26

Sv: hallon - nu med mobilt bredband

Jag vill ta careface lite i försvar.

Jag upplever honom inte alls så ensidigt positiv till Tre som ni vill göra gällande. Jag personligen tycker att hans info är bra och balanserad och jag uppskattar den!

Om det är så att han får bäst "inside information" från Tre så ser jag inget fel i att han för den informationen vidare till oss här i forumet. Jag tycker det är bra med information. Sedan är det ju upp till var och en att välja om man vill läsa den eller inte.

27

Sv: hallon - nu med mobilt bredband

"det har du säkert jag tvivlar inte på det, problemet är vilken källa man ska hänvisa till."
Men detta menar jag att det är lite svårt att hänvisa till det du säger som källa, om jag ska reklamera något hos en operatör så blir det lite svårt att säga "Careface har kollat detta och säger att det är så här han har kontakter" det funkar lixom inte även om du kanske har rätt i vissa saker.

Du skrev
"En bra källa kan vara en publik källa eller om man som, du verkar ha gjort, upplever att Telenor har bättre 3G-täckning än 3 på ett ställe där nätet byggs ut tillsammans så kan man t.ex. berätta var det var eller så. Det ökar ju trovärdigheten och gör så att argumenten inte ser ut att vara tagna från luften."

Vart skrev jag att jag upplevde att Telenor har bättre 3gtäckning än 3?
Sluta hitta på saker som jag inte skrivit, jag  skrev en fråga om sambyggnad mellan operatörerna och och ifrågasatte att det inte alltid fungerar med den ena eller andra trots att de sambygger.

Direkt flög du in och hänvisar till frekvenser ingen påstod något annat och jag vet att de bygger på 2100 och 900 det har du dessutom nämnt förut, men nu var ju inte frekvenser vi pratade om.
Därför Jag ifrågasatte inte frekvenserna heller eller bad några källor kring detta.

Att Tre bygger på ytterligare en frekvens betyder ju inte i praktiken att det fungerar på varje fläck.

Det är ingen nackdel att du har kontakter och du skriver en hel del bra grejer.

Men
Detta är en portal där användare ska kunna diskutera diskutera mobila bredband, både för och nackdelar hur man upplever det, och det har escalerat lite så fort någon säger något negativt om tre då är du där och direkt och säger emot och hänvisar till dina kontaker som att vi ska lita på dem att det är hugget i sten.
Länkarna du skickade var ju helt korrekta men det var ju inte det vi diskuterade, säger någon att det är dålig täckning då kontrar du med frekvens.


Detta är öppet operatörsoberoende forum någon annan info har jag inte erhållit och därför kan varje användare öppet säga sin åsikt men det upplevs inte så eftersom du direkt är framme och hackar lite på några när de skriver om Tre för jag kan inte förneka att du tar det som skrivs om Tre väldigt personligt.

Det där med att det är upp till var och en att  välja att  läsa inlägg eller inte, det gäller allas inlägg oavsett vem som skriver.

28

Sv: hallon - nu med mobilt bredband

Åsikter finns det tydligen olika...

Jag har inte uppfattat det som att careface "hackar" på någon. Tvärtom uppfattar jag honom som väldigt hjälpsam och villig att göra sitt yttersta för att bidra med information som ev. kan hjälpa till att lösa ett problem.

Däremot kan jag uppfatta det lite som att vissa inlägg i denna tråden "hackar" på careface...   wink

29 Senaste redigerad av careface (2013-11-23 00:22:50)

Sv: hallon - nu med mobilt bredband

Till att börja med för att bidra till det tråden handlar om så kan jag säga att jag har beställt det lilla bredbandsabonnemanget och väntar på att det ska komma. Förhoppningsvis kommer det bli perfekt i min iPad Mini, som ändå inte har 4G-stöd här i Uppsala. smile


Andy skrev:

"det har du säkert jag tvivlar inte på det, problemet är vilken källa man ska hänvisa till."
Men detta menar jag att det är lite svårt att hänvisa till det du säger som källa, om jag ska reklamera något hos en operatör så blir det lite svårt att säga "Careface har kollat detta och säger att det är så här han har kontakter" det funkar lixom inte även om du kanske har rätt i vissa saker.

