1 Senaste redigerad av obinett (2008-09-20 10:12:20)

Tråd: Gott skratt - Hamsterstege...

Jaha, då var det dags igen... jag funderade på om man kunde bygga en Yagi antenn, ni vet en riktantenn som fungerar ungefär som en TV antenn som man sett på hustaken.
Principen är enkel, antenn, en reflektor och ett antal direktorer som skall samla upp signalen till antennen. Det kluriga med den är formeln till storleksberäkningen, anyway jag testade med den enklaste varianten jag kunde komma på:
1. Tomrör för eldragning - plast
2. Gängad 3mm stång
3. Araldit - 2 komponentslim
4. Miniräknare
Bestämde antald direktorer till 4 + 1 reflektor.
Reflektor. 70 mm
Direktor  63 mm
Vetetusan om jag räknat rätt men i praktiken funkar det.
Avstånd mellan elementen ca 21mm.

Man sågar ett spår halvt igenom i plaströret där man sätter fast E220 modemet vilket innebär att den inbyggda antennen hamnar i centrum av direktor + reflektor! Praktiskt, ingen antennsladdsförlust här inte!!
Sedan mäter man upp avstånden på plaströret och sågar ett litet spår där man sedan limmar fast den kapade gängade stången. (Går ju med styv ståltråd också, en gammal trådgalge kanske??)
Limma, prova... och fasen det funkar!!
Den fungerar lite sämre än silparabolen men vafasen...
På bilderna ser E220 lustigt ut men det är pga. tejp + lite stöd som jag låtit sitta kvar, inget relaterat till Hamsterstegen...
http://www.bandwidth.mina-filer.com/thumbs/10463.jpg  http://www.bandwidth.mina-filer.com/thumbs/10467.jpg  http://www.bandwidth.mina-filer.com/thumbs/10468.jpg

Känns tryggt att starta helgen med ett lyckat bygge big_smile man kan se att silen ligger och vilar lite...
Trevlig helg alla!!

BYGG BYGG!!!

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh

2

Sv: Gott skratt - Hamsterstege...

Snabbt test i skogen, när man INTE har en enda pinne som indikerar mottagning på E220 klämmer man på "hamsterstegen" och vips får jag 1 el 2 pinnar. Bra ju!:lol:

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh

3

Sv: Gott skratt - Hamsterstege...

Inte funderat på att bli uppfinnare? smile

Kanske skall lägga upp en egen kategori "hemma byggen"  eller liknande tongue

Grymt gjort!

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

4

Sv: Gott skratt - Hamsterstege...

Her testat silen, den gav endast 8 procent ökning för mig, och blir således spöad av min 300 kronors Classe antenn med hästlängder. Dock hade jag säkert för dålig precision i monteringen av silen.

Hamsterstegen känns som den kan vara bättre, då de flesta "riktiga" antenner ser ut åt det hållet, inkl Classe-antennen.

5 Senaste redigerad av obinett (2008-09-25 16:50:59)

Sv: Gott skratt - Hamsterstege...

Choo!

Mja, det är ju faktiskt så att skall man göra en "riktigt" vass antenn skall man använda laser för att få precision på alla mått, tex. den hamsterstege jag gjort så visst kan det vara så att en "köpe" antenn är bättre. 
Fördelen jag ser med de enkla hemmasnickrade  prylarna är att de kostar lite, slipper antennförlust i kablar (som faktiskt är betydande.. speciellt eftersom uteffekten är snuskigt liten från ett USB modem) man behöver varenda kraft man kan få. 
Dessutom säljer jag ju inte prylarna! big_smile Då kan man ta att de inte alltid blir så himla bra.
Jag kan ju nämna bara att på slutet av 80-talet under min radioamatörperiod byggde ett litet slutsteg på 2KW för 2cm bandet. Till detta kopplade jag en stackad Yagi (2st i det fallet) som gav en hel del förstärkning... vi hamnade i rätt höga effekter vid antennen kan jag säga. Min gode vän som bistod mig att sedan trimma in slutsteget har  några stora fläckar på hakan där det inte växer skägg, vi trodde det var cancer tills läkaren sa: "Hm.. det ser nästan ut som du är strålskadad..." mm... den drog ström också kommer jag ihåg, och grannen också...

Men det är lite roligt att testa iaf. och så kallar jag den ju för hamsterstege, inte antenn lol

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh

6

Sv: Gott skratt - Hamsterstege...

Du borde test lite mer och fixa den mer seriös smile.
Det finns säkert flera som då skulle köpa såna här av dig.
om du fick up en del DBM i förstärkning.
smile
Men hursom helst.
snyggt jobbat.
alltid nice och se folk göra ega saker som funkar.

7

Sv: Gott skratt - Hamsterstege...

PsyDonia skrev:

Du borde test lite mer och fixa den mer seriös smile.
Det finns säkert flera som då skulle köpa såna här av dig.
om du fick up en del DBM i förstärkning.
smile
Men hursom helst.
snyggt jobbat.
alltid nice och se folk göra ega saker som funkar.

Tjo!

Mjae, det är klart att man kan göra det "skarpt" men det finns ju att köpa och då är det ingen sport.:D
Jag gillar att pilla med saker och vis av erfarenhet från min tid som radioamatör så vet jag att skillnaden mellan ett "bra" bygge och en "köpt" produkt ofta kan vara hårfin.
huvudsaken för min del var att jag fick mycket bättre funktion på mitt annars taffliga 3G surf, det funkar bättre nu och då är jag nöjd iaf. !!

/GB

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh

8

Sv: Gott skratt - Hamsterstege...

Låter nice bra inställning du har.
det är mer sport att göra saker som folk vill ha som finns att köpa.
Och folk vill ha det man gör.
Hur som helst riktigt nice och trevligt att läsa dina små projekt.
Du får gärna göra en utförligare guide.
alltså skriva lite sen bild om det som är skrivet.
sen skriva om nästa steg hur man gör och sen bild.

9 Senaste redigerad av obinett (2008-10-10 11:49:09)

Sv: Gott skratt - Hamsterstege...

Tjo!

Okay, steg för steg... jag har en idé till så jag kommer tillbaka....

/GB

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh

10

Sv: Gott skratt - Hamsterstege...

Youtube!!