1 Senaste redigerad av Mrahvin (2013-09-26 11:29:05)

Tråd: E3276 (hilink) - Tiny - Asus rt-ac66u?

Hej!

Har precis skaffat ett 4G abonnemang hos Tre med ett huawei e3276. Nu kör jag det i vår gamla Dovado Tiny. Det verkar funka bra i sig. Dock tänkte jag ordna med extern antenn också och då även passa på att förbättra wifi-täckningen. Tycker inte riktigt Tinyn räcker till.

Min tanke var då att skaffa en Asus rt-ac66 (som verkar toppa de flesta listor för routers) och köra den som AP och switch medan Tinyn får sköta själva modemet och uppkopplingen. Stänger då av WLAN på Tinyn. Men vill kolla innan jag beställer om detta borde funka? Modemet är av hilinktypen men funkar ju i Tinyn om än lite begränsat. Borde väl gå att dela uppkopplingen vidare eller strular hilink till det? Vad jag lyckats googla fram stöder inte Asusen modemet självt.

2

Sv: E3276 (hilink) - Tiny - Asus rt-ac66u?

Ja AC66U funkar med 3276 hilink. Jag har själv testat smile
Problemet är bara att i hilink modem är det en inbyggd router så du kommer få dubbel NAT. Kollar du på din router så har den bara ip ut till modemet. Alltså en 192.168.x.x ip.
Du kommer få en krock fösta gången för båda kör på 192.168.1.1 men det löser routern själv med att ändra till 192.168.2.1.

Nu kör jag med ett upplåst 3276 modem från telia men det verkar bara funka på 3G i routern. Det funkar dock perfekt i datorn på 4G.

3

Sv: E3276 (hilink) - Tiny - Asus rt-ac66u?

Ok, tack för svar. Låter ju som det kan funka.

Jag antar att jag stänger av DHCP på Asusen och låter Tinyn sköta det? Annars blir det väl 3 x NAT... Finns det någon nackdel att göra så? Instinktivt känns det som att överföringar som bara ska gå internt över WLAN:et kan bli långsammare om det måste gå omvägen via Tinyn. Skulle det funka att stänga av DHCP på tinyn istället och låta Asusen sköta det direkt?

4

Sv: E3276 (hilink) - Tiny - Asus rt-ac66u?

Du behöver inte din tiny alls. Kör modemet direkt i asusen.

5

Sv: E3276 (hilink) - Tiny - Asus rt-ac66u?

Very few routers support the full, or high speed of LTE. They are generally capped, limited, to 20 mbit down.

My router, ASUS RT-56u was capped, and would only give me 20mbit with the LTE modem (Huawei E398) connected to the USB. I however, got >40 mbit when the LTE modem instead was connected to a Dovado Tiny, which was then connected to the  ASUS router.

6

Sv: E3276 (hilink) - Tiny - Asus rt-ac66u?

andrer skrev:

Very few routers support the full, or high speed of LTE. They are generally capped, limited, to 20 mbit down.

My router, ASUS RT-56u was capped, and would only give me 20mbit with the LTE modem (Huawei E398) connected to the USB. I however, got >40 mbit when the LTE modem instead was connected to a Dovado Tiny, which was then connected to the  ASUS router.

Yeah, the DOVADO TINY / DO / DOMA models are good for up to 88-90Mbps of USB modem->Ethernet LAN throughput. If however, you use the DOVADO PRO, you can go all out at 150Mbps! :-)

7

Sv: E3276 (hilink) - Tiny - Asus rt-ac66u?

Or you could use a TP-link router with the eminent Huntsman firmware for a fraction of the cost:
http://ofmodemsandmen.com/