Om den informationen jag kommer med, kommer från en av operatörs högre uppsatta personer har den som ringer in till operatören och vill reklamera något är det lättare att kunna hänvisa till något vilket gör att ktj-medarbetaren kan kolla upp hur det ser ut. I många fall vill de hålla samtalen korta, vilket gör att många pratar utifrån vad de tror och inte utifrån riktig fakta.

Detta problem finns oftast hos callcenterkundtjänster eftersom de får betalt för varje besvarat samtal. Detta gör att man vill hålla nere samtalslängderna och besvara så många samtal som möjligt.

Andy skrev:

Vart skrev jag att jag upplevde att Telenor har bättre 3gtäckning än 3?
Sluta hitta på saker som jag inte skrivit, jag  skrev en fråga om sambyggnad mellan operatörerna och och ifrågasatte att det inte alltid fungerar med den ena eller andra trots att de sambygger.

Direkt flög du in och hänvisar till frekvenser ingen påstod något annat och jag vet att de bygger på 2100 och 900 det har du dessutom nämnt förut, men nu var ju inte frekvenser vi pratade om.
Därför Jag ifrågasatte inte frekvenserna heller eller bad några källor kring detta.

När du skriver "Jag rättar inte någon jag talar bara om hur jag upplever det från ett användarperspektiv." tolkar jag det som att du har den erfarenheten som behövs för att kunna säga att mitt uttalande inte är helt korrekt. Detta i en blandning med dina tidigare inlägg - t.ex "Att Tre har lika bra eller bättre täckning än Telenor är grovt överskattat.", "Fakta och fakta beror ju helt och hållet på vem man pratar med." - jag tolkar detta som att du har den erfarenheten som krävs för att kunna uttala dig på ett sådant sätt och att den erfarenhet du har inte stämmer överens med den fakta jag presenterade.

Anledningen till att jag tog upp det med frekvenserna var för att ge lite mer fakta kring det du skrev eftersom du avslutade din mening med "men det kanske har upphört".

När du skriver "Att Tre har lika bra eller bättre täckning än Telenor är grovt överskattat." tolkar jag det också som att du har belägg för det du skriver (att Telenors 3G-täckning är bättre på någon plats), vilket gör att jag gärna vill veta om det är från din egna erfarenhet du har märkt det eller på något annat sätt. Men uppenbarligen så var det bara taget från tomma luften? Eftersom jag har de kontakter jag har hos 3 kan jag även se till att den informationen når de personerna som bör ha den och som kan försöka åtgärda det om det är något mindre fel i nätet.

Andy skrev:

Att Tre bygger på ytterligare en frekvens betyder ju inte i praktiken att det fungerar på varje fläck.

Det har jag inte sagt heller, det jag har sagt är att 3 har lika bra eller bättre 3G-täckning än Telenor.

Andy skrev:

Men
Detta är en portal där användare ska kunna diskutera diskutera mobila bredband, både för och nackdelar hur man upplever det, och det har escalerat lite så fort någon säger något negativt om tre då är du där och direkt och säger emot och hänvisar till dina kontaker som att vi ska lita på dem att det är hugget i sten.
Länkarna du skickade var ju helt korrekta men det var ju inte det vi diskuterade, säger någon att det är dålig täckning då kontrar du med frekvens.

Detta är öppet operatörsoberoende forum någon annan info har jag inte erhållit och därför kan varje användare öppet säga sin åsikt men det upplevs inte så eftersom du direkt är framme och hackar lite på några när de skriver om Tre för jag kan inte förneka att du tar det som skrivs om Tre väldigt personligt.

Jag anser personligen att jag bidrar till diskussionerna kring de mobila bredbanden, om någon upplever problem med den operatör jag har mest kunskap om försöker jag att hjälpa till. Eftersom jag kan mest om 3 och har haft mest kontakt med 3, faller det ganska naturligt ut så att jag svarar på mest inlägg som har med 3 att göra.

Ingen har här påstått att det har varit dålig täckning, du skrev följande "Ok trodde tre och telenor sambyggde 3g utanför storstäderna, vet att de gjorde det i början men det kanske har upphört." - då valde jag att förklara hur det ser ut med utbyggnaden idag. Vilka delar som byggs ut gemensamt och vilka delar som byggs ut var för sig. Detta med hjälp av frekvenser, eftersom det inte ger så mycket att säga Telenor bygger ut mindre 3G-nät än vad 3 gör och 3 bygger ut nät med Telenor men de bygger också ut nät som Telenors kunder inte får ta del av. Då känner jag att det är bättre att förklara lite kring hur det ser ut - detta med hjälp av frekvenser.

Du får väldigt gärna PMa några exempel på när jag hackat på en eller flera användare för att hen varit missnöjd eller arg på 3, om det har hänt så vill jag självklart be om ursäkt för det och det har definitivt inte varit mitt mål. Vad jag vill göra här på forumet är att bidra med sådant jag känner att jag kan tillföra. Det är självklart tråkigt om du inte tycker att jag har gjort så - det är även därför jag efterfrågar exempel på det så jag tänka på hur jag bör undvika att formulera mig.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

30

Sv: hallon - nu med mobilt bredband

Du kanske har mer erfarenhet än mig eller någon annan här, ingen aning jag kan bara gissa.
Eftersom jag inte har någon aning om vem du eller dina kontakter är och vart bifogad information hamnar eller ens din funktion i det hela,  så avstår jag från att bifoga direkt information.

31 Senaste redigerad av careface (2013-11-23 01:22:49)

Sv: hallon - nu med mobilt bredband

Andy skrev:

Du kanske har mer erfarenhet än mig eller någon annan här, ingen aning jag kan bara gissa.
Eftersom jag inte har någon aning om vem du eller dina kontakter är och vart bifogad information hamnar eller ens din funktion i det hela,  så avstår jag från att bifoga direkt information.

Nu var det ju endast information om en eventuell plats där du upplevde Telenors 3G-täckning bättre än 3s. Jag kommer aldrig kunna göra något med ett kundnummer, personnummer eller liknande - därför har jag aldrig efterfrågat det heller. Alla ärenden kring reklamation eller liknande ska tas med ktj, jag kan endast ta reda på hur det ser ut kring täckning, samt vad som gäller, jag kan även hänvisa till rätt nummer osv - men jag kan inte hjälpa till att lösa ett faktiskt problem. 3 får inte ens lämna ut information eller ändra något på abonnemang osv om jag kontaktar dem utan det måste kunden i fråga göra direkt.

Sen efterfrågade jag också information om där jag hackade på någon som var missnöjd med 3, det är ju ingen information som berör 3 utan mig. Men något sådant har du inte skickat heller - jag vill dock gärna att du gör det, så kan jag förbättra mina formuleringar samt sättet jag uttrycker mig på i framtiden.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

32

Sv: hallon - nu med mobilt bredband

Gossar små, det gör precis detsamma vilken operatör som fungerar bara jag får en stabil anslutning som är litet bättre än 2G och 300 kbit/s. Personligen anser jag alla operatörer vara lika goda kålsupare men det är klart att det finns stora skillnader lokalt även om de delar nät. Vårt hus ligger precis i skarven mellan täckningen för Fellingsbro, Sundänge och Arboga. Det finns t.o.m. en mast i Medåker men den är bakom berget. Det är öppen terräng mot Fellingsbro så Tre har tydligen en mast där som jag får anslutning till. Möjligen delar de inte mast med Telenor just där eller så finns det någon annan orsak till att Telenor har usel täckning just vid vårt hus. Och jag bryr mej ytterst litet om hur det ser ut på annat håll. Telia har bäst täckning på 2G och om de bygger ut 3G/4G på låga frekvenser så byter jag men just nu lutar det mest åt Hallon. Vad jag vet så har Tre inte tidigare haft någon lågprisoperatör för mobilt bredband ?

Förstås har allmän täckning betydelse då jag åker iväg nånstans och använder nätet från bilen. Men jag har en massa kontantkort och modem  så det går vanligen att hitta täckning från någon operatör. En populär operatör är inte så bra för vid vissa köpcentra så är trafiken så stor att nätet blir så långsamt att det är oanvändbart.

33

Sv: hallon - nu med mobilt bredband

Nu råkar forumet få bra information om Tre därför att Careface har tillgång till info därifrån. Det gör ju inte hans inlägg biased annat än kvantitativt.  Än bättre vore det om andra kunde bidra med liknande info om utbyggnad mm från andra operatörer men den inputen har vi inte.

Jag uppskattar Careface infoström mycket och finner den saklig. Keep on.

Nhu nämnde om problemet med folkbokföring. Telia är de enda som jag har funnit kan hantera utlandssvenskar men man måste stå på sig. I ett fall nöjde sig instansen ifråga med att de fick utdrag från fastighetsregistret direkt från Lantmäteriet. I ett annat fall fick en utlandssvensk deponera femtusen för fast telefon fast han är Kalmars största fastighetsägsre. Senast nobbades jag ett tredje mobilabb hos telia på den grunden att jag är utlandssvensk men det löste sig med att det önskade datakortet blev ett tilläggskort till ett befintligt abb.

Jag instämmer med Nhu i att svenska ekonomiavdelningars hantering är diskriminerande. I Frankrike räcker det med att jag kan hänvisa till en fast adress för att jag ska få teckna ett mobilabonnemang. Och då är jag inte ens folkbokförd där. Problemet ligger inte i något regelverk som de svenska ekonomiavdelningarna osedvanligt plikttroget följer utan att de struntar i att lägga upp rutiner för att göra de enskilda bedömningar som krävs. Jag kan ju få avtal för sophämtning, el och VA utan att KSSR, kommun eller EON har några särskilda garantier. För att få tillgång till abb hos Telenor och Tre har jag behövt be en i Sverige folkbokförd son som är student skriva på. Denne konstant panke yngling är tydligen en bättre kund än hans far med stor ointecknad  fastighet i Sverige.

Det går med nuvarande EU-lagstiftning lika bra att stämma i annat EU-land som i Sverige. Faktum är att problemlandet snarast är Sverige med sina slappa rutiner för stämning i annat land som försvaras av Domstolsverket trots att de strider mot av Sverige ingångna avtal. Saken är källa till mycken irritation och besvär för utlandssvenskar och borde prövas rättsligt mot EUs regelverk på diskrimineringsgrunden.  Frågan är bara hur man finner rätt ingång politiskt och juridiskt. Men det är inte så svårt att ta reda på om man sitter i Bryssel.

Det borde åtminstone gå att lämna en deposition för abonnemang. Det vore för övrigt intressant om Careface kunde få reda på lite mer om varför det skulle vara så stört omöjligt att ha utlandssvenskar som abonnenter även i de fall dessa vore villiga att ställa garantier. Det föder tanken på någon slags försäkringsverksamhet där en institution åtar sig betalninsskyldigheten vid fallissemang från den utlandssvenske kundens sida. Institutionen hanterar å sin sida kreditrisken gentemot kunden mot ett påslag på abonnemangspriset.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

34

Sv: hallon - nu med mobilt bredband

Det stämmer att Telia i det här fallet hör till de bättre. År 2000 fick jag ta över telefon mot att jag satte in en deposition och det gjorde jag gärna. Jag kan tänka mej att det är allmän slapphet som gör att man inte ids gå utanför rutinerna oberoende av om det är förnuftigt eller inte. Litet löjligt är det i alla fall att man inte kan få ett kontantkort för då betalar man ju i förväg ...

35

Sv: hallon - nu med mobilt bredband

jonasolof skrev:

Det vore för övrigt intressant om Careface kunde få reda på lite mer om varför det skulle vara så stört omöjligt att ha utlandssvenskar som abonnenter även i de fall dessa vore villiga att ställa garantier. Det föder tanken på någon slags försäkringsverksamhet där en institution åtar sig betalninsskyldigheten vid fallissemang från den utlandssvenske kundens sida. Institutionen hanterar å sin sida kreditrisken gentemot kunden mot ett påslag på abonnemangspriset.

