1

Tråd: Tre miljardsatsar (också) på mobilnätet

Nu har 3 gått ut med hur deras satsning har gått hittills och hur den ska fortsätta för Södra Sverige.

Över 1200 nya master har alltså kommit igång under 2012 och 2013. Under 2013 har de snittat på drygt två nya eller uppgraderade master - varje dag i Södra Sverige.

Det här är vad 3 har byggt i södra Sverige under 2012 och 2013:
Kronoberg:     72 3G     107 4G
Kalmar län:   112 3G    141 4G
Blekinge:        65 3G     49 4G
Skåne:         213 3G    384 4G
Halland.         63 3G      82 4G

Utöver detta finns det även över 400 nya planerade, för att förbättra täckningen ytterligare. Utbyggnaden kommer att fortsätta som sagt - detta gäller ju 3s egna nät - men utöver det jobbar ju 3 tillsammans med Telenor under 3GIS och uppgraderar alla basstationer för deras gemensamma 3G-nät så att det får stöd för 42Mbps.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

2

Sv: Tre miljardsatsar (också) på mobilnätet

Japp det stämmer, se denna artikel, 26 miljarder...
http://www.idg.se/2.1085/1.533592/natet … drig-klart

3

Sv: Tre miljardsatsar (också) på mobilnätet

Hoppas de rör sej norrut sedan upp över Mälardalen ...

4

Sv: Tre miljardsatsar (också) på mobilnätet

Kom ihåg i somras när vi åkte till Karlstad. Hade TRE-modemet med mig till datorn och så länge vi åkte i Västra Götaland gick det bra. Uppåt landet var det bedrövligt.

5

Sv: Tre miljardsatsar (också) på mobilnätet

nhu skrev:

Hoppas de rör sej norrut sedan upp över Mälardalen ...

... Och att dom inte glömmer den glest befolkade (och alltid olönsamma;) delen norr om Mälardalen.

6

Sv: Tre miljardsatsar (också) på mobilnätet

Den nätansvariga säger ju att hennes ansvarsområde alltid är underordnat det affärsmässiga. De hemska kapitalisterna vill att verksamheten ska ge vinst. Visserligen säger hon att en tappad missnöjd kund ger minuspoäng internt. Men det gäller befintlga kunder, inte potentiella kunder. Tele2 har fått pengar för att bygga ut där det är olönsamt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Tre miljardsatsar (också) på mobilnätet

tele2 är ombyggda av telia, tele2 har erhålligt ortens snigel i pris för sitt mbb. dom fick ärva den av helia.

tre har fortfarande inte kommit över basic-3G spärren... :-)  men ger 100% bandbredd där istället, så är snabbast kontra utlovad hastighet.

8 Senaste redigerad av careface (2013-11-24 20:34:14)

Sv: Tre miljardsatsar (också) på mobilnätet

Framöver ska man även fortsätta utbyggnaden uppåt i landet. Prio nu är dock att få ut 3G 900 och 4G 800 där det inte finns idag för att förbättra täckningen, då dagens 3G 2100 inte är speciellt optimalt på många ställen. Till en början bygger man där täckning redan finns, vilket också är på vissa ställen upp i norr.

Jag tror dock att 3 känner sig lite pressade av Telias ganska stora satsning, de vill säkert inte förlora platsen med ett av de bästa datanäten på många ställen.

Med dagens priser har de nog också många potentiella kunder att kunna fånga upp längre upp i Sverige.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

9

Sv: Tre miljardsatsar (också) på mobilnätet

jonasolof skrev:

De hemska kapitalisterna vill att verksamheten ska ge vinst.

Precis. Vi ska nog inte hoppas alltför mycket på någon allmän välvilja från det hållet. Det enda som i slutänden hjälper är lagstiftning smile

10

Sv: Tre miljardsatsar (också) på mobilnätet

Sorry, men jag börjar bli litet cynisk av mej. Jag tror inte ens lagstiftning hjälper utan skall vi ha ordentligt nät så får vi bygga det själva (fiber). Hårda bud för dem som bor längre bort men i regeringen sitter värre marknadstalibaner än hos operatörerna så jag tror inte det lönar sej att vänta på nånting därifrån. Och så har glesbygden så få röster att de struntar blankt i den ...Men jag hoppas att jag har fel.

Vårt hus är på gränsen till Bergslagen och vi tycks höra till den olönsamma delen av landet. Med litet tur så spiller täckningen över (av rent misstag) då de bygger ut kring E18.

11

Sv: Tre miljardsatsar (också) på mobilnätet

Om inte verksamheten ger vinst så kan den inte bedrivas. De är ju inte stödda av staten. För att få cashflow i uppbyggnadsfasen är det uppenbart bäst att bygga där det finns mycket folk kring masterna. Men det finns en del underliga hål i Tres 4G täckning. Sydöstra Skåne t ex.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12

Sv: Tre miljardsatsar (också) på mobilnätet

Jodå, jag förstår bra att inkomsterna måste vara minst lika stora som utgifterna. Men jag tycker inte det är förnuftigt att bygga ut flera parallella nät. Kostnaderna för dem måste nån betala och det är vi det ... Jag tvivlar på att konkurrensen mellan näten i slutändan ger oss lägre priser. Kostnaderna för näten ger ett bottenpris som blir ganska högt. Kostnaderna har redan tvingat fram ett visst samarbete - få se hur det går i framtiden.

Jag bryr mej faktiskt inte om deras vinster. Som ingenjör så känns det idiotiskt att se en milt sagt icke-optimal utbyggnad av systemet. Politiker och ekonomer slösar enligt min mening bort resurserna med sina korkade beslut. Med samma resurser kunde man täcka in hela glesbygden ända upp till Treriksröset . Det är inte bara talibanerna som har fixa idéer som går framom allt förnuft.

Vad får vi efter utbyggnaden ? Tre eller fyra parallella nät ?

13

Sv: Tre miljardsatsar (också) på mobilnätet

jonasolof skrev:

Men det finns en del underliga hål i Tres 4G täckning. Sydöstra Skåne t ex.

Lita inte på täckningskartan, jag kan ge dig tillgång till kartan där jag samlat master. I Skåne har de byggt ut nätet och satt igång masterna de senaste veckorna men täckningskartan är inte uppdaterad än.

Uppsala fick 3G 900 och 4G den 1 oktober - men det återspeglas inte på täckningskartan.

Ett pressmeddelande från 3 kring utbyggnaden i delar av Skåne:
"3s nät har nu blivit mycket bättre i Ystad och på Österlen. Mobiloperatören har byggt med 3G 900-teknik för bättre täckning och LTE/4G-teknik för högre datahastigheter. Den nya förbättrade täckningen finns i stora delar av centrala Ystad och i stadens östra  omgivningar samt på Österlen, bland annat i Skillinge, Brantevik, Borrby, Löderup, Skånes Tranås, Övedskloster, Södra Mellby, Glemminge, Nybrostrand, Vollsjö, Lövestad, Smedstorp och St Olof."

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

14

Sv: Tre miljardsatsar (också) på mobilnätet

nhu skrev:

Sorry, men jag börjar bli litet cynisk av mej. Jag tror inte ens lagstiftning hjälper utan skall vi ha ordentligt nät så får vi bygga det själva (fiber). Hårda bud för dem som bor längre bort men i regeringen sitter värre marknadstalibaner än hos operatörerna så jag tror inte det lönar sej att vänta på nånting därifrån. Och så har glesbygden så få röster att de struntar blankt i den ...Men jag hoppas att jag har fel.

Jo, risken är att den förda politiken redan skapat ett moment 22 - där vi är för få för att infrastruktur skall satsas på oss och där bristande infrastruktur gör att vi blir än färre.

15 Senaste redigerad av careface (2014-04-07 06:21:30)

Sv: Tre miljardsatsar (också) på mobilnätet

Idag har 3 presenterat att de har fått ett lån på 1,8 miljarder SEK beviljat (200 miljoner euro) av EIB, Europeiska investeringsbanken. Dessa pengar kommer att användas för vidare utbyggnad av deras 3G och 4G-nät i Danmark och Sverige.

Läs mer här: http://www.mynewsdesk.com/se/tre/pressr … ark-981304

Detta tycker jag visar på att 3 inte är den operatör som kommer att försvinna från marknaden. De lägger mycket pengar på utbyggnaden av näten. Detta belastar ju inte heller investerarna på samma sätt. Sedan tidigare har ju 3 också presenterat en miljardsatsning på utbyggnaden av mobilnätet - detta är alltså ytterligare pengar som kommer att läggas på utbyggnad av näten.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776