1

Tråd: Huawei E392 (Firmware + Upplåsning) Telenor

Hej

Vill först tacka för en trevlig sida. Har varit här och tjuvläst några år nu och lär mig mycket.

Håller på att hjälpa en vän med deras internet ute på landet. Har budat hem ett e392 (telialåst) ifrån tradera som jag tänkt använda.

Modemet skall användas till Telenors nät. Kommer än så länge bara användas för 3g (han har ett abonnemang med frisurf).

Tjänar jag något på att ändra firmware på e392? läst att många tycker det är mer stabilt. Ska jag först flasha och sedan låsa upp? eller tvärtom?

Modemet skall köras ihop med dovado tiny (nyaste firmware).

Tack på förhand

Mvh

Sebbe

2

Sv: Huawei E392 (Firmware + Upplåsning) Telenor

byter du till nyare telia fw är risken stor att modemet blir låst igen.

kolla nuvarande fw innan du gör något, kanske är senaste på modemet redan.

3 Senaste redigerad av careface (2013-10-07 11:57:24)

Sv: Huawei E392 (Firmware + Upplåsning) Telenor

Upplåsningskod kan du köpa på t.ex Tradera eller här: http://lte-butiken.se/huawei-modem, ytterligare 50% rabatt med koden: 3REch

Upplåsningskoden anger du när du satt i ett simkort från en annan operatör än Telia. Jag tror för övrigt inte att du behöver byta FW i det, du kan ju alltid testa först. Upplåsningskoden går ju att använda igen även om du ändrar FW. Det minimerar ju risken att något går fel om du inte byter den heller. smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

4

Sv: Huawei E392 (Firmware + Upplåsning) Telenor

Finns ingen anledning att byta firmware eller betala för någon upplåsningskod.
Jag köpte ett Telia-låst E392 och låste upp det helt gratis genom att följa tipsen i denna tråd:
http://www.mobilabredband.se/forum/topi … ratis.html

Med originalfirmware har jag sedan kört t.ex. Comviq och Tele2 på modemet.

5

Sv: Huawei E392 (Firmware + Upplåsning) Telenor

varför är det många som lägger in Elisas firmware? Vad är fördelarna?

Jag har även köpt till poyintings 11 db riktantenn som jag förstått skall vara bra. Spelar det någon roll vilken av antennportarna jag använder?

Grymt Forum med snabba svar smile

6

Sv: Huawei E392 (Firmware + Upplåsning) Telenor

Ange typnumret på poyntingantenner så vi är säkra på vilken det är

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Huawei E392 (Firmware + Upplåsning) Telenor

Har inte antennen här, men det är den Kjell säljer:
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr … nformation

8

Sv: Huawei E392 (Firmware + Upplåsning) Telenor

Ja det spelar rollvilken port som används för den ena används både för sändning och mottagning, den andra enbart för mottagnibg för att få högst möjliga fart ned. Uppgiften omvikjen port som är vilken finns på forumet någonstans, jag har glömt. Kör alltid med dubbla antenner eller ingen.

Testa och se vilken port som ger bäst fart ned och upp.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: Huawei E392 (Firmware + Upplåsning) Telenor

Är det lönt med två
Antenner om de endast ska köra 3G? Tror abonnemanget är låst till 16 Mbit också. Om han ändrar så försvinner väl deras fri surf?

Ingen som har något svar angående firmwaren elisa? Vad är fördelarna?

Tack så längd och godnatt smile

10

Sv: Huawei E392 (Firmware + Upplåsning) Telenor

Modern 3G utnyttjar två antenner bl a för diversity mottagning. Men med den hastighetsbegränsningen spelar det nog ingen roll.

kör med modemet som det är så länge, det brukar funka bra. jag vet tyvärr inte fördelarna med elisa fw.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11

Sv: Huawei E392 (Firmware + Upplåsning) Telenor

Ville bara tacka för hjälpen här!

Fick hem modemet idag ifrån tradera. Låste upp det gratis och kunde inte hålla fingrarna i styr så jag la även in elisa mjukvaran. Allt gick väldigt smärtfritt. Skall under morgondagen åka ut till min vän och koppla in allt. Ska bli roligt att se hur det fungerar med antennen!

12

Sv: Huawei E392 (Firmware + Upplåsning) Telenor

-61dbm fick jag. utan antenn var det -72 dbm. Med speedtest får de 20mbit ner och 3 mbit upp. De betalar bara för 16mbit så de är nöjda smile

Däremot övergav jag dovado tiny. fick det inte stabilt med e392. Kopplade ner ofta trots connection tracker. Blev iställlet tp link 3420v2. Funkar grymt bra med rooter firmware!

13

Sv: Huawei E392 (Firmware + Upplåsning) Telenor

sest1000 skrev:

Däremot övergav jag dovado tiny. fick det inte stabilt med e392. Kopplade ner ofta trots connection tracker. Blev iställlet tp link 3420v2. Funkar grymt bra med rooter firmware!

Gratulerar till ett bra val!  smile