1

Tråd: Huawei E5172

Är nybliven ägare av modemet.
Någon som har testat att ansluta någon form av yttre antenn till modemet?
Vad är det för anslutnings kontakt igentligen på det?

Jobbar till sjöss så förflyttar mig ganska mycke och tycker modemet tappar signal väldigt ofta sad
Samt mottagnings förhållandet är ganska dåliga på det om man gemför med vanligt USB modem sicka.
Hoppas jag kan ansluta någon rundstrålande antenn till den och ställa den vid fönstret och genom det förbättra stabiliteten.

2

Sv: Huawei E5172

Det är en SMA-kontakt. Den behöver dock vara DC-kortsluten vad jag har förstått smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

3

Sv: Huawei E5172

Och varför satte inte Huawei två antennkontakter på en 4G router?

Går den befintliga till sändning/motttgning eller bara till mottagning för diversitetsantenn?

Det står inget i manualen om antennportar och enligt sid 44 visas enbart RSSI.

https://www.emt.ee/files/eshop/files/Hu … %20ENG.pdf

Routern är i sig känslig efter besked jag fått i 3 butik, folk har bytt från MF28D. Men för användning till sjöss, dvs på varierande och ibland långt avstånd från mobilmaster måste det vara fel val. Behovet av 2600 TDD förefaller begränsat om det inte är djurgårdsfärjan som avses med till sjöss.  För marint bruk behövs två högt monterade rundstrålande antenner. Eller en Poynting X-pol som kan riktas vid behov. En upplåst tele2 B593 hade varit ett bättre alternativ - eller bara ett E392 modem och en dovadorouter.

Eller en telenor MF93D mifi med två yttre antenner på båten och i fickan på land.

Edit: andra som vill ha tillgång till internet vid sjöfart i nordiska vatten har redan diskuterat frågan här på forumet. Överlägset längst räckvid fås med Net1 450 nät. Med antennena 10-20 meter ovanför vattnet kan räckvidder på upp tiill 11 mil fås. Inte så snabbt som 4 G men mycket säkrare.

Jag skulle tagit en bra Net1 router och mifin MF93D som funkar med valfri operatör på vanligt mobilt bredband. Mifin är ett bra komplement till en läsplatta.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.