1

Tråd: Dovado Pro och 3:s Huawei 3276 modem

Dovado Pro och 3:s Huawei 3276 modem.
Fungerar ovanstående kombination?

Har tittat i modemkompabilitetslistan på Dovados hemsida och hittar E3272 HILINK (3 SE).
Är det detta modem som 3 säljer och säger "upp till 64 Mbit/s på Huawei 3276"?
Finns ju ett antal Huawei 3276 i kompabilitetslistan och jag har inte kunskap nog att veta vilken av dessa 3 använder....

2

Sv: Dovado Pro och 3:s Huawei 3276 modem

Ibland blir det fel....
Jag menar förstås E3276/E3276S HILINK i modemlistan.

3

Sv: Dovado Pro och 3:s Huawei 3276 modem

"3 SE" står för 3 Sverige, alltså 3. Så ja, det fungerar. smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

4

Sv: Dovado Pro och 3:s Huawei 3276 modem

Ja, i grund och botten stödjer våra befintliga routrar (praktist taget) alla USB modem på den svenska marknaden. Se till bara att lägga på den senaste firmware releasen på routern innan du använder den. HiLink stöd kom i firmware 6.2.5 (tror jag), och PRO routern kanske innehåller 6.2.2 eller så.

www.dovado.com/firmware

Tack

5 Senaste redigerad av Kaikallon (2013-11-03 23:32:39)

Sv: Dovado Pro och 3:s Huawei 3276 modem

Jag lånar tråden lite.

För ett tag sedan flashade jag mitt E3276 från tre för att få bort HiLINK. Jag hade tänkt använda det i en annan router.
Det visade sig att fungerade, men inte så bra tyckte jag så jag bestämde mig för att skaffa en Dovado Pro isället (som jag kommer köra i bryggat läge, men det hör inte hit). I kompatibilitetslistan stod det att dovado har stöd för E3276/E3276s, men när jag stoppar i modemet så gör routern inte ens en ansats till att känna igen modemet. Ingen led blinkar, varken på routern eller modemet. Routern säger inte uttryckligen att modemet inte stöds, utan den säger bara åt mig att kontrollera om det finns stöd för modemet. Eftersom jag har flashat till en version helt utan hilink (barebone e3276 alltså) så tycker jag att det inte borde vara några problem.

Jag kan tyvärr inte flasha tillbaka till standard firmware eftersom den är omöjlig att få tag på. Dock så har jag provat massor av olika firmware från den ryska sidan utan vidare framgång.

Finns det nåt sätt att tvinga routern att upptäcka modemet? Hur ska jag göra? Behöver hjälp!

6

Sv: Dovado Pro och 3:s Huawei 3276 modem

Funkar modemet i datorn?

7

Sv: Dovado Pro och 3:s Huawei 3276 modem

Ja, modemet fungerar i datorn om jag ansluter med mobile partner eller vad programmet nu heter.

Jag lyckas inte få modemet att fungera i hilink-läge. Flashningen går bra, men jag får inget internet så jag har gått tillbaka till firmware utan hilink

(observera att dovoadon inte upptäcker modemet med något av de firmware som jag testat)

8

Sv: Dovado Pro och 3:s Huawei 3276 modem

Kaikallon skrev:

(observera att dovoadon inte upptäcker modemet med något av de firmware som jag testat)

Vilka har du testat? Det ligger en Telia variant på deras hemsida.

9

Sv: Dovado Pro och 3:s Huawei 3276 modem

Jag ska pröva när jag kommer hem
Tack på förhand smile

10

Sv: Dovado Pro och 3:s Huawei 3276 modem

Telias firmware låser säkerligen modemet från andra operatörer.

Zyxel NR7103 med 3 maxfart fri surf som failover från fibern
Asus TUF AX3000 med 2 andra Asus AX routrar i Aimesh

11 Senaste redigerad av Kaikallon (2013-11-04 16:11:57)

Sv: Dovado Pro och 3:s Huawei 3276 modem

Nu har jag prövat lite fler firmware, utan någon vidare framgång. Jag prövade båda telia varianterna, men ingen av dem fungerade. Konstigt nog så låstes inte modemet från andra operatörer (tre).

Jag ska fortsätta att prova lite olika firmware på måfå, men just nu känns det inte som att något firmware kommer göra någon skillnad

Hjälp uppskattas!

12

Sv: Dovado Pro och 3:s Huawei 3276 modem

Det ska väl gå att ta bort telias connection manager på något sätt så att modemet blir rent.

Edit: sorry fel där. Hans är från Tre, mitt från Telia.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

13 Senaste redigerad av Kaikallon (2013-11-04 16:56:43)

Sv: Dovado Pro och 3:s Huawei 3276 modem

jonasolof skrev:

Det ska väl gå att ta bort telias connection manager på något sätt så att modemet blir rent.

Det är absolut inte det som är problemet. Problemet är att jag har tagit bort hilink (en sorts connection manager kan man säga) och nu kan inte min dovado pro hitta modemet (modemet är alltså redan rent)

14

Sv: Dovado Pro och 3:s Huawei 3276 modem

Syns det något på MODEM STATUS sidan?

15 Senaste redigerad av Kaikallon (2013-11-05 18:22:16)

Sv: Dovado Pro och 3:s Huawei 3276 modem

Sam skrev:

Syns det något på MODEM STATUS sidan?

Ja, men bara Status: DISCONNECTED
Jag har prövat massvis med olika firmware nu utan lycka. Tillsvidare använder jag modemet i en dator med mdma

Finns det något sätt att forcera routern att använda modemet? Finns det något sätt att få mer detaljer om vad som är inkopplat i routern?  Ett verbose-mode kanske?

Edit: Kan min router vara defekt? Jag köpte den i fyndhörnan hos inet.se, så den var redan upppackad och använd av någon före mig. Jag återställde den till fabrik samt uppdaterade den till senaste mjukvara när jag fick den, så det borde inte vara något problem med gamla inställningar iaf

16

Sv: Dovado Pro och 3:s Huawei 3276 modem

Kontakta oss via http://www.dovado.com/en/support/support-form

Tack,

Sam / Team DOVADO

17 Senaste redigerad av Kaikallon (2013-11-25 21:39:50)

Sv: Dovado Pro och 3:s Huawei 3276 modem

Uppdatering!

Efter att ha kontaktat dovado via deras kontaktformulär och skickat en memdump från modemet så visade det sig att modemet inte upptäcker någon usb-enhet ö.h.t. Jag valde att skicka tillbaka routern till inet (som jag köpte den ifrån) och de skickade en annan begagnad till mig.
Den fungerade utmärkt med mitt flashade modem i en timme ungefär, sedan slutade den reagera. Jag gjorde en norsk reset och gick o la mig. Nästa dag var den stendöd. Inga led'ar lyser på den, och jag kan inte få någon respons från den. Jag har försökt fabriksåterställa den, men den reagerar inte ens på det. Det enda livstecknet är att den bli lite ljummen.

Jag ska skicka tillbaka även denna till inet imorgon, så får vi se när jag får en ny om den håller lite längre.

18

Sv: Dovado Pro och 3:s Huawei 3276 modem

Dovados grejer verkar leva eget liv ibland. Har två Tiny, den ena har aldrig krånglat, men den andra har aldrig fungerat riktigt bra.
Har provat byta nätadaptern utan resultat, då vissa haft problem med dessa.
Den hänger sig nio av tio gånger vid upp/omstart, brukar gå lite bättre om man låter den starta upp utan modemet i först (har inget krävande modem E392 och det fungerar klockrent i den andra). Ibland får man hålla på i 20min innan man får igång f*nskapet, nästa gång slänger jag den...den är utbytt när den var ny, men fick väl en från samma batch då den beter sig likadant.

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

19

Sv: Dovado Pro och 3:s Huawei 3276 modem

Danne,

Kör en firmware rescue och factory reset därefter.

Tack,

Sam / Team DOVADO

20

Sv: Dovado Pro och 3:s Huawei 3276 modem

Sam skrev:

Danne,

Kör en firmware rescue och factory reset därefter.

Tack,

Sam / Team DOVADO

Ska prova en rescue (tror iofs. att jag gjort det någon gång innan), inte helt lätt att göra en factory reset då den inte svarar på någonting när den hänger sig. Om factory reseten måste göras vid först uppstart efter rescue? Kan ta minst femton försök att dra ut och sätta i kontakten innan den startar.

Dock så går den helt utan problem när den väl hoppat igång.

/danne

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

21

Sv: Dovado Pro och 3:s Huawei 3276 modem

Kaikallon skrev:

Uppdatering!

Efter att ha kontaktat dovado via deras kontaktformulär och skickat en memdump från modemet så visade det sig att modemet inte upptäcker någon usb-enhet ö.h.t. Jag valde att skicka tillbaka routern till inet (som jag köpte den ifrån) och de skickade en annan begagnad till mig.
Den fungerade utmärkt med mitt flashade modem i en timme ungefär, sedan slutade den reagera. Jag gjorde en norsk reset och gick o la mig. Nästa dag var den stendöd. Inga led'ar lyser på den, och jag kan inte få någon respons från den. Jag har försökt fabriksåterställa den, men den reagerar inte ens på det. Det enda livstecknet är att den bli lite ljummen.

Jag ska skicka tillbaka även denna till inet imorgon, så får vi se när jag får en ny om den håller lite längre.

Hur gör man en memdump?


USB Modem:
DISCONNECTED

Har ett Huawei E3276s-210 som funkar bra direkt i datorn med Mobile Partner men via Dovadon går det inte att ansluta den säger bara disconnected.






Info about the modem

------Status

Connection Status:

Signal Strength:

IMEI Number:

SIM IMSI:

Modem internal model:

Modem firmware:

USB Modem:
DISCONNECTED

No Service

.....99010641179

.....029803571277 (3 Sweden)

E3276

21.436.03.00.00

Huawei CDC2

------------------------------
Huawei E3276s-210 LTE 4G 3G USB modem
LTE822FT

AT^SYSCFGEX=?
^SYSCFGEX: ("00","01","02","03","99"),((2000000400380,"GSM900/GSM1800/WCDMA900/WCDMA2100"),(280000,"GSM850/GSM1900"),(3fffffff,"All bands")),(0-2),(0-4),((2000080044,"LTE_B3/LTE_B7/LTE_B20/LTE_B38"),(7fffffffffffffff,"All bands"))
OK

•GSM 850 / 900 / 1800 / 1900
•UMTS 900 / 2100
•LTE FDD B3(1800) / B7(2600) / B20(800)   

•LTE TDD B38(2600)
•GPRS / EDGE / HSDPA / HSUPA / HSPA+ / DC-HSPA+ / LTE
•Downstream data rate modem to 100 Mbit/s transmission - up to 50 Mbit/s
•SMS, Balance inquiry
•MicroSD up 32 Gb
•Antenna - CRC9
•Plug-n-Play
•Windows XP SP3, Vista SP1/SP2, Windows 7, Mac OS X 10.5/10.6/10.7, Linux
•Dimension: 92х32х14 mm, Weight - 35 g.

Huawei E3276s-210
(logo MTC)
------------------------------------

Dovado Pro
Huawei E3372s-153
Tre

22

Sv: Dovado Pro och 3:s Huawei 3276 modem

suhagg skrev:
Kaikallon skrev:

Uppdatering!

Efter att ha kontaktat dovado via deras kontaktformulär och skickat en memdump från modemet så visade det sig att modemet inte upptäcker någon usb-enhet ö.h.t. Jag valde att skicka tillbaka routern till inet (som jag köpte den ifrån) och de skickade en annan begagnad till mig.
Den fungerade utmärkt med mitt flashade modem i en timme ungefär, sedan slutade den reagera. Jag gjorde en norsk reset och gick o la mig. Nästa dag var den stendöd. Inga led'ar lyser på den, och jag kan inte få någon respons från den. Jag har försökt fabriksåterställa den, men den reagerar inte ens på det. Det enda livstecknet är att den bli lite ljummen.

Jag ska skicka tillbaka även denna till inet imorgon, så får vi se när jag får en ny om den håller lite längre.

Hur gör man en memdump?


USB Modem:
DISCONNECTED

Har ett Huawei E3276s-210 som funkar bra direkt i datorn med Mobile Partner men via Dovadon går det inte att ansluta den säger bara disconnected.

Hej!
Jag fick informationen om hur man tar en memdump från dovados support via mail. Jag klistrar in mailet nedanför.
Dock så måste jag fråga ett par saker först.
1. Har du seanste firmware? (7.1.4 just nu tror jag)
2. Är det detta som dyker upp när du ju kollar på routerns webgränssnitt?:

Connection Status:

Signal Strength:

IMEI Number:

SIM IMSI:

Modem internal model:

Modem firmware:

USB Modem:
DISCONNECTED

No Service

.....99010641179

.....029803571277 (3 Sweden)

E3276

21.436.03.00.00

Huawei CDC2

Anledningen till att jag undrar är för att den routern som jag hade problem med (den första av dom) kunde inte känna igen att det satt ett modem i över huvud taget. Inget, nada, nothing

Nedanför är mailet från dovados support:

Hej Alexander,

Vad heter den firmware som ligger på modemet just nu? Använder du kabel mellan modemet och routern? Testa i så fall utan den så att det inte är något glapp där. Har du testat om det är samma sak i båda USB-portarna?

Ta ut en memdump enligt instruktionerna nedan så ska jag försöka se exakt vad som händer:


MEMDUMP-INSTRUKTIONER:

1)      Försäkra dig om att USB-modemet sitter i. Stäng av routern och starta upp den igen (dra ur strömmen och sätt in den igen, inte restart via SMS/remote/konfigurations-sidan).

2)      Vänta och låt den stå på i minst 10 min.

3)      Logga in på webbgränssnittet i din webbläsare.
          Default adress är http://192.168.0.1/ (default login är admin / password)

4)      När du loggat in, skriv in följande i adressfältet i din webbläsare:

http://192.168.0.1/cgi-bin/getcfg.cgi?docmd+getmemdump

5)      Spara den erhållna filen och bifoga den i ett svarsmail på detta mail.


Best Regards
Markus Långström
DOVADO Support Team
Email:  support@dovado.com
Phone: +46 8 5229 1885               
Working hours: 09:00-17:00, CET, (Mon-Fri)

23

Sv: Dovado Pro och 3:s Huawei 3276 modem

Kaikallon skrev:
suhagg skrev:
Kaikallon skrev:

Uppdatering!

Efter att ha kontaktat dovado via deras kontaktformulär och skickat en memdump från modemet så visade det sig att modemet inte upptäcker någon usb-enhet ö.h.t. Jag valde att skicka tillbaka routern till inet (som jag köpte den ifrån) och de skickade en annan begagnad till mig.
Den fungerade utmärkt med mitt flashade modem i en timme ungefär, sedan slutade den reagera. Jag gjorde en norsk reset och gick o la mig. Nästa dag var den stendöd. Inga led'ar lyser på den, och jag kan inte få någon respons från den. Jag har försökt fabriksåterställa den, men den reagerar inte ens på det. Det enda livstecknet är att den bli lite ljummen.

Jag ska skicka tillbaka även denna till inet imorgon, så får vi se när jag får en ny om den håller lite längre.

Hur gör man en memdump?


USB Modem:
DISCONNECTED

Har ett Huawei E3276s-210 som funkar bra direkt i datorn med Mobile Partner men via Dovadon går det inte att ansluta den säger bara disconnected.

Hej!
Jag fick informationen om hur man tar en memdump från dovados support via mail. Jag klistrar in mailet nedanför.
Dock så måste jag fråga ett par saker först.
1. Har du seanste firmware? (7.1.4 just nu tror jag)
2. Är det detta som dyker upp när du ju kollar på routerns webgränssnitt?:

Connection Status:

Signal Strength:

IMEI Number:

SIM IMSI:

Modem internal model:

Modem firmware:

USB Modem:
DISCONNECTED

No Service

.....99010641179

.....029803571277 (3 Sweden)

E3276

21.436.03.00.00

Huawei CDC2

Anledningen till att jag undrar är för att den routern som jag hade problem med (den första av dom) kunde inte känna igen att det satt ett modem i över huvud taget. Inget, nada, nothing

Nedanför är mailet från dovados support:

Hej Alexander,

Vad heter den firmware som ligger på modemet just nu? Använder du kabel mellan modemet och routern? Testa i så fall utan den så att det inte är något glapp där. Har du testat om det är samma sak i båda USB-portarna?

Ta ut en memdump enligt instruktionerna nedan så ska jag försöka se exakt vad som händer:


MEMDUMP-INSTRUKTIONER:

1)      Försäkra dig om att USB-modemet sitter i. Stäng av routern och starta upp den igen (dra ur strömmen och sätt in den igen, inte restart via SMS/remote/konfigurations-sidan).

2)      Vänta och låt den stå på i minst 10 min.

3)      Logga in på webbgränssnittet i din webbläsare.
          Default adress är http://192.168.0.1/ (default login är admin / password)

4)      När du loggat in, skriv in följande i adressfältet i din webbläsare:

http://192.168.0.1/cgi-bin/getcfg.cgi?docmd+getmemdump

5)      Spara den erhållna filen och bifoga den i ett svarsmail på detta mail.


Best Regards
Markus Långström
DOVADO Support Team
Email:  support@dovado.com
Phone: +46 8 5229 1885               
Working hours: 09:00-17:00, CET, (Mon-Fri)

Tack. Har fått samma mail från support nu så jag ska göra samma sak.
Jag har inte en Pro utan en 4GR så det är en annan firmware.
Har provat med ett annat modem och det fungerar fint. Bara med detta modem jag inte kan få anslutning. Den hittar ju modemet men kopplar inte upp och hittar inget nät.

Dovado Pro
Huawei E3372s-153
Tre

24

Sv: Dovado Pro och 3:s Huawei 3276 modem

Hej!

Har köpt ett Huawei E3276s Hilink, har inte hunnit testa men läste till min stora skräck att det inte ska gå att brygga Dovado pro med den. Är det något som kommer i en framtida uppdatering?

Mvh /Nicke

25

Sv: Dovado Pro och 3:s Huawei 3276 modem

niru01 skrev:

Är det något som kommer i en framtida uppdatering?

Hej,

Problemet är att Hi-Link är sitt eget router, så det går inte brygga bort den, så att säga.

Dock går det att köra Bridge Mode på icke-Hi-Link modeller.

Kolla här: http://www.mobilabredband.se/forum/post … tml#p57776

Tack,

Sam / Team DOVADO