1 Senaste redigerad av careface (2013-11-22 08:59:46)

Tråd: Ny Huawei webbkontakt (E8258)199,50kr/månad inkl 100GB data

Från och med idag säljer 3 en webbkontakt, som de kallar det, en router som sätts direkt in i ett eluttag. Den har stöd för 3G upp till 42Mbps.

Just nu får man även 100GB data för 199,50kr/månad. Alltså halva ordinarie pris.

https://www.tre.se/privat/bredband/rout … bbkontakt/

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

2

Sv: Ny Huawei webbkontakt (E8258)199,50kr/månad inkl 100GB data

Länk?

3

Sv: Ny Huawei webbkontakt (E8258)199,50kr/månad inkl 100GB data

Sorry, missade det. Uppdaterat OP nu.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

4

Sv: Ny Huawei webbkontakt (E8258)199,50kr/månad inkl 100GB data

Funkar det bra om jag sätter den i  ett eluttag i källaren också?

I Huaweis företällningsvärld verkar radioetern följa gaslagarna så att fältstyrkan är lika överallt.

Huawei driver konsumentelektronikens motsvarighet till myten om den obefläckade avelsen.

Nästa steg blir väl ett modem som monteras direkt i proppskåpet.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Ny Huawei webbkontakt (E8258)199,50kr/månad inkl 100GB data

Kan inte se att det skulle vara ½ priset. 399 står det nu.

6

Sv: Ny Huawei webbkontakt (E8258)199,50kr/månad inkl 100GB data

chucken skrev:

Kan inte se att det skulle vara ½ priset. 399 står det nu.

Om du väljer det för 399kr/månad så kommer det upp information kring hur det går till.

Avtaget görs på fakturan automatiskt.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

7

Sv: Ny Huawei webbkontakt (E8258)199,50kr/månad inkl 100GB data

Och den är förståss inte laddbar så man kan ta bort kontakten och ta med den på resan?

8

Sv: Ny Huawei webbkontakt (E8258)199,50kr/månad inkl 100GB data

USIM - är det inbygg SIMkort?

Vad härligt att kunna lura på folk abonnemang och samtidigt se till att kunderna får sämsta möjliga uppkoppling. Vad då i sommarstugan? Hur är mottagningen i golvhöjd i sommarstugan...

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: Ny Huawei webbkontakt (E8258)199,50kr/månad inkl 100GB data

Med en bra skarvsladd går det ju att lägga den i fönstret ;-)

Fiber, Bordsrouter ZTE MF28G/D, 2x Huawei B525s-23a, 3Maxfart Fri Surf (100GB/mån), Wifog
Tech Blog of Sweden

10

Sv: Ny Huawei webbkontakt (E8258)199,50kr/månad inkl 100GB data

Eller hänga i lampan smile

11

Sv: Ny Huawei webbkontakt (E8258)199,50kr/månad inkl 100GB data

jonasolof skrev:

USIM - är det inbygg SIMkort?

Vad härligt att kunna lura på folk abonnemang och samtidigt se till att kunderna får sämsta möjliga uppkoppling. Vad då i sommarstugan? Hur är mottagningen i golvhöjd i sommarstugan...

Gör det verkligen någon större skillnad som routern sitter vid golvet eller står en meter upp på ett bord? I många fall är täckningsförhållandena goda och då funkar båda delarna.

Annars finns ju som sagt alltid möjligheten att ta en skarvsladd och lägga den i ett fönster.

Jag tycker det var ett smart koncept måste jag säga.

12

Sv: Ny Huawei webbkontakt (E8258)199,50kr/månad inkl 100GB data

Usim = 64k simkort, alla 4g sim och flertalet 3G sim är det.
usim funkar ej i äldre sim tlf.
tex i bilar inbyggda mobiler :-)  betyder att när bilen blir gammal funkar inte div mobil prylar.
tex går det ej att använda äldre mobiler pga simkorten...

typ som 32bitars windows kontra 64bitars, 32 klarar gammla program, medans 64bitars kräver att man köper nya till allt, utom vissa enstaka som funkarish typ.

går nog bra att byta sim i den prylen jo.

13

Sv: Ny Huawei webbkontakt (E8258)199,50kr/månad inkl 100GB data

Enda fördelen med produkten är att man slipper sladd, jag personligen skulle aldrig köpa den.
Då känner det bättre med en wifipuck med adapter in i vägguttaget så har man batterikraft om strömmen skulle gå i stugan.

14

Sv: Ny Huawei webbkontakt (E8258)199,50kr/månad inkl 100GB data

annars om man läser detta blir det tydligt:
unlock4modem .in/unlock-huawei-e8258-e8258ws-2-wireless-gateway-router-free-instructions/

15

Sv: Ny Huawei webbkontakt (E8258)199,50kr/månad inkl 100GB data

https://www.tre.se/foretag/bredband/rou … bbkontakt/

företag,
finns en huawei med obegränsad trafik i 4/3G nätet.

8258 ser 3g ish ut PGA
"Med Huaweis nya router surfar du snabbt och smidigt upp till 42 Mbit/s i 3G-nätet, utan vare sig sladdar eller antenner."
så ingen kul pryl.

16

Sv: Ny Huawei webbkontakt (E8258)199,50kr/månad inkl 100GB data

Surfa utan antenner... Vad var det jag sade om Buawei?

Det kan göra stor skillnad hur högt modemet sitter. Fr a är det omöjligt att veta hur det kommer att fungera på en ny plats. Den kund som köper produkten måste veta på förhand att fältstyrkan är god. Är den dålig finns det ingen möjlighet att hjälpa upp den. Jo hänga prylen i taket med en skarvslad. Jättesnyggt. Utomhus som G-man brukar göra går ju inte heller. Wifin får inte heller hjälp av hyggliga antenner. Designpryl för ignoranter.

Antag att jag gör som de säger, köper en för hemmet i stan. och sedan visar det sig att den inte funkar på landet. Får jag lämna tillbaka den då? Eftersom den utlovade funktionen inte uppfyllts till fullo.

Men det är klart att man kan chansa. Vad erbjuder Tre om modemet inte funkar men abbonnemanget löper? Får jag köpa en annan router med rabatt då och lämna tillbaka den här?

Vi kan ha en tävling om hur produkter kan förenklas i Huaweis anda. Förslag 1:  metkrok utan hullingar som därför inte riskerar att fastna i fingrarna. 2: Skor med en slits i sulan där en 1 cm hög skridskoskena kan tryckas in. Bra för vinterpromenaden. 3 klämburk med HP-sås, ketchup och senap blandat. Spar plats i skåpet. 4: cykel utan broms för platt mark.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

17

Sv: Ny Huawei webbkontakt (E8258)199,50kr/månad inkl 100GB data

cykel utan hjul, för löpträning :-)

står ej vilka frekvenser den klarar, vad jag sett iaf.
om den bara klarar 2100mhz, och en mobil knappt funkar i fönstret, hur skall hastigheten bli med en router brevid alla nätkablar och adaptrar vid golvet :-)
den är stureplansorienterad... vit blank säger ganska mycket.

18

Sv: Ny Huawei webbkontakt (E8258)199,50kr/månad inkl 100GB data

Är den IP-klassad t ex 65, så går den ju att sätta i ett eluttag utomhus, då funkar det säkert i sommarstugan om utomhusuttaget sitter åt samma håll som masten och man har sin sittplats där i solen, men då är det istället svårt att se på laptopens skärm  wink
Säkert en smart grej, men knappast om operatören vill ha nöjda kunder...

19

Sv: Ny Huawei webbkontakt (E8258)199,50kr/månad inkl 100GB data

jonasolof skrev:

Surfa utan antenner... Vad var det jag sade om Buawei?

Det kan göra stor skillnad hur högt modemet sitter. Fr a är det omöjligt att veta hur det kommer att fungera på en ny plats. Den kund som köper produkten måste veta på förhand att fältstyrkan är god. Är den dålig finns det ingen möjlighet att hjälpa upp den. Jo hänga prylen i taket med en skarvslad. Jättesnyggt. Utomhus som G-man brukar göra går ju inte heller. Wifin får inte heller hjälp av hyggliga antenner. Designpryl för ignoranter.

Antag att jag gör som de säger, köper en för hemmet i stan. och sedan visar det sig att den inte funkar på landet. Får jag lämna tillbaka den då? Eftersom den utlovade funktionen inte uppfyllts till fullo.

Men det är klart att man kan chansa. Vad erbjuder Tre om modemet inte funkar men abbonnemanget löper? Får jag köpa en annan router med rabatt då och lämna tillbaka den här?

Vi kan ha en tävling om hur produkter kan förenklas i Huaweis anda. Förslag 1:  metkrok utan hullingar som därför inte riskerar att fastna i fingrarna. 2: Skor med en slits i sulan där en 1 cm hög skridskoskena kan tryckas in. Bra för vinterpromenaden. 3 klämburk med HP-sås, ketchup och senap blandat. Spar plats i skåpet. 4: cykel utan broms för platt mark.

Visst är det knappast en produkt för stora hus vid sämre täckningsförhållanden. Då är en router med externa antenner för både mobilnätet och wifi att föredra. Men att det skulle vara mycket sämre än t.ex. en B593 utan antenner har jag svårt att se faktiskt.

I en liten lägenhet mitt i stan(som min) är den som klippt och skuren!

20

Sv: Ny Huawei webbkontakt (E8258)199,50kr/månad inkl 100GB data

Ett lustigt faktum är att varje gång jag provar med mobilt bredband här hemma så får jag inte bättre fart om jag placerar modemet i ett fönster eller högt upp. Blir inte bättre ens på andra våningen.

Nä, bäst fart blir det i ankelhöjd i mörkret under skrivbordet när modemet hänger rätt ut ur USB-portarna på min dator som står på golvet.  smile

Så här kanske pluggen hade funkat bra!  wink

21

Sv: Ny Huawei webbkontakt (E8258)199,50kr/månad inkl 100GB data

Blir det skillnad på signalstaplarna eller db?
Jag har ett liknande latjo problem, i vardagsrummet får jag rätt dålig hastighet hur jag än gör.
Går jag till köket som vetter mot en byggnad så fungerar det bättre hela 2mbit.

22

Sv: Ny Huawei webbkontakt (E8258)199,50kr/månad inkl 100GB data

Motiveringen till varför de tog in denna webbkontakt är för att den har varit väldigt populär hos 3Italien.

svenix skrev:

Ett lustigt faktum är att varje gång jag provar med mobilt bredband här hemma så får jag inte bättre fart om jag placerar modemet i ett fönster eller högt upp. Blir inte bättre ens på andra våningen.

Nä, bäst fart blir det i ankelhöjd i mörkret under skrivbordet när modemet hänger rätt ut ur USB-portarna på min dator som står på golvet.  smile

Så här kanske pluggen hade funkat bra!  wink

Här får jag bäst hastighet hos alla operatörer förutom Telia om routern/modemet är en bit inne i ett av sovrummen. Det blir ju typ en riktantenn då. Har fått för mig att signalen då går ut genom fönstret och om routern då står en bit in i rummet, blir ju signalen ut från rummet mer centrerat mot masten. Kanske samma fenomen för dig? smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

23

Sv: Ny Huawei webbkontakt (E8258)199,50kr/månad inkl 100GB data

mindre störningar från grannmaster :-)

24

Sv: Ny Huawei webbkontakt (E8258)199,50kr/månad inkl 100GB data

Instämmer med G-man. Det är SNR som gäller förfart.

Antennerna i B593 skulle nog inte få plats i telefonpluggen. De har dessutom tydlig riktverkan. Hur riktar jag telefonpluggensantenner.

Självklart kommer många användare att få hyggligt resultat med pluggen. Så det hela handlar om hur och med vilka utfästelser pluggen krängs

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

25

Sv: Ny Huawei webbkontakt (E8258)199,50kr/månad inkl 100GB data

Ja, vi får se vad den går för om några dgr. Beställde en idag "på skoj". Sitter i villaförort strax utanför Gbg. Återkommer med rapport. Var litet noggrann med att fråga kring returrätt om det inte snurrar, och jo 2 veckor har man på sig att labba. Tyckte ändå det var kul att testa. Det KAN ju gå och tomten kanske kommer tidigt i år...:D