26 Senaste redigerad av Kaos (2013-10-24 08:59:59)

Sv: Fejkar Tele2 hastigheten på bredbandskollen.se?

jonasolof skrev:

Modemet är en router, ZTEs mifi MF93D. Se särskild tråd om den. Jag är en varm anhängare av den lilla grejen eftersom den har dubbla antennuttag och visar ovanligt mycket signalinfo inklusive mast id, använd frekvens och signal/brusförhållande. Man får väldigt god koll på sin uppkoppling med den. Dessutom kan man låsa som man vill på olika frekvenser och olika tekniker. Finns inget jämförbart vad jag vet.

Därmed inte sagt att den är snabbare än modem. Dock så är den snabbare än modem om en router har långsamma drivrutiner. Den funkar med full fart i MR3420 och Asus RT-N66U och de övriga routrar jag prövat (se tråd om MF93D tethering, edit inte full fart med AVM3790 men det beror på routerns erkänt långsamma USB-port).

PS Gick åt 1,34 GB, inte så bra när man lånat simkortet...

Ok. Jag kör ju med E3276 USB-sticka. Har provat två olika för att utesluta fel på modemet.
Tråkigt att det gick åt 1,34 GB för dig om din kompis inte hade ett abonnemang där det ingår mycket surf sad

Abonnemang: Tre.
Modem: Huawei E3276 + Dovado Tiny.
Avstånd till 3G mast: 1016 meter med fri siktlinje mellan modem och mast.

27 Senaste redigerad av Kaos (2013-10-24 08:58:49)

Sv: Fejkar Tele2 hastigheten på bredbandskollen.se?

G-Man skrev:

skall noters som ref,
att OM man kör med 3G så ökar hastigheten om man först skapar trafik, då modemet/masten kopplar upp fler linjer/modemuppkopplingar/kanaler då 3G är x antal röstkanaler som samman länkas, för att trigga detta krävs högbelastning under tid.
så det skiljer mellan 3 och 4G då det ena är röst nät, och det andra är ett datanät för ip trafik, rent krast.

Jag kör enbart 4G. Har låst modemet till LTE och 2600 Mhz då 2600 bandet var bäst att köra på, för min mast, enligt Tele2:s support.

Men som sagt. Jag har inga som helst problem att komma upp i 40 Mbit/s om jag kör parallella nerladdningar. Problemet för mig är att om jag enbart laddar en fil så blir hastigheten enbart 10 Mbit/s.

Abonnemang: Tre.
Modem: Huawei E3276 + Dovado Tiny.
Avstånd till 3G mast: 1016 meter med fri siktlinje mellan modem och mast.

28 Senaste redigerad av maxgomobilt (2014-01-25 20:53:05)

Sv: Fejkar Tele2 hastigheten på bredbandskollen.se?

Stämmer! Är detta  "speed scam" ????
Kommer ibland  upp till 60-80Mbit, ( enligt Speed test / Bredbandskollen)
-  men enligt TPtest max 11 Mbit.


Good bye, tele 2, 4g, företag. De satte ett tak på 50 GB. Har gått tillbaka till underbara, stabila ADSL 24.
Med BBB får jag ut 17.5 Mbit enligt TP test. Och det alltid!!!!

Jag som köpt fina 2600 Mhz antenner . Fick perfekt mottagning.
Men som sagt var:  Tak + "speed scam " - no!

29

Sv: Fejkar Tele2 hastigheten på bredbandskollen.se?

prova samma sak med tre :-)

30

Sv: Fejkar Tele2 hastigheten på bredbandskollen.se?

G-Man skrev:

prova samma sak med tre :-)

Vad blir troligtvis utfallet?

31

Sv: Fejkar Tele2 hastigheten på bredbandskollen.se?

Andy skrev:
G-Man skrev:

prova samma sak med tre :-)

Vad blir troligtvis utfallet?

jag får tekniska fulla hastigheten, enl yttre förhållanden.
de andra bromsar trafiken eller ör överbelastade, då avser jag deras egna master, de tex telenor delade funkar uselt i området.

sedan hur det är, beror på plats.

får 1 mbit med telia,tele2,telenor och 10mbit med tre.
åker jag nära masten samma sak.
byter jag till nyoplastat sim/modem fås högre hastighet ett tag, sedan är det samma sak igen.

32

Sv: Fejkar Tele2 hastigheten på bredbandskollen.se?

