1

Tråd: Nackdelar med dubbel nat?

ZTE mifi/hotspot MF93D, i sig en router med nat och brandväg,  fungerar bra tethered till en rad routrar. Med asus RT-N66U verkar mifin snabbare än vad routern klarar med anslutna 4G modem, åtminstone med aktuell fw.

Inte i något fall har farten mätt direkt mot mifin över wifi alternativt mot wifi i den efterföljande routern skilt sig mer än 10-15  procent. Syftet med den efterföljande routern har varit att få lan- åtkomst och uppkoppling över lan har gett något högre fart än över mifins wifi plus kort latenstid.

Det här verkar ju enkelt. Vilka är då nackdelarna med dubbel nat? Port forwarding finns i båda routrarna. Jag förutsätter att det är enkel privatsurf som är målet, inte vpn, kameror osv.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: Nackdelar med dubbel nat?

Dubbel NAT har inga märkbara nackdelar vid vanlig surfning. Hastigheten bör inte påverkas märkbart.

Den stora nackdelen är att det krånglar till det ordentligt vid all portforwarding och liknande eftersom allt måste göras dubbelt. Först portforward i den första routern till den andra och sedan ny portforward i den andra routern till destinationen.

3

Sv: Nackdelar med dubbel nat?

Nackdelen är just port forwaring när man ska komma åt något utifrån, har man dubbla routingtabeller och arptabeller som updateras, du har en wan port på innersta router där allt ska ut vidare till nästa.
Inte ett problem om det fungerar som det ska all uppdatering av tabeller sker dynamisk och routrarna ska ligga på olika när.
Om jag hade en massa trafik bakom första routern som nattade så kankse jag inte hade valt den här lösningen.
Men fungerar så finns det ingen anledning att byta ut det.

Det som möjligvis kan ske är att det är någon form av latens eller fördröjning pga de extra hopen som måste  göras, men det borde inte påverka funktionen allt för mycket.

4

Sv: Nackdelar med dubbel nat?

är trafikhastigheten låg, och man bara 'surfar' så spelar det lite roll,
men spelar man så blir det problem, lite beroende på spelet.
hastigheten minskar lite, och pingen ökar lite.

5

Sv: Nackdelar med dubbel nat?

Där har ju Dovados grejer en fördel med att de går att brygga.

6

Sv: Nackdelar med dubbel nat?

idgforum skrev:

Där har ju Dovados grejer en fördel med att de går att brygga.

Oja, de flesta routrar har den funktionen jag själv skulle inte köpa en där det inte är möjligt.