1

Tråd: No network

Hej!

Är helt rudis på mobilt bredband men blev tvungen att skaffa det till en förenings expedition sedan Telenor klantat till det med ADSL-beställning som aldrig kom men ändå kopplades in i telestationen (vi hamnade i ett moment 22 där alla skyllde på alla och ingen hjälpte oss bli av med blockeringen i stationen).

Så vi beställde mobilt från Tele 2 och det fungerade i två veckor. Nu går det inte att koppla upp sig: No network står det i rutan. Modemet blinkar grönt och hittas av datorn (Windows Vista). Så vad betyder detta?

Till saken hör att vi tidigare körde uppringt med gammaldags modem - och när jag försöker koppla upp via det i stället så säger datorn att den vill använda bredbandsmodemet där också. Så även den vägen är stängd.

Någon som snabbt kan hjälpa oss i felsökeriet?

Kristian Holmgren
Sundsvall

2

Sv: No network

Det jag tycker du skall göra först är att radera tidigare anslutningar.
Så ifall det ligger gammla modem anslutningar kvar och skräpar.
Du skulle kunna ta bort den för det mobila bredbandet också, då den skall skapa en ny när man försöker ansluta.

Du kan också titta på vilken APN som ni har inställt, då tele2 har bytt nyligen.
internet.tele2.se "den tidigare"
mobileinternet.tele2.se "den nya"

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: No network

Det har löst sig. Förklaringen låg helt utanför tekniken. Sedan jag testat att ta bort gammal modeminstallation och joxat så ringde jag support och kundtjänst. Det var en obetald faktura som vår kassör råkat lägga i fel hög under sommaren. Abonnemanget var stängt i väntan på pengarna...

/Kristian Holmgren