1

Tråd: Test med MF93D och Dovado Pro

Edit: det funkade med. Mf93d ip satt till 192.168.2.1 och dhcp.


Har en ny Pro. Uppgraderade fw till 7.1.0 och det rapporterades lyckat.

Det som fungerade med tiny går inte med dovado pro. Vill koppla upp mig via mifi/hotspot MF93D för att få lan-ingång. Dvs dubbel nat eftersom bridge till hotspot inte funkar. Via ipad övervakar jag md93d och vet att den är igång, har adress 192.168.1.1 och dhcp aktiverat.

Dovado pro står inställd på usb connection, alltså ej brygga. Den har ip 192.168.10.1 och även den DHCP aktiverat ned mot laptopen.
Modem status visar ingen signalstyrka, inget IMEI och inget IMSI men det står att det är ett ZTE modem. Dovadon får/tar inget ip från mf93d. Det går inte att pinga mifin genom Pro vilket gick med tiny.

När jag ansluter laptop via lan rapporterar Pro att modemets sim kräver PIN vilket inte stämmer. Vidare sägs signalstyrkan vara låg. Ansluter jag till Pro över wifi kommer inget krav på PIN men fortfarande anses signalstyrkan låg. Går inte att pinga mifin genom dovadon.

Testar med E392 i Pro och det funkar.

MF93D står listad som kompatibel men jag ser inte vad det kan vara som gör att det inte går att få kontakt med mifin genom Pro. Det går ju inte att ställa vilken ip adress som dovadon ska koppla upp mot genom USB. Och var kommer det där med pinkod från?  Pin är avaktiverst på kortet.

Blir retur till butik om det inte funkar.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: Test med MF93D och Dovado Pro

Kolla på MODEM->MODEM SETTINGS sidan om det finns ett val som heter:

"Let router set connection options and APN on L.I.M (Mobile hotspot)"

Det kan vara strul med APN i MF93D. Jag skulle köra en factory reset på MF93D om problemet fortsätter.

Tack,

Sam

3

Sv: Test med MF93D och Dovado Pro

Nej det finns ingen sådan option att låta dovadon sätta connection options and APN på mifin

Tinyn begärde inte pinkod för sim i mifin och man behövde inte fylla i om mifins web admin sida behöver admin och passeord.

APN är redan inställt i mifin. Men dovadon meddelar att det mobila bredbandet kräver APN. Jag har ställt in 4g.tele2.se och det bör fungera.

Sedan dyker det upp ett meddelande from web page:Please change router LAN ip. Men det har jag redan gjort en gång. Varför dyker det meddelandet upp? Får jag inte ha 192.168.10.1?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Test med MF93D och Dovado Pro

Imorgon (förrhoppningsviss) släpps ett nyare firmware. Det är troligtvis anledningen du har inte det valet på den sidan. Jag kör beta.

5

Sv: Test med MF93D och Dovado Pro

Problemet ligger redan på ip-sidan. Dovadon får ingen ip-adress av mifin. Ska testa med att sätta mifins dhcp range till en enda adress.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: Test med MF93D och Dovado Pro

Nu funkar det men inte uppenbart varför. Dovadon har på något sätt tvingat mifin att byta range till 192.168.2.x.  Mifin stod inställd på 192.168.1.1 innan ändringen. Tror samma skedde med tinyn. Nu går det att logga in på mifin via dovadon och även ut på nätet.

På modem settings sidan i dovado är ikryssat automatiskt val av 4G och service does not need APN. Inget annat. Admin/pw för mifin kan man ge när man loggar in där.

Jag prövade att stänga av dhcp i mifin via ipad wifi och sedan in igen. Får kolla vidare på hur man gör stegvis. Grundtipset är att ha dovadon kvar på 192.168.0.1 och ställa MF93D på 192.168.2.1. Mifin ska ha dhcp påslagen, range vidd spelar ingen roll. Men i det här fallet hade dovadon fått 2.162 trots att range går från 100-200. Möjligen kan det vara bättre med begränsad range. Man vill ändå ha ett par adresser för att komma in direkt i mifin över wifi. Att märka är att ipaden inte visar några dhcp adresser mot mifin fast det går att logga in  web interfacet med rätt adress och det går att surfa.

Farten med bra extern antenn är god, BBK 34/4,7 mot tele2 800, SNR 26.  Men utan extern antenn så ligger RSRP på -117 dBm och SNR pendlar mellan 5 och 0 med usb anslutning. sNR går upp till 8 utan usb anslutning. Sänkningen av SNR hänger ihop med att RSSI blir starkare. Utan ström i dovadon ligger RSSI rätt stabilt på -93 dBm men sedan dovadon bootat åker RSIi omkring mellan -86 och -93 med snabba förändringar.  Ett preliminärt intryck är alltså att anslutning över usb till dovadon sänker farten när signalstyrkan är så här dålig men det måste jag verifiera med usb hub senare.

Igår märkte jag att E392 inte kunde koppla upp om det satt direkt i routern fast bandet är 800. Med yttre antenner till modemet var det inga problem. Testade inte med rekommenderad USB förlängning.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Test med MF93D och Dovado Pro

sim har strulat ett bra tag,
får samma med telia kort så är ej operatör/sim relaterat utan routerns fw.
dovado vill ha pin, men kopplar upp sig iaf.
anger jag pin så låses sim och måste ange puk kod på ett o pin'at simkort :-)
bad dovado kolla igenom hela pin delen/logiken för det är något seriöst fel.

8

Sv: Test med MF93D och Dovado Pro

Nu när det funkade så bad den inte om pin. För övrigt känner jag inte till det avaktiverade pin för kortet är inte mitt.

När dovadon inte fick ipadress ville den ha pin för att komma åt mifin.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: Test med MF93D och Dovado Pro

För att koppla upp MF93D mot dovadorouter, råkar vara Pro här: koppla ifrån internetanslutning i mifin.

Gå till dess routerinställningar. Ställ in t ex IP 192.168.2.1 med dhcp range 2.100-2.200

Det räcker inte med att klicka OK, man måste starta om routern under enhetsinställningar.

Låt dovadon stå kvar på 192.168.0.1

Med dovadon avstängd, anslut USB kabeln och starta dovadon. Logga sedan in på dovadons hemsida och sedan på mifins hemsida 192.168.2.1. Kolla att det går att surfa.

Vid behov verifiera adresser genom att scanna från ipad med appen iNet.

Om signalstyrkan är dålig påverkas mifin av att kopplas in via USB. Den här gången syns lite påverkan även med usb-huben mellan routrarna. Det kan inte uteslutas att själva usb-trafiken stör.

Med direktanslutning till Dovado Pro pendlade SNR mellan 5,8 och 9 och BBK gav 13,7/1,4; 13,1/0,9 vid två på varandra följande test. Med strömmen ur Dovadon erhölls SNR mellan 13 och 14 och farten blev 20,8/1,2 och 19,8/1,2.

Nästa test skedde med mifin i ändrat läge vilket påverkade signalstyrkan. Med USB hub var farten 14,6/0,34; 13,6/0,2. Utan hub och utan dovado var DL 15,4 och 11,8 och 15,6. Dvs knappt en tiondel bättre vid denna omgång.

Testen visar vikten av att ha koll på SNR och vad som påverkar denna parameter eftersom det förutsäger vilken fart som kan uppnås. Skillnaden i fart mellan direktanslutning til dovadon med usb kabel och strömlös dovado är påtaglig 13 resp 20 mbit/s. Däremot går det inte stt dra slutsatser av skillnaden i fart mellan å ena sidan mifin utan anslutning till dovado och å andra sidan anslutning via hub. Skillnaden är för liten.

Nu är ju MF93D en rätt ovanlig grej. Jag mäter med E392 och kollar om en instoppad hub påverkar farten. Med en hub mellan dovadoklumpen och routern blir farten sämre än utan hub: ca 3 mbit/s kontra ca 4 mbit/s. Nu vet jag inte om den av dovado rekomenderade basen med anslutningskabel för modem innehåller något som kan filtrera. Borde väl pröva om klumpen påverkan om den sätts in mellan mifin och routern. Med klumpen i serie med mifin ligger SNR på 14. Med dovadon strömlös stiger SNR till 15-16.

Bottom line: Hub emellan hjälper mifin men inte E392. Mifin gav för övrigt betydligt högre fart än E392 på samma plats, 20 mbit/s DL istället för 4.

Tills vidare blir bedömningen att detta fenomen med sänkt SNR vid anslutning till router berör MF93D enbart. Jag har inte underlag för bedömning mot annan utrustning. Dock skedde ingen sänkning då mifin kopplas direkt till laptop med USB.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.