1

Tråd: Distance measure app och Timing advance för att hitta GSM mast

En Telia GSM mast har gäckat mig för cell id har dykt upp lite här och var. Men eftersom jag inte uppgraderat min nokia lumia (920) så finns service läget kvar. För GSM visas Timing Advance (se post under Nokia). För den här masten fick jag TA 12 hemifrån. Det är 12x550 meter vilket innebär att masten ligger mellan 6600 och 7150 meter bort.

Det knepiga är att TA bara kan visas mot aktuell cell och där jag är hoppar telefonen mellan 5-6 master, Samsung Galaxy S4 mycket mer än Nokian. Men jag råkade märka att jag fick en bra och stadig signal mot den aktuells masten då jag stod i en korridor med dörren öppen söderut. Byggnaden skärmar mycket bra i övriga riktningar. Därmed hade jag även bäringen som precis följer Ölands kustlinje söderut. Och där stod masten på Saxnäs camping. Avståndet är 6,73 km vilket enkelt mäts med gratisappen Distance measure för iphone/ipad. Den ersätter linjalfunktionen som saknas i Google earth för mobilt bruk.

Linjen mellan punkterna i appen visar också att signalen går över vatten eller låga stränder vilket förklarar att den är stark nog att konkurrera med övriga. 

Jag får ofta in andra master som ligger över en mil bort över öppet vatten på andra sidan Kalmarsund. På ett ställe i närheten stod jag still med Galaxyn som hoppade mellan sju GSM-master. Alla utom en har jag lokaliserat.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.