51

Sv: Tele2 höjer nu också priserna

Jag blev så paff när jag såg detta så jag tipsade Plus.
Får se om det svarar.

52

Sv: Tele2 höjer nu också priserna

Hatt eller vad hon heter borde sätta som vilkor för 700Mhz bandet att man ska erbjuda rimliga pris pch mängder för glesbyggdsadresser..

53

Sv: Tele2 höjer nu också priserna

Ja man undrar vad f_n de sysslar med? Hade mobiltelefoni hos Tele2 ett tag men det var så mycket fel på fakturor m.m. så jag bytte till Telenor. Där har det inte varit något sådant krångel men tyvärr är de för dyra även de så när bindningstiden går ut blir det Hallon (Tre egentligen alltså).
När det gäller bredband ligger jag kvar hos Telenor så länge jag har de villkor kvar som jag har nu. De har dessutom gjort något under den gånga veckan så hastigheten ligger nu stadigt kring 35 ner och 20 upp trots 10 km till masten (kör med dubbla riktantenner så det gör nog sitt till).
I förlängningen finns väl risken att man får gå tillbaka till ADSL igen. sad
Tilläggas bör att Tele2 trots sin sjuka prishöjning ligger bra mycket lägre än vad Telia gör prismässigt - Tele2 199:- för 15 GB när Telia tar 399:- för 10 GB. Det är en rätt så rejäl skillnad det. Fast till Telias försvar skall då sägas att de erbjuder en mycket högre hastighet än Tele2:s snåla 10 Mbit/s.

54

Sv: Tele2 höjer nu också priserna

Jag har inga prob med hastigheten, om den är 10, men då ska hastigheten upp vara densamma och bra ping, men 800:-/ månad är vansinne !
Då det blir 9600Kr på ett år.
Då är det billigare med satelit !

Jag gissar anledningen är att LTE/operatörernas nät är överbelastat och dom vill bliav med kunder som belastar hårt, och behålla lukurativa mobiltelefonkunder där man kan >trippelfakturera dvs telefonapparat, abg, samtal, sms, mms, tv ... osv

Påkul,
Räknaut MB priset på ett MMS när det tex kostar 5Kr/st(enkel räkning)
Räknaut MB priset på en minuts mobilsamtal när det tex kostar 5Kr/minut(enkel räkning)
Då allt detta är 'vanlig datatrafik' i verkligheten, fast i slutnasystem för att maximera priskontrollen.

Ett sms är tex 0,000160MByte dvs 31250Kr per MB data vid 5Kr styck för sms B-)

Då är det begripligt att man vill fåupp pris/vinst på MBB

55

Sv: Tele2 höjer nu också priserna

Wow just nu erbjuder tele2 "totalt oväntat" på HBO Nordic streamingtjänst HELT GRATIS i 6 månader när man tecknar mobilt bredband. Värde 79:-/mån - ganska generöst eller hur... Synd bara att hela surfpotten lär ta slut efter första filmen... och att du då måste köpa mer data för DYRA pengar eller kanske uppgradera till ett large abonnemang för 700:/mån...

56

Sv: Tele2 höjer nu också priserna

G-Man skrev:

Jag har inga prob med hastigheten, om den är 10, men då ska hastigheten upp vara densamma och bra ping, men 800:-/ månad är vansinne !
Då det blir 9600Kr på ett år.
Då är det billigare med satelit !

Jag gissar anledningen är att LTE/operatörernas nät är överbelastat och dom vill bliav med kunder som belastar hårt, och behålla lukurativa mobiltelefonkunder där man kan >trippelfakturera dvs telefonapparat, abg, samtal, sms, mms, tv ... osv

Påkul,
Räknaut MB priset på ett MMS när det tex kostar 5Kr/st(enkel räkning)
Räknaut MB priset på en minuts mobilsamtal när det tex kostar 5Kr/minut(enkel räkning)
Då allt detta är 'vanlig datatrafik' i verkligheten, fast i slutnasystem för att maximera priskontrollen.

Ett sms är tex 0,000160MByte dvs 31250Kr per MB data vid 5Kr styck för sms B-)

Då är det begripligt att man vill fåupp pris/vinst på MBB

Överbelastade nät tror jag inte en sekund på. Det har aldrig funnits mer kapacitet än nu. Förut kunde man teckna fri surf för 199 kr/mån trots att det bara fanns 3G. Nu har man ett nät till med brutalt mycket mer kapacitet.

Däremot är de nya prismodellerna förstås ett problem. Idag får man fria samtal och sms i de flesta abonnemang. Tidigare utgjorde det merparten av intäkterna. Självklart måste man då ta betalt på något annat sätt.

Man undrar hur tre kommer att göra nu. De har ju typ 10% av alla bredband i hela Sverige(fasta och mobila). Om de också börjar med ockerpriser så lär de tappa kunder eftersom de inte erbjuder fast bredband till lägre priser som de andra operatörerna. Å andra sidan får de ju brutalt sämre marginaler än de andra om de inte höjer priserna.

Själv tror jag att de följer efter och vi får ett år av ockerpriser. Sedan går proppen ur och vi får ett priskrig på data istället!

57

Sv: Tele2 höjer nu också priserna

Husknuten skrev:

Överbelastade nät tror jag inte en sekund på. Det har aldrig funnits mer kapacitet än nu. Förut kunde man teckna fri surf för 199 kr/mån trots att det bara fanns 3G. Nu har man ett nät till med brutalt mycket mer kapacitet.

Däremot är de nya prismodellerna förstås ett problem. Idag får man fria samtal och sms i de flesta abonnemang. Tidigare utgjorde det merparten av intäkterna. Självklart måste man då ta betalt på något annat sätt.

Man undrar hur tre kommer att göra nu. De har ju typ 10% av alla bredband i hela Sverige(fasta och mobila). Om de också börjar med ockerpriser så lär de tappa kunder eftersom de inte erbjuder fast bredband till lägre priser som de andra operatörerna. Å andra sidan får de ju brutalt sämre marginaler än de andra om de inte höjer priserna.

Själv tror jag att de följer efter och vi får ett år av ockerpriser. Sedan går proppen ur och vi får ett priskrig på data istället!

Prata med nätteknikerna hos Telenor och Tele2. Deras 4G-nät har redan problem med överbelastning på flertalet platser i landet - framförallt i stora städer (ej de tre storstäderna). Uppsala och Linköping är två bra exempel där de har stora problem med överbelastning på både LTE 900 och LTE 2600.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

58

Sv: Tele2 höjer nu också priserna

Enkelt sätt att minska nätbelastningen enligt gängse marknadsekonomi är - höj priset.
Finns flera fördelar, ett behöver ej byggaut så sparar pengar, två får bättre avkastning på befintliga investeringar så en total win win för ägarna och de kunder som stannar och betalar då näten blir stabilare.

När LTE drogsigång märktes stamnätsbelastningen, blev flera proppar som syntes, borde vara relativt enkelt att bygga bort, men när 90% täcks och kör med lte och tex 80 mbit blir det svårt att bygga bort när alla tittar på HDplay kl18:00 utan multicast.
80mbit*5000master*1000kunder osv, blir lite bandbredd om allt ska passera kista tex. Jag är tveksam att det finns billigfiber att hyra mer i tex stureplan.

59

Sv: Tele2 höjer nu också priserna

careface skrev:
Husknuten skrev:

Överbelastade nät tror jag inte en sekund på. Det har aldrig funnits mer kapacitet än nu. Förut kunde man teckna fri surf för 199 kr/mån trots att det bara fanns 3G. Nu har man ett nät till med brutalt mycket mer kapacitet.

Däremot är de nya prismodellerna förstås ett problem. Idag får man fria samtal och sms i de flesta abonnemang. Tidigare utgjorde det merparten av intäkterna. Självklart måste man då ta betalt på något annat sätt.

Man undrar hur tre kommer att göra nu. De har ju typ 10% av alla bredband i hela Sverige(fasta och mobila). Om de också börjar med ockerpriser så lär de tappa kunder eftersom de inte erbjuder fast bredband till lägre priser som de andra operatörerna. Å andra sidan får de ju brutalt sämre marginaler än de andra om de inte höjer priserna.

Själv tror jag att de följer efter och vi får ett år av ockerpriser. Sedan går proppen ur och vi får ett priskrig på data istället!

Prata med nätteknikerna hos Telenor och Tele2. Deras 4G-nät har redan problem med överbelastning på flertalet platser i landet - framförallt i stora städer (ej de tre storstäderna). Uppsala och Linköping är två bra exempel där de har stora problem med överbelastning på både LTE 900 och LTE 2600.

Tele2 & Telenors 4G nät lider av överbelastning i Gävle också.

Lite roligt faktiskt att 3´s 3G nät är snabbare än Tele2´s 4G nät, det säger en hel del om fuskbygget.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

60

Sv: Tele2 höjer nu också priserna

Discover skrev:
careface skrev:
Husknuten skrev:

Överbelastade nät tror jag inte en sekund på. Det har aldrig funnits mer kapacitet än nu. Förut kunde man teckna fri surf för 199 kr/mån trots att det bara fanns 3G. Nu har man ett nät till med brutalt mycket mer kapacitet.

Däremot är de nya prismodellerna förstås ett problem. Idag får man fria samtal och sms i de flesta abonnemang. Tidigare utgjorde det merparten av intäkterna. Självklart måste man då ta betalt på något annat sätt.

Man undrar hur tre kommer att göra nu. De har ju typ 10% av alla bredband i hela Sverige(fasta och mobila). Om de också börjar med ockerpriser så lär de tappa kunder eftersom de inte erbjuder fast bredband till lägre priser som de andra operatörerna. Å andra sidan får de ju brutalt sämre marginaler än de andra om de inte höjer priserna.

Själv tror jag att de följer efter och vi får ett år av ockerpriser. Sedan går proppen ur och vi får ett priskrig på data istället!

Prata med nätteknikerna hos Telenor och Tele2. Deras 4G-nät har redan problem med överbelastning på flertalet platser i landet - framförallt i stora städer (ej de tre storstäderna). Uppsala och Linköping är två bra exempel där de har stora problem med överbelastning på både LTE 900 och LTE 2600.

Tele2 & Telenors 4G nät lider av överbelastning i Gävle också.

Lite roligt faktiskt att 3´s 3G nät är snabbare än Tele2´s 4G nät, det säger en hel del om fuskbygget.

Ganska överbelastat i Hässleholm också.

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

61

Sv: Tele2 höjer nu också priserna

Får väl ändra det jag skrev till framförallt i städer. Överbelastning förekommer också i de tre största städerna också - men där månar de mer om sina kunder och ser till att försöka bygga bort den. Dessutom kör de ju med fyra frekvenser där vilket säkerligen underlättar en del också.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

62

Sv: Tele2 höjer nu också priserna

Jag undrar om det finns ett samband mellan höjda priser och pågående beslut att inom EU slopa roamingavgifter. Om operatörerna inte får ta ut olika avgifter så borde priserna stabiliseras på en gemensam (hög?) nivå. Någon som vet hur priserna för mobilt bredband ser ut i övriga EU?

63 Senaste redigerad av Discover (2017-11-20 22:43:46)

Sv: Tele2 höjer nu också priserna

careface skrev:

Kul att du tror att 3 kommer "säcka ihop". Hutchison Whampoa har inte sålt någon av sina operatörer, i något land alls - så varför skulle Sverige bli det första? Vad bygger du det på, har du källor så kommer jag självklart kunna ändra min åsikt, men jag känner på mig att du inte har det?

Vad är det de försöker testa? Tycker att det är ganska självklart att ett större bredband till ett lägre pris säljer bättre än ett mindre till ett högre tongue

Något liknande kanske vi får se mellan
Tre & Tele2 i Sverige ?

en.m.wikipedia.org/wiki/Vodafone_(Australia)

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.