1

Tråd: Vad för antenn till B593?

Hej!

Tog hem ett Tele2 Mobilt Bredband Large idag för att provköra i 14dagar.
Bor en bit utanför Linköping, har säkert en 4km till närmaste mast. (inte säker)

När jag kopplar in B593'an och startar upp inomhus, har testat alla rummen, får jag 2 av 5 staplar i täckning.
Sen gick jag upp på vinden och starta upp den där, då får jag 3 av 5 staplar!

Har stängt av Upnp och den ligger låst på 4G, har sett att den alltid ligger på 900Mhz bandet.
Men, får bara runt 9-10Mbit/s ned och 3Mbit/s upp, när den står på vinden med 3/5 i täckning.


Som det är nu är de ingen större skillnad mot mitt befintliga 8/1 ADSL. Men om det går att förstärka täckning/hastighet med riktantenn (som jag förstått är de bästa?) så kanske det vore värt att behålla då jag vill ha snabbare upload än mitt nuvarande ADSL!

Vad för antenn passar bäst om man vill höja täckningen/hastigheten så bra som det bara går?
Är det "Poynting Riktantenn 11dBi SMA med kabel 700-2900 MHz (3G, 4G)" som är den bästa till min router?
Installeras 2st på TV-mast ovanför taket. Vad kan man förvänta sig för ökning med dessa i täckning/hastighet?

Tack på förhand!

2

Sv: Vad för antenn till B593?

Hmm.. Det blir ju en hel del pengar om man ska köpa 2st av de riktantennerna som jag listade ovan.

Därför tänkte jag passa på o fråga er, vad bästa "budget alternativet" är? Kanske jag inte behöver så mastiga antenner?

Har som sagt ca 4 - 5km till mast, inga kullar/berg emellan, men mycket skog. 900Mhz kör den på. Har tv-mast på taket att tillgå. Vad tror ni skulle passa?

Jag kan inte mycket om sånt här som ni kanske märker. Välkomnar alla förslag! smile

3

Sv: Vad för antenn till B593?

prova över taket med router/modemet.
ja yttre antenn ger oftast bättre hastighet/stabilare uppkopling.
men det går inte att svara ja/nej pga så många andra faktorer.

det är som lotteri, men vinstchansen är betydligt bättre.
man kan prova med en antenn först, om det gav bra avkastning köpa en till sedan.

4

Sv: Vad för antenn till B593?

G-Man skrev:

prova över taket med router/modemet.
ja yttre antenn ger oftast bättre hastighet/stabilare uppkopling.
men det går inte att svara ja/nej pga så många andra faktorer.

det är som lotteri, men vinstchansen är betydligt bättre.
man kan prova med en antenn först, om det gav bra avkastning köpa en till sedan.

Ok! Funderar annars på dessa lite mindre antenner, som sitter i plasthölje som är lite billigare, om man ska börja testa med en sådan.

Vad för specifikationer utöver rätt frekvensband bör man hålla utkik efter om man vill ha en så bra signal som möjligt?

5

Sv: Vad för antenn till B593?

Prata med Kjell & Co om din utmaning, jag är ganska säker på att de låter dig testa antenner med öppet köp.

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr … and/antenn

(två butiker i Linköping vad jag kan se)

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

6

Sv: Vad för antenn till B593?

Läs den här tråden

http://www.mobilabredband.se/forum/topi … -b593.html

Hög fart kräver hög signalstyrka och god riktverkan. Jag skulle satsa på 2 st Carant ACY 15, en monterad vertikalt och en horisontellt på TV masten. Man kan ockå tänka sig ett rör tvärs masten med de två yagiantennerna i var ända. De är mycket lätta. Notera att de har FME anslutning. Övergång FME till SMA finns bl a på Kjell o Co.

Mee ACY15 får man 3-4 dB bättre förstärkning än med Poynting logperiodiska, till samma pris. Det finns antenner, då yagis, som anges ha änny högre förstärkning men uppgifterna är osäkra. Bra antenner finns att köpa från Australien men det är nog att skjuta över målet.

Panelantenner för Mimo (dubbla antenner) med ca 14 dBi gain på  900 är mycket svårt att finna.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7 Senaste redigerad av thernztrom (2013-08-13 18:57:29)

Sv: Vad för antenn till B593?

jonasolof skrev:

Läs den här tråden

http://www.mobilabredband.se/forum/topi … -b593.html

Hög fart kräver hög signalstyrka och god riktverkan. Jag skulle satsa på 2 st Carant ACY 15, en monterad vertikalt och en horisontellt på TV masten. Man kan ockå tänka sig ett rör tvärs masten med de två yagiantennerna i var ända. De är mycket lätta. Notera att de har FME anslutning. Övergång FME till SMA finns bl a på Kjell o Co.

Mee ACY15 får man 3-4 dB bättre förstärkning än med Poynting logperiodiska, till samma pris. Det finns antenner, då yagis, som anges ha änny högre förstärkning men uppgifterna är osäkra. Bra antenner finns att köpa från Australien men det är nog att skjuta över målet.

Panelantenner för Mimo (dubbla antenner) med ca 14 dBi gain på  900 är mycket svårt att finna.

Tackar för infon!

Hur står sig dessa olika typer av antenner i väder o vind? Vid regn o snö, är det att föredra dessa större riktantenner, de mindre panelantennerna eller är de lika känsliga?

Med MiMo menas en antenn som har två st mottagare och två kablar ut? (Dvs samma som att köpa två st enkla antenner o koppla in?)

Värt o testa först med en MiMo panelantenn från Kjell? Blir ju en rejäl slant extra om man ska ha två st stora riktantenner. (eller förlorar jag mycket på de ca 5db som skiljer från de större?)

8

Sv: Vad för antenn till B593?

Hur står sig dessa olika typer av antenner i väder o vind? Vid regn o snö, är det att föredra dessa större riktantenner, de mindre panelantennerna eller är de lika känsliga?

Dämpning av regn och snöär mycket ringa, inget att bry sig om. Is är väl inte bra för yagis med klena element, ACY15 är nog något känslig för isbildning under snöstorm

Med MiMo menas en antenn som har två st mottagare och två kablar ut? (Dvs samma som att köpa två st enkla antenner o koppla in?)

Två antenner, två kablar.MIMO paneler innehåller två antenner i ett hölje. Polariserade med 90 graders åtskillnad.

Värt o testa först med en MiMo panelantenn från Kjell? Blir ju en rejäl slant extra om man ska ha två st stora riktantenner. (eller förlorar jag mycket på de ca 5db som skiljer från de större?)

Har Kjell o co mimopanel för 900? Kanske Poyntings flerbandspanel. Beror på hur dess riktningsfdiagram ser ut på 900 och i vad mån du har interferernande celler som en antenn med mindre välfdefinierad riktningslob tar in. Går inte att sia om. Men för bra fart bör man ha fem streck. Tveksamt om 10 dBi räcker för att komma upp i det från tre. Skippa strecken och kolla RSRP i system diagnostik, relevantare värden

jag har ingen info om budgetvarianter eftersom jag optimerar på prestanda. Nån ska göra det, finns de som vill ha den infon.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: Vad för antenn till B593?

Har just packat upp en 50 x 50 cm stor panelantenn från WiMO i Tyskland. Antennen är endast optimerad för 800-bandet så den hjälper knappast i detta fallet. Max 15 dB signalförstärkning inom bandmitt och dubbla rejäla N-kontakter i ryggen. Ingående kabeldon (diam. 23 mm) för tankarna till basstationantennernas anslutning.....

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

10

Sv: Vad för antenn till B593?

En antennparameter som inte särskilt ofta redovisas är vilken vindlast antennen klarar. Höststormar med snöglopp kan ruska om en Yagi ganska rejält. Procoms 8-elements yagi för 450-bandet är t.ex specad för 160 km/h och Carants motsvarighet (ACY12) är specad för 25 m/s. En bra antenn skall klara många år och då är vindlastuppgiften en bra mätare på hur stabil dess mekaniska uppbyggnad är. Titta gärna på de antenner som sitter på större båtar - till sjöss får en antenn bara inte blåsa ner eller brytas av. Kan ju alltid vara kul att fråga säljaren/säljföretaget innan man köper.....

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

11

Sv: Vad för antenn till B593?

min kina yagi klarade +20m/s
är inte mycket som sitter löst på dom som kan paja.
därimot tv yagi som är meterlånga med galler reflektor.. oj oj.
den klarade det inte, inte nog med att den böt riktning, men gallerdelen fick annan vinkel :-)

plast antenner har funkat sämst, plasten blir spröd och spricker vid blåst.
min 2meters pinne från 1980 har klarat sig bra :-)  men så är det backelit och aluminium och keramik. blivit krokig ibland, men är enkel att räta ut.

därimot bilantennen från 80talet klarade sig dåligt pga 3db spole på mitten som delade på sig i E fart. blev glapp i spolen, så plockade bort den, vid dissikering så var det plasten som spolen var lindad runt, resten var glasfiber = skräpantenn tydligen trotts det dyra svenska märkes antennen det var.

12

Sv: Vad för antenn till B593?

ACY 15 har inte tubulära antennelement utan krökta smala plåtar i klent material så den skulle jag inte sätta upp på en fjälltopp. Å andra sidan så kan tubulära element inklusive fabriksskorstenar vibrera sönder för att strömningen kring dem får dem att skaka allt häftigare. Rörformade antennelement har inga spiralstrukturer som bryter uppl laminär strömning som orsakar oscillationer. En del 900 och 450 antenner för bilmontage hade spiralformade oscillationsdämpare vars funktion är att bryta den laminära strömningen som också kan  ge missljud

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

13

Sv: Vad för antenn till B593?

De första preliminära mätningarna på den stora panelantenn för 800-bandet jag nu provar tyder på att den med råge svarar mot sin nominella förstärkning.
Jämförelsen är gjord från dubbla små rundstrålande magnetfotsantenner placerade på var sin kakburk(!) i var sitt fönster mot panelantennen på ett belysningsstativ inomhus. I det sistnämnda fallet ingår 2x10 m lågförlustkabel (CLF-400) i värdena.

Med kakburksantennerna får jag mellan -62 dBm och -72 dBm och med panelantennen mellan -49 dBm och -53 dBm. Uppmätt hastighet med panelantennen bottnar kring 25/9 där sannolikt kontantkortet (Telia) klipper. Min panelantenn befinner sig cirka 35 högre över havet än basstationens antenner och distansen är knappt 8 km med i det närmaste fri sikt. I nästa vecka skall antennen upp i ett nytt 60 mm maströr på skorstenen tillsammans med befintliga dubbla 12 elements Yagi för Net1 som då samtidigt får utbytt matning från RG58 till CLF400.

Bottom line: en smalbandig panelantenn för enbart 800-bandet med något bättre signalförstärkning än utlovat (-15 dBi) . Det här kan ju också ses som ett argument mot dualbandantenner.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

14

Sv: Vad för antenn till B593?

Är det RSSI du mäter eller RSRP? Oavsett vikket så är det mycket bra signalstyrkor.

Klart möjligt att Telia Begränsar farten på 800 till under 30 mbit/s. Det gör de även med ordinärt abb, varav jag har två plus kontantkort. Stor skillnad mot telenor över N4M där man faktiskt kan komma upp i närmare 60 mbit på 900 vid samma bandbredd 10 MHz.  Farten med Telia är dock god och jag hade vid prov under flera veckor i fjol mycket stabil signal. Måste kännas skönt efter alla år med single carrier cdma450.

Du har så pass god signalstyrka att det måste bero på en påtagligt smal antennlob. Aj, aj säger tyska antenngurus. Då får du inte in de välsignelsebringande multipathsignalerna som gör MIMO möjlig. Å andra sidan kan man komma upp i högsta fart på 800 redan med diversitetsmottagning vid extremt gott signal/brusförhållande och jag tror du är i närheten. CQI är förmdligen bar några snäpp under. Å tredje sidan borde  du kunna få uppåt 20 mbit/s i UL också.

Finns inga flerbandsantenner som ger mer än 11dBi på 800.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

15

Sv: Vad för antenn till B593?

Skall naturligtvis fortsätta och mäta systematiskt under en längre tid men jag noterar att jag ikväll vid 21-tiden fortfarande ligger på -52/-53 dBm och hastigheter kring 22/8 vilket också tyder på att basen är förhållandevis lågt belastad. Enligt antenndokumentationen ligger lobvidden (3dB) på E32 H15 grader vilket bekräftar Din förmodan om smal lob. Efter antennernas permanenta (utomhus)placering får jag därtill ytterligare cirka 5 meter högre placering och med samma kabelförlust vilket knappast kommer att försämra signalstyrkan.

Nästa intressanta fråga blir nog om LTE eller CDMA framgent skall bli master eller slave i det redundanta systemet.....

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

16

Sv: Vad för antenn till B593?

-53 dBm måste rimligtvis vara RSSI. Isåfall ligger RSRP på ca -72 dBm vilket är ett mycket bra värde. Hade du haft en 0 dBi antenn hade du behövt vara högst någon km från antennen för att få en sådan fältstyrka. Det finns skäl att fråga Telia varför farten inte blir högre.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

17

Sv: Vad för antenn till B593?

H820:an är väldigt sparsmakad vad gäller signalinfo i klartext. För LTE visar bara två värden, dels -dBm och dels ett tvåställigt positivt värde (vid ovanstående mätningar 29-32). Vad detta värde refererar till vet jag ännu inte. Att det första värdet rimligen måste vara RSSI tror även jag. Faktorer som bidrar till så bra signalvärden är givetvis klienthöjden, den relativt smala antennloben och därmed den höga förstärkningen samt den ringa kabelförlusten på cirka 1,1 dBi. Nettogain in till routern relativt en 0 dBi -antenn ligger därmed på minst 14 dBi (eftersom antennen förmodligen har något högre gain än databladets redovisning). Generellt är resultatet en konsekvens av en i princip optimering av de olika klientkomponenter som formar slutresultatet.
Dock ligger min mottagning mot den primära LTE-basens aktuella antennlob - som jag både tittat på och mätt in - tyvärr inte i dess mittmaximum utan snarast nära dess ena flank. Å andra sidan innebär den höga klientpositionen och antennförstärkningen att jag även inom min smala antennlob inte utesluter mimohjälp från åtminstone en i linje bakomliggande LTE-bas med ganska hög position.   

Vag gäller Telias hastighetsbegränsning anger de implicit 20 Mb/s vilket bevisligen inte stämmer eftersom jag flera gånger kommit strax över 25 Mb/s. Jag skall försöka få låna ett Telia simkort för fast abb. (40 respektive 100 Mb/s) och testa linan med. Min aktuella primärbas (radiolänkansluten) har det Telia kallar "praktisk maxhastighet" dvs. ett värde under optimala förutsättning  på 40 Mb/s som i praktiken förmodligen inte går att uppnå; att testa vad basen kan ge under dessa givna premisser med ett "öppet" SIM-kort skulle däremot vara intressant.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

18

Sv: Vad för antenn till B593?

Därmed sällar sig H820 till andra s.k. proffsroutrar som Cornel och Lancom som ger dålig info för optimering av installation. AVM tronar i ensamt majestät med AVM6840.  Attans att tyskarna inte vill lägga in 900. Du kan fortfarade låna en router om du vill. Jag har fått demoex av AVM och de bör ju användas, helst då av kvalificerade och testbenägna användare som du.

Du kan inte få mimohjälp från en bakomliggande mast än, bara interferens. För att se "bidraget" från den bortre masten funkar bara AVM6840. Men mimohjälp kommer med LTE-advanced release 10. Där kan flera celler koordineras för att ge starkare signal till en användare. Tidsförskjutningen gör inget, routern uppfattar det som likvärdigt med reflekterade signaler från två sändarantenner på  samma mast. Och delay spread är vad som gör MImo möjligt via det svårbegripliga spatial mutiplexing.  Skyll på Gerhard Foschini som klurade ut det. Koordinationen kräver fibernät mellan masterna och extremt snabb signalering i kontrollskiktet x2. Man skulle kunna tänka som så att om två celler vardera sänderen dataström med diversity på de två sändarantenner som var och en har, så skulle routern uppfatta det som mimo med skilda dataströmmar från en cell. Men jag har inte sett den här cellkoordinationen begripligt förkarad ännu.

I sektorgränsen är signalstyrkan ca 10 dB svagare än i max.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

19

Sv: Vad för antenn till B593?

Tack för att Du tog ur mig den inkompetenta villfarelsen om mimostöd. Varför kräver baserna vid LTE advanced release 10 fibersamordning - är det på grund av omfattande datasignalering eller på grund av extrema hastighetskrav vid denna signalering ?

Börjar fundera på om orsaken till "proffsroutrarnas" informationssnålhet är det enkla antagandet att den/de som riggar dessa enheter förväntas ha tillgång till avancerad mätutrustning ?

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

20

Sv: Vad för antenn till B593?

Om celler i olika master ska jobba tillsammans mot en användarenhet i gränszon så måste samordningen ske snabbt. Vitsen med cellstrukteren i LTE var från början att man skulle undvika den tunga och resurskrävande kntrollsignaleringen i 3G, t ex för soft handover, men nu dyker samma saker upp i LTE. Och då krävs fiber  i hela x2 näter.  Det finns en sydkoreansk operatör som redan har den fiberkapaciteten och som är världsledande på implementeringen av interferensminimerande åtgärder i LTE 10.

Det är således både dataskyfflandet och kontrollsignalerandet inkl samordningstrafiken som måste gå fibersnabbt med högsta latens om tio millisekunder. Notera dock att det är inom samma mastkluster, tracking area, TA.  Latensen ut i fasta nätet kan sedan variera.

De som installerar proffsroutrarna kan inte förmodas ha tillgång till mätutrustning för det finns ingen sådan under 50-60 tkr och uppåt. Vare sig Communica, Induo eller andra som säljer proffsroutrar kan ge tips om mätutrustning. Jag har frågat. Det vore alldeles för dyrt för företag som vill ha en bra 4G router att lägga tiotusentals kronor på en snubbe som kommer och mäter.
Grejen är att routrarna ses som dataprylar och inte som den radiokommunikationsutrustning de också är. IT-teknikerna saknar kompetens på radiosidan och fr a om LTE teknik. Induo och Communica tycker explicit att jag grottar ned mig för mycket i signaldata, signal/brusförhållande och sådant. De dissar det de inte behärskar. Häromdagen besökte jag en sommarölänning som forskar på snabba mikrovågslänkar där liknande modulationsformer används som i LTE men ytterligare snabbare eftersom sgnal/brusförhållandet och därmed Shannon medger än komplexare moduleting. Denne ericssonforskare kunde inte tolka infon från en B593. LTE är en nischkunskap.

Frågan jag ställer mig är i stället hur i all sin dar ingenjörerna på AVM kunde få företaget och marknadsföringsmänniskorna med sig på att göra routern till en mätburk också med risk för att höggradigt förvirra användarna och få it-teknikerna att känna sig inkompetenta. Jag har varit med och presenterat AVM routrar hos svenska grossister som också vänder sig till företagsmarknaden. Grossisterna  ser inte den  praktiska nyttan av mätmöjligheterna för de har ingen fälterfarenhet och de tror inte att det råder någon påtaglig efterfrågan på signaldata, t ex signalnivåer från båda antenningångarna separerade. Du och jag vet vad vi vet, andra månde sväva in blissful ignorance. Som enkelt remedium för dålig kommunikation anbefalls Poyntings X-pol allbandsantenn. Så slipper kunden lista ut vilket band som används.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

21

Sv: Vad för antenn till B593?

Att föreskriva en multibandsatenn framför en optimalt anpassad smalbandsantenn för transmission över väl definierade frekvenser borde rimligen kunna jämföras med att direkt föreskriva Alvedon i stället för att först lyssna på anamnesen och sedan diagnostisera.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

22

Sv: Vad för antenn till B593?

Tack för den jämförelsen. När jag som ung jourläkare ställde frågan varför det inte finns läkare på sjukvårdsupplysningen fick jag höra argumentet att läkare inte kan låta bli att analysera problem i detalj och att det skulle ta för lång tid. Eftersom de som ringer upplysningen vet att de inte nått den högsta tillgängliga kompetensnivån förutsatte man också att de uppringande inte skulle lita blintpå förekrifter och ordinationer från upplysningen utan söka  sig vidare in i sjukvårdslabyrinten om oron manade dem. Det går väl så för det mesta, men jag vet åtminstone en liten grannpojke där av upplysningen ordinerad  alvedon  inte hjälpte mot meningit och man inte borde väntat tills distriktsläkaren tog emot på måndag.

Mutatis mutandi gäller vad som gällde då även den nya bransch jag intresserat mig för.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

23

Sv: Vad för antenn till B593?

@jonasolof

Induo […] tycker explicit att jag grottar ned mig för mycket i signaldata, signal/brusförhållande och sådant. De dissar det de inte behärskar.

Som representant för Induo måste jag nog räcka upp handen här och ödmjukt fråga om du tycker att vi sagt att du grottar ned dig i tekniken? Och sen undrar jag vad du menar med att vi dissar det vi inte behärskar? Jag beklagar verkligen om du känner dig dissad av oss. Vår bakgrund är från RF så vi är rätt intresserade av vågutbredning. Om du fått en annan uppfattning så måste jag beklaga, vi tar det i så fall till oss. Feedback från användare är nyttig och för utvecklingen framåt, jag blir uppriktigt besviken om du känner att vi agerat utan ödmjukhet inför din kunskap. Är det något speciellt du tänker på så kontakta mig gärna via mail eller telefon eller ta det här i forumet.

Jag vet att du önskar att routern skall ge utförligare information om nätet och det finns ju sannolikt mer att hämta från den modul som sitter i routern men alla uppdateringar av produktens egenskaper måste ställas mot varandra. Om man ger den gemene användaren för mycket information om uppkopplingen gör det installationen enklare eller tillför det för mycket information som bara ett fåtal installatörer har nytta av? Jag tror att för mycket information gör produkten svåranvänd för det stora flertalet men kan vara avancerade användare till gagn.

24

Sv: Vad för antenn till B593?

skapa helt enkelt en advanced sida, och lägg djupgående signaldata där, då kan användaren bestämma själv...

att som tex volvo bestämma att man måste ha bilbältet på sig i bilen när den står still, men man ringer i den inbyggda telefonen som kräver att "motorn går/eller nyckeln sitter i ignition läget" är för mig ett under av idioti från volvos sida, pinga när bilen rullar istället tex.
när jag ringde till volvo för att boka service ringde jag alltid från bilen, med plinget igång... bara för att...

kontentan är som jag anser, låt vuxna människor bestämma själv, och ge dom valet.

massor med data tillgänglit om det går, skapa en egen sida i tex webbgränsnittet.
jag tycker alla router och modem tillverkare skulle anamma detta, gäller även microsoft som går åt andra hållet.

en samman räknad signal visning som är äkta, och inte som på tex huawei 3g modem som visar alla masters signaler - villket är meningslöst, och kunderna blir minst för vånade när modemet visar 40% utan yttre antenn och med antenn 9% signal, samtidigt som hastigheten siger markant. tom jag skulle bli förvånad om man ej känner till anledningen.

oj va text :-)


sedan en känga till forumet/tillverkarna av forum som sid bryter helt fel, på samma fel sätt som alla andra forum.
visa sista tio, inte sidbryt efter tio och nyaste posten hamnar på egen sida nr 2
är sååå enkelt att fixa i koden.
har irreterat mig sedan 80talets forum som varigt lika, då var det föreståligt pga låg datorkapacitet.

25 Senaste redigerad av Ulf Seijmer (2013-10-07 14:29:24)

Sv: Vad för antenn till B593?

Tillverkaren Conel har valt ett annat tillvägagångssätt genom att göra mer information tillgänglig via en routerövervakningsprogramvara för mer avancerade användare. Programmet är gratis upp till fem routrar och loggar information över tid som är tillgänglig när som helst. Det som jag ser som en styrka med detta är att signalförhållanden kan ändras, operatörerna servar basstationer, hinder och andra faktorer som kan påverka signalen tillkommer och försvinner. Med denna mjukvara går det att logga vad som händer över tid och se vilken prestanda uppkopplingen erbjuder. Vi har använt detta verktyg i större system och det är ett bra program som löpande utvecklas. Genom denna uppdelning, litet information i routern, mer i mjukvaran för avancerade användare finns en lösning som vi tycker fungerar bra för våra kunder. Du kan läsa mer om R-See Net i den här manualen om du vill http://www.induowireless.com/manualer/3 … manual.pdf.