Det blir bara klart luddiga svar, men det handlar i största allmänhet om att ha en bättre möjlighet för operatören i fråga att lättare kunna driva ett fall mot en kund som inte betalar. Det sistnämnda skulle ju lätt kunna lösas med en deposition.

Jag förstår dock inte logiken i att man behöver ett svenskt personnummer för att kunna beställa ett kontantkort eller ett obundet abonnemang.

Lite samma sak drabbar ju de med betalningsanmärkningar, även om de har pengar så kan de omöjligt få teckna ett obundet abonnemang hos flera av operatörerna. Förhoppningsvis är det något som ändras till det bättre framöver.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

36

Sv: hallon - nu med mobilt bredband

Det där med att man måste regga kontantkort är det något de införde för att kunna ha en fysisk person att spåra det till i brottsutredningar?
Men i den typen av verksamhet så används ju målvakter så det blir ju lite värdelöst.

37

Sv: hallon - nu med mobilt bredband

reg av kontant, operstören säljer nummret till div tjänsteföretag.
sedan fanns det något myndighetskrav att veta % vem som äger simkorteen, och för att få dessa reggade - morot x kr att ringa för.
det avser då voice, men kanske samma sak sker med mbb för att tex olista dom hos tlf försäljare :-)

38

Sv: hallon - nu med mobilt bredband

Är det verkligen så att de säljer kontantskortsnummer på registrerade användare, hur gör de med abonnemangskunder.

39

Sv: hallon - nu med mobilt bredband

Jag tror att reglerna att id ska visas för att jag ska få köpa kontantkort är nationella och ibland grundas på säkerhetstänk. EU har inget med det att höra. I Italien kan jag köpa kontantkort mot att pass visas och att jag ger en hotelladress. Med holidayphone kan jag köpa prepaidkort utan säkerställande av min identitet.

Får inte nhu köpa kontantkort heller? Det har jag gjort många ggr mot uppvisande av id.

Hela trasslet med personnummer kontra bokföring manifesterades när min yngste son som är född i Belgien skulle börja läsa i Lund. Han är svensk medborgare och har svenskt personnummer. Men det var ingen idé att han folkbokför sig i Sverige eftersom han som student av FK anses ha sin huvudsaklig anknytning till Belgien och ändå inte skulle få sociala förmåner i Sverige och inte heller FK anslutning förrän efter flera år och definitiv inflyttning. Mobilabonnemang går naturligtvis inte heller så det har den folkbokförde mellanbrodern fått ta åt honom.

Careface, det vore fint om du via PM kunde ge mig en kontaktperson på Tre som jag kan ta en diskussion med om utlandssvenskar och abonnemang. Jag ska ta upp frågan med PTS också.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

40

Sv: hallon - nu med mobilt bredband

samma sak,
var uppe på ?plus? att telia sålt kundlistor.

bredbandsbolaget/telenor säljer listor med 'nya kunder' till telemarketing,
dessa kan ringa på nya nummer samma timme det öppnas med kommentarer som "oj, nu som nyinflyttad måste du ha en dagstidning!" är ingen som har flyttat...
osv osv

finns nr byrå för kontat nr osv

så nog säljer 'operatörerna' nummren med namn osv.

telesnooor utlovade att dom inte skulle, men likt förb så. tlf försäljare på nummret hela dagarna - drog ur sk'ten.

telia sålde lister med fax nummer, dit det skickas reklam fax, och det var på 90 talet redan.
så inget nytt.

med ¡ca kort,
köp saker i umeå - fås reklam från umeå ica !
köp barnmat på ica - fås gigantiska mängder reklam för barnsaker EJ relaterade till ica osv...
kundkort är skit !

41

Sv: hallon - nu med mobilt bredband

Det fåniga är ju att jag lätt kan köpa kontantkort och har aldrig behövt visa nån sorts id-kort ens. Men bara i butik. Försöker jag köpa över nätet så är det stopp. Det är alltså helt onyttigt krångel de sysslar med. Knappast för att de är elaka utan för att de är lata och slöa och av gammal vana sätter in samma krav på kontantkort som för abonnemang. Att tänka till skulle kräva alldeles för mycket ansträngning ...

42

Sv: hallon - nu med mobilt bredband

Mer info i frågan. Det framgår att GSM operatörerna kräver folkbokföring men att det hos telia kan räcka med fastighetsinnehav. Men Ice.net och sedan Net1 gjorde inga svårigheter med abonnemang trots avsaknad av folkbokföring.

http://www.sydsvenskan.se/ekonomi/ja-ti … ex-avslag/

Nordeninformation ger intryck av att det ska gå genom att visa lönespecifikation el dylikt

http://www.norden.org/sv/norden-foer-di … -i-sverige

Enligt ett flashbackinlägg har telia tagit bort depositionsmöjligheten för abonnemang för privatpersoner.

Sverige är krångligt. Hur fanken ska man kunna upprätthålla en tjänst i landet om man inte får ingå avtal om abonnemang därför att man ej är folkbokförd i Sverige?

http://www.europaportalen.se/2010/04/sv … as-problem

En möjlig utväg vore att ett i Sverige registrerat bolag står för abonnemangen och sedan löser de kreditmässiga och juridiska problemen med den enskilde kunden. Men det skulle inte funka att köpa subventionerade telefoner som ingår i abb eftersom varje apparat som man kan se strömmad TV på måste anmälas vid köp  enligt regler om TV-licens. Detta framgår av NetonNets avtallsvillkor.

Man kan t o m  få sitt fasta abb avstängt av t ex tele2 om de inte gillar att man ej är folkbokförd i landet. Och av PTS svar framgår att det inte sägs i lag att man har rätt till avtal

https://www.facebook.com/postochtelesty … 6697537216

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

43

Sv: hallon - nu med mobilt bredband

Men sedan finns det en del smidiga försäljare som använder sitt eget personnummer då man köper nånting som systemet kräver folkbokfördhet av ... Eller föreslår att man frågar grannen eller någon.

I alla tider har folk varit tvungna att kringgå fogdarnas dumma påhitt  och kreativitetetn är ibland stor. Men visst borde korkade regler tas bort. Man borde införa en byråkratikonsekvensbedömning för alla lagar och regler :-). Oj, vad vissa regler skulle kosta i bortkastad arbetstid.

44

Sv: hallon - nu med mobilt bredband

svt/radiotjänst/politiker alla ska dom bort som har infört att en apparat som KAN taemot svt via internet ska betala licens skatt.

anledningen är att svt på något monopolvis kan använda en webbsida utan inloggning för betalande kunder och då anse att alla ska betala !
men om viaplay inför att det är öppet för alla, ska alla betala till viaplay då också? är samma sak.

rena ddr metoder !

går inte att betala räkningar via internet utan att betala tv-skatt.
så för att betala räkningar krävs att man betalar tv-skatt då detta görs via internet.

uselt !
hoppas något parti i valet har en åsikt som de också gör en åtgärd mot denna tvångsanslutning som är olaglit för allt annat.
grrr
:-)
det är en principfråga.

45

Sv: hallon - nu med mobilt bredband

Då får du bli kund i mitt serviceföretag för utlandssvenskar. Företaget står för mobilabonnemangen.  Det behöver bara betala en licens oavsett antalet mottagare. Det bör även gälla smartphones.

http://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Foretag/

Det blir naturligvis problem om telefonerna ägs individuellt. Men företaget kan kanske leasa ut eller in telefonen till eller från s.k. äktsvenskar som är folkbokförda. Vidare blir det knepigt att kräva individer som inte är folkbokförda i Sverige på licensavgift...

http://www.familjeliv.se/Forum-26-98/m55073439-1.html

I Belgien gör polisen hembesök för att bekräfta att man verkligen bor på den adress där man är skriven. Finns man inte där kan man bli noterad vara i avsaknad av fast hemvist och då kan det bli problem vid passage av gränser. Allt finns i datan. Se där lite mer regler och byråkratiska rutiner som Sverige kan införa. Sittandes vid mitt köksbord ringde poliskommissarien upp min exfru som struntat i att skriva sig på sin nya adress eftersom det gjorde att jag inte kunde invända mot att hon besökte mitt hus i min frånvaro. Han sade att hon skulle råka illaut om hon inte skrev sig på den nya adressen. Det var i alla fall lite kul.

