26

Sv: Port forwarding Dovado pro

G-Man skrev:

destination är LAN porten.
enl texten skickar du 80 till 9000 på lanet

blanda inte in pptp, det är vpn.

Då är det rätt som jag skrivit där då? och så är det direct som gäller inte pptp?

27

Sv: Port forwarding Dovado pro

ja, std inställningen.

28 Senaste redigerad av Tias (2013-11-15 15:40:57)

Sv: Port forwarding Dovado pro

Nu har jag testat allt som ni föreslagit, och det är värre stopp nu än vad det var med den gamla routern, innan kunde jag åtminstone se kameran i det egna nätet men det går inte nu! Det verkar som om routern stoppar allt men jag kan gå ut på internet utan problem, men testar jag om portarna är öppna på tex canuseeme eller liknande sajter är det tvärstopp.Är Dovados routrar krångliga eller är det bara jag som är korkad? För det där med att öppna portar verkar inte funka vad jag kan se men jag är långt ifrån expert på detta men jag gjorde som jag blev rådd till här och det gick inte något vidare så har ni någon ide om vad som kan hittas på mer eller sitter jag med skägget i brevlådan?

29

Sv: Port forwarding Dovado pro

Du prova att ställa en maskin i DMZ om det finns det alternativet då är allt öppet mot den ipaddressen du väljer.
Kan vara bra att testa för att se om det fungerar bättre.

30

Sv: Port forwarding Dovado pro

Vad jag sett så finns det inte DMZ i den häringa maskinen!!

31

Sv: Port forwarding Dovado pro

Nu har jag gjort om allt en gång till och gjort som G-man föreslog skrivit i allt rätt men jag kommer ändå ingenstans!! Kan det då vara 1/ Tele2 har slagit i mig en lögn om att det är "öppet"?? 2/ Routern är en jobbig jävel och har ballat ur helt och låst allt!! Jag öppnade en port på en thompson router från telia och det var inte i närheten av allt krångel som detta med dovado och tele2 innebär!!

32

Sv: Port forwarding Dovado pro

Tias skrev:

Nu har jag gjort om allt en gång till och gjort som G-man föreslog skrivit i allt rätt men jag kommer ändå ingenstans!! Kan det då vara 1/ Tele2 har slagit i mig en lögn om att det är "öppet"?? 2/ Routern är en jobbig jävel och har ballat ur helt och låst allt!! Jag öppnade en port på en thompson router från telia och det var inte i närheten av allt krångel som detta med dovado och tele2 innebär!!


Om du tar modemet och sätter i datorn och kopplar upp dig, är portarna öppna då?

33

Sv: Port forwarding Dovado pro

Andy skrev:

Om du tar modemet och sätter i datorn och kopplar upp dig, är portarna öppna då?

Det där fattar jag inte!?!? hur skall portarna kunna vara öppna mot i-net om modemet sitter i datorn?
Då går ju inte i-net genom routern!! Eller????

34

Sv: Port forwarding Dovado pro

Tias skrev:
Andy skrev:

Om du tar modemet och sätter i datorn och kopplar upp dig, är portarna öppna då?

Det där fattar jag inte!?!? hur skall portarna kunna vara öppna mot i-net om modemet sitter i datorn?
Då går ju inte i-net genom routern!! Eller????

Det går direkt mot din dator istället för via routern antingen är portarna öppna eller inte förutsatt att du har stängt av brandväggen.

35

Sv: Port forwarding Dovado pro

Andy skrev:

Det går direkt mot din dator istället för via routern antingen är portarna öppna eller inte förutsatt att du har stängt av brandväggen.

Jag får ta och kolla detta så får vi se om det blir någon skillnad

36

Sv: Port forwarding Dovado pro

Tias skrev:
Andy skrev:

Det går direkt mot din dator istället för via routern antingen är portarna öppna eller inte förutsatt att du har stängt av brandväggen.

Jag får ta och kolla detta så får vi se om det blir någon skillnad


Nu har jag testat det ta och det gjorde ingen skillnad alls!!! Nu tycker jag detta börjar likna fan hur svårt kan det vara att öppna en portjävel!!! MORR........:(

37

Sv: Port forwarding Dovado pro

Tias skrev:
Tias skrev:
Andy skrev:

Det går direkt mot din dator istället för via routern antingen är portarna öppna eller inte förutsatt att du har stängt av brandväggen.

Jag får ta och kolla detta så får vi se om det blir någon skillnad


Nu har jag testat det ta och det gjorde ingen skillnad alls!!! Nu tycker jag detta börjar likna fan hur svårt kan det vara att öppna en portjävel!!! MORR........:(


Och du stängde av windows defender, norton, avg m.m.?
Vad får du för resultat när du testar vad säger sidan?

38

Sv: Port forwarding Dovado pro

Hej,

Vg fyll i den här formulären:  http://www.dovado.com/sv/support/supportformular

Någon kommer svara dig efter helgen.

Tack,

Sam

39

Sv: Port forwarding Dovado pro

Om du stängt av allt i datorn och portarna inte är öppna när du använder modemet direkt i dator så ligger problemet hos tele2.

40

Sv: Port forwarding Dovado pro

Nu börjar jag bli riktig irriterad på tele2 för nu har jag gjort som Andy rekommenderade tog ur modemet ur routern satte det i datorn och stängde av ALLA brandväggar den här gången, det missade jag förra gången, men jag får ändå closed på varenda portkollarsajt på port 80 och 21 som borde vara öppna tycker jag!!

41

Sv: Port forwarding Dovado pro

Om de är stängda när du kör direkt i datorn så kommer det aldrig fungera i routern.

42

Sv: Port forwarding Dovado pro

Nej jag förstår det nu!! Då lurade den lilla råttan på tele2 mig för han sade att det var inga problem alls att göra som jag ville !!! sad Jag får ta och ringa dom igen tror jag!!

43

Sv: Port forwarding Dovado pro

Lite märkligt för det brukar vara öppet.
Vilken sida använder du för att testa?

44 Senaste redigerad av Tias (2013-11-17 12:35:42)

Sv: Port forwarding Dovado pro

Nu har jag snackat med Tele2 igen, och deras portar är öppna för inkommande trafik med undantag för några uddaportar så jag fattar inte riktigt vad detta handlar om, finns det någon här som kör med en server för inkommande trafik i tele2:s 4g-nät?

45

Sv: Port forwarding Dovado pro

Andy skrev:

Lite märkligt för det brukar vara öppet.
Vilken sida använder du för att testa?


Canuseeme och yougetsignal.com + en till som jag inte kommer ihåg vad den heter nu.

46

Sv: Port forwarding Dovado pro

Jag hittade detta i dovadons manual "Note: By default, no traffic is permitted inwards if the request is initiated by an external user. " och det fanns på sidan för portfw:ing, någon som vet var denna inställningen finns ?

47

Sv: Port forwarding Dovado pro

Provade yougetsignal.comJag testade det du försöker göra via mina mobil genom att använda den som internetuppkoppling visserligen telenor men jag får samma fel, den säger varken att port 80, 21 eller 22 är öppet.

Min Ip rapporteras som 94.234.X.X adress men när jag tittar i telefon så är dess externa adress 10.X.X.X som är privat vilket då tyder på att 94.234.X.X address är telenor GW/proxyserver eftersom den adressen syns utåt.
Detta är också det vanligaste ip adress scenariot för privatabonnemang.
Så koppla upp dig igen och kolla vilket adress du får och jämför detta sedan med 2 olika sidor som rapporterar din adress är de olika så sitter du troligtvis bakom Tele2 brandvägg utan transparent adress.

Den externa kan du se i Dovadon eller om du kopplar upp dig direkt med usb-modemet i datorn.

Vilket APN använder du?

48 Senaste redigerad av Tias (2013-11-17 14:55:59)

Sv: Port forwarding Dovado pro

Jag använder 4g.tele2.se. När jag kollar med min telefon och kör ett program som heter "common port checker" så får jag fram att 21 och 80 är öppna och testar jag den porten jag öppnade på telias nät så är den också öppen.Jag får samma adress på alla sidor och den stämmer med adressen i routern

49

Sv: Port forwarding Dovado pro

ok men då syns din externa adress utåt och det borde vara öppet kan man tycka.
Du kan testa lite att i routern välja endast 3g och se om du får en annan adress och om det gör någon skillnad.
Även prova att koppla upp dig med 3g mot internet.tele2.se kika om addressen är annorlunda och se om det fungerar.
Köpte du abonnemanget i butik eller på nätet?

50 Senaste redigerad av Tias (2013-11-17 15:33:55)

Sv: Port forwarding Dovado pro

Nu har jag kollat och det är samma ip överallt om jag kör modemet direkt i datorn. abbet har jag haft ett bra tag säkert 2 år och jag köpte det via nätet.