1

Tråd: Fw som ger VPN till MR 3420?

Mifin MF93D funkar bra med routern i senaste fw. Huntsman synes inte kunna tillföra något. Men routern saknar väsentligheter som vpn. Finns någon annan öppen fw som gör routern mer användbar för småföretagare?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: Fw som ger VPN till MR 3420?

Kör ssh i stället.

3 Senaste redigerad av svenix (2013-10-10 09:50:04)

Sv: Fw som ger VPN till MR 3420?

Det måste kunna gå att lägga till vpn i OpenWrt/Huntsman. Det finns moduler för nästan allt som man kan lägga till i OpenWrt.
Har dock inte provat vpn själv eftersom jag ej haft behovet. Men kolla t.ex. på:
http://wiki.openwrt.org/doc/howto/vpn.overview
http://wiki.hidemyass.com/OpenWRT_OpenVPN_Setup

4

Sv: Fw som ger VPN till MR 3420?

Jag tror stt 4MB flashminne inte räcker till.

För SSH behövs väl en dator igång på plats. Många vill bara komma in i nätverket till kameror osv.

Men än har inte all a begränsningarna med ett hotspotmodem gått upp för mig. Tveksamt om dyndns kan funka från tp-linken via hotspot som hilink eller som MF93D. Svårt med access utifrån. Tyvärr dröjer den snabbare jump/pocket port virtual  cable enheten vilket är en fuskenkel lösning.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Fw som ger VPN till MR 3420?

jo, byt router.
använd vanliga dd-wrt istället tex.
går att kompilera/addera stödet för routern.

annars använd dovados vpn, som går åt fel håll.

ssh är telnet ala krypterad så fel lösning för dig antar jag.
även om man via telnet kan skapa trafik innefrån, verkar mest omständigt.


jag har req vpn från dovado, för att länka ihop routrarna ett tag, dom är halvvägs med enbart utgående vpn av den enklare pptp modellen.

6 Senaste redigerad av svenix (2013-10-10 14:30:32)

Sv: Fw som ger VPN till MR 3420?

Om syftet är att komma åt kameror eller andra burkar på insidan kan man med fördel använda ssh-tunnlar. ssh finns by default i OpenWrt eftersom valfri router med OpenWrt i praktiken blir en Linux-dator med ett komplett operativsystem. Det funkar alltså direkt och rätt av utan installation av något extra. Funkar alldeles säkert på en TP-link av valfri modell med OpenWrt eller Huntsman på också.

Bara som en snabbtest prövade jag att koppla upp ssh mot en gammal "La Fonera" jag har hemma som kör OpenWrt (som är några år gammal). Som synes funkar det rätt av:

"sven@shimmer:~$ ssh -l root 192.168.11.4
root@192.168.11.4's password:


BusyBox v1.15.3 (2011-11-24 02:38:24 CET) built-in shell (ash)
Enter 'help' for a list of built-in commands.

  _______                     ________        __
|       |.-----.-----.-----.|  |  |  |.----.|  |_
|   -   ||  _  |  -__|     ||  |  |  ||   _||   _|
|_______||   __|_____|__|__||________||__|  |____|
          |__| W I R E L E S S   F R E E D O M
Backfire (10.03.1, r29592) ------------------------
  * 1/3 shot Kahlua    In a shot glass, layer Kahlua
  * 1/3 shot Bailey's  on the bottom, then Bailey's,
  * 1/3 shot Vodka     then Vodka.
---------------------------------------------------
root@ap2:~#"

Att sätta upp ssh-tunnlar är snabbt, enkelt och säkert (eftersom överföringen blir krypterad). Dock krävs det en liten intellektuell ansträngning för att komma in i "tänket" och förstå hur det fungerar. Men har man en gång "fattat finessen" så är det ett oumbärligt verktyg.

Så beroende på behovet kan det säkert till 80-90% lösa problemet att komma åt maskiner inne på det egna nätverket utifrån. Det förutsätter dock att man har någon typ av Dyn-DNS lösning om det skall vara hanterbart, men det gäller ju de flesta metoder för att komma åt nätverket utifrån.

7

Sv: Fw som ger VPN till MR 3420?

Jag provade min 3420V2 med ett e3276-modem och det funkade inte så därför blev det huntsman. Har inte kollat om D-Link erbjuder nyare firmware ?

Angående VPN så har det varit klart knackigt eftersom "Dairyman" legat i ofas med kärnan och VPN-paketen, ska testa senare eller i helgen.

Sen sitter ju de flesta med en Windowsburk och Putty är ju klart bra för att kommunicera med en linuxrouter. (samt WinSCP)

http://ofmodemsandmen.com/winscp.html

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile