1 Senaste redigerad av ahj (2013-08-28 06:32:32)

Tråd: Småföretagare med B593

Det kändes litet som att komma ut i friskluften att koppla bort D-Linken och sätta dit Huawei istället, fort och lätt att konfigga och rimligt förutsägbarhet bandbredd >70 Mb, utom ibland då det tar stopp kring 30. Men jag tolkar det litet som om den begränsningen ligger högre upp i nätet, hastigheten uppströms ändras inte och det är svårt att hitta samband mellan vad jag läser från routern och uppmätt fart, så jag har betraktat det som en icke-radioproblem. Men jag vet ju inte egentligen.

Så allt har varit frid och fröjd, snabb leverans, billig, enkelt att få igång och den funktionalitet jag väntar mig, jag ska ju inte ha den till att styra en masugn utan mest vanligt ingenjörsjobb.

Den glädjen höll sig närapå en vecka. När jag kom ned till köksbordet i morse drabbades jag ju direkt av oråd, inte ett enda mail under natten verkar helt orimligt.

Och efter att gått ut till kontorshuset i morgonrocken:
- kommer till inloggningssidan men sedan inte vidare till någon inställning.
- DHCP funkar, liksom WLAN
- Ping ok, ca 10 ms svarstid
- LED-indikering normal
- inga kända händelser under natten såsom åska eller strömavbrott
- men alltså ingen trafik alls igenom den.
- startade om med strömbrytaren, efter detta normal funktion på alla vis
- loggen har en bunt meddelanden från ca 45 minuter i natt, börjar med "ingen signal". Det är ju fullt tänkbart att basstationen varit nere, men det borde ju då inte lämna en ofungerande router.
- frågan är då i så fall hur det hade fungerat om den stått inställd på något annat än låst till 2,6 GHz?
- sedan jag insåg var antennen skulle sitta så når inte kabeln fram till UPS-matad 230 och det är naturligtvis jättedumt och inte svårt att fixa, men ni vet hur det är, det hamnar liksom i listan "att göra sen..."

Så vi får se, den har ögonen på sig nu!

Logg från i natt:
2013-08-28 01:49:20InformationDial-upSucceeded
Set up network connection.
2013-08-28 01:49:16InformationDial-upSucceeded
Set up network connection.
2013-08-28 01:39:08InformationDial-upSucceeded
Set up network connection.
2013-08-28 01:38:08InformationDial-upSucceeded
Signal normal.
2013-08-28 01:37:16WarningDial-upSucceeded
No signals.
2013-08-28 01:19:54InformationDial-upSucceeded
Set up network connection.
2013-08-28 01:08:45InformationDial-upSucceeded
Set up network connection.
2013-08-28 01:08:45InformationDial-upSucceeded
Signal normal.
2013-08-28 01:07:42WarningDial-upSucceeded
No signals.

Beklagar all text ;-(

2

Sv: Småföretagare med B593

om tex 2600 var nere för service så skulle den hoppat ner på tex 3G när detta uppstår, om du låser den på 2600 så är den låst.
är möjligt att olåst skulle hjälpa i detta fallet, men hur som haver det är historia nu :-)

3 Senaste redigerad av ahj (2013-09-05 11:11:09)

Sv: Småföretagare med B593

Hmm, nu är det inte kul alls.

Fick tvärstopp nu, kunde pinga men inte logga in, ingen DHCP. Bootade om med strömbrytaren och plockade ut följande:

2013-09-05 12:14:34 Information  Dial-up  Succeeded
Set up network connection.
2013-09-05 12:14:34 Information  Dial-up  Succeeded
Signal normal.
2013-09-05 12:13:28 Warning        Dial-up  Succeeded
No signals.

Jag satt och åt lunch när det stannade och det tog väl en halvtimme innan jag blev varse att det stoppade.

Visst skulle det kunna vara så att Telenors 4G gick ned åtta dagar efter förra veckans stopp och händelsevis kom upp igen samtidigt som jag bootade om routern, men nej, det verkar väl inte riktigt troligt. Liksom att väldigt mycket talar för att detta är en FW-bugg, även om osvuret är bäst.

Jag har grunnat på om det är något klocktick som har fått någon minnescell att overflowa och jag har försökt titta om det är en jämn tvåmultipel eller så i millisekunder räknat. Från det jag drog igång den gick den i ungefär sex dygn innan det stoppade och nu gick det litet längre, plus att jag missade att notera om WiFin fortfarande var aktiv. Men det är ju Huaweis jobb att testa av det och inte mitt kan i alla fall jag tycka, jag har annat liknande att pyssla med ;-(

En gång är ingen gång, två gånger är en gonggong och tredje gången åker den ut! Om inte redan nu...

Testar inte tillverkarna sina grejor alls? Tyckte att D-linken verkade instabil och hade goda erfarenheter av Huawei tidigare, men detta känns bedrövligt.

4

Sv: Småföretagare med B593

Kolla Vox medialis och den H820 LTE han skaffat och testar. Jag har ingen erfarenhet av den men jag använder routrar för signalmätning, internet har jag ändå via adsl. Och H820 ger inte de uppgifter jag är ute efter, t ex SINR.

Om inte H820 duger så får du skaffa en företagarrouter t ex

http://www.induowireless.com/4g-router/

Finns olika modeller av den, du behöver inte värstingmodell.

Huawei och dlink är ytterst prispressat konsumentskräp med varierande kvalitet och pålitligt dålig tillförlitlighet. Men de priskänsliga konsumenterna dominerar så stort över företagarna att operatörerna inte ens säljer bättre routrar. Konsumenterna bootar om och svär men fortsätter att jaga lägsta pris. Att kvalitet kostar dubbla priset är inte konstigt. Det är i alla fall inte tiofaldigt som militärspecad materiel.

Problemet är att operatörerna tillhandahåller både tjänst och produkt där produkten är sekundär. Köper du en router genom t ex Induo.se så har du någon som ska ta ansvar om det trasslar.

Min rekommendation utgår från att du bör ha tillgång till 4G på 800, 900 och 2600 samt fallback på 3G.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Småföretagare med B593

H820 är, tyvärr, ytterst snål med signalinfo men har i gengäld mängder av säkerhets- och kontrollsystem på uppkopplingen där jag just nu framför allt uppskattar Cell ICPM check (kontroll av linans funktion [nu inställd på varje 120 sek] med autoreboot om den inte blir nöjd) och wan failover till annat nät [ännu inte driftsatt].

Har f.n två stycken i dygnet runt drift (en för LTE, DC-HSPA+, EDGE/GPRS/GSM och en för CDMA) och upplever dem som ytterst stabila arbetshästar. Har faktiskt alldeles nyss beställt ytterligare två för LTE etc. - en till en god vän och en till bilen.
LTE-versionen klarar 800/900/1800/2100/2600 MHz liksom 900/2100 (3G mm.) samt 900/1800/1900 (2G).

Skall så småningom recensera maskinen utförligare här på Forumet.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

6

Sv: Småföretagare med B593

Fast jag, som ju inget annat ont gör än sitter och arbetar, behöver ju inte meka med antenner med och ständigt mäta radioparametrar, jag vill ju bara ha en burk som funkar så att den gör sitt och jag mitt.

Såvitt jag förstår så sitter antennen tillräckligt bra där den sitter! Å andra sidan, är men elektroniksnubbe så är man ;-)

7

Sv: Småföretagare med B593

Nä, du behöver inte meka. Det är därför jag rekommenderade två routrar som förhoppningsvis bara går och går. Ta Vox Medievalis. Han har en helt annan kallelse än att meka med inställningar. Men han vill ha en stadig uppkoppling. Därför väljer han, vis av andras och egen erfarenhet, något bättre än billigast möjliga router för sin professionnella verksamhet. Näten kan trassla i sig, att då föra in en strulande router ökar komplexitetsnivån i kvadrat.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Småföretagare med B593

Du är inte ensam...

http://www.huawei.com/ecommunity/bbs/10162955.html

9

Sv: Småföretagare med B593

vissa routrar hänger sig när operatörerna fult-fimpar anslutningen, portarna mellan modem och router blir hängande... när portarna är slut så är dom slut = reboot löser biffen... :-)

montera timer, som startar om den när den ej används, billig snabbfix för prylar som inte håller måttet.

10 Senaste redigerad av ahj (2013-09-13 07:22:24)

Sv: Småföretagare med B593

Den har snurrat mer än en vecka denna gången och jag har fortfarande 70+ Mb/s när jag mäter med speedtest. Men att försöka logga in går antingen inte alls, ger bara en blanksida, eller så kommer man in efter ett antal försök eller efter flera minuter, fast loggen säger att man har loggat in alla gångerna man försökte.

Jag håller nog med G-Man här, ett sådant där litet kopplingsur från Claes i sjön som stänger av några minuter på småtimmarna en gång i dygnet vore nog en bra idé ;-(

11

Sv: Småföretagare med B593

inloggningen kan vara webbläsarberoende, prova en annan när det felar.

men tidur är oftast enklaste lösningen ;-)