1

Tråd: hallon - nu med mobilt bredband

Sedan några dagar tillbaka erbjuder nu också hallon mobilt bredband. Priserna är som följer:
Mobilt bredband stor 149kr/månad
20GB data
upp till 32Mbit/s i 3G-nätet

Mobilt bredband liten 49kr/månad första året, sedan 89kr/månad
3GB data
upp till 32Mbit/s i 3G-nätet

Perfekta små abonnemang för de som inte ställer så höga krav på att man ska ha det snabbaste nätet hela tiden. Abonnemanget med 3GB data för 49kr/månad under första året är även perfekt att ha i t.ex en surfplatta med endast 3G.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

2

Sv: hallon - nu med mobilt bredband

Bra priser och utan bindningstid, något man skall notera är att de inte sänker hastigheten vid full förbrukat mängd utan man erbjuds att fylla på extra.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: hallon - nu med mobilt bredband

Äntligen.
Hoppas bara att Halebop återkommer med deras tjänst för mobilt bredband kontant då de går i Telias nät.

4

Sv: hallon - nu med mobilt bredband

Går inte att se på nätsidorna på hallon.se utom Allmänna villkor ...

Synd, för Tre är det enda nät som vi har täckning för.

5

Sv: hallon - nu med mobilt bredband

nhu skrev:

Går inte att se på nätsidorna på hallon.se utom Allmänna villkor ...

Synd, för Tre är det enda nät som vi har täckning för.

Telenor fungerar inte där?

6

Sv: hallon - nu med mobilt bredband

Jo, jag får faktiskt ca. 30 kbit/s med Telenor, Comviq och Telia (bara 2G). Inte för att jag behöver så väldigt snabbt nät men det är i alla fall för litet. Med Tre kommer jag ibland upp till hela 8 Mbit/s. Men mest uppskattar jag stabiliteten - och minst de stängda portarna.

Hallon.se verkar ha just det jag behöver dvs. ingen bindningstid och kontantkort.

7

Sv: hallon - nu med mobilt bredband

Ok trodde tre och telenor sambyggde 3g utanför storstäderna, vet att de gjorde det i början men det kanske har upphört.

8

Sv: hallon - nu med mobilt bredband

telenor masten jag har, som delas med tre är sjuk !
tre - 0,3mbit
telenor 2mbit

nästa mast
tre 0,3mbit
telenor ~20mbit

nästa mast
tre 10mbit
telenor 0,5mbit

är som med telia och tele2 tidigare, tele2 snabbare, nu när tele2 flyttat till 4G så är telia snabbare !

9

Sv: hallon - nu med mobilt bredband

Andy skrev:

Om trodde tre och telenor sambyggde 3g utanför storstäderna, vet att de gjorde det i början men det kanske har upphört.

Telenor delar 70% av sitt 3G-nät med 3. 3 delar 70% av sitt 3G-nät på 2100MHz med Telenor.

3 och Telenor bygger alltså ut ett gemensamt 3G-nät på 2100MHz utanför Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund och Karlskrona. Utöver detta så bygger 3 även ut ett 3G-nät på 900MHz vilket gör att deras 3G-nät får bättre yttäckning, inomhustäckning samt nästan samma täckningsförmåga som GSM-näten. Denna utbyggnad får Telenors kunder inte ta del utav.

Så ända sedan 3 började bygga 3G på 900MHz har 3 lika bra eller bättre 3G-täckning än Telenor.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

10

Sv: hallon - nu med mobilt bredband

Det måste ha varit tillfälliga problem. Nu fungerar nätsidorna på hallon.se. Riktigt förmånliga anslutningar. Precis vad jag behöver. Men inte gick det att beställa. Min svenska personnummer dög inte - troligen för att jag just nu inte är folkbokförd i Sverige. Svagt. De försöker annars ge sken av att vara så litet byråkratiska  som möjligt ...

Sverige verkar ha problem med folkbokföringen - man kunde tro att landet inte alls hör till EU. Rena diskrimineringen av alla som inte är folkbokförda i Folkhemmet. Och så äger man ett hus där och allt ... Inte kan ett kontantkort vara SÅÅÅ stor investering.

11

Sv: hallon - nu med mobilt bredband

careface skrev:
Andy skrev:

Om trodde tre och telenor sambyggde 3g utanför storstäderna, vet att de gjorde det i början men det kanske har upphört.

Telenor delar 70% av sitt 3G-nät med 3. 3 delar 70% av sitt 3G-nät på 2100MHz med Telenor.

3 och Telenor bygger alltså ut ett gemensamt 3G-nät på 2100MHz utanför Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund och Karlskrona. Utöver detta så bygger 3 även ut ett 3G-nät på 900MHz vilket gör att deras 3G-nät får bättre yttäckning, inomhustäckning samt nästan samma täckningsförmåga som GSM-näten. Denna utbyggnad får Telenors kunder inte ta del utav.

Så ända sedan 3 började bygga 3G på 900MHz har 3 lika bra eller bättre 3G-täckning än Telenor.


Exakt, och då borde ju inte Tre i teorin vara enda operatör som fungerar i Arboga.
Att Tre har lika bra eller bättre täckning än Telenor är grovt överskattat.

12

Sv: hallon - nu med mobilt bredband

Jag använde faktiskt Telenor tidigare (för flera år sedan). Men det blev så dåligt att jag började undersöka alla andra möjligheter och det enda som i praktiken fungerade hyfsat var Tre. Men jag måste tillägga att vårt hus är på ett riktigt besvärligt ställe med ett högt berg på ena sidan som säkert skärmar av signaler från det hållet.

13 Senaste redigerad av careface (2013-11-22 19:17:26)

Sv: hallon - nu med mobilt bredband

Andy skrev:

Exakt, och då borde ju inte Tre i teorin vara enda operatör som fungerar i Arboga.
Att Tre har lika bra eller bättre täckning än telenor är grovt överskattat.

Eftersom 3 bygger 3G på 900MHz vilket Telenors kunder inte får ta del av det, kan det absolut vara som så att 3 är den enda operatör som har 3G täckning på en viss plats.

3 har lika bra eller bättre 3G-täckning än Telenor, det är inget överksattat, det är snarare fakta. Eftersom de bygger 3G på 900MHz i alla områden där de bygger 3G på 2100MHz själva och på övriga ställen där bygger de 3G på 2100MHz tillsammans med Telenor. 3 har även byggt ut 3G på 900MHz på väldigt många ställen där de bygger nät gemensamt, vilket gör deras 3G täckning bättre än Telenors.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

14

Sv: hallon - nu med mobilt bredband

Fakta och fakta beror ju helt och hållet på vem man pratar med.

15

Sv: hallon - nu med mobilt bredband

Det är ju dock fakta att om två operatörer använder samma master, kommer täckningen att vara densamma för det nätet. Om en operatör dessutom bygger ut samma teknik på en lägre frekvens för bättre täckning - så blir ju den operatörens täckning bättre än den andras som enbart använder de gemensamma masterna.

Om du vet något ställe där Telenor har bättre 3G-täckning än 3, PMa mig gärna den adressen så ska jag kolla upp hur det ser ut i området.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

16

Sv: hallon - nu med mobilt bredband

Hur ska du kolla upp det, täckningskartan kommer ju bara ange om det är täckning eller ej.

17 Senaste redigerad av careface (2013-11-23 00:16:52)

Sv: hallon - nu med mobilt bredband

Jag kan ta reda på

  • Om det är i ett övergångsområde mellan hemmanäten i storstäderna -> 3GIS

  • Om 3 har byggt ut 3G 900 på platsen

  • Om Telenor konstigt nog skulle byggt ut något själv i området (som inte är deras hemmanät)

  • Om det är något fel med 3s interna system som kan orsaka problem på platsen

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

18

Sv: hallon - nu med mobilt bredband

Jag tar eventuella issues via kundservice så ärendet finns dokumenterat vilket är en förutsättning.

19 Senaste redigerad av careface (2013-11-22 21:20:55)

Sv: hallon - nu med mobilt bredband

Tills du har kunnat visa något annat, så kommer jag hålla fast vid att 3s 3G-täckning ÄR lika bra eller bättre än Telenors av de anledningar jag nämnt ovan. Om du hävdar att det jag säger inte stämmer, får du gärna påvisa det annars blir det ganska tomma argument.

