1

Tråd: trött på tre

Jag känner mig så otroligt less på telefoni operatörer, deras support/kundtjänst och service verkstäder. Nu senast gäller det tre.
Det hela började med att jag övertalade mina svärföräldrar att det va dags att uppgradera sitt gamla 3g mobilabredband som dom hade hos tre till 4g.
Och fick se att tre hade e5172 med deras största abonnemang för 239 kr i månaden i fyndhörnan. På hemsidan stod det att man inte kunde få det erbjudandet om man förlängde ett gammalt abonnemang så jag beställde hem prylarna i svärmors namn (det gamla stod på svärfar).
Efter 1 vecka kom routern hem med simkort monterat och klart. Vi packade upp routern och ringde och aktiverade simkortet. Dagen efter skulle jag hjälpa dom få fart på routern men den kopplade aldrig upp på nätet. Jag loggade in i routern för att kolla vad problemet var och fick då se att den ville ha en 8 siffrig upplåsningskod. Vi hade inte ingen sån så jag ringde supporten för att försöka få koden dom visste inte vad det skulle vara för kod men vi skulle testa puk koden som jag fick via telefon funkade inte men testade igen och sedan fick vi meddelandet simkort låst eller liknande jag testade flytta över sim kortet i mitt e392 och fick uppkoppling direkt utan att ange någon kod så supportens misstanke var att något inte stämde med routern och deras  förslag var att åka till närmaste trebutik för vidare support och skicka den vidare till service verkstad. Killen i butiken testade routern lite och konstaterade även han att något var fel så han skickade på reparation. Naturligtvis hade dom ingen låne router så jag lånade ut mitt e392 och en router med rooter firmware till mina svärföräldrar så att dom skulle kunna använda sitt nya abonnemang.
Idag fick dom äntligen tillbaka sin nya router från verkstaden men verkstaden hade tydligen inte hittat något fel. Jag har inte testat routern än så man får ju hoppas att dom iaf gjort något med den.

En annan grej är att när det gamla abonnemanget skulle avslutas så undrade personen på kundtjänst varför dom inte förlängde det gammla abonnemanget istället men det fick man ju inte göra med erbjudandet upplyste svärmor honom om. Men det va inga problem sa han då. Svärmor talade då om för honom att hon ville prata med mig innan något abonnemang avslutades eller liknande. Dagen efter drog hon hela historien för mig och talade om för mig att internet inte längre fungerade heller. Jag ringde då upp kundtjänst och fick höra att deras nya abonnemang hade avslutats och dom hade fått det gamla förlängt. Så killen på kundtjänst hade helt enkelt tagit saken i egna händer och ändrat om lite i abonnemangen.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

2

Sv: trött på tre

Tråkigt att det krånglat för er så som det gjort! Inte kul alls när det händer.

Sen är det tyvärr så att det är inte operatörens fel vad verkstaden gjort, men det är ju ändå lika tråkigt att det inte fungerar som det ska.

De abonnemangen som fanns i fyndhörnan, går att förlänga med om man ringer in till 3.

Men hur är det nu med kostnaden då? Stämmer det han gjorde ändå, eller blev det något mer fel än att han inte verkar ha berättat vad han gjorde?

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

3

Sv: trött på tre

Kostnaderna ska stämma vad enligt den jag pratade med. Hela historien känns ganska pinsam för mig med allt strul iom att det var jag som tyckte att dom skulle uppgradera.  Hoppas verkligen att routern funkar imorgon.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

4

Sv: trött på tre

jag anser att verksatdens jobb ansvarar TRE för då det är deras prylar och dom som skickat det dit som jag tolkar det.

den där rör'ann är så typisk svenska(iaf) operatörer, och jag har hittils härlett det till underentreprenörer som sköter tlf tjänsten, den 'killen' som förlängde bef abg fick troligen kickback pga sålt abg !
har råkat ut för liknande saker, och det har alltid härletts till merförsäljning via tlf, får betalt på samma sätt som tex on-off fick när dom säljer i butik ett abg tex.

konstuktionen är på pappret effektivare/säljer mer, men jag är ganska säker på att kunderna inte uppskattar det att bli blåsta i mer eller mindre mängder.

5

Sv: trött på tre

jaha som jag misstänkte inget reparerat. det står " usim-kortet låst permanent. kontakta leverantören."
jag blir så trött på det hela det är nu snart 1 månad sedan routern beställdes och fungerar inte än och jag har lagt ner uppåt 10 timmar på att försöka få det att fungera med telefon samtal osv.
är för tillfället så arg på det hela att jag funderar på att kasta deras router och åka och köpa en ny åt dom för att slippa lägga ner en massa arbete på skiten.
men jag får väl ringa och prata med nån nolla på deras support för 100:e gången.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

6

Sv: trött på tre

Felett här är att vissa av dessa routrar efterfrågar en operatörskod (upplåsningskod) när man startar upp dom , kontakta kundservice och be om den opk koden så kan den fixas fram kostnadsfritt, dock kommer du behöva ett nytt sim om USIM är låst

MVH

Sony Xperia Z1 - Iphone 4S - Netgear MBR 1310 - Huawei E3131
==============>Samtliga med 3<===============
---------------------------Obegränsad surf----------------------------

7

Sv: trött på tre

Har du möjlighet att prova med annat simkort i routern? och även prova en total återställning factory reset.

8

Sv: trött på tre

Får du ange en upplåsningskod? PMa IMEI till mig så kan jag skicka en till dig gratis. smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

9 Senaste redigerad av chucken (2013-10-23 12:50:14)

Sv: trött på tre

När jag tog deras 4g abb för 149,50 så satt det oxå ett sim kort i routern men det var nog något från någon tidigare kund för mitt fungerande sim kort låg löst i kartongen. Så kolla noga i kartongen och se om det inte ligger ett kort där.

10

Sv: trött på tre

Kaffe skrev:

Felett här är att vissa av dessa routrar efterfrågar en operatörskod (upplåsningskod) när man startar upp dom , kontakta kundservice och be om den opk koden så kan den fixas fram kostnadsfritt, dock kommer du behöva ett nytt sim om USIM är låst

MVH

jag har ju tidigare ringt om den koden från 3 och vi testade några gånger med koder ujag fick från support tills det inte längre gick att skriva in någon kod. sim kortet fingerar ju i andra modem och oavsett vilket sim jag sätter i routern så står det simkort låst.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

11

Sv: trött på tre

kräv även kreditering på tiden som deras prylar strulat !
? :-)
jag fick "lite bonus" av tre när dom strulade 'lite'.
halvnöjd iaf... totalt sett.
tre var ok, men tlf/kund tjänsten var inte bra, men personliga säljaren fixade det på några sekunder så den var grymt bra !

12

Sv: trött på tre

Det verkar som den har blivit simlåst och inte operatörslåst, lite märkligt att verkstaden säger att det inte är något fel på den.

13

Sv: trött på tre

careface skrev:

Får du ange en upplåsningskod? PMa IMEI till mig så kan jag skicka en till dig gratis. smile


Kan du inte tala om för oss vart du får tag på koderna så andra kan låsa upp sina routrar.
Det är därför detta forum finns att sprida kunskap till andra.

14

Sv: trött på tre

Upplåsningskoden är som Kaffe säger koden som tar bort operatörslåset.
Detta brukar triggas om man stoppar in ett simkort från annan operatör, hur de kunde ske i detta fallet med rätt operatörs sim kan jag inte förklara.

Teori
*Routern är flashad med fel network code från fabrik : 24002 - 3 Sweden

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

15

Sv: trött på tre

Om du har ett 3 simkort prova med det det kan vara från din mobi eller vad som helst bara för att se om du får samma fel.

Eventuellt gå tillbaka till butiken och be dem prova med annat sim och få resultatet dokumenterat.
Om du tecknade detta på nätet se bara till att det inte går över 14 dagar, för där har du rätt att ytnttja ångerrätten vilket är ett kraftfullt verktyg för dig som konsument.
Antingen säga upp det och återgå till de gamla eller bryta helt och byta operatör.

16

Sv: trött på tre

metallicaman_no1 skrev:
Kaffe skrev:

Felett här är att vissa av dessa routrar efterfrågar en operatörskod (upplåsningskod) när man startar upp dom , kontakta kundservice och be om den opk koden så kan den fixas fram kostnadsfritt, dock kommer du behöva ett nytt sim om USIM är låst

MVH

jag har ju tidigare ringt om den koden från 3 och vi testade några gånger med koder ujag fick från support tills det inte längre gick att skriva in någon kod. sim kortet fingerar ju i andra modem och oavsett vilket sim jag sätter i routern så står det simkort låst.

då har du anledningen fått fel kod, denna kod får man inte fram omgående utan brukar bli smsad till dig

Sony Xperia Z1 - Iphone 4S - Netgear MBR 1310 - Huawei E3131
==============>Samtliga med 3<===============
---------------------------Obegränsad surf----------------------------

17

Sv: trött på tre

Andreas skrev:

Upplåsningskoden är som Kaffe säger koden som tar bort operatörslåset.
Detta brukar triggas om man stoppar in ett simkort från annan operatör, hur de kunde ske i detta fallet med rätt operatörs sim kan jag inte förklara.

Teori
*Routern är flashad med fel network code från fabrik : 24002 - 3 Sweden

håller med jag har har haft samma teori från första början.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

18

Sv: trött på tre

Andy skrev:

Kan du inte tala om för oss vart du får tag på koderna så andra kan låsa upp sina routrar.
Det är därför detta forum finns att sprida kunskap till andra.

De finns inte publikt kostnadsfritt på nätet utan har köpt mig tillgång till dessa. Om du vill ha något upplåst, så kan jag säkert bjuda dig på en kod också. smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

19

Sv: trött på tre

Kaffe skrev:
metallicaman_no1 skrev:
Kaffe skrev:

Felett här är att vissa av dessa routrar efterfrågar en operatörskod (upplåsningskod) när man startar upp dom , kontakta kundservice och be om den opk koden så kan den fixas fram kostnadsfritt, dock kommer du behöva ett nytt sim om USIM är låst

MVH

jag har ju tidigare ringt om den koden från 3 och vi testade några gånger med koder ujag fick från support tills det inte längre gick att skriva in någon kod. sim kortet fingerar ju i andra modem och oavsett vilket sim jag sätter i routern så står det simkort låst.

då har du anledningen fått fel kod, denna kod får man inte fram omgående utan brukar bli smsad till dig


Hur ska man ta emot sms:et?

20

Sv: trött på tre

Andy skrev:
Kaffe skrev:
metallicaman_no1 skrev:

jag har ju tidigare ringt om den koden från 3 och vi testade några gånger med koder ujag fick från support tills det inte längre gick att skriva in någon kod. sim kortet fingerar ju i andra modem och oavsett vilket sim jag sätter i routern så står det simkort låst.

då har du anledningen fått fel kod, denna kod får man inte fram omgående utan brukar bli smsad till dig


Hur ska man ta emot sms:et?

jo fel koder va det ju helt säkert jag fick av dom eftersom routern nu är låst.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

21

Sv: trött på tre

Nu är fallet löst. Jag skickade ett smått argt men trevligt mail till tres kundombudsman  och hade som krav att problemet skulle lösas och inte genom att skicka på verkstad utan en ny router. Så han ordnade så att jag kunde åka till närmsta trebutik och byta den mot en ny. Den nya fungerade felfritt.
Jag måste faktiskt säga att den fungerade överraskande bra. Den gav dubbelt så höga hastigheter som både e392 och avm6840lte med sina inbyggda antenner.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

22

Sv: trött på tre

E5172 är cat 4 men det vore intressant att veta vikka hastigheter du fick med de gamla grejorna och vilken hastighet du får nu.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

23 Senaste redigerad av metallicaman_no1 (2013-10-31 20:17:11)

Sv: trött på tre

jonasolof skrev:

E5172 är cat 4 men det vore intressant att veta vikka hastigheter du fick med de gamla grejorna och vilken hastighet du får nu.

ja förvisso är det det ett ett cat4 vilket även e3276 är och den fick jag knappt uppkoppling med på exakt samma plats när jag väl fick uppkoppling så va den ostabil och max 2 mbit/s. med e392 och 6840lte hade jag 10-15mbit/s dl och ca 2-5 mbit/s ul
medans jag nu med e5172 ligger på 20-30 dl och ca 10 ul.

jag ska försöka göra några fler tester ikväll om jag hinner

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

24

Sv: trött på tre

har nu gjort några tester e5276 vs e392 på exakt samma plats endast interna antenner. e5276 låg nu på mellan 15 och 22 dl 8-10 ul. e392 8-11 dl 7-9 ul.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

25

Sv: trött på tre

jag har nu också testat lite med e3276 den var ju gaska ostabil tidigare men jag har nu testat med några olika firmwares som det länkats till i andra trådar i forumet och har hittat en ganska lovande den hittills bästa heter 21.260.05.02.55 och gav aningens bättre hastigheter än e392.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas