1 Senaste redigerad av jontekhan93 (2013-09-15 22:13:39)

Tråd: Kommer en antenn att göra någon nytta åt mig :)?

http://s24.postimg.org/ot974apn9/asdabredbad.png

bor cirka 330 meter exakt ifrån masten
använder e3276 hilink och den är kopplad direkt in i datan



Tjänststatus:    Funktion för krets- och Paketdata
RSRP:    -99dBm
RSRQ:    -14dB
RSSI:    -79dBm
Cell id:    28866818
PCI:    310
SINR:    13dB
nätverksläge:    4G

2

Sv: Kommer en antenn att göra någon nytta åt mig :)?

http://viewitem.eim.ebay.se/Mobile-Broa … 66595/item

hade tänkt köpa den här nämligen

3

Sv: Kommer en antenn att göra någon nytta åt mig :)?

Ja, du bör få bättre pingtid och bättre fart ned och upp med en yttre antenn.

Signal/interferens/brusförhållandet är 13 vilket bara är rätt hyggligt - med en yttre antenn stiger SINR och farten ökar.  Nu är det i och för sig inte klart vilken range Huawei Hilink E3276 har på de angivna värdena av SINR. Det var en nyhet för mig att de visas direkt av modemet.

RSRQ -14 är direkt dåligt så nära masten och kan möjligen antyda att du ligger nära gränsrn mellan två antennlober från samma mast.

Är du säker att du är uppkopplad på 2600? Cell id konverterat till hexadecimalt är 1b87902. Tvåan i slutet kan stå för att det är 900 bandet om det nu är tele2 som är din operatör.

Så först måste man vara säker på vilket band det är. Vissa smartphones kan användas för att finna ut bandet också.

(Jag undrar om det går att skicka AT-kommandon till Hilink-modemet. I så fall vore det lätt att se vilken bandbredd som används och därmed bandet).

Frågor om modemet: är det ett tele2 brandat hilink 3276 eller vad? Är det operatörslåst?

PS: sambandet mellan RSSI, RSRP och RSRQ stämmer inte alls, varken om det är 900 eller 2600 bandet. Huaweis modem brukar visa väldigt fel. Om det är 2600 bandet skulle RSRQ vara noll. Vore det 900 skulle RSRQ vara -2. Det kan aldrig bli bättre än -3. Förmodligen är RSSI mycket starkare. SINR och RSRP är det viktigaste.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4 Senaste redigerad av jontekhan93 (2013-09-16 18:15:27)

Sv: Kommer en antenn att göra någon nytta åt mig :)?

Tack så hemskt mycket för all information!

Du har nog rätt att jag ligger emellan 2 st antennlober för gick förbi tornet imorse och då såg jag att dom pekade vänster höger från vart jag bor :S

det är tele2 e3276 hilink det var låst men beställde upplåsning med produkten. Och det är 2600mhz som används redan kollat på tele2 kartor o det ska vara 2600. Sen ligger det två stycken 900 MHZ mastar cirka 1 mil härifrån
Jag spelar väldigt mycket och vill förbättra mitt ping så gott som det går.

5

Sv: Kommer en antenn att göra någon nytta åt mig :)?

Din signalstyrka RSRP är påtagligt låg om det är så att modemet står så att signalen från masten  330 meter bort bör nå routern någorlunda bra. Om du ligger mellan två 2600 sektorer kan interferensen vara så hög att modemet föredrar att koppla upp på 900 där masten är en mil bort. Den masten kan ha en antenn riktad rakt mot dig utan att de två andra sektorerna stör.

Det knepiga är slutsiffran 2 i GCI, global cell id. Såvitt framkommit hittills bör detta vara en 900 cell, öven vid övergången till net4mobility. Emellertid, om masten nära dig bara har 2600 sektorer bör slutsiffrorna vara 1,2 eller 3.

Jag skulle ta datorn med modem och åka etthundra meter från 2600 masten och kolla, gärna i antennernas riktning. Sedan skulle jag göra samma på 900-masten så du får koll på PCi och GCI på de tre sektorerna på varje mast.

Vi har tidigare försökt klura på i vad mån sista siffran skvallrar om vilket band som används, se länk, men där tog jag inte med alternativet att en 2600 mast bara har ett band. På tele2s täckningskarta kan man zooma in och se om täckningen runt masten har färg för sextio eller åttio mbit/s. Det högre är 2600 (20 MHz bandbredd) och det lägre 900 (10 MHz). Skräp att modemet inte talar om bandbredden eller handet. Bäst upplösning får man med bredbandsbolagets täckningskarta ställd för inomhusbruk. Bredbandsbolaget är telenor som samkör alla 4G band med tele2.

Det vore mycket värdefullt om du utöver PCI, GCI också noterade RSRP, RSRQ och SINR vid olika avläsningar. Det får gärna bli tjugo stycken avläsningar så att vi får se spannet på SINR med Hilinkmodemet. Notera gärna hur långt ungefär från den andlutna masten.

http://www.mobilabredband.se/forum/topi … -2600.html

Beställde du modemet upplåst av Tele2? Är det tele2s mobile partner som ger SINR?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6 Senaste redigerad av jontekhan93 (2013-09-16 19:37:08)

Sv: Kommer en antenn att göra någon nytta åt mig :)?

Attans. Jag har jag bara en stationär dator använder 4g internet som mitt primära internet för tillfället då jag precis flyttat ut på landet och bodde så nära en mast trodde jag att jag kunde ha en fördel med att använda 4g istället för fast bredband.
Modemet är köpt på http://www.lohelectronics.se/ , du tror inte jag kan ringa tele2 och kolla om dom kan hjälpa mig kolla up vilken frekvens jag är uppkoplad på. Men du har förmodligen rätt att jag är uppkoplad på 900mhz för och såvitt jag vet riktas iaf en av dessa masternas antenner rakt ner emot mitt hus. Och det är en väldigt stor mast gentemot den som är här nära mig

7

Sv: Kommer en antenn att göra någon nytta åt mig :)?

prova en annan operatör om den är bättre, annars.

8 Senaste redigerad av jontekhan93 (2013-09-16 20:54:35)

Sv: Kommer en antenn att göra någon nytta åt mig :)?

Provat telia och tre, men vill lixom använda en operatör som erbjuder rimlig datamängd just nu e jag på comviq 20gb kontant tills jag hittar nått rimligt jag vill binda mig till. Hursomhelst så ger tele2 mig bäst resultat här vart jag bor.

9

Sv: Kommer en antenn att göra någon nytta åt mig :)?

Telenor är samma 4G som tele2 men är dyra.

Har du ingen bekant som har en samsung S4 eller S3 alternativt en nokia 820 eller 920?

Med dessa telefoner ser man lätt vilket band man är på. Det behövs inte ens ett tele2 kort nära masten. De visar band på olika sätt. Jag lastar inte på en massa detaljer men kan berätta  mer utgående fån vilken telefon det är.

Vilken landsända bor du i?

Du kan pröva att ringa tele2 support och fråga om sektorn i fråga är 2600 eller 900. Den kan t o m vara 800. Ange både decimala numret (bara siffror) och den hexadecimala beteckningen jag gav. PCI kan de inte identifiera masten och sektorn med.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10

Sv: Kommer en antenn att göra någon nytta åt mig :)?

jonasolof skrev:

Du kan pröva att ringa tele2 support och fråga om sektorn i fråga är 2600 eller 900. Den kan t o m vara 800. Ange både decimala numret (bara siffror) och den hexadecimala beteckningen jag gav. PCI kan de inte identifiera masten och sektorn med.

Jag fick denna support av Tele2.
De hjälpte till att få fram närmaste mast samt talade om att den var på 900.

Dovado Pro
Huawei E3372s-153
Tre