3s eller Telenors kundtjänst kommer ju inte säga mer än "ok" om du ringer in och påtalar att det finns en skillnad i täckning mellan operatörerna. Många på t.ex Bredbandsbolagets kundtjänst som sitter hos Transcom (samma ställe som Telenors sitter) vet inte ens att de delar 3G-nätet med 3.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

20

Sv: hallon - nu med mobilt bredband

careface skrev:

Tills du har kunnat visa något annat, så kommer jag hålla fast vid att 3s 3G-täckning ÄR lika bra eller bättre än Telenors av de anledningar jag nämnt ovan. Om du hävdar att det jag säger inte stämmer, får du gärna påvisa det annars blir det ganska tomma argument.

3s eller Telenors kundtjänst kommer ju inte säga mer än "ok" om du ringer in och påtalar att det finns en skillnad i täckning mellan operatörerna. Många på t.ex Bredbandsbolagets kundtjänst som sitter hos Transcom (samma ställe som Telenors sitter) vet inte ens att de delar 3G-nätet med 3.

Ungefär lika mycket värt som en random människa på ett forum menar du?
Det är ju du som sitter och gör konstant reklam för Tre och tar dem i försvar så fort någon säger någon negativt eller kommer med kritik.
Så om Tres kundtjänst inte kommer säga mer än ok så är det ju ännu mer  relevant att höra din funktion i det hela.

21 Senaste redigerad av careface (2013-11-22 21:40:56)

Sv: hallon - nu med mobilt bredband

Jag har grunder för de argument jag har, jag har även kontakter hos operatörerna (Tele2, Telenor samt 3) som sitter längre in och har mer kontroll än vad de på ktj har.

Om du upplever det jag gör som att försvara 3, så är det upp till dig. Det är inte min avsikt, det jag försöker göra är att hjälpa till. Eftersom jag har mest kunskap om hur det fungerar hos 3, är jag därför mest aktiv i trådar som handlar om 3.

När felaktig fakta kommer fram eller om någon är osäker på hur det är, försöker jag att lägga till korrekt fakta som i detta fall med hur det ser ut med täckning och utbyggandet av näten mellan 3 och Telenor. Jag har oftast goda grunder för det jag säger och kan presentera fakta kring det. Om jag inte kan det, undviker jag att säga något kring det.

Något jag ogillar är när någon försöker rätta någon, men inte kan komma med källor eller möjlighet att påvisa att det är som den personen säger.

De som sitter på kundtjänster gör det inte speciellt ofta för att de älskar att jobba med tekniken, det är i många fall så att man har det som ett jobb för att man behöver pengarna. Detta blandat med hög personalomsättning leder till att operatörerna och callcenterföretagen snålar in på den utbildning ktj-medarbetarna får - eftersom de i många fall inte kommer att jobba speciellt länge på företaget. Detta leder i sin tur till att ktj-medarbetarna kan framstå som okunniga.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

22

Sv: hallon - nu med mobilt bredband

Det har du säkert jag tvivlar inte på det, problemet är vilken källa man ska hänvisa till.


Ibland är den egna användarupplevelsen ett ganska starkt argument oavsett operatör.
Det finns tillfällen då det helt enkelt inte fungerar trots att en operatör visar fullt på kartan.
Jag rättar inte någon jag talar bara om hur jag upplever det från ett användarperspektiv.

"men inte kan komma med källor eller möjlighet att påvisa att det är som den personen säger."
Men om du tycker så varför hänvisar du inte själv till några källor?

Men åter till Hallon, jag tycker det är utmärkt att de tar lite initativ till detta lågpriskoncept även inom mobilt bredband vilket är användbart då jag befinner mig mest i sthlm men är inget jag kommer ta med till norrland.

Här tar de definitivt marknadsandelar från Halebop synd att de tog bort deras "mobil bredband kontant"

23

Sv: hallon - nu med mobilt bredband

careface skrev:

Jag har grunder för de argument jag har, jag har även kontakter hos operatörerna (Tele2, Telenor samt 3) som sitter längre in och har mer kontroll än vad de på ktj har.

Jo det har jag funderat på länge hur du kan ha sådana kontakter ??  "Stick o brinn" är det för pöbeln om man skulle närma sig de som vet hos operatörerna.

Sen försvarar du ALLTID "Skojarna från Tre".... vilken sunkoperatör!!

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

24

Sv: hallon - nu med mobilt bredband

Det du länkar till hänvisar till tekniker och hur nätet är uppbyggt samt frekvenser som används.
Samt lite reklam på deras hemsida.

25

Sv: hallon - nu med mobilt bredband

Andy skrev:

"men inte kan komma med källor eller möjlighet att påvisa att det är som den personen säger."
Men om du tycker så varför hänvisar du inte själv till några källor?

"ZTE får även bygga turbo-3g (hspa) på 900 MHz-bandet där Tre nyligen fått ett frekvensblock"
http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telek … 139223.ece

"Det 3G-nät (UMTS) som 3GIS ansvarar för använder radiosignaler med en frekvens på runt 2100 MHz."
http://3gis.se/default.asp?lang=swe& … sub_menu=1

"Vi är den enda operatören som använder det så kallade 900-bandet för 3G-trafik."
https://www.tre.se/privat/kundservice/T … -vart-nat/

Någon mer publik källa du önskar? Detta kan du även få bekräftat genom att kontakta 3s eller Telenors presstjänster.

Andy skrev:

Det du länkar till hänvisar till tekniker och hur nätet är uppbyggt samt frekvenser som används.
Samt lite reklam på deras hemsida.

Tyvärr är det lite svårt för mig att använda mail som källor, därför försökte jag i största möjliga mån att ta fram sidor som motsvarar det jag säger.

Här finns även fakta om hur frekvenserna används idag av operatörerna: http://prylkoll.se/frekvenser-for-4g-och-lte-i-sverige/

Telia kommer inom kort att börja med 3G på 900MHz.

Andy skrev:

Det har du säkert jag tvivlar inte på det, problemet är vilken källa man ska hänvisa till.

Ibland är den egna användarupplevelsen ett ganska starkt argument oavsett operatör.
Det finns tillfällen då det helt enkelt inte fungerar trots att en operatör visar fullt på kartan.
Jag rättar inte någon jag talar bara om hur jag upplever det från ett användarperspektiv.

Men åter till Hallon, jag tycker det är utmärkt att de tar lite initativ till detta lågpriskoncept även inom mobilt bredband vilket är användbart då jag befinner mig mest i sthlm men är inget jag kommer ta med till norrland.

Här tar de definitivt marknadsandelar från Halebop synd att de tog bort deras "mobil bredband kontant"

En bra källa kan vara en publik källa eller om man som, du verkar ha gjort, upplever att Telenor har bättre 3G-täckning än 3 på ett ställe där nätet byggs ut tillsammans så kan man t.ex. berätta var det var eller så. Det ökar ju trovärdigheten och gör så att argumenten inte ser ut att vara tagna från luften.

Självklart är det den egna användarupplevelsen som spelar roll, det jag säger har inget med kapaciteten och hastigheterna man kan få ut att göra. Det handlar om den faktiska täckningen. På vissa ställen är Telenor bättre än 3 och på andra ställen är 3 bättre än Telenor.

Förhoppningsvis kan detta få Comviq att sänka sitt pris på bredbandet de erbjuder samt ta bort bindningstiden på det, om de sänker priset till motsvarande och tar bort bindningstiden kommer ju deras erbjudande troligtvis bli lite mer prisvärt tack vare att de erbjuder 4G.


plun skrev:

Jo det har jag funderat på länge hur du kan ha sådana kontakter ??  "Stick o brinn" är det för pöbeln om man skulle närma sig de som vet hos operatörerna.

Sen försvarar du ALLTID "Skojarna från Tre".... vilken sunkoperatör!!

Det mesta beror väl på hur man skaffar kontakterna, hur man efterfrågar informationen, var man efterfrågar informationen samt vilken ton man har.

Återigen så är inte det min avsikt. Om ni tycker så, ska jag försöka ändra på mina formuleringar gällande det. Sen att du hyser att avsky mot 3, är ju din sak. Här, på Swedroid och säkerligen andra forum kan du bara dra upp 3 och hata på dem - även fast det inte ger speciellt mycket i sammanhanget.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776