ute nånstans.

faxnummer 0105111027 om nån skulle känna dom vill bjuda på ett fax nån gång smile

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

15

Sv: Ip Telefoni och traditionell fax.

var tvungen att köpa in en till ata box från ebay denna gång blev det då den bara kosta 162 kr och fri frakt , blev en LINKSYS PAP2T ska prova se om bägge går köra samtidigt och om det ringer på bägge då eller om det bara går ha en box igång , för isåfall ska jag ställa en hos farsan och köra gamla hederliga faxen över den ,

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

16

Sv: Ip Telefoni och traditionell fax.

Det beror på sip leverantör om det går att ha flera igång.
"Cellip" har det som tillval för xxKR

17

Sv: Ip Telefoni och traditionell fax.

ja det får jag juh när jag får den andra sip boxen och konfar den , annars får jag sätta separata nummer på varje en.

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi