26

Sv: Mastkarta

plun skrev:

Nej appen sköter sig helt själv men nu gjorde jag då en extrauppladdning av MITT SÄKRA INFO för att se vad som ev förändras. 

Jag körkastar helt din ide om en databas och vad har du för baktanke med den.... fixa fler Tre-kunder? smile

Appen klarar sig helt uppenbart inte speciellt bra själv, eftersom masterna visas på fel position och eftersom master saknas. Jag vet inte ens varför du ens försöker övertyga någon om att appen är toppen, eftersom den på flera sätt bevisligen inte är det. Om den inte ens i stora städer kan visa rätt position på en mast, vad skulle göra att det gick utanför där det kanske endast är ett fåtal enheter som kan skicka info?

Ingen operatör hade visats som bättre, utan alla master hade lagts till. Den var för att underlätta att hitta master. Jag förstår inte hur den skulle kunnat få fler att välja 3? Den operatör som får flest angivna master, är ju den som 1. presenterar mest utbyggnadsplaner (Telia just nu) och 2. flest rapporterade in master för.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

27

Sv: Mastkarta

vet bara vad jag fick för resultat... och det var ett tag sedan, appen troligen bättre kodad nu, dvs inte använder sammanställd signal...

om man kollar all statestik dom samlarin från användarna så...

kul pryl:
http://developer.opensignal.com/towerinfo/

28

Sv: Mastkarta

G-Man skrev:

vet bara vad jag fick för resultat... och det var ett tag sedan, appen troligen bättre kodad nu, dvs inte använder sammanställd signal...

om man kollar all statestik dom samlarin från användarna så...

kul pryl:
http://developer.opensignal.com/towerinfo/

Jovisst men upptäckte en liten större komplikation och det är 3GIS-masterna.  Bör kanske förklaras för snubbarna.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

29

Sv: Mastkarta

Vad är er definition på "Mast" är det de stora höga masterna folk ser eller mobilsiter det finns ju flera stycken på byggnader inte ens syns om du inte står under och ser att något är fastskruvat i vägen med en kabel till.
Det är rätt vanligt när folk ringer till kundservice och säger "jag ser masten härifrån" den kan tillhöra deras operatör eller inte alls eller så är man inte uppkopplad mot den utan mot något annat närmare som inte sitter på "mast".
Hur verifieras informationen som rapporteras in, det är ju omöjligt för er att åka runt och kolla varje site.

30

Sv: Mastkarta

Andy78 skrev:

Vad är er definition på "Mast" är det de stora höga masterna folk ser eller mobilsiter det finns ju flera stycken på byggnader inte ens syns om du inte står under och ser att något är fastskruvat i vägen med en kabel till.
Det är rätt vanligt när folk ringer till kundservice och säger "jag ser masten härifrån" den kan tillhöra deras operatör eller inte alls eller så är man inte uppkopplad mot den utan mot något annat närmare som inte sitter på "mast".
Hur verifieras informationen som rapporteras in, det är ju omöjligt för er att åka runt och kolla varje site.


Tror det är ganska vanligt att folk säger "mobilmast" fast antennerna sitter var för sig på ett hustak eller liknande.

Dock finns det ju byggnader som har en bit mast på taket där antennerna sitter på,

Ett exempel:

http://i.imgur.com/GE12Feo.jpg

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

31

Sv: Mastkarta

Det är det jag menar ibland är det bara en "låda" på väggen

32

Sv: Mastkarta

Det blir säkert en allt större andel lådor på väggen. Troligen byggs det inte så många nya master för det är dyrt.

33

Sv: Mastkarta

Det ända problem jag såg med Open Signal när jag kollade var att man inte (då åtminstone) kunde skicka in uppgifter om basstationer manuellt.
Vad avser master så tycker jag SGU's kartor är toppen eftersom jag där kan hitta master, sen får jag manuellt kolla vad för typ av mast.
Välj tex. http://www.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar-sv.html klicka bort brunnar och titta efter mastsymbolen "¤".
Jag vet att den inte visar basstationer & framför allt inte basstationer i tätort, men som landsbygdsboende så kan jag få riktning & avstånd till master i min närhet.

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

34

Sv: Mastkarta

Brunnskartan är bra men visar inte låga master på landsbygden. Jag vet flera master som inte är utsatta.

Den enda effektiva metoden att mäta in  master på GSM är inte signalstyrka utan avståndsmåttet timing advance som rapporteras av telefonen till masten. Förr, innan smartphones, gick det framför allt på nokia lurar att få fram timing advance med tex nokia network monitor. Men i och med smartphones så har man plockat bort möjligheten att läsa ut timing advance. För om kunde skriva appar som raporterar in timing advance, cell id och position skulle det gå att centralt räkna ut var masten står med hygglig noggrannhet med ett halvdussin mätningar som i sig kunde automatiseras. Alternativt kunde appen räkna ut positionen åt användaren. Det var nog inget operatörerna ville vara med om och så plockades visning av TA bort i smartphones API. Så t ex i Samsung och senaste uppgradering av nokia 920.

Om det funnes möjlighet att låsa på viss cell så skulle det bli ännu enklare att samla in TA värden. Den möjligheten finns i proffsutrustning för inmätning av mobila nät.

För övrigt är det timing advance som används när t ex räddningstänst lokaliserar en person som ringer på sin mobiltelefon men inte  vet var hän är för att hän gått vilse. Om man inte vill att mobilen ska kunna lokaliseras så kan man spoofa timing advance till felaktiga värden om man byggt sin egen GSM telefon.

Det finns timing advance också i LTE men det visas än mindre.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

35 Senaste redigerad av careface (2013-10-30 16:07:58)

Sv: Mastkarta

Jag har nu hittat ett sätt att ta reda på vart masten man är ansluten till finns, detta mha LociLoci. Hos 3 kostar det 29kr/månad. Det visar inte andra master utan endast den mast enheten är ansluten till. Tjänsten är tänkt att kunna spåra bekanta osv. Detta bör även fungera med en iPhone och en iPad + Hitta min iPhone, då med WiFi och GPS avaktiverat.

Se exempel här nedan:

3G 900-mast
https://dl.dropboxusercontent.com/u/71305977/Forumbilder/Mobilabredband/Loci/3G900.JPG

3G 2100-mast
https://dl.dropboxusercontent.com/u/71305977/Forumbilder/Mobilabredband/Loci/3G2100%20%282%29.JPG

Mer inzoomat: https://dl.dropboxusercontent.com/u/71305977/Forumbilder/Mobilabredband/Loci/3G2100900.JPG

Detta stämmer, eftersom 3G 900 och 3G 2100-masten sitter på samma ställe. Jag har testat detta på flera ställen och det stämmer bra med verkligheten.

Jag behöver kolla lite mer huruvida det fungerar med 4G-masterna eller ej.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

36

Sv: Mastkarta

Sorry men jag hajar inte. Visar tjänsten mobilens position, liksom med Find my iphone, eller visar den mastens position? Hur kan jag lokalisera bekanta genom att veta var masten står?

Det finns en hel bunt appar som visar var bekanta är om de gått med på det och GPS är
aktiverat.

Bilderna i inlägget verkar visa en telefon i centrum.

Men om GPS är avaktiverat så kan kartor visa telefonens position där masten står. Det beror på att bl a google har en databas som ger positioner för master är med ledning av cell id.

Gå in i ett hus så att GPSen i telefonen med assisted GPS har svårt att få en fix på satelliterna. Sätt igång Bredbandskollen och mät. Bredbandskollen kommer nu att ge en adress i mastens omedelbara närhet. Gratis.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

37

Sv: Mastkarta

Egentligen är det nog inget speciellt sätt, men tjänsten visar mobilens position. Mobilen befinner sig inom det gula området. Fyrkanten i mitten med ett nummer på, är där masten mobilen är ansluten till finns. Alltså visar den både vart masten man är ansluten till finns samt vart enheten befinner sig.

Tjänsten är tänkt för att lokalisera bekanta om de också är med i tjänsten och godkänt att kunna bli lokaliserade.

Ursäkta om det blir lite otydligt förklarat.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

38

Sv: Mastkarta

Tack för förtydligandet. Behöver du en andra telefon för att hitta din telefons position eller kan man "finna sig själv" med masten i centrum?

Rätt märkligt att  man i realtid låter folk finna inom vilken masts täckningsområde en telefon finns. Verkar finnas risk för missbruk. Det blev ett välfdgt liv när det visade sig att vissa telefoner lämnade spår efter sig som gick att komma åt utifrån.

Eftersom Tre inte använder GSM och UMTS inte använder timing advance så är det här klart intressant.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

39

Sv: Mastkarta

Det går att göra via webben, jag använder http://3.lociloci.se eftersom jag köper tjänsten genom 3. Men det ska även gå via www.lociloci.com - det fungerar även med andra operatörer. 3 är inte exklusivt på det sättet. Jag kan t.ex se vilken Tele2-mast jag är ansluten till, har dock inte kunnat se så att det stämmer till 100% med andra operatörer - men det borde det göra.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

40

Sv: Mastkarta

OK. Intressant att se om det funkar för 4G också - t o m om telefonen ställts på 4G only.

Tjänsten bygger på att en telefon som är igång ansluter till GSM eller 3G mast för röstsamtal, detta även om man kör datatrafik på 4G.

Det där med noggrannhet är nys. För telia hoppar min telefon här hemma mellan master som är 800 meter, 6 km eller 11 km bort. De långt bort har fri sikt. Om man lokaliserar mig kommer jag således att förflytta mig med ljusets hastighet mellan olika platser och fram och tillbaka över Kalmarsund. Rätt intressant om åklagare skulle vilja pådyvla mig att ha varit på en viss plats. När master töms på data som i Flakbölemordet på Öland finns nog inte data om timing advance lagrade utan bara om telefonen var ansluten till viss mast.

Närmaste Tre mast som man ansluter till härifrån  är 6 km bort, på fastlandssidan. Det finns närmre master men de är skymda av topografin.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

41

Sv: Mastkarta

kollade sgu kartan,
masten är ~500meter felplacerad på den jag kollade.
om det är X på kartan, annars är inte masten med alls... :-)

42

Sv: Mastkarta

Jag har inte sett några felplacerade master på brunnskartan, bara master som saknas. Jag tror inte att objekt blir felplacerade på den kartan.Den bygger uppenbarligen på lantmäteriets material.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

43

Sv: Mastkarta

Tjänsten är inte alls bra för att få reda på vart någon befinner sig mer än på ett väldigt stort ungefär. Testade nu med ett simkort från 3 i ett modem låst på endast 4G - det vill inte bli positionerat. Det fungerar dock om jag låser det på endast 3G. Det skulle ändå kunna vara så att det fungerar med en mobil på 4G kan jag tänka mig, eftersom det lyckades positionera min iPhone 5s med 4G aktivt. Skulle ju kunna ha med modemet att göra - men troligtvis inte.

Det skulle vara intressant om någon annan kunde testa och se hur det fungerar. Om ni vill kan jag testa att positionera er, om ni inte vill köpa tjänsten. Säg till isf. Det som skulle vara intressant är en annan 4G-telefon, för att se hur det hanteras då. Tyvärr har jag endast tillgång till min iPhone 5s.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

44

Sv: Mastkarta

Du får ett tele2 nummer på PM som  du kan testa. Kortet sitter i MF93D som är låst på 4G. Jag testade nu att skicka SMS till mifin och det kom fram. Mig veterligen går inte SMS via 4G så routern lyssnar på GSM trots låsningen. Ska plocka fram ett annat nummer sedan som ditter i samsung S4 som man kam låsa helt till 4G i service mode. Då bör inte SMS funka och möjligen inte heller lokaliseringen.

Masten som mfin är ansluten till står i Algutsrum öster om Färjestaden och Ölandsbron.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

45

Sv: Mastkarta

Ett till nummer till PM, telia.

Har extra datakort  gör Tre också men det får bli i morgon

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

46

Sv: Mastkarta

Du har nu också PM.

4G går att skicka över 4G-nätet numer. Fungerade tidigare endast hos Tele2, men på senare tid har det nu också börjat fungera hos 3 och Telenor också. Hur det ser ut hos Telia vet jag inte, men det borde fungera där. Tror att det blev viktigare med SMS över 4G när fler 4G-telefon kom, så går det bättre att SMS så.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

47

Sv: Mastkarta

Ok, PM kollat. Jag har svarat karta start på tre olika nummer nu.

OK om 4G och SMS. Jag vet att det inte har gått att skicka SMS med mitt belgiska 4G extrakort men de är lite långsamma med nyheter,

Finns jag?

Numret som slutar på 31 bör vara nära stora rör. Om det andra telianumret också ligger nära stora rör så har det gått över en mast som bara har 2G.

Tele2 bör ha gått över Algutsrum som beskrivet tidigare. Det är 4G masten. Var ansluten 2G mast står vet jag inte.

Jag stängde av min repeater och flyttade mig därmed. Utan repeater ansluter jag till lokal mast men när repeatern är igång så fångar den  rundstrålande takantennen upp andra basstationer som ligger längre bort, mer än en mil.  Således kan man flytta sig rejält om man dessutom använder en riktantenn.

Läste igår på en anerikansk juridisk site att positionering via mobilsystemet bör granskas kritiskt vid rättegångar för det finns många felkällor.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

48

Sv: Mastkarta

What's up?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

49

Sv: Mastkarta

Då ser det ut som följer, det nummer som slutar på 31 finns vid Stora Rör.

Varken din MF93D eller andra Telia-mobil hittas. Min iPhone med 4G aktivt, hittas dock utan att jag kan se att den hoppar över till 3G, jag har svårt att säga om det är 3G 2100, 3G 900 eller 4G 800-masten som hittas då alla sitter på samma hus.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

50

Sv: Mastkarta

När jag först tittade på stora rör positionen fanns inte den gula kragen där. Positioneringen stämmer exakt med 2G masten så det är ju väldigt bra. Sedan dök kragen upp men den bara stör visuellt.

Vi kan göra nytt test där jag låser mifin på 3G. Säger till när jag startat om.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.