Ok, jag är inte sådär jättenöjd med Telenor på vissa platser, ska prova hallon tror jag när abonnemanget går ut.
Flera platser där datahastigheten är dålig.
3-5 Mbit för 450kr skattade pengar i månaden är lite för dyrt.

33

Sv: Fejkar Tele2 hastigheten på bredbandskollen.se?

det är bara trial and error som funkar på detta,
förut var tele2 ljusår bättre mot de andra, tex gav tre 0,3mbit och telia 0,6 och tele2 3mbit, och då delade telia och teöe2 mast... nått är det :-)

just nu är tre bäst här, men det kommer nog med tiden förändras, man måste prova sig fram konstant, och varför bindningstider skall undvikas som pesten wink

34

Sv: Fejkar Tele2 hastigheten på bredbandskollen.se?

Det kommer bli underbart när någon tillverkare släpper en bra router, USB-modem och MiFi med stöd för alla tekniker och band som används här i Sverige (TDD 2600, FDD 800/900/1800/2600) MF93D info, bra hårdvara och enkelheten att byta simkort som t.ex E5172 - gärna med stöd för batteri som samma router också.

Då kan man äntligen lämna bindningstiderna bakom sig helt, nu behöver man ju flera olika hårdvara och man kan inte alltid finansiera det ekonomiskt, tyvärr.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

35

Sv: Fejkar Tele2 hastigheten på bredbandskollen.se?

Jo jag håller med ibland är det bästa att teckna ett abonnemang utan bindningstid och modem separat.

36

Sv: Fejkar Tele2 hastigheten på bredbandskollen.se?

just nu får jag 29/11 mbit med tre och en b392 router via wifi,
med tele2 3/1mbit

ok, lite fusk kane men ändå inte,
både telia och tele2 anger lte täckning !
men ingen av dom levererar det i praktiken UTAN yttre antenner, villket tre gör OCH då har operatörerna samtliga masterna i en 200meters radie på samma plats...
med en FET riktantenn får jag lte med de andra, men hastigheten är fortfarande strypt hos dom, så tre är snabbare även utan yttre antenn med tre, med yttre antenn hos tre fås nästan full bandbredd.

37

Sv: Fejkar Tele2 hastigheten på bredbandskollen.se?

Telenor och BBB kör istället på att man får lägre hastighet efter 14 dagar (ångerrätten) tills man ringer in - så går det snabbare ett tag igen...

I början går allt supersnabbt på 60-70Mbit/s därefter går det långsammare...

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

38

Sv: Fejkar Tele2 hastigheten på bredbandskollen.se?

Det finns nog ingen strypning som utgår från signalstyrka. det skulle drabba dem med nya sim också.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

39

Sv: Fejkar Tele2 hastigheten på bredbandskollen.se?

careface skrev:

Telenor och BBB kör istället på att man får lägre hastighet efter 14 dagar (ångerrätten) tills man ringer in - så går det snabbare ett tag igen...

I början går allt supersnabbt på 60-70Mbit/s därefter går det långsammare...

Hur funkar det där. ?

40

Sv: Fejkar Tele2 hastigheten på bredbandskollen.se?

Vad menar du?

För mig har det varit så flera gånger att hastigheten har sjunkit på flera ställen, tills man har ringt in och felanmält. Någon dag senare är hastigheten uppe normalt igen och de säger att de inte kunnat hitta något fel. Detta upprepar sig ibland.

Här går det att läsa om någon annan som drabbats av samma sak: http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.506642 … d-2-staden

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

41

Sv: Fejkar Tele2 hastigheten på bredbandskollen.se?

samma på andra operatörer se fem år gammla trådar B-)

42

Sv: Fejkar Tele2 hastigheten på bredbandskollen.se?

careface skrev:

Vad menar du?

För mig har det varit så flera gånger att hastigheten har sjunkit på flera ställen, tills man har ringt in och felanmält. Någon dag senare är hastigheten uppe normalt igen och de säger att de inte kunnat hitta något fel. Detta upprepar sig ibland.

Här går det att läsa om någon annan som drabbats av samma sak: http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.506642 … d-2-staden


Tänkte på att hastigheten sjunker efter 14 dagar, har de satt det i system eller?
Låter lite jobbigt att ha ett system där kunder måste ringa in och klaga det blir ju en massa samtal då kan de lika gärna låta det vara lixom.

43

Sv: Fejkar Tele2 hastigheten på bredbandskollen.se?

Jag vet inte, men det är ju uppenbarligen flera som har upplevt samma sak. Om det är ett systemfel eller med flit vet jag inte.

Många ringer nog inte in heller eftersom hastigheterna fortfarande är okej - sen är de dessutom godkända enligt telenors tekniker. Skillnaden är att de är lägre  när abonnemanget var nytt.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

44

Sv: Fejkar Tele2 hastigheten på bredbandskollen.se?

varför man ska dissa bindningstider, är enda påverkan man har som kund, att byta operatör - gör man det så kostar det opetatören pengar så finns ett incitament att behålla kunder.

att det är satt i system är jag hundra på, har provat dussintal sim / modem i olika kombos och kunnat återskapa det.
annars är det en konstruerad bug i systemet, ala att tex glödlampor bara håller 500timmar.

45

Sv: Fejkar Tele2 hastigheten på bredbandskollen.se?

Som jämförelse kan nämnas att mitt belgiska proximusabonnemang funkar lika snabbt, 50-60 mbps, vid bra signalstyrka som för ett år sedan.

Tänk på att utbyggnad av nätet ökar interferensnivån på många platser och då sänker farten i ytterkanten av celler.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

46 Senaste redigerad av bengt_h (2014-01-27 13:39:47)

Sv: Fejkar Tele2 hastigheten på bredbandskollen.se?

Har inte märkt någon nämnvärd skillnad i hastighet över tiden med mitt Tele2 abonnemang (låst på 900 MHz, 11,5 km till basstationen, 12dBi Kathrein X-pol antenn). Enda gången det var har varit någon skillnad är när bandbredden ökades från 5 till 10 MHz strax efter att basstationen togs i drift.
Just nu har jag 18/8 Mbit/sek.

47

Sv: Fejkar Tele2 hastigheten på bredbandskollen.se?

Här måste jag ge en eloge till Net1: Jag har faktiskt bara fått högre hastigheter och en mer stabil förbindelse allteftersom tiden gått. Det har heller inte skett någon försämring efter att jag låst abonnemanget (har valt att låsa det vid två tillfällen och nu haft Net1 i tre år; vid andra tillfället erbjöds jag också 15% rabatt på månadskostnaden, mot att jag låste på ytterligare 24 månader). Problemen var i början, när jag precis skaffat Net1: Det mest avgörande var placeringen av riktantennen (den har faktiskt varit sjukt avgörande, där jag egentligen bara hittat några få kvadraddecimeter på hela huset, där mottagningen är riktigt bra). Men att mitt D40-modem gick sönder och ersattes med ett R90 bidrog naturligtvis också till att hastigheten ökade men även att förbindelsen, och telefonin, blev betydligt stabilare.

48

Sv: Fejkar Tele2 hastigheten på bredbandskollen.se?

bengt_h skrev:

Har inte märkt någon nämnvärd skillnad i hastighet över tiden med mitt Tele2 abonnemang (låst på 900 MHz, 11,5 km till basstationen, 12dBi Kathrein X-pol antenn). Enda gången det var har varit någon skillnad är när bandbredden ökades från 5 till 10 MHz strax efter att basstationen togs i drift.
Just nu har jag 18/8 Mbit/sek.

Vad kostade antennen och har du hittat några bra alternativ > 12 dBi för 900?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

49

Sv: Fejkar Tele2 hastigheten på bredbandskollen.se?

jonasolof skrev:
bengt_h skrev:

Har inte märkt någon nämnvärd skillnad i hastighet över tiden med mitt Tele2 abonnemang (låst på 900 MHz, 11,5 km till basstationen, 12dBi Kathrein X-pol antenn). Enda gången det var har varit någon skillnad är när bandbredden ökades från 5 till 10 MHz strax efter att basstationen togs i drift.
Just nu har jag 18/8 Mbit/sek.

Vad kostade antennen och har du hittat några bra alternativ > 12 dBi för 900?

Antennen är ju lite speciell eftersom den är en antenn som normalt sitter på basstationerna (fått den av Tele2, via PTS).
Några bra alternativ med mer än 12 dBi vet jag inte, det börjar bli ganska stora antenner om man vill ha mer gain än 12 dBi.

50

Sv: Fejkar Tele2 hastigheten på bredbandskollen.se?

Det var därför jag frågade. Det finns inga bra mimoantenner att köpa i Europa med 12 dBi eller mer gain på 900. Kan du ge mig modellnumret igen? Ska kolla med Kathrein om de ställer ut i Barcelona.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.