G-man, du får utvandra. Ett ringa pris för att hävda principen.

Som utlandssvensk vill man dessutom inte ha svenskköpta låsta telefoner. Och hur registreras en telefon jag köper hos NetonNet för TV-licens om jag är skriven utomlands... Ska jag betala TV-licens enbart på den grunden att jag är svensk medborgare? Registreras köp av individer som saknar svenskt personnummer? Se om medarbetarna på europeiska smittskyddsinstitutet enligt länk ovan. De blir inte folkbokförda eller får personnummer fast de bor och arbetar i Sverige på fleråriga kontrakt. Det kan vara en ringa tröst att kanske slippa TV-licens för den stora olägenheten att inte kunna ingå diverse avtal om man inte är ellet kan bli folkbokförd. Min son i Lund blir inte folkbokförd eftersom studier i Sverige inte räknas som permanent bosättning. Ach Du, Kafka. Han har både laptop och smartphone. Fast TVn är hyrestantens extraappsrat.

http://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Student/

Jag köpte en TV i Frankrike till ett hus jag äger där. Vips damp det ned krav på dryga tusenlappen i TV-avgift eftersom köpet registrerats. Efter ett år gav jag bort apparaten som i sig kostade en tusenlapp. Något krav på TV-licens i Frankrike för att jag råkar ha en laptop eller smartphone har inte ställts. I Belgien knyts TV-avgiften till kabel-eller adsl-abonnemanget eftersom de kör triple play. Det finns absolut inget krav på TV-avgift för myndiga barn som har smartphones. Således är det där upplägget om datorinnehav en äktsvensk dumhet som andra länder inom EU inte tagit efter även om de också vill ha in licensavgifter

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

46

Sv: hallon - nu med mobilt bredband

Lite lustigt det där med tv-licens.
Restauranger får betala för att visa matcher även sådant som sänds på tv4.
Vad det kostar beror på hur många gärster som ryms antalet bord stolar osv i restaurangen.
Och det har nog inte alls med konkurrens mellan restauranger att göra.
Lite synd att det ska vara så dyrt att visa sport i restaurangbranchen då det leder till jobb och ökade intäcker för företagen som i sin tur genererar skattepengar.

Radiotjänst är en kvarleva från när sverige bara hade 1 kanal men det är nu föråldrat.
dom ringde mig förut flera ggr i veckan i flera månaders tid till slut tröttnade jag.

47

Sv: hallon - nu med mobilt bredband

blev offtopic från hallon tre till blåbär radiotjänst :-)

48 Senaste redigerad av nhu (2013-11-25 12:13:18)

Sv: hallon - nu med mobilt bredband

Nu fick jag svar på min fråga:

"För att kunna bli kund hos hallon behöver man vara folkbokförd i Sverige. Har du någon familjemedlem eller vän som du kan be om hjälp med att stå på abonnemanget/konatntkortet? Våra tjänster går endast att köpa från vår hemsida."

Nån har fått fel i huvudet. För att köpa ett KONTANTKORT där man betalar på förhand så måste man vara folkbokförd i Sverige ?????? Inte ens svenskar i n:te led som råkar bo en tid i utlandet får köpa kontantkort. Visst har jag hyggliga grannar men inte vill jag besvära dem hela tiden och så börjar det här bli en principsak. Måste man gå hela vägen via EU:s diskrimineringsdomstol innan töntarna tar förnuftet till fånga ?

49

Sv: hallon - nu med mobilt bredband

Kontra med en motfråga om varför registrering inte är nödvändigt om man köper det i butik.

50

Sv: hallon - nu med mobilt bredband

Men det står ju tydligt i svaret att man enbart kan köpa från hemsidan ...