26

Sv: Vad händer här?!

Jag är kanska helt ute och segla.. Men kan jag inte sätta et stycke aluminiumstape på den sida av antennens plasthölj där den skal ignorere masten?
Jag vet att där är lite macgyver över det, men tror ni det funkar?

27 Senaste redigerad av El Dovado (2013-09-02 19:17:25)

Sv: Vad händer här?!

jonasolof skrev:

Hue vet du att det blev 24 dBi? Bara på diametern på parabolen enligt Brennpunkts angivelse? Fast jag tycker idén är rätt kul. Vore dock bra om de redovisade cross over isolation mellan antennerna.

Hur ställer du in vridningen av huvudet?

Har man redan en parabol över eller lätt kan placera en så kan det vara värt försöket.


På en ZTE MF28G utan antenner inkopplade fick jag värdet -77 dBm.
Med parabolen inkopplad och placerad på samma ställe som routern  erhölls -53dBm.   Skillnaden är 24 dBm (dBi?)
Dock valde jag att sedan inte använda parabolen -  routerns inbyggda antenner gav samma värden!! (t.o.m -51 dBm)
Masten är ca 850 m bort med enstaka lövträd ivägen.

Testade aldrig med olika vinklar, men det är ju hur lätt som helst att snurra "parabolblocket" i fästet.

Har testat:
Mobila bredband: Telia, Tele2, Telenor, TRE
Routrar:               Dovado TINY, Dovado PRO, ZTE MF28G, Huawei B593,
USB-modem:       Huawei E398, Huawei 3276 m.fl.

28

Sv: Vad händer här?!

Om skillnaden är 24 dBm är förstärkningen 24 dBi. Men jag hajade inte det där med MF28G med urkopplade antenner och sedan routerns inbyggda antenner. Vilka antenner användes i första fallet och vilka antenner är det som är urkopplade? Det låter som om du inte använde några antenner alls i första fallet, dvs de inre är urkoppplade och lösa externa antenner (som finns som tillbehör) är inte anslutna.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

29

Sv: Vad händer här?!

Jag vet inte om 3.SE har en alment bra dag just i dag, men efter jag har varit uppe och "skärma av" den delen/sidan av antennen som är emot den störrande mast har jag fått et mera stabilt internet. Gjorde det med lite aluminiumstape.
Nu får tiden visa om det håller.

30 Senaste redigerad av El Dovado (2013-09-15 12:24:19)

Sv: Vad händer här?!

jonasolof skrev:

Om skillnaden är 24 dBm är förstärkningen 24 dBi. Men jag hajade inte det där med MF28G med urkopplade antenner och sedan routerns inbyggda antenner. Vilka antenner användes i första fallet och vilka antenner är det som är urkopplade? Det låter som om du inte använde några antenner alls i första fallet, dvs de inre är urkoppplade och lösa externa antenner (som finns som tillbehör) är inte anslutna.

Jo, du förstod rätt. Inga antenner alls i första fallet. Alltså:

MF28G har en knapp för val av antenner; yttre eller inre.
Fall 1: Yttre antenner valda men inga antenner anslutna = -77 dBm.
Fall 2: Yttre antenner valda och parabolantennen ansluten = -53 dBm.

Blir det inte 24 dbi förstärkning då?  Det stämde ju annars bra med Mr. Brennpunkts angivelser.

Har testat:
Mobila bredband: Telia, Tele2, Telenor, TRE
Routrar:               Dovado TINY, Dovado PRO, ZTE MF28G, Huawei B593,
USB-modem:       Huawei E398, Huawei 3276 m.fl.

31

Sv: Vad händer här?!

Du är förmodligen mycket nära masten när du utan anslutna yttre antenner får så stark signal som -77 dBm, vilket ett modem med inbyggda antenner brukar visa mindre än en km från masten. RSRP brukar inte visas starkare än -51 dBm. Kopplar du in routerns inbyggda antenner får du också maximal signal, -51 dBm. Vid den extremt höga signalstyrkan bör knappast signal från annan sektor kunna interferera påtagligt. Det är svårt att se vad du över huvud taget ska ha en yttre antenn till, än mindre en parabolantenn.

Routern inställd på yttre antenner men utan sådana anslutna har ingalunda 0 dBi i antenngain utan långt under.. kanske -25 dBi. Och routerns inbyggda antenner har, om de är dipoler, viss riktverkan och torde ligga på 1-2 dBi när routern är vinklad optimalt Så det enda som visats hittills är att parabolen ger lika stark signal som de inbyggda antennerna. Men värdet ligger då vid mätningsmax och det skulle inte gå att se om parabolen t ex i själva verket ger signalstyrkan -32 dBm för det visas inte.   

För att kolla hur mycket Brennpunktantennen ger bör man kolla den på långa avstånd. Jag kan kolla på 8 km, direkt sikt över Kalmatsund. Om du víll sälja parabolhuvudet så har jag en oanvänd parabol som jag kan sätta upp och testa Brennpunkthuvudet i. Samt jämföra med en basstationsantenn som ger 18 dBi på 2600.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

32

Sv: Vad händer här?!

Avståndet till (Tre) masten är 850 m, kan stundtals på kvällen skymta den röda lampan genom lövverket.
Med parabolen ville jag maximera hastigheten, men det gick inte, troligen av precis de anledningar du säger.
Jag får ju redan hastigheter runt 65/18    En cell är som du förutspår riktad nästan rakt mot mitt hus. 
En Telenormast 6 km nästan rakt bortom Tremasten, vinkel ca 5 grader, kanske påverkar när jag kopplar in parabolen?
Det vore kul att se dina tester på parabolhuvudet. Tänkte försöka testa lite i sommarstugan först.
Där har jag 9 km till närmsta 4G-mast.

Har testat:
Mobila bredband: Telia, Tele2, Telenor, TRE
Routrar:               Dovado TINY, Dovado PRO, ZTE MF28G, Huawei B593,
USB-modem:       Huawei E398, Huawei 3276 m.fl.

33

Sv: Vad händer här?!

Du skulke möjligen ha nytta av en antenn med skarp åtskillnad mellan polarisationsplanen - eller två antenner. Dock ej patch.

Skilda polarisationsplan medger dubbla dataströmmar och kan öka farten när ökning av signalstyrkan inte ger någon vinst.

Ett förslag är novero dabendorff 2600 panel, ca 80 euro.

En bra mimoantenn ska ha stor åtskillnad mellan det ena eller andra polarisationsplanet och ha två antenner ställda +-45 grader, dvs lika sändarantennerna. Om modemet tar emot med dubbla dstaströmmar är svårt att se eftersom det bara anges med ranking index som inte visas (annat än med AT kommando LTESCINFO mot huaweimodem). Men RI anger bara att separationen är så god stt dubbla strömmar kan sändas, inte i vad mån det sker.

optimeringen av vridningen av antennen för rätt polarisationsplan kan man bara se med skild rapportering av SINR för de två sändarantennerna. Behövs AVM6840 router för det

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

34

Sv: Vad händer här?!

jonasolof skrev:

Du skulke möjligen ha nytta av en antenn med skarp åtskillnad mellan polarisationsplanen - eller två antenner.

Det är ju enl. Mr.Brennpunkt precis vad antennblocket är:

Eigenschaften / Ausführung:

"für LTE im städtischen Bereich auf 2600 MHz
Antennenblock zur Montage an Parabolspiegeln mit 40mm LNB-Aufnahme
zwei Antennen in einem Gehäuse, +/-45° polarisiert für max. LTE-Pegel"

Med tanke på att utvärdera signaler runt sommarstugan; vilken/vilka apparater (mob.telefon/router/modem) har jag mest nytta av?   MF93d för SINR?   AVM 6840 läser väl inte 900 Mhz och är dyr.  Behöver jag ett SIM-kort för varje operatör?

Vad jag vet finns Telenor 4G och Tre 4G på 8 km, största sträckan över vatten, 
samt Tele2 3G 6Mb på 1,2 km, ser masten, över skog.  Vill ju helst ha 4G.


Tack för all info, både här och i resten av forumet!  Jag läser och lär.

Har testat:
Mobila bredband: Telia, Tele2, Telenor, TRE
Routrar:               Dovado TINY, Dovado PRO, ZTE MF28G, Huawei B593,
USB-modem:       Huawei E398, Huawei 3276 m.fl.

35

Sv: Vad händer här?!

Brennpunktsingenjören redovisar inte värdet för hur stor eller liten kopplingen mellan antennena är, skriver bara tjusiga ord.

En signal som når en del av en mimoantenn inducerar elektromagnetiskt en kopia av signalen i den andra antennen. Olika konstruktioner och utföranden klarar olika bra att hålla kopplingen genom närfältseffekt, för att nu använda de riktiga begreppen, nere på en nivå som tillåter separation av dataströmmarna och därmed dubbla dataströmmar. Graden av kopplingsdämpning kallas cross over isolation och mäts i dB. Ibland fuskas och anges i procent. Cross over isolation bör vara bättre än 18-20 dB.

På ett mikrovågshuvud för satellitteve kan man ta emot två helt skilda dataströmmar beroende på rotationen. Där är dämpningen nära 30 dB men det är svårt med de frekvenser som 4G använder.

Inte en enda av dem som kränger billiga antenner anger cross over isolation. Patchantenner tar pga sin konstruktion emot signaler även i det vinkelställda polarisationsplanet.

Antennpolarisation ska funka som solglasögon och polariserat ljus. Sändarantennen sänder polariserat, det är som ljus genom ett par bra polariserade glasögon. Om mottagaren har lika bra glasögon får du igenom max ljus när båda är vridna på samma vis. vrider du glasögonen på mottagarsidan 90 grader ska inget ljus komma igenom. Det är dock knepigare med antenner eftersom de påverkar, kopplar till, varandra. Enklaste sättet att undvika det är att skilja dem åt flera våglängder. Men det funkar med en del antenner i samna hölje, t ex cubical quads. De har mycket litet koppling.

Antennenwerk visar inte cross over isolation. Det är en Patchantenn som kan ge mycket förstärkning men med dålig isolering, Entkoppelung på tyska.
För Novero Dabendorff 800 antenn visas cross over isolation.
Jag vet inte vad för konstruktion som finns i detas 2600 MHz antenn

När SINR blir bättre än 20 dB börjar Mimo med två dataströmmar bli aktuellt. Du får hög fart även med en dataström men mimo med två strömmar går ännu snabbare.

Enklaste sättet att få se SINR är med mifin MF93D. Du har rätt i att AVM inte har 900, tyska gubbar tycker att marknaden är för liten.
Du kan också se SINR med Hilink E3276 direkt i dator eller med Huaweimodem och terminalprogram och AT-kommandot LTESCINFO. Det man vill ha är dock kontinuerlig läsning av SINR och då gäller bara mifin eller hilinken (eller en router med sierra wireless MC7710 kort).

Bästa sättet att utvärdera 4G på landet är att stoppa i ett SIM som inte hittar sitt nät och låsa till 4G. Telefonen, modemet eller routern kommer att stanna och fråga på starkaste nät mätt med RSSI. Det duger. Sedan kan man se vilken operatör det är på olika vis. Man kan använda Samsung S4 eller S3, Nokia 820 eller 920 eller upplåst huaweimodem eller något annat.

Mifin anger direkt använt band. Nokian anger använd kanal EARFCN som är operatörsspecifik. Samsung ger operatörskod PLMN. Huaweimodem  ger bl a cell id och bandbredd och ibland operatörskod.

Nära en mast funkar vilket SIM som helst förutsatt att en smartphone är i field test läge. Bäst är ett gammalt utländskt SIM för 3G för de kan inte koppla upp på svenskt 4G. Modemet kommer att söka på alla 4G varianter för att hitta något nät som accepterar kortet. När routern får nobben av nätets behörighetskontroll HSS servern går det vidare till nästa. Det är som att komma in på klubb kring Stureplan. Bästa sättet att kolla in vilka klubbar som finns är att inte bli insläppt någonstans och gå vidare. Men det lustiga är att även om du har t ex ett teliakort så kommer en smartphone i service mode att visa andra nät en stund om deras RSSI är stark för så funkar sökfunktionen för nät på 4G.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

36

Sv: Vad händer här?!

Hur hög hastighet kan man teoretiskt få utan MiMo?

Har testat:
Mobila bredband: Telia, Tele2, Telenor, TRE
Routrar:               Dovado TINY, Dovado PRO, ZTE MF28G, Huawei B593,
USB-modem:       Huawei E398, Huawei 3276 m.fl.

37

Sv: Vad händer här?!

LTE kategori 3 medger så vitt jag vet även utan Mimo en högsta teoretiska hastighet av 100 mbit/s i nedlänk. Det förutsätter helt störningsfria förhållanden och ingen egeninterferens genom fading och är därför enbart teoretiskt.

Mimo förutsätter låg korrelation i mottagaren mellan samtidiga signaler som sänts över två antenner. Separation kan uppstå på flera sätt. Enklast att förstå är polarisationsåtskillnad ed routerantenerna vinklade 90 grader i förhållande till varandra så att de tar emot bra från varsin likaså vinklad sändarantenn. Poynting Xpol 0001 har två vinkelställda antenner i höljet. En sådan antenn måste ha viss riktverkan och den kan roteras 90 grader för polarisationsmimo.

Men Mimo kan också fungera t ex med vertikala antenner förutsatt att dessa är placerade tillräckligt långt i från varandra så att de nås av signaler som gått olika vägar och anländer vid olika tid (separationen uppstår här genom spatial mutiplexing vilket är tung matematik). I ett rum med mycket reflexer kan antennerna vara nära varanda, några decimeter. Utomhus bör de skiljas upp till tre meter enligt  Poyntings youtube info. Antennerna kan naturligtvis vara både vinklade och åtskilda för optimal diversitet vid fading och optimal mimo med två dataströmmar.

Vid SINR över 20 dB och låg korrelation mellan signalparen över respektive sändarantenn och mottagaranten börjar Mimo löna sig bättre än en enda dataström med felkompensation genom diversity. Ju mindre korrelationen är mellan signalerna desto snabbare går det till en teoretisk dubblering av datahastigheten - som ändå inte når över 100 mbit/s i Kategori 3 LTE modem för  de kan inte hantera snabbare dataströmmar. Kat 4 kan upp till 150.

Vid SINR över 30 beror hastigheten så gott som enbart på hur okorrelerade signalströmmarnna är. Ju bättre separerade signalerna  är i tid och rum (tidskillnad genom reflexer plus polarisationsåtskillnad)desto snabbare blir download. Valet av mimo med två dataströmmar eller ej sker genom att modemet matas med signaler på snabbast möjliga sätt utan att överskrida en viss bit error rate, BER,  som kräver omsändningar eller annan felkompensation. Tror optimal BER ligger vid tio procent.

Vid en given nivå av SINR på säg 18-20 så kommer en fungerade mimoantenn att ge högre fart än två antenner som inte kan skilja signalströmmarna. Åskådliga exempel är de erfarenheter som gjorts vid drive test med vertikala magnetfotsantenner monterade på taket. Sätts en antenn  på sidan av bilen så att den pekar snett kan DL öka femtio procent.

Anledningen till att kategori 4 modem klarar upp till 150 mbit/s är att de kan utnyttja hela bandbredden om 20 MHz som dock bara finns på 2600 FDD.

I vad mån kat 4 ger högre fart än kat 3 vid måttligt SINR, säg 10-15 dB, är oklart. PÅ 800 och 900 bör det inte vara någon skillnad.

Det går slutligen inte att i det enkilda fallet säga om och hur mycket farten kommer att öka om man går från en till två och sedan två lågt korrelerade antenner. Strävan bör vara att få bra SINR (öka signalstyra från en sektor och minska från andra) och att separera antennerna rumsligt och/eller genom olika polarisation.

Vid direktsikt utan reflexer och utan spridning genom lövverk kommer signalerna att vara samtidiga och ha hög korrelation såvida man inte kan separera dem genom polarisation med stor dämpning av andra polarisationsplanet. Här ställs störst krav på cross over isolation i mottagarantennerna och polarisationen bör nog hellre vara +-45 grader än 0/90. Bra antenner med bra cross over isolation finns med ca 8 dbi förstärkning. Sedan finns diverse billiga patchantenner som lovar hög förstärkning men som möjligen inte skiljer lika bra på polarisationsplanen. Vilken av de två typerna som är bäst i en given situation är svårt att veta. Men upp till SINR 20 ser jag hög förstärkning som viktigast för bra fart ned och upp.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.