1 Senaste redigerad av Kaos (2013-10-23 08:44:10)

Tråd: Fejkar Tele2 hastigheten på bredbandskollen.se?

Jag har nyligen upptäckt då jag gått över från Tre till Tele2 att Tele2 fejkar sin hastighet på bredbandskollen.se gällande sitt mobila bredband. I mitt fall använder jag deras företagsabonnemang XL 4G.

När man som Tele2 kund gör ett test gentemot bredbandskollen.se får man obegränsad hastighet mot deras servrar. I mitt fall ligger hastigheten runt ca 30-40 Mbit/s ner.
Detsamma gäller när man gör ett test gentemot speedtest.net

När man däremot som Tele2 kund gör ett test via TPTEST 5.0.2 blir hastigheten mycket lägre. I mitt fall blir den ca 8-10 Mbit/s ner.

Laddar jag ner filer från exempelvis Sunet blir hastigheten även ca 8 Mbit/s ner.

Om jag däremot laddar ner tre filer parallellt så kommer varje nerladdning upp i ca 8-10 Mbit/s ner, dvs totalt ca 24-30 Mbit/s ner.

Detta fenomen händer oavsett vilken server jag laddar ifrån. Det är omöjligt att komma upp i högre hastighet än ca 8-10 Mbit/s ner för varje separat TCP-förbindelse.

Sammanfattningsvis så verkar det alltså som att Tele2 stryper hastigheten för varje separat TCP-förbindelse förutom när en användare kör ett test mot bredbandskollen.se eller speedtest.net
Om användaren använder TPTEST 5 eller laddar en vanlig fil från någon annan server på Internet så stryps hastigheten.

Jag upptäckte detta då jag tidigare använt Tre som leverantör av mobilt bredband och Tre stryper inte trafiken på detta sätt som Tele2 gör. Jag har dock inga uppgifter hur Telia och Telenor gör gällande trafiken i sina mobila bredband.

För att utesluta felkällor i min utrustning så har jag provat tre stycken mobila modem, ett E3131 (olåst) samt två stycken E3276 (låst till Tele2) och även provat att göra dessa tester i flera olika datorer. Både Windows datorer och Mac datorer.

Tele2:s support förnekar så klart all kännedom gällande detta men det kan ju vara som så att personalen i supporten helt enkelt inte blivit informerade om detta.

Vore tacksam om några fler här på forumet kunde kolla sina mobila bredband från Tele2 om de beter sig på samma sätt som för mig.

Abonnemang: Tre.
Modem: Huawei E3276 + Dovado Tiny.
Avstånd till 3G mast: 1016 meter med fri siktlinje mellan modem och mast.

2

Sv: Fejkar Tele2 hastigheten på bredbandskollen.se?

Jag testar med ett tele2 sim som är ett företagsabonnemang (lånat från kund) och kommer lätt upp i 40 mbit/s mot bredbandskollen på 2600 och 30-35 mbit/s vid test på 800 och 900 under förutsättning att SNR är tillräckligt bra. Har testat mot 3-4 master i Kalmarområdet. Testerna gjorda med zte mf93d hotspot, telenorsåld. Och då bör ju test över net4mobility funka.

Liknande resutat med speedtest.net. Använder en ipad 2 som är begränsad i sig på eifisidan.

Allra snabbast gick det med tele2 och en fransk testsite app, degroupe.

Fladdrar nedladdningshastigheten mycket? Det kan tyda på svårigheter i radiolänken att ställa in på rätt nivå på modulation och code rate.

Vad har du för RSRQ vid test?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Fejkar Tele2 hastigheten på bredbandskollen.se?

Kaos skrev:

Jag har nyligen upptäckt då jag gått över från Tre till Tele2 att Tele2 fejkar sin hastighet på bredbandskollen.se gällande sitt mobila bredband. I mitt fall använder jag deras företagsabonnemang XL 4G.

När man som Tele2 kund gör ett test gentemot bredbandskollen.se får man obegränsad hastighet mot deras servrar. I mitt fall ligger hastigheten runt ca 30-40 Mbit/s ner.

När man däremot som Tele2 kund gör ett test via TPTEST 5.0.2 blir hastigheten mycket lägre. I mitt fall blir den ca 8-10 Mbit/s ner.

Laddar jag ner filer från exempelvis Sunet blir hastigheten även ca 8 Mbit/s ner.

Om jag däremot laddar ner tre filer parallellt så kommer varje nerladdning upp i ca 8-10 Mbit/s ner, dvs totalt ca 24-30 Mbit/s ner.

Detta fenomen händer oavsett vilken server jag laddar ifrån. Det är omöjligt att komma upp i högre hastighet än ca 8-10 Mbit/s ner för varje separat TCP-förbindelse.

Sammanfattningsvis så verkar det alltså som att Tele2 stryper hastigheten för varje separat TCP-förbindelse förutom när en användare kör ett test mot bredbandskollen.se
Om användaren använder TPTEST 5 eller laddar en vanlig fil från någon annan server på Internet så stryps hastigheten.

Jag upptäckte detta då jag tidigare använt Tre som leverantör av mobilt bredband och Tre stryper inte trafiken på detta sätt som Tele2 gör. Jag har dock inga uppgifter hur Telia och Telenor gör gällande trafiken i sina mobila bredband.

För att utesluta felkällor i min utrustning så har jag provat tre stycken mobila modem, ett E3131 (olåst) samt två stycken E3276 (låst till Tele2) och även provat att göra dessa tester i flera olika datorer. Både Windows datorer och Mac datorer.

Tele2:s support förnekar så klart all kännedom gällande detta men det kan ju vara som så att personalen i supporten helt enkelt inte blivit informerade om detta.

Vore tacksam om några fler här på forumet kunde kolla sina mobila bredband från Tele2 om de beter sig på samma sätt som för mig.

Har du testat med speedtest.net också ?

Bredbandskollen.se går inte att lita på.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

4

Sv: Fejkar Tele2 hastigheten på bredbandskollen.se?

jonasolof skrev:

Jag testar med ett tele2 sim som är ett företagsabonnemang (lånat från kund) och kommer lätt upp i 40 mbit/s mot btåredbandskollen på 2600 och 30-35 mbit/s vid test på 800 och 900 under förutsättning att SNR är tillräckligt bra. Har testat mot 3-4 master i Kalmarområdet. Testerna gjorda med zte mf93d hotspot, telenorsåld. Och då bör ju test över net4mobility funka.

Skärpning Jonasolof! Du verkar ju inte ens ha läst igenom mitt inlägg. Läs igenom inlägget ordentligt först och förstå vad inlägget handlar om innan du postar i tråden!

Abonnemang: Tre.
Modem: Huawei E3276 + Dovado Tiny.
Avstånd till 3G mast: 1016 meter med fri siktlinje mellan modem och mast.

5 Senaste redigerad av Kaos (2013-10-23 08:51:12)

Sv: Fejkar Tele2 hastigheten på bredbandskollen.se?

Discover skrev:
Kaos skrev:

Jag har nyligen upptäckt då jag gått över från Tre till Tele2 att Tele2 fejkar sin hastighet på bredbandskollen.se gällande sitt mobila bredband. I mitt fall använder jag deras företagsabonnemang XL 4G.

När man som Tele2 kund gör ett test gentemot bredbandskollen.se får man obegränsad hastighet mot deras servrar. I mitt fall ligger hastigheten runt ca 30-40 Mbit/s ner.

När man däremot som Tele2 kund gör ett test via TPTEST 5.0.2 blir hastigheten mycket lägre. I mitt fall blir den ca 8-10 Mbit/s ner.

Laddar jag ner filer från exempelvis Sunet blir hastigheten även ca 8 Mbit/s ner.

Om jag däremot laddar ner tre filer parallellt så kommer varje nerladdning upp i ca 8-10 Mbit/s ner, dvs totalt ca 24-30 Mbit/s ner.

Detta fenomen händer oavsett vilken server jag laddar ifrån. Det är omöjligt att komma upp i högre hastighet än ca 8-10 Mbit/s ner för varje separat TCP-förbindelse.

Sammanfattningsvis så verkar det alltså som att Tele2 stryper hastigheten för varje separat TCP-förbindelse förutom när en användare kör ett test mot bredbandskollen.se
Om användaren använder TPTEST 5 eller laddar en vanlig fil från någon annan server på Internet så stryps hastigheten.

Jag upptäckte detta då jag tidigare använt Tre som leverantör av mobilt bredband och Tre stryper inte trafiken på detta sätt som Tele2 gör. Jag har dock inga uppgifter hur Telia och Telenor gör gällande trafiken i sina mobila bredband.

För att utesluta felkällor i min utrustning så har jag provat tre stycken mobila modem, ett E3131 (olåst) samt två stycken E3276 (låst till Tele2) och även provat att göra dessa tester i flera olika datorer. Både Windows datorer och Mac datorer.

Tele2:s support förnekar så klart all kännedom gällande detta men det kan ju vara som så att personalen i supporten helt enkelt inte blivit informerade om detta.

Vore tacksam om några fler här på forumet kunde kolla sina mobila bredband från Tele2 om de beter sig på samma sätt som för mig.

Har du testat med speedtest.net också ?

Bredbandskollen.se går inte att lita på.

speedtest.net går inte heller att lita på då det inte verkar vara strypt av Tele2. Har uppdaterat mitt inlägg och lagt in info gällande speedtest.net

Det är som sagt tokenkelt för Tele2 att inte strypa mot bredbandskollen.se och speedtest.net vilket är de sajter som de flesta kör bredbandstester mot.

Prova istället att köra TPTEST 5.0.2 eller framför allt ladda en fil från Sunet.

Prova exempelvis följande Ubuntu image från Sunet:

http://ftp.sunet.se/pub/os/Linux/distri … -amd64.iso

Jag hamnar runt 1,2 - 1,3 Mbyte/sek vilket motsvarar 9 - 10 Mbit/sek.

Om jag däremot kör igång 4 st nerladdning parallellt av filen så kommer jag upp i totalt 40 Mbit/sek.

Abonnemang: Tre.
Modem: Huawei E3276 + Dovado Tiny.
Avstånd till 3G mast: 1016 meter med fri siktlinje mellan modem och mast.

6

Sv: Fejkar Tele2 hastigheten på bredbandskollen.se?

Sorry för min slarviga läsning. Kvarstår att företagsabonnemanget gav mig hög fart mot den franska testsiten. Men den kanske uppfattas som en testsite av tele2. Jag kan göra de utvidgade testen senare idag.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7 Senaste redigerad av Kaos (2013-10-23 08:54:08)

Sv: Fejkar Tele2 hastigheten på bredbandskollen.se?

jonasolof skrev:

Sorry för min slarviga läsning. Kvarstår att företagsabonnemanget gav mig hög fart mot den franska testsiten. Men den kanske uppfattas som en testsite av tele2. Jag kan göra de utvidgade testen senare idag.

Låter grymt bra Jonas! Ju fler som kan testa desto bättre blir underlaget.
Som sagt, prova gärna att ladda från Sunet och kolla hur snabbt nerladdningen går för en fil samt när du laddar flera filer parallellt och prova gärna även TPTEST 5 som du kan ladda ner från bredbandskollen.se

Abonnemang: Tre.
Modem: Huawei E3276 + Dovado Tiny.
Avstånd till 3G mast: 1016 meter med fri siktlinje mellan modem och mast.

8

Sv: Fejkar Tele2 hastigheten på bredbandskollen.se?

tankar jag ner filen oscar från siten oscar, fås hastighet #mb, startas hastighetstesten ökar hastigheten på filen från oscar till ##mbit
så har det varigt på tele2 iaf 5år
:-)

9

Sv: Fejkar Tele2 hastigheten på bredbandskollen.se?

G-Man skrev:

tankar jag ner filen oscar från siten oscar, fås hastighet #mb, startas hastighetstesten ökar hastigheten på filen från oscar till ##mbit
så har det varigt på tele2 iaf 5år
:-)

Allvarligt G-Man! Tror du att jag förstår något av det du skriver?

Abonnemang: Tre.
Modem: Huawei E3276 + Dovado Tiny.
Avstånd till 3G mast: 1016 meter med fri siktlinje mellan modem och mast.

10

Sv: Fejkar Tele2 hastigheten på bredbandskollen.se?

Avkodat: om man laddar ned en stor fil ökas nedladdningshastigheten om man samtidigt kör ett hastighetstest. Vilket verkar kontraintuitivt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11

Sv: Fejkar Tele2 hastigheten på bredbandskollen.se?

jonasolof skrev:

Avkodat: om man laddar ned en stor fil ökas nedladdningshastigheten om man samtidigt kör ett hastighetstest. Vilket verkar kontraintuitivt.

Minst sagt.

Abonnemang: Tre.
Modem: Huawei E3276 + Dovado Tiny.
Avstånd till 3G mast: 1016 meter med fri siktlinje mellan modem och mast.

12

Sv: Fejkar Tele2 hastigheten på bredbandskollen.se?

Jag har precis samma abonnemang som dig, och har varit helnöjd sen jag skaffade det för några månader sedan.
Filen du länkade laddar jag ner i 4.5-5MB/s, vilket stämmer hyfsat bra överens med mitt resultat på 50Mbit på bredbandskollen.se vid samma tillfälle. Jag får ingen extra hastighet av att tanka fler filer samtidigt.
Jag har 2-3 pinnar av 5 i mottagning, kan inte hitta mer detaljerad signalinformation i B593s-22. Masten jag kopplar upp mig till är en 900Mhz mast 3km från huset, varav 2km är tät granskog.
Kan det vara så att de bromsar anslutningar till master som är överbelastade? Upplever du samma fenomen oavsett tid på dygnet?

Masten jag kopplar upp mig till ser ut att vara byggd för att ge täckning längs med E4. Jag skulle uppskatta att det finns 30-40 fastboende familjer inom mastens räckvidd. Min tanke är att belastningen på masten kan spela väldigt stor roll.

13

Sv: Fejkar Tele2 hastigheten på bredbandskollen.se?

mjukis skrev:

Jag har precis samma abonnemang som dig, och har varit helnöjd sen jag skaffade det för några månader sedan.
Filen du länkade laddar jag ner i 4.5-5MB/s, vilket stämmer hyfsat bra överens med mitt resultat på 50Mbit på bredbandskollen.se vid samma tillfälle. Jag får ingen extra hastighet av att tanka fler filer samtidigt.
Jag har 2-3 pinnar av 5 i mottagning, kan inte hitta mer detaljerad signalinformation i B593s-22. Masten jag kopplar upp mig till är en 900Mhz mast 3km från huset, varav 2km är tät granskog.
Kan det vara så att de bromsar anslutningar till master som är överbelastade? Upplever du samma fenomen oavsett tid på dygnet?

Masten jag kopplar upp mig till ser ut att vara byggd för att ge täckning längs med E4. Jag skulle uppskatta att det finns 30-40 fastboende familjer inom mastens räckvidd. Min tanke är att belastningen på masten kan spela väldigt stor roll.


"Din" mast har inte speciellt hög belastning med andra ord...

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

14

Sv: Fejkar Tele2 hastigheten på bredbandskollen.se?

oberoende på belastning i masten,
när testen görs får man som det verkar högre prioritet på masten, och märks mest om belastningen är hög således :-)
kör man tex 10 tal test efter varandra blir man istället ner prioriterad i ett dygn el dyl.

tex kan jag få usel hastighet, funkar inte ok med tex play hackar/laddar, en test och sedan funkar det... går inte att bortförklara med något.
samma sak med filer som tex laddas ner.

är även högre hastighet på nya abg med allt annat lika, bytt sim bara, troligen högre prio även här typ samma som erhålls med test.

shady stuff.
denna disskution finns i andra trådar ang tele2.

15

Sv: Fejkar Tele2 hastigheten på bredbandskollen.se?

G-Man skrev:

oberoende på belastning i masten,
när testen görs får man som det verkar högre prioritet på masten, och märks mest om belastningen är hög således :-)
kör man tex 10 tal test efter varandra blir man istället ner prioriterad i ett dygn el dyl.

tex kan jag få usel hastighet, funkar inte ok med tex play hackar/laddar, en test och sedan funkar det... går inte att bortförklara med något.
samma sak med filer som tex laddas ner.

är även högre hastighet på nya abg med allt annat lika, bytt sim bara, troligen högre prio även här typ samma som erhålls med test.

shady stuff.
denna disskution finns i andra trådar ang tele2.

Låter ju inte bra alls! Lurar Tele2 sina kunder alltså?
Om de sänker hastigheten efter ett tag så är det ju minst sagt allvarligt!

Abonnemang: Tre.
Modem: Huawei E3276 + Dovado Tiny.
Avstånd till 3G mast: 1016 meter med fri siktlinje mellan modem och mast.

16 Senaste redigerad av Kaos (2013-10-23 15:00:39)

Sv: Fejkar Tele2 hastigheten på bredbandskollen.se?

Discover skrev:
mjukis skrev:

Jag har precis samma abonnemang som dig, och har varit helnöjd sen jag skaffade det för några månader sedan.
Filen du länkade laddar jag ner i 4.5-5MB/s, vilket stämmer hyfsat bra överens med mitt resultat på 50Mbit på bredbandskollen.se vid samma tillfälle. Jag får ingen extra hastighet av att tanka fler filer samtidigt.
Jag har 2-3 pinnar av 5 i mottagning, kan inte hitta mer detaljerad signalinformation i B593s-22. Masten jag kopplar upp mig till är en 900Mhz mast 3km från huset, varav 2km är tät granskog.
Kan det vara så att de bromsar anslutningar till master som är överbelastade? Upplever du samma fenomen oavsett tid på dygnet?

Masten jag kopplar upp mig till ser ut att vara byggd för att ge täckning längs med E4. Jag skulle uppskatta att det finns 30-40 fastboende familjer inom mastens räckvidd. Min tanke är att belastningen på masten kan spela väldigt stor roll.


"Din" mast har inte speciellt hög belastning med andra ord...

Okej! Tack för att du hade möjlighet att testa! Vilket modem kör du? Är det Huawei E589?

Enligt Tele2:s support var 900 bandet ganska belastat på min mast medan 2600 bandet inte var särskilt belastat alls. Men för mig laddar jag runt 1 MB/s (ca 8-10 Mbit/s) för en enskild fil oavsett när jag testar och oavsett vilken frekvens jag låser modemet mot.
Dock så kan jag som sagt komma upp i 40 Mbit totalt sett om jag laddar flera filer parallellt.

Finns det någon annan här på forumet som har Tele2 och kan köra lite tester?

Abonnemang: Tre.
Modem: Huawei E3276 + Dovado Tiny.
Avstånd till 3G mast: 1016 meter med fri siktlinje mellan modem och mast.

17

Sv: Fejkar Tele2 hastigheten på bredbandskollen.se?

Jag använder Huawei B593s-22. Det finns endast 900Mhz på masten jag kopplar upp mot.

18

Sv: Fejkar Tele2 hastigheten på bredbandskollen.se?

När du får dessa dåliga hastigheter blir det någon skillnad när du provar från http://speedtest.tele2.net/?

19

Sv: Fejkar Tele2 hastigheten på bredbandskollen.se?

Andy skrev:

När du får dessa dåliga hastigheter blir det någon skillnad när du provar från http://speedtest.tele2.net/?

Nej, jag kommer bara upp i 10 Mbit/s när jag laddar en fil åt gången från speedtest.tele2.net
Laddar jag 4 st filer parallellt så kommer jag dock upp i 40 Mbit totalt, d.v.s. precis som för alla andra servrar.

Abonnemang: Tre.
Modem: Huawei E3276 + Dovado Tiny.
Avstånd till 3G mast: 1016 meter med fri siktlinje mellan modem och mast.

20

Sv: Fejkar Tele2 hastigheten på bredbandskollen.se?

Med MF93D över wifi till laptop får jag nu med BBK 34/7, med speedtest.net 32/8,5. Jag kollar också med DU meter som visar nedladdningens förlopp. Snitthastighet är en helt annan sak än maxhastighet. Med tptest 5 får jag en snitthastighet på ca 10mbit/s men topparna ligger på c 15 mbit/s. Ubuntufilen laddas ned rätt taggigt/ojämnt med hastigheter mellan 25-35 mbit/s. Ser man till Du meters graf så ligger merparten ovanför 25 mbit/s. Kan alltså inte verifiera strypning,

Testar unbuntufilen en gång till. Återigen peak nära 38. Startar så speedtest net. DU-meter visar att nedladdningshastigheten sjunker och resultatet på speedtest net blir ca 13 ned. Pausar nedladdningen av ubuntufilen. Efter omstart fås återigen en snitthastighet på över 20 mbit/s med toppar över 35.

Laddar ned 100 MB från tele2 speedtest. Här toppar det återigen över 30 medan snittet ligger över 15 bedömt på grafen fr DU meter.

Jag är uppkopplad på Tele2 800 med RSRQ -6 och SNR 26 vilket är mycket goda värden. Det är förmodligen mycket få användare på masten eftersom de flesta kommer att hamna på LTE 900 som har bättre RSRP men sämre SINR. Typisk huaweieffekt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

21 Senaste redigerad av Kaos (2013-10-23 21:24:50)

Sv: Fejkar Tele2 hastigheten på bredbandskollen.se?

jonasolof skrev:

Med MF93D över wifi till laptop får jag nu med BBK 34/7, med speedtest.net 32/8,5. Jag kollar också med DU meter som visar nedladdningens förlopp. Snitthastighet är en helt annan sak än maxhastighet. Med tptest 5 får jag en snitthastighet på ca 10mbit/s men topparna ligger på c 15 mbit/s. Ubuntufilen laddas ned rätt taggigt/ojämnt med hastigheter mellan 25-35 mbit/s. Ser man till Du meters graf så ligger merparten ovanför 25 mbit/s. Kan alltså inte verifiera strypning,

Testar unbuntufilen en gång till. Återigen peak nära 38. Startar så speedtest net. DU-meter visar att nedladdningshastigheten sjunker och resultatet på speedtest net blir ca 13 ned. Pausar nedladdningen av ubuntufilen. Efter omstart fås återigen en snitthastighet på över 20 mbit/s med toppar över 35.

Laddar ned 100 MB från tele2 speedtest. Här toppar det återigen över 30 medan snittet ligger över 15 bedömt på grafen fr DU meter.

Jag är uppkopplad på Tele2 800 med RSRQ -6 och SNR 26 vilket är mycket goda värden. Det är förmodligen mycket få användare på masten eftersom de flesta kommer att hamna på LTE 900 som har bättre RSRP men sämre SINR. Typisk huaweieffekt.

Slutsatsen jag drar av det du skriver är att du inte verkar vara begränsad. Frågan blir då om denna bandsbreddsbegränsning som jag drabbas av är relaterad till den mast jag kör mot. Men samtidigt låter det osannolikt med tanke på att jag får ut full hastighet när jag kör mot bredbandskollen.se och speedtest.net

Blir inte riktigt klok på detta. Jag ska ta och ta med mig bredbandet imorgon och koppla upp mot någon annan mast och mäta.

Vad kör du för modem?

Abonnemang: Tre.
Modem: Huawei E3276 + Dovado Tiny.
Avstånd till 3G mast: 1016 meter med fri siktlinje mellan modem och mast.

22

Sv: Fejkar Tele2 hastigheten på bredbandskollen.se?

När du kör 4 nedladdningar och hastigheten ökar är det samma protokoll då eller är det en blandning mellan http och ftp?

23

Sv: Fejkar Tele2 hastigheten på bredbandskollen.se?

Modemet är en router, ZTEs mifi MF93D. Se särskild tråd om den. Jag är en varm anhängare av den lilla grejen eftersom den har dubbla antennuttag och visar ovanligt mycket signalinfo inklusive mast id, använd frekvens och signal/brusförhållande. Man får väldigt god koll på sin uppkoppling med den. Dessutom kan man låsa som man vill på olika frekvenser och olika tekniker. Finns inget jämförbart vad jag vet.

Därmed inte sagt att den är snabbare än modem. Dock så är den snabbare än modem om en router har långsamma drivrutiner. Den funkar med full fart i MR3420 och Asus RT-N66U och de övriga routrar jag prövat (se tråd om MF93D tethering, edit inte full fart med AVM3790 men det beror på routerns erkänt långsamma USB-port).

PS Gick åt 1,34 GB, inte så bra när man lånat simkortet...

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

24

Sv: Fejkar Tele2 hastigheten på bredbandskollen.se?

skall noters som ref,
att OM man kör med 3G så ökar hastigheten om man först skapar trafik, då modemet/masten kopplar upp fler linjer/modemuppkopplingar/kanaler då 3G är x antal röstkanaler som samman länkas, för att trigga detta krävs högbelastning under tid.
så det skiljer mellan 3 och 4G då det ena är röst nät, och det andra är ett datanät för ip trafik, rent krast.

25

Sv: Fejkar Tele2 hastigheten på bredbandskollen.se?

Andy skrev:

När du kör 4 nedladdningar och hastigheten ökar är det samma protokoll då eller är det en blandning mellan http och ftp?

Det spelar ingen roll om det är http eller ftp. Fenomenet är lika oavsett vilket protokoll jag kör. Det är även möjligt att blanda protokollen. Som jag skrev ovan så verkar det som det är varje separat TCP-förbindelse som är strypt.

Abonnemang: Tre.
Modem: Huawei E3276 + Dovado Tiny.
Avstånd till 3G mast: 1016 meter med fri siktlinje mellan modem och mast.