1

Tråd: Port forwarding Dovado pro

Köpte en pro och trodde att det skulle vara lätt att köra igång min dvr på den!! MEN INTE DÅ!!!!Hur fn jag än gör så kan jag inte öppna någon port så dvr:en kan titta fram! Kollade med tele2 om dom stoppat det här med att öppna portar men så var inte fallet! Nu är jag långt ifrån någon expert på detta men finns det någon vänlig själ som kan ge mig en vink om hur det funkar på denna routern vore jag evigt tacksam!

2

Sv: Port forwarding Dovado pro

har du öppnat portar, samt protokoll ?
har du startat om routern efter inställningen/öppningen ?
har du ett modem som stöder forwarding ?

3

Sv: Port forwarding Dovado pro

jag har varit ute på utube och studerat portöppning och gjort likadant i min startat om efter varje försök! Jag har ett E392 modem. Men vad jag än gör så får jag inte upp någon portj...el, det börjar bli lite irriterande detta nu!!

4

Sv: Port forwarding Dovado pro

Hej Tias!

Vad är det för portar du behöver använda? Vad har DVR för intern IP address?

Tack

Sam / Team DOVADO

5

Sv: Port forwarding Dovado pro

du kan INTE öppna portar som på youtube/måfå bara,
port måste väljas efter vad utrustningen kräver, sedan anger du ej VAD det är.
dvr'1 måste även stöda trafik via internet, alla gör ej detta även om dom kör via ip trafik.

mer specifik information krävs om vad det är du försöker göra, och utrustningen.

6 Senaste redigerad av Tias (2013-11-14 12:59:55)

Sv: Port forwarding Dovado pro

Adressen på dvr:en är 192.168.0.102 men jag kan ändra den till det som passar, och vad gäller porten så kan jag välja vilken port jag vill men default på dvr:en är port 67 och 9000. När jag försöker öppna en port och kollar med någon portkollarsajt så är den stängd eller stoppad av en firewall och jag hittar inte ett smack om någon firewall i routern eller instruktionsboken till routern.

7

Sv: Port forwarding Dovado pro

G-Man skrev:

du kan INTE öppna portar som på youtube/måfå bara,
port måste väljas efter vad utrustningen kräver, sedan anger du ej VAD det är.
dvr'1 måste även stöda trafik via internet, alla gör ej detta även om dom kör via ip trafik.

mer specifik information krävs om vad det är du försöker göra, och utrustningen.

Det här med utube var bara för att få reda på grunderna i port forwarding för jag har ingen som kan lära mig hur man gör och då får man göra på det sätt man tror funkar, och alla jag tittat på gör ju på ungefär samma sätt men dovado kanske har andra trix för sig i sin maskin!

8

Sv: Port forwarding Dovado pro

Vilken DVR använder du?

9

Sv: Port forwarding Dovado pro

Sam skrev:

Vilken DVR använder du?

Den heter "Ccpix H264 Network Dvr"

10

Sv: Port forwarding Dovado pro

Jag hittar ingen manual till den. Hemsidan verkar vara offline. Out of business?

Jag tror att det är som G-Man säger, man kan inte streama ut över Internet, dock över LAN. Du kan prova enable:a UPNP i routern eller köra routern i Bridge läge istället för Routed läge: www.dovado.com/bridge

Tack

11

Sv: Port forwarding Dovado pro

Sam skrev:

Jag hittar ingen manual till den. Hemsidan verkar vara offline. Out of business?

Jag tror att det är som G-Man säger, man kan inte streama ut över Internet, dock över LAN. Du kan prova enable:a UPNP i routern eller köra routern i Bridge läge istället för Routed läge: www.dovado.com/bridge

Tack

Jag vet att man kan köra den över internet för det var därför jag köpte den för några år sedan men jag får väl försöka reda ut detta själv. Det enda jag behöver veta är hur man bär sig åt för att att öppna portar i dovado pro!

12

Sv: Port forwarding Dovado pro

port 67 kan du nog glömma att port fw, den porten och många andra under 1024 är reserverade, samt många isp blockerar låga portar som är system reserverade pga datavirus/maskar gillar dessa.
om prylen använder den porten till datastream så måste du troligen
6700 forward lan ip:67
och sedan ange annan port i programmet som styr/tittar.

tror inte det funkar iaf, den är troligen avsedd för lan om inget annat är specat.

den enda snabbtesten är att köra bridge mot den med egen router eller köra med VPN in mot lan istället, villket tex dovado ej stöder fnv vad jag sett, då krävs en separat vpn host på lanet osv osv.

jag har kollat runt, och port 9000 och någon till skall räcka, 67 ska ej behövas.
kolla manualen till dvr, anges det ej, och eller tex det ej finns samtliga ip inställningar som tex subnet osv så troligen lan enbart.

13 Senaste redigerad av Tias (2013-11-14 15:15:45)

Sv: Port forwarding Dovado pro

G-Man skrev:

port 67 kan du nog glömma att port fw, den porten och många andra under 1024 är reserverade, samt många isp blockerar låga portar som är system reserverade pga datavirus/maskar gillar dessa.
om prylen använder den porten till datastream så måste du troligen
6700 forward lan ip:67
och sedan ange annan port i programmet som styr/tittar.

tror inte det funkar iaf, den är troligen avsedd för lan om inget annat är specat.

den enda snabbtesten är att köra bridge mot den med egen router eller köra med VPN in mot lan istället, villket tex dovado ej stöder fnv vad jag sett, då krävs en separat vpn host på lanet osv osv.

jag har kollat runt, och port 9000 och någon till skall räcka, 67 ska ej behövas.
kolla manualen till dvr, anges det ej, och eller tex det ej finns samtliga ip inställningar som tex subnet osv så troligen lan enbart.

Det finns samtliga ip inställningar på den vad jag förstår, jag skall ta ett foto på ip sidan på dvr:en så får du se själv hur det ser ut.kommer under kvällen. Och vad gäller port 67 så kan jag ändra den till vad som passar!

14

Sv: Port forwarding Dovado pro

G-Man skrev:

eller köra med VPN in mot lan istället, villket tex dovado ej stöder fnv vad jag sett, då krävs en separat vpn host på lanet osv osv.

Det stämmer inte. Våra routrar innehåller ett PPTP-baserad VPN klient som tillåter Port Forwarding mot specifisk intern IP på LANet. Du kan till och med köra seperat DynDNS konfiguration för VPN länken.

15

Sv: Port forwarding Dovado pro

Sam skrev:
G-Man skrev:

eller köra med VPN in mot lan istället, villket tex dovado ej stöder fnv vad jag sett, då krävs en separat vpn host på lanet osv osv.

Det stämmer inte. Våra routrar innehåller ett PPTP-baserad VPN klient som tillåter Port Forwarding mot specifisk intern IP på LANet. Du kan till och med köra seperat DynDNS konfiguration för VPN länken.

ja, klient, inte host. klient kopplar uppsig mot något.
han kan inte köra server i sin tex mobil för att komma åt sin dvr.
vill man tex ringa in mot ett 'dovado nät' så funkar det ej, då dovadon måste starta session...
är bakvänt.
:-)

16

Sv: Port forwarding Dovado pro

Tias skrev:
G-Man skrev:

port 67 kan du nog glömma att port fw, den porten och många andra under 1024 är reserverade, samt många isp blockerar låga portar som är system reserverade pga datavirus/maskar gillar dessa.
om prylen använder den porten till datastream så måste du troligen
6700 forward lan ip:67
och sedan ange annan port i programmet som styr/tittar.

tror inte det funkar iaf, den är troligen avsedd för lan om inget annat är specat.

den enda snabbtesten är att köra bridge mot den med egen router eller köra med VPN in mot lan istället, villket tex dovado ej stöder fnv vad jag sett, då krävs en separat vpn host på lanet osv osv.

jag har kollat runt, och port 9000 och någon till skall räcka, 67 ska ej behövas.
kolla manualen till dvr, anges det ej, och eller tex det ej finns samtliga ip inställningar som tex subnet osv så troligen lan enbart.

Det finns samtliga ip inställningar på den vad jag förstår, jag skall ta ett foto på ip sidan på dvr:en så får du se själv hur det ser ut.kommer under kvällen. Och vad gäller port 67 så kan jag ändra den till vad som passar!

ok,
isf byt till portar över 1024.
så funkar troligen dvr'1
bästa är höga portar runt 10000 som den andra.

portar, låga, med nummer 21-22 80 osv kan funka, om isp har dessa öppna.

frågan kvarstår, vad den använder porten till.

17

Sv: Port forwarding Dovado pro

Nu har jag kollat vad det står på ipsidan på dvr:en!!

Type                Static

Media port       09000

Web port         00067

IP address       192.168.0.102

Subnet mask    255.255.255.000

Gateway          192.168.002.001

DNS                  192.168.002.001

DNS settings     UPNP     OPEN       CLOSED


Detta är exakt vad som står på Dvr:ens ip sida, och så finns det en sida där
det står Mobile och där står det " Mobile network  3g"  "Mobile port  0100" 
Och allting går att ändra om man vill.

18

Sv: Port forwarding Dovado pro

Gateway och DNS är HELT fel.

Det ska vara 192.168.0.1 till bägge. Det förklarar varför det finns inget Internet åtkomst.

19

Sv: Port forwarding Dovado pro

Tias skrev:

Nu har jag kollat vad det står på ipsidan på dvr:en!!

Type                Static

Media port       09000

Web port         00080

IP address       192.168.0.102

Subnet mask    255.255.255.000

Gateway          192.168.000.001

DNS                  192.168.000.001

DNS settings     UPNP     OPEN       CLOSED


Detta är exakt vad som står på Dvr:ens ip sida, och så finns det en sida där
det står Mobile och där står det " Mobile network  3g"  "Mobile port  0100" 
Och allting går att ändra om man vill.

så borde det seut, då funkar det troligen OM routern har ip 192.168.0.1

20 Senaste redigerad av Tias (2013-11-14 17:50:42)

Sv: Port forwarding Dovado pro

Sam skrev:

Gateway och DNS är HELT fel.

Det ska vara 192.168.0.1 till bägge. Det förklarar varför det finns inget Internet åtkomst.

Nu börjar vi snacka!!! smile detta skall testas direkt i morgon !!!

21 Senaste redigerad av Tias (2013-11-14 17:53:20)

Sv: Port forwarding Dovado pro

Dns settings upnp har open och closed vilken av dom skall vara i-x:ad??

22 Senaste redigerad av Tias (2013-11-14 18:00:36)

Sv: Port forwarding Dovado pro

G-Man skrev:
Tias skrev:

Nu har jag kollat vad det står på ipsidan på dvr:en!!

Type                Static

Media port       09000

Web port         00080

IP address       192.168.0.102

Subnet mask    255.255.255.000

Gateway          192.168.000.001

DNS                  192.168.000.001

DNS settings     UPNP     OPEN       CLOSED


Detta är exakt vad som står på Dvr:ens ip sida, och så finns det en sida där
det står Mobile och där står det " Mobile network  3g"  "Mobile port  0100" 
Och allting går att ändra om man vill.

så borde det seut, då funkar det troligen OM routern har ip 192.168.0.1

Jag skall skriva i detta så återkommer jag i morgon om resultatet!! Jag har läst att man skall helst välja en annan port än 80
för det är den första illvilliga småjävlar kollar om dom vill bråka med en! Men det kanske bara är snack?

23

Sv: Port forwarding Dovado pro

porten är fritt val, men 80 är bättre mot den som stog innan.
men om du inte har 80 så måste porten anges i webbläsaren isf.
men för enkelt snabbt test funkar 80 om prylen har inloggning osv.

24

Sv: Port forwarding Dovado pro

En sista fråga för kvällen sedan lovar jag att jag skall krypa tillbaks under stenen smile  Säg att jag nu skall portfw 80 till 9000 vad skriver jag var?

Ports         Protocol            Destination address           Destination port             Direct             PPTP
 
80               TCP                  192,168,0,102                       9000                             ?                    ?


Är detta rätt för att öppna port 9000? Och vad handlar Direct och pptp om? vilken skall man ha där?

25

Sv: Port forwarding Dovado pro

destination är LAN porten.
enl texten skickar du 80 till 9000 på lanet

blanda inte in pptp, det är vpn.