1

Tråd: Karta över FON wifi hotspots, fr a UK, FR, BE.

http://maps.fon.com/

Anledning till att det är så spritt i dessa länder är att standardroutrarna som respektive televerk (dess efterföljare) ger till kunderna för ADSL redan innehåller en FON del på wifin. Många adsl kunder vet inte ens om att de även skickar ut FON ssid.

Kan konstarera att kartan stämmer i mina kvarter i Belgien och att det är tätt mellan hotspots. Galaxyn surrar till allt som oftast och markerar Fon nät.

Ska man  använda detta öppna nätverk för känsliga transaktioner bör man nog gå via eget krypterat VPN.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: Karta över FON wifi hotspots, fr a UK, FR, BE.

Intressant har du några exempel på routermodeller där klienten är standard på wifin, det kan vara bra att veta om.

3

Sv: Karta över FON wifi hotspots, fr a UK, FR, BE.

det är relativt många, som har dolda wifi som inte går att stänga av. eller andra mysko bakdörrar/låsningar.

noterade det för några år sedan :-)

varför är x så slött... och blir snabbare direkt efter omstart, för att söla ner när det återansluts till den...
:-)

4

Sv: Karta över FON wifi hotspots, fr a UK, FR, BE.

Men någonstans måste det ju synas i routern kan man tycka om man går in i konfigurationsmenyn.
Men det är nog inte många som vet att den finns eller hur man använder den.

5

Sv: Karta över FON wifi hotspots, fr a UK, FR, BE.

nja, är enkelt att dölja en extra ssid/virtuell AP.
finns i grund/test programvaran för chipset'en.
bara att aktivera och dölja lite snyggt.

är som tex voip i div routrar, finns och fungerar, menyerna är dolda, isp kan styra det från wansidan osv.

6

Sv: Karta över FON wifi hotspots, fr a UK, FR, BE.

Jag vet inte vilka routrar som SFR i Frankrike eller BT i UK skickar ut. I Belgien är det Belgacoms Bbox2 från Sagem som alla abonnenter får som har internet och TV via VDSL/ADSL. Men det är en mycket trasslig låda som just har det som G-Man nämnde, fritt inträde för ISP, avstängd voip osv. Mycket svårinställd. Helvetiskt kryptisk meny. Bara att ställa in nytt pw för tillträde till gränssnittet är ett huvudbry.

Tror förresten att det är Bbox2 som används i Frankrike också. Det syns på SSID.

Efter att ha läst ett välformulerat inlägg av en belgisk it-expert ställde jag min Bbox åt sidan och stoppade in en AVM7390 istället. Med den kan man sätta upp ett extra öppet gästnät om man skulle vilja. Använder den routern med ADSL i både Belgien och Sverige, samtidig 5GHz och 2,4 GHz är en fördel.

Man kan också gå via Fon och skaffa router med dubbla wifi. Anledningen till att spridningen är så stor är dock kopplingen till de största ISP.

När man är abonnent hos SFR eller Belgacom så ingår Fon gratis - Man behöver bara sätta upp login och pw på en hemsida. Fon är inte begränsat till abonnentlandet. Men det är möjligt att jag nobbas för att de ser att jag inte använder Bbox2. Adressen är inte Fonmärkt på kartan. Registrering funkade inte igår kväll, försöker idag igen.

Här i Begien motsvarar Fon även telias Homerun. Överallt på hotell och restauranger kan man ansluta med Fon.

Med tanke på att man måste registrera sig med pass för kontantkort för internet i de här länderna är Fon märkligt öppet. Liksom wifi på McDonalds runt om i t ex Tyskland och Belgien.
Samtidigt kan noterad att det är mycket sällsynt med öppna nätverk i hem i FR och BE eftersom Bbox2 kommer färdiginställd med WPA2 kryptering som visserligen går att ändra.

Även om man har fast adress i Frankrike så trasslar ofta registrering av SFR prepaidkort. Då är Fon ett alternativ. Fonkartan visar ju t o m gata och nummer i den belgiska delen om man zoomar in och klickar.

Förmodligen kan man ansluta en Fonrouter till sitt LAN oavsett vilken router man använt för WWAN. Men då får man köpa den via Fon.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Karta över FON wifi hotspots, fr a UK, FR, BE.

köper man en fon, kopplar in den(är ett måste som du redan noterat) så har man fritt wifi lite här och där.

det finns flera liknande wifi nät, vissa är tex reklam finnasierade andra som fon, måste köra en för att använda det.

även telia och tele2 har 'liknande system'
finns tex i vissa modem inbyggt.

varför stör 3/4G modemet wifi/bt när det saknar wifi enl spec?
lite spectrum, hm... wifi i modemet...
testa lite :-)
ej icke operatörsmodem, saknar detta.

frågan jag ställer, till operatören X när jag förde en disskution om detta med dom,
VEM blir ansvarig om den dolda anslutningen används till olagligheter !
svaret jag fick var inte övertygande B-)
med tillhörande nondisclosure...
forska lite :-)

när enheten låstes upp, forsatte delningen, med annan operatörs wan nät... så om olagheterna som görs via det nu, vem blir då ansvarig osv...
:-)

enheterna med detta som jag hittade, på ligger i en papplåda med döskalle på...

8

Sv: Karta över FON wifi hotspots, fr a UK, FR, BE.

Lust att dela med dig av vilka enheter det gäller? tongue

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

9

Sv: Karta över FON wifi hotspots, fr a UK, FR, BE.

Lite länkar om Fon

Hur man installerar DD-WRT på en Fon router:

http://dltv.wordpress.com/off-the-wall/ … ss-router/

De kan köras i bridge eller client mode

British Telecoms info om Fon:

http://www.btfon.com/

Här är lite negativa synpunkter om sänkt fart för egen användning:

http://forums.tvcatchup.com/archive/ind … -8842.html

Med tanke på den stora mängden Fon punkter i min närhet sä är sänkt fart ingen aktuell risk, jag har redan VDSL 20 mbit/s så 0,5 kan jag avvara från. Däremot är prioriteringen av strömmad trafik diskutabel även om jag strömmar själv så kan andra LAN användare vilja ha tillgång till nätet.

Det verkar som om jag skulle kunna koppla BBox 2 som ju har en Fon signal till en lanport i min adsl router och på så vis aktivera FON vilket förmodligen krävs för att jag ska kunna få tillgång till nätet. Och så stänger jag av wifi i övrigt på Bbox2 routern om det nu går så det inte blir för mycket igång. När jag gör en nätscan hos folk med Bbox2 så ser jag att FON SSID ligger på samma WLAN kanal på 2,4 GHz som routerns huvudkanal - så det ökar störnivån. 

https://support.fon.com/entries/2010601 … SL-router-

Fon shop. Just den här är belgisk men adressen shop.fon.com bör ta en till rätt adress

https://shop.fon.com/FonShop/shop/BE/ShopController

Här en youtube review av den dovado4GR lika fonera 2 routern:

http://www.youtube.com/watch?v=KjjWIQGm … redirect=1

Om Fon i USA:

http://www.digitaltrends.com/social-med … ra-launch/

Återstår frågan hur Fon fungerar tekniskt. Förmodligen en VPN förbindelse till centrala servrar eftersom jag måste logga in med xxxx@belgacomfon.be oavsett vilket land jag befinner mig i.
I min AVM7390 router kan jag konfigurera en gästport i LAN som är isolerad från mitt  övriga LAN. Återstårfrågan om Belgacom kommer åt att konstatera att Fon service är aktiverad.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10 Senaste redigerad av svenix (2013-11-15 15:39:26)

Sv: Karta över FON wifi hotspots, fr a UK, FR, BE.

jonasolof skrev:

I min AVM7390 router kan jag konfigurera en gästport i LAN som är isolerad från mitt  övriga LAN. Återstårfrågan om Belgacom kommer åt att konstatera att Fon service är aktiverad.

Jag hade en FON-router bakom min vanliga ADSL NAT-router i flera år. Det var inga problem utan den hittade ut till internet och FON:s servrar direkt.

Numera kör FON-routern OpenWrt för jag hade under två-tre års tid ingen nytta av att vara med i FON och ingen annan än jag loggade in på min surfpunkt här hemma. I Sverige är FON inte särskilt utbrett.

11

Sv: Karta över FON wifi hotspots, fr a UK, FR, BE.

Kan du förklara hur Fon är uppbyggt?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12

Sv: Karta över FON wifi hotspots, fr a UK, FR, BE.

jonasolof skrev:

Kan du förklara hur Fon är uppbyggt?

Den bygger på att man delar ut sin befintliga Internetuppkoppling, man får då också ett lösenord så man kan ansluta till andra FON Spots världen över.

Är man inte med och bidrar så kan man köpa access till Fon.
Rätt simpelt jag gillar ide'n

13

Sv: Karta över FON wifi hotspots, fr a UK, FR, BE.

Som sagt. FON är ganska enkelt uppbyggt. Man delar med sig av sin normala internetkapacitet man får från sin ISP.
Det enda som är centraliserat är inloggningen och mjukvaruuppdateringen. När FON-routern startar upp söker den kontakt med FONs servrar för att kontrollera om det finns ny mjukvara och hämtar sina inställningar därifrån.

Om någon vill använda din FON surfpunkt så kontrolleras deras inloggning mot FONs servrar men när de fått access så surfar de via din ordinarie lina. FON skapar helt enkelt ett extra SSID i din router med ett eget inloggningssystem.

Jag tycker tanken med FON är bra men det har aldrig slagit i Sverige. Svenska ISP:er har varit avvaktande eller negativa till FON. En del har väl sett FON som en konkurrent. Verkar vara stor skillnad mot hur man ser på FON i andra länder.

14

Sv: Karta över FON wifi hotspots, fr a UK, FR, BE.

fon är före mbb, var enda sättet att få bredband mobilt,
iden är bra funnits sedan 90talet med olika lösningar.
fanns tidigt i 'chalmers miljöer' i usa osv.

men som ägare av anslutningen som andra använder blir man lagligt ansvarig för andras sufande/nerladdande osv.

praktiskt/lagligt dålig lösning i detta land... tänk om al'c använder fon för x och y... då blir den stakare med fon ansvarig.
med fon får man även gratis wifi router också, så lockade man användare tidigare.
fanns på non bla.

15

Sv: Karta över FON wifi hotspots, fr a UK, FR, BE.

Dessutom så har förmodligen SFR, Belgacom och British telecom mycket större dominans på sina respektive marknader för bredband än vad telia har i Sverige. Därför blir genomslaget med Fon desto större. Att lägga över mobil bredbandstrafik på wifi är just vad som rekommenderas för att minska belastningen på de mobila näten i framtiden. FON verkar då en bättre idé än det jämmerliga Homerun som är så krånglig, enorma koder, flera och förvirrande varianter även inom landet.

Här är en populär iphone app för automatisk inloggning.

https://itunes.apple.com/be/app/easy-wi … 75185?mt=8

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

16

Sv: Karta över FON wifi hotspots, fr a UK, FR, BE.

Körde med FON router hemma i några år också, samt ett liknande projekt från Finland som heter Wippies. Den största skillnaden mellan dessa var att wippies tunnlade all data över "VPN?" så att trafiken inte såg ut att orginera från din operatörs IP. Vilket kan anses som en vettig säkerhetsåtgärd för att inte riskera åka på någon bastning ifall gäster använder p2p eller liknande från ens abonnemang.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

17

Sv: Karta över FON wifi hotspots, fr a UK, FR, BE.

jupp, fon är fån :-)

men gratis wifi router var iof en höjdare för tio år sedan typ.
men nu får man en kapabel router för under 200:- då fallerar halva iden med fon.