1

Tråd: Vilken burk som brygga till mifi MF93D?

Mifin har bara WLAN ut men kan anslutas med USB till dator. Det funkar med usb anslutning till Dovado tiny så länge tinyn står i NAT mode. Får det inte att fungera i bridge mode. det spelar nu mindre roll eftersom det finns ett till problem med tinyn. Den stör nämligen mifin kraftigt på radiosidan när den ansluts över USB kabeln. störningen kommer innifrån routern och berör i detta fall LTE 800. Finns särskild tråd om det.

Så jag söker en alternativ burk att testa som kan ansluta i bridge mode till mifin över USB och har LAN ut, gärna flera portar. Burken bör klara ca 50 mbit/s i download. Wifi inget krav eftersom det finns i mifin och inte går att stänga av.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: Vilken burk som brygga till mifi MF93D?

Hmm, routrar med Huntsman OpenWRT  t ex TP-link MR3420 el WR703N kanske skulle fungera?
Stödjer ju många modem samt "Tethered" Android men frågan är ju om ZTE MF93D supportas.

Du får komma hit och prova när du har vägarna förbi.

Fiber, Bordsrouter ZTE MF28G/D, 2x Huawei B525s-23a, 3Maxfart Fri Surf (100GB/mån), Wifog
Tech Blog of Sweden

3

Sv: Vilken burk som brygga till mifi MF93D?

Tack. jag var redan på Småland och köpte en MR3420 på Media Markt i Kalmar. Ska kolla med den. Fast då måste jag sätta mig in i hur man flashar den också. Första kriteriet är dock att ansluten USB inte får störa mifin på radiosidan. Den signal jag har från en tele2 800 cell är svag men det finns inga andra celler som interfererar och därför är SINR väldigt bra. Det gör mifin extremt känslig för yttre störningskällor.

Läste i din blog att du är på ostkusten av Småland. du kan väl skicka mig ett PM om var närmare bestämt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Vilken burk som brygga till mifi MF93D?

Jag har en liknande setup hos en f.d. kollega.

Kör en Huawei E5776 med extern antenn ca 10m upp.
Sedan har kör jag en http://www.davido.se/shop/product_info. … cts_id=227 som klient till MiFi'n, LAN kopplad till switch som resten av nätverket ligger på.

MiFi sitter i en liten låda, antenn upp i flaggstång. Loco2 ca 40m bort.

Eftersom fastigheten är stor, så har jag satt upp ett separat wifi-nät med andra accesspunkter.

/Rikard

5

Sv: Vilken burk som brygga till mifi MF93D?

Det där förstår jag inte riktigt. Kan du koppla miifins USB direkt till Loco2 eller är Loco2 här en wifi klient till mifin som agerar accesspunkt?

Det är en snygg lösning på det ofta diskuterade trädtopps/flaggstångsarrangemanget.

Jag skippade bridge mode i fortsättningen eftersom jag fick bättre resultat med några routrar som medger usb tetheting av hotspot mifis. Finns annan tråd om det. Hade kunnat använda wifi acesspunkt också för att få ut trådat nätverk men den här gången ville jag hoppa över det och gå direkt från USB till LAN 4 portar för max fart och minimum av burkar. Dubbel nat har inte påverkat farten mycket. Det går ju att jämföra före och efter routetn eftersom mifin också sänder ut signalen med wifi.

  Använder redan trådlös access punkt klient upplägget med en d-link till en granne och dessutom i vinterhuset vid behov.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: Vilken burk som brygga till mifi MF93D?

Loco2 är wifi-klient till mifin.

Hastigheten ligger mellan 12-45/3-8mbit beroende på belastning i nätet.

Hela uppsättningen är lite förenklat såhär:
Dovado Pro 3G USB som backup.
Dovado Pro WAN -> LAN[Loco2(bridge)]wifi ~>MiFi

Sedan är Dovado Pro LAN kopplat till nätverket.

3G-backupen och 4G primär är olika operatörer.


Jag hade kunna använda en Go eller Tiny för usb-teather till E5776, dock stöddes inte det när jag installerade denna uppsättning.

Sedan för spridningsnätet över fastigheten används båda UAP och UAP Outdoor som styrs av en kontroller jag har i vps.


/Rikard

7

Sv: Vilken burk som brygga till mifi MF93D?

Använder du en eller två dovado Pro?

Vad är UAP?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Vilken burk som brygga till mifi MF93D?

Det är en Dovado pro. 3G usb dongel sitter på en separat mast och 4G är anslutet i wan-porten.

UAP http://www.davido.se/shop/product_info. … cts_id=230

AP's med central kontroller. Matas med PoE.

/Rikard

9

Sv: Vilken burk som brygga till mifi MF93D?

Dvs att 4G från E5776 kommer in i dovadons WAN ethernet port via AP klienten Loco 2. Nu klarnar det. Alla ska hänga med, även jag...

Bra standardlösning för mindre företag. Men jag hade valt en mifi med dubbla antennuttag, dvs MF93D. Men den fanns nog inte då. Den har både 5 och 2,4 GHz WLAN också.

När många delar på förbindelsen är det skäl att få till bra signal/brusförhållande och därmed hög fart/bandbredd.

Klarar huawei-mifin många samtidiga anslutningar via dovado pro?

Aktiveras 3G ofta? Vad använder ni för inställning på länkkontrollen över 4G?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.