1

Tråd: Tele2 höjer nu också priserna

Tele2 har nu också höjt priserna för sitt mobila bredband - dock inte med samma chockhöjning som Telenor och Telia - men fortfarande en höjning med över 50%!

http://surfvaljaren.se/2013/09/tele2-ho … -priserna/

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

2

Sv: Tele2 höjer nu också priserna

Är inte även hastigheten sänkt för small ?

AC68 med Dovado Tiny
AC87, 100/100 Mbit

3

Sv: Tele2 höjer nu också priserna

Svårt att jämföra, men dagens small kan man nästan jämföra med tidigare medium och då är hastigheten oförändrad. Det tidigare small får man nästa jämföra med Surf.

Tidigare small såg ut som följer,
79kr/månad
Upp till 5Mbit/s
2GB data

om jag inte missminner mig.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

4 Senaste redigerad av Sam (2013-09-10 20:17:53)

Sv: Tele2 höjer nu också priserna

Tur att jag nappade på 4G modem paketet (149,5kr/mån för 100GB i 2år) i TREs Fyndhörna idag. Den försvann igen ganska fort därefter, men lär dyka upp igen förrhoppningsviss. Mitt Tele2 Large 80GB (SIM only) tar slut den 25:e Oktober. Synd, was fun while it lasted.

5

Sv: Tele2 höjer nu också priserna

Bredbandsbolagets (Telenor) erbjudande är inte så tokigt för de som jämför:

http://www.bredbandsbolaget.se/bredband … -plus.html

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

6

Sv: Tele2 höjer nu också priserna

Det brukar dyka upp då och då! Just nu finns ju 100GB data för 239kr/månad och en Huawei E5172 i fyndhörnan, det är 20% rabatt. Ett bra pris det också.

Sen kan man ju få en 3G-router och 100GB data för 149,50kr/månad om man vill - abonnemanget funkar ju med 4G, bara det att hårdvaran man får med inte gör det. Under dagen har det ju funnits både ett 4G-modem (MF880) och en 4G-router (MF28G) till samma pris, 149,50kr/månad.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

7

Sv: Tele2 höjer nu också priserna

plun skrev:

Bredbandsbolagets (Telenor) erbjudande är inte så tokigt för de som jämför:

http://www.bredbandsbolaget.se/bredband … -plus.html

Det är det ju faktiskt inte, ett snittpris på 334kr/månad för två år.

Väldigt mycket billigare än Telenor och en del billigare än Tele2 smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

8

Sv: Tele2 höjer nu också priserna

careface skrev:
plun skrev:

Bredbandsbolagets (Telenor) erbjudande är inte så tokigt för de som jämför:

http://www.bredbandsbolaget.se/bredband … -plus.html

Det är det ju faktiskt inte, ett snittpris på 334kr/månad för två år.

Väldigt mycket billigare än Telenor och en del billigare än Tele2 smile

Jo Telenor som moderbolag till BBB har nu skördat sommarstugekunderna smile och de brukar komma efter med sina erbjudanden.

Tele2 gör en anpassning av avgifterna eftersom bandbredd faktiskt kostar flis....

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

9

Sv: Tele2 höjer nu också priserna

Tele2 gör en anpassning av avgifterna eftersom bandbredd faktiskt kostar flis....

tele2, bandbredd, BS 1 mbit i maximal hastighet, kostar inte flis, möjligtvis torr mossa... :-)

10

Sv: Tele2 höjer nu också priserna

Faktiskt tveksam till att det handlar om att de har för stora utgifter. Det har fungerat alldeles utmärkt för Telenor att erbjuda fri surf år efter år. Samtidigt som operatörer i andra länder; 3 DK och Elisa (eller om det var Sonera) FI är två bra exempel.

Det handlar mer om att tjäna så mycket som möjligt, är jag väldigt säker på.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

11

Sv: Tele2 höjer nu också priserna

går inte att öka vinsten med 20% per period längre, alla har nog mbb nu som vill ha detta.
tror även kunderna ställer högre krav, när operatörerna lovar hit å dit, dax att leverera också... kunderna stannar inte efter bindningstiden som tidigare, så måste generera vinnst inom bindningstiden, eller som nu, merparten väljer obundna abg...

12

Sv: Tele2 höjer nu också priserna

careface skrev:

Faktiskt tveksam till att det handlar om att de har för stora utgifter. Det har fungerat alldeles utmärkt för Telenor att erbjuda fri surf år efter år. Samtidigt som operatörer i andra länder; 3 DK och Elisa (eller om det var Sonera) FI är två bra exempel.

Det handlar mer om att tjäna så mycket som möjligt, är jag väldigt säker på.

Jo jag vet inte vart du läst företagsekonomi !?

Läget är ju följande som Christina Stenbeck enkelt beskriver.

http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter … 695463.ece

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

13

Sv: Tele2 höjer nu också priserna

Det förklarar ju fortfarande inte varför det går alldeles utmärkt på andra marknader och varför det gick alldeles utmärkt tidigare för Telenor, år efter år.

Sen kan du försöka övertala mig om att ett företag inte vill tjäna så mycket pengar som möjligt något du inte kommer att lyckas med, men det är det företag går ut på. Sen förklarar det du säger inte heller varför det är möjligt för Tele2 att fortfarande hålla en acceptabel prisnivå medans Telia och Telenor måste bli snålast och dyrast. Men Telenor är ju ett lite konstigt fall eftersom de fortfarande har mer normala priser via BBB.

Har inte läst företagsekonomi, så det är inte så konstigt att du inte vet det.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

14 Senaste redigerad av plun (2013-09-11 17:02:09)

Sv: Tele2 höjer nu också priserna

careface skrev:

Det förklarar ju fortfarande inte varför det går alldeles utmärkt på andra marknader och varför det gick alldeles utmärkt tidigare för Telenor, år efter år.

Sen kan du försöka övertala mig om att ett företag inte vill tjäna så mycket pengar som möjligt något du inte kommer att lyckas med, men det är det företag går ut på. Sen förklarar det du säger inte heller varför det är möjligt för Tele2 att fortfarande hålla en acceptabel prisnivå medans Telia och Telenor måste bli snålast och dyrast. Men Telenor är ju ett lite konstigt fall eftersom de fortfarande har mer normala priser via BBB.

Har inte läst företagsekonomi, så det är inte så konstigt att du inte vet det.

Jo konsolideringen som fröken Stenbeck pratar om behövs ju för att lönsamheten är för dålig just nu bland de svenska teleoperatörerna och även inom hela EU.

Eftersom vi är i det här läget så måste man då kriga och i slutändan handlar det om vad en ägare accepterar.

Tre är sedan en längre tid helt desperata och Telia/Telenor med starka ägare står vid sidan och förmodligen bara väntar på att Tre säckar ihop.

Telenor/BBB är inte konstigt för Telenor nyttjar ofta BBB som "försökskanin" för olika prissättningar.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

15

Sv: Tele2 höjer nu också priserna

Kul att du tror att 3 kommer "säcka ihop". Hutchison Whampoa har inte sålt någon av sina operatörer, i något land alls - så varför skulle Sverige bli det första? Vad bygger du det på, har du källor så kommer jag självklart kunna ändra min åsikt, men jag känner på mig att du inte har det?

Vad är det de försöker testa? Tycker att det är ganska självklart att ett större bredband till ett lägre pris säljer bättre än ett mindre till ett högre tongue

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

16 Senaste redigerad av plun (2013-09-11 17:16:58)

Sv: Tele2 höjer nu också priserna

careface skrev:

Kul att du tror att 3 kommer "säcka ihop". Hutchison Whampoa har inte sålt någon av sina operatörer, i något land alls - så varför skulle Sverige bli det första? Vad bygger du det på, har du källor så kommer jag självklart kunna ändra min åsikt, men jag känner på mig att du inte har det?

Vad är det de försöker testa? Tycker att det är ganska självklart att ett större bredband till ett lägre pris säljer bättre än ett mindre till ett högre tongue

Varje säsong har sin marknad, Telenor har med säkerhet tjänat en massa på den varma perioden inkl när folk har semester.

Nu växlar vi till den kalla årstiden och då låter man Bredbandsbolaget sondera marknaden och intresset.

Angående Tre-Wallenberg/Hutchinson så är det sannolikt en mycket svag ägare jämfört med Telia/Telenor i en svag marknad.

Tele2 och Kinnevik säljer om de får rätt prislapp och Tre kan nog inte finansiera ett sådant köp.


Sen tycker jag du ska jämföra andra länders prissättningar samt "quotas" så ser du att någonting måste vara galet med den svenska marknaden.

Slutligen en liten utvikning så gjorde man en lite större "konsolidering" i USA när Vodaphone drog sig ur USA och Verizon betalade 130 miljarder$$ ! smile

http://www.dn.se/ekonomi/vodafone-i-meg … d-verizon/

Så det kommer med säkerhet att hända saker!

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

17

Sv: Tele2 höjer nu också priserna

Jag tror inte heller att 3 kan finansiera ett sådant köp, dock kan deras investerare: Investor och Hutchison göra det smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

18

Sv: Tele2 höjer nu också priserna

Är det vi abonnemangskunder hos Tele2 som gör det möjligt att Comviq kan ha lägre priser ?
Comviq är ju ett varumärke hos Tele2.


Hos tele2 kunde man förr få 20 GB för 200 kr i tillägg till röstabonnemang,
nu är 3 GB för 139 kr det högsta som går att lägga till.

Om man t.ex tar Comviq fastpris så går det att lägga till 3 GB för 95 kr,
spelar tydligen ingen roll om man har fastpris 195 eller 245.

Och vad jag förstår så är den enda skillnaden mellan Comviq & Tele2 att hos Tele2 går det att ringa till kundservice & att det går att använda t.ex Tele2 Play & Tele2 +46 ?


Jag kommer om ca 2 månader att byta från Maxi 345 kr till Volym låg som jag redan har
(189 + 100 kr för mobil)
i volym låg ingår det 1 GB, problemet är att jag gör av med ca 6 - 7 GB / månad.


Att byta operatör är inte aktuellt på grund av bindningstid.


Är lösningen tills vidare att ha ett eget abonnemang i t.ex Huawei E589 och surfa den vägen ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

19

Sv: Tele2 höjer nu också priserna

Tele2 och Comviq har flera direkta och indirekta skillnader. Kan vara allt från support/kundtjänst till röstsamtalens kvalitet om samtalet går via en billigare anslutning. Samtalstid/data är som aktiehandel för operatörerna på samma vis som vi handlar aktier i Ericsson.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

20

Sv: Tele2 höjer nu också priserna

Rent tekniskt borde det väl vara samma? Comviq är ju Tele2, det är inte två operatörer utan en.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

21

Sv: Tele2 höjer nu också priserna

nja...

comviq var först :-)

ref, wiki
Comviq är ett varumärke för Tele2:s mobiltelefoni. Ursprungligen självständigt företag under namnet Comvik 1981 - 1990. Comvik startade som ett privat alternativ till Televerket och utvecklades under 1990-talet till en av de stora mobiltelefonoperatörerna i Sverige. Företaget slogs 1997 samman med Tele2 och varumärket finns idag kvar i kontantkortet Comviq Kontant samt Comviqs abonnemang Fastpris.

22

Sv: Tele2 höjer nu också priserna

Men idag alltså, idag är ju Comviq och Tele2 samma sak, bara två varumärken. Så är det så att Comviq har lägre prioritet i nätet eller så? Svårt att tro det egentligen. smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

23

Sv: Tele2 höjer nu också priserna

här är ännu roligare ref från wiki...
(jag var med vid mötet)

Peter Löthberg, född 1960, datortekniker, entreprenör, tog initiativet till att det svenska universitetsdatornätet SUNET i slutet av 1980-talet gick över till TCP/IP och anslöts till Internet. Detta var på sin tid ett kontroversiellt beslut, som dock var den direkta orsaken till Sveriges och Nordens försprång inom Internet framför de flesta europeiska länder under 1990-talet. Genom intresseföreningen Swedish Network Users' Society (SNUS) verkade han för att något svenskt telebolag skulle erbjuda Internetuppkoppling till företag. När dåvarande televerket visade sitt ointresse, gick budet i stället till Tele2, som 1991 grundade Swipnet.

televerket ansåg då att fax@1kr eller datapack was the shit, varför skulle någon vilja skicka epost när det fanns posten och fax eller telex... :-)
jag ifrågasatte kompetensen på televerket...

se så det blev :-)
är det någon som faxar mycket längre?

24

Sv: Tele2 höjer nu också priserna

Visst, jag hörde att en jurist krävde fax för att ansluta sej till fibernätet. Han ansåg att fax var det enda som var tillräckligt säkert. Nåja, han hade ju ingen teknisk kompetens ...

25

Sv: Tele2 höjer nu också priserna

Juristrer använder gärna fax mellan sig när de är motparter. Mail och pdf är farligt. Man kan läsa ett pdf med OCR och ändra det. så de skannar printade pdf och faxar det. Handlar inte om bristande kompetens. Jag har fem års erfarenhet av faxutväxlande i en process.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.