1 Senaste redigerad av Discover (2013-10-13 18:32:15)

Tråd: Varför är

...Telia så rädda för sabotage mot master / basstationer ?

Andra operatörer verkar ju inte vara lika rädda ?

Frågade Telia om de kunde berätta vart en viss basstation finns,
det fick jag inte veta då Telia är rädda för sabotage.

Så ett tips är att ni håller koll på deras karta för planerad utbyggnad, där ser man ju vart masterna / basstationerna är planerade att byggas.

Kan ju vara bra för framtida inriktningar av antenner, även om Telia har usla abonnemang idag,
så kanske de blir mer generösa med datamängden i framtiden.


Vart Telia har sina nuvarande 3G basstationer går ju att se genom täckningskartan hos Tele2,
lite konstigt kan jag tycka att Telia inte sagt till Tele2 om risken för sabotage ?


Kanske kan vi gemensamt här på forumet markera ut på någon karta (google) vart masterna finns ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

2 Senaste redigerad av plun (2013-10-13 18:43:34)

Sv: Varför är

Jo det finns ju en bra app för iPhone samt Android i form av OpenSignal.

http://opensignal.com/

Nu är jag sedan ganska säker på att svenska användare är för lata för att installera.... smile

EDIT Själv tog jag semester så jag kan inte bidra just nu smile

http://i.imgur.com/ytE0tlBl.png

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

3

Sv: Varför är

Discover: du har PM.

Jag vet inte varför de säger så, men Tre är också lite rädda att ge ut informationen. Dock kan man få ut den om man tjatar lite. Telenor vill inte heller alltid säga det rakt ut, men det går att få fram där också. Hos Tre kan man dock se det på deras utbyggnadskarta, samma sak som med Telia alltså.

Tele2 visar hur man borde göra. Det enda som saknas där är vilken frekvens och teknik som masten kör med. Kommer framförallt bli intressantare när de börjar mer med 4G 800 och 1800.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

4

Sv: Varför är

jag föreslog tidigare en mast-karttjänst där användarna kan rapportera masters placering anonymt... via tex gps kordinater.
jag vet vart många master står, och det gör nog många andra också :-)

någon måste ta långvarigt ansvar för 'kartan' med master, som inte är eller kan komma att bli knuten till någon operatör.
annars är det meningslöst.
sedan är tex google partisk, och säljer data som användarna ger dom gratis.

5

Sv: Varför är

careface skrev:

Discover: du har PM.

Jag vet inte varför de säger så, men Tre är också lite rädda att ge ut informationen. Dock kan man få ut den om man tjatar lite. Telenor vill inte heller alltid säga det rakt ut, men det går att få fram där också. Hos Tre kan man dock se det på deras utbyggnadskarta, samma sak som med Telia alltså.

Tele2 visar hur man borde göra. Det enda som saknas där är vilken frekvens och teknik som masten kör med. Kommer framförallt bli intressantare när de börjar mer med 4G 800 och 1800.

Nejdå, Tre är enbart desperata pga risken till en ekonomisk avgrund och då tar man till vilka medel som helst! smile

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

6

Sv: Varför är

plun skrev:

Jo det finns ju en bra app för iPhone samt Android i form av OpenSignal.

http://opensignal.com/

Nu är jag sedan ganska säker på att svenska användare är för lata för att installera.... smile

EDIT Själv tog jag semester så jag kan inte bidra just nu smile

http://i.imgur.com/ytE0tlBl.png


Laddade hem den appen och den påstod av jag var på andra sidan stan... avinstallerade ganska omgående.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

7 Senaste redigerad av plun (2013-10-14 05:38:25)

Sv: Varför är

Discover skrev:

Laddade hem den appen och den påstod av jag var på andra sidan stan... avinstallerade ganska omgående.

OpenSignal använder lurens vanliga GPS-app samt WiFi-router för lokalisering så då måste du ha något knas på endera bådadera eller på GPS-enheten, kolla med Maps var du då befinner dig ?

Jag hamnade helt rätt i Turkiet där jag är just nu.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

8

Sv: Varför är

Det finns olika sätt att pejla in GSM-master, för 3G och 4G är det bäst att prova sig fram på PTS bredbandskartan.se - om den är uppdaterad...

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: Varför är

jonasolof skrev:

Det finns olika sätt att pejla in GSM-master, för 3G och 4G är det bäst att prova sig fram på PTS bredbandskartan.se - om den är uppdaterad...

Nej den är INTE uppdaterad men däremot blir det en mycket bra karta om man bemödar sig att installera OpenSignal.
(men det betvivlar jag att man gör i Sverige och det beror nog på jantelagen smile  eller vad det nu beror på? )

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

10

Sv: Varför är

open, visar inte vart masten står, utan signalen, rssi ? :-)

sedan står masterna vid större vägar, så ganska lätta att hitta 'sticker upp liksom'

open mfl liknande appar drar ström.

11

Sv: Varför är

plun skrev:
Discover skrev:

Laddade hem den appen och den påstod av jag var på andra sidan stan... avinstallerade ganska omgående.

OpenSignal använder lurens vanliga GPS-app samt WiFi-router för lokalisering så då måste du ha något knas på endera bådadera eller på GPS-enheten, kolla med Maps var du då befinner dig ?

Jag hamnade helt rätt i Turkiet där jag är just nu.


Jag befann mig inomhus i min bostad, dock brukar alltid Google maps hitta mig på samma plats.

Appen påstod också att Telias 4G 800 MHz basstation finns på adressen Hemligbyvägen 93,
ska cykla förbi där och se om radioamatörernas mast huserar något sådant.


Hade wifi avstängd då det var 4G jag är intresserad av, min wifi router vet jag ju vart den står tongue

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

12

Sv: Varför är

Discover skrev:

Jag befann mig inomhus i min bostad, dock brukar alltid Google maps hitta mig på samma plats.

Appen påstod också att Telias 4G 800 MHz basstation finns på adressen Hemligbyvägen 93,
ska cykla förbi där och se om radioamatörernas mast huserar något sådant.


Hade wifi avstängd då det var 4G jag är intresserad av, min wifi router vet jag ju vart den står tongue

Jo det låter ju som typisk svensk retorik  smile smile

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

13 Senaste redigerad av Discover (2013-10-14 19:30:20)

Sv: Varför är

Hade lite fel i mitt inlägg # 11. Appen som påstod att jag eller masten fanns på Hemlingbyvägen 93
heter "Network info II" & inte "OpenSignal"

Efter mitt inlägg tog jag en sväng för att leta efter Telias 4G 800 MHz basstation,
och hemma i stan med telefonen låst till 800 MHz så har jag signalstyrka inomhus
just nu mellan -77 & -83dBm, och -65dBm utomhus.

När jag var uppe vid E4:an vid Johannesbergsvägen i närheten av trafikplats
"Gävle södra" så fick jag en signalstyrka på 51dBm.

Och Telia har en mobilmast i närheten där basstationen kan finnas,
fast den finns inte med på utbyggnadskartan.

Andra tänkbara placeringar är följande master:

"Gävle BT" - masten finns vid trafikplats Johanneslöt, där E16 korsar E4:a

"GL Vändkretsen" - masten finns bakom OKQ8 Andersberg.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

14 Senaste redigerad av plun (2013-10-14 19:03:48)

Sv: Varför är

Discover skrev:
plun skrev:
Discover skrev:

Jag befann mig inomhus i min bostad, dock brukar alltid Google maps hitta mig på samma plats.

Appen påstod också att Telias 4G 800 MHz basstation finns på adressen Hemligbyvägen 93,
ska cykla förbi där och se om radioamatörernas mast huserar något sådant.


Hade wifi avstängd då det var 4G jag är intresserad av, min wifi router vet jag ju vart den står tongue

Jo det låter ju som typisk svensk retorik  smile smile

Hade lite fel i mitt inlägg # 11. Appen som påstod att jag eller masten fanns på Hemlingbyvägen 93
heter "Network info II".

Efter mitt inlägg tog jag en sväng för att leta efter Telias 4G 800 MHz basstation,
och hemma i stan med telefonen låst till 800 MHz så har jag signalstyrka inomhus
just nu mellan -77 & -83dBm, och -65dBm utomhus.

När jag var uppe vid E4:an vid Johannesbergsvägen i närheten av trafikplats
"Gävle södra" så fick jag en signalstyrka på 51dBm.

Och Telia har en mobilmast i närheten där basstationen kan finnas,
fast den finns inte med på utbyggnadskartan.

Andra tänkbara placeringar är följande master:

"Gävle BT" - masten finns vid trafikplats Johanneslöt, där E16 korsar E4:a

"GL Vändkretsen" - masten finns bakom OKQ8 Andersberg.

Jo nu är det svårt utifrån vad du surrat om och att avgöra konsensus av vad du kommit fram till?

Men det är ju typiskt svenskt smile    OpenSignal är skit?

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

15

Sv: Varför är

OpenSignal appen är då inte till någon hjälp, jag testade att använda den idag och appen kunde visa på en karta vart jag befann mig, men den kunde då inte visa vart masten fanns någonstans.

Vad ska man då ha appen OpenSignal till ? Hittar jag inte i terrängen då använder jag Google maps


Att jag fick stark signal uppe vid Johannesbergsvägen tyder ju på att basstationen finns där i närheten,
iaf på den sidan av stan.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

16

Sv: Varför är

När jag söker på 4G master på Open Signal i Kalmarområdet får jag beskedet att we are still working to show 4G towers. At the moment we  can only show 3G towers.

Och 3G masterna ligger inte rätt. Många står ute i Kalmarsund enligt Open Signal. Jag har aldrig funnit programmet användbart.
Jag söker master med signalappar i android som visar signalstyrka i färg och cellbyten. På så vis går det rätt snabbt att zooma in sig på en mast om man kör omkring. Men det är bara värt det om signalstyrkan RSRP på 4G ligger bättre än -95 dBm. Annars kan masten stå vasr som helst.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

17

Sv: Varför är

Discover skrev:

OpenSignal appen är då inte till någon hjälp, jag testade att använda den idag och appen kunde visa på en karta vart jag befann mig, men den kunde då inte visa vart masten fanns någonstans.

Vad ska man då ha appen OpenSignal till ? Hittar jag inte i terrängen då använder jag Google maps


Att jag fick stark signal uppe vid Johannesbergsvägen tyder ju på att basstationen finns där i närheten,
iaf på den sidan av stan.

Ok... typiskt svensk slutsats smile

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

18

Sv: Varför är

Jag framför min belgiska synpunkt att Open Signal är till föga hjälp för att hitta master i Sverige. Bredbandskartan är faktiskt bättre. Håll inte på med tramsigheter om jantelag och typiska svenska åsikter.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

19 Senaste redigerad av Discover (2013-10-14 20:24:04)

Sv: Varför är

plun skrev:
Discover skrev:

OpenSignal appen är då inte till någon hjälp, jag testade att använda den idag och appen kunde visa på en karta vart jag befann mig, men den kunde då inte visa vart masten fanns någonstans.

Vad ska man då ha appen OpenSignal till ? Hittar jag inte i terrängen då använder jag Google maps


Att jag fick stark signal uppe vid Johannesbergsvägen tyder ju på att basstationen finns där i närheten,
iaf på den sidan av stan.

Ok... typiskt svensk slutsats smile


OpenSignal appen fungerar ju inte, är det typiskt svenskt att den inte fungerar ?

Den fungerar varken för mig eller jonasolof.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

20

Sv: Varför är

Discover skrev:

OpenSignal appen fungerar ju inte, är det typiskt svenskt att den inte fungerar ?

Den fungerar varken för mig eller jonasolof.

Yep, det är typiskt svenskt!

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

21

Sv: Varför är

Håll er on topic!

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

22

Sv: Varför är

Der är bara reklam för boken "En man som heter Ove"

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

23

Sv: Varför är

Ok, tillbaka till ämnet och om nu inte OpenSignal funkar så vad har vi för kreativa alternativ?

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

24

Sv: Varför är

en gps lista med kordinater och placering samt teknik.
listan bör vara operatörsneutral, dvs samtliga operatörer, sorterad på ort.

då blir listan liten, och portabel.

25

Sv: Varför är

Använd appen G-net track i en androidtelefon och ha appen i kartläge. Signalstyrkan markeras med färg utmed vägen. Justera färgskalan så att god upplösning fås mellan 85 och 95 dBm. Där det börjar brännas kan man gå över tiill Info-läget som med stora siffror anger cell ID och signalstyrka. Sedan kör man åt ökande signalstyrka. Funkar bra med 4G. Bredbandskartan m.f. Kan vara uthångspunkter.

För GSM har tyskar gjort autopejlande programvara. Det räcker med att köra på en väg så krysspejlar programvaran masternas läge med bra noggrannhet. Programmet finns dock inte publikt. Finns demonnstrerat  på youtube - men jag har ingen länk.

Om man väljer söka nät manuellt i mifin MF93D så listar den alla GSM till 4G nät som hörs oberoende av operatör. Då vet man vilka operatörer som hörs på en plats och kan leta därefter.

Sedan hade vi brunnskartan.se också som visar master.

Eller ta ut någon elöverkänslig. Då bör vederbörande flytta sig bort från